تحصیل ابتدایی در کانادا

مدارس ابتدایی کانادا بنا به دلایل فراوانی در سرتاسر جهان شناخته شده است. بر این اساس گروه مشاوران موسسه مهاجرتی وکلای برگزیده اصطهباناتی با تهیه این مقاله به بررسی شرایط تحصیل در مدارس ابتدایی کانادا پرداخته اند. با ما همراه باشید تا اطلاعات لازم در مورد آموزش ابتدایی در کانادا را دریافت کنید.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

دلایل اهمیت تحصیل ابتدایی در کانادا از نظر متقاضیان ایرانی

نظام تحصیلی کشور کانادا از پیش-دبستانی تا پایان دوره متوسطه دبیرستان در میان کشورهای جهان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. کشور کانادا را می توان تحصیل کرده ترین کشور جهان نامید چرا که دولت بودجه بسیاری را هر ساله برای ترویج و ارتقا آموزش در مدارس هزینه می کند. بالا بودن سطح کیفیت آموزشی، دارا بودن امکانات خاص تحصیلی، ورزشی، رفاهی و فرهنگی و هم سو بودن با استانداردهای جهانی آموزش از مهم ترین دلایل اهمیت دوره دبیرستان و دبستان در کانادا می باشد.

  • تحصیل ابتدایی در کانادا به دلیل وجود معلمان باسواد که فضای یادگیری حمایتی را برای دانش آموزان به وجود می آورند و همچنین علاقه و پشتکار در امر آموزش از مهم ترین دوره های تحصیلی کانادا محسوب می شود.
  • معلم های دبستان در کانادا موظفند که در طی روند آموزش مهارت های خود را ارتقا دهند.
  • معلم های مدارس ابتدایی کانادا قبل از شروع آموزش به کودکان باید آموزش های عملی و کارآموزی را بگذرانند.

سیستم آموزشی مدارس در کانادا

سیستم آموزشی قوی کانادا در هر استان این کشور متفاوت است. گرچه سیستم و نظام آموزشی کانادا در میان هر استان متفاوت است اما همه آن ها توسط دولت فدرال نظارت می شوند. تحصیل در مدارس کانادا از 5 سالگی شروع می شود و تا 16 سالگی اجباری است. البته در برخی استان ها مانند منیتوبا، انتاریو و نیوبرانزویک تحصیل اجباری تا 18 سالگی می باشد. پایه های تحصیلی مدارس کانادا عبارت است از:

  • از 2 تا 5 سالگی مهدکودک و پیش-دبستانی
  • از 6 تا 11 سالگی از پایه اول تا ششم دبستان
  • از 12 تا 14 سالگی از پایه هفتم تا نهم
  • از 15 تا 18 سالگی از پایه دهم تا دوازدهم
سیستم آموزشی مدارس در کانادا

سیستم آموزشی مدارس در کانادا

برنامه تحصیل ابتدایی در کانادا

برنامه های تحصیلی مدارس ابتدایی کانادا بر اساس اهداف آموزشی آن مدرسه متفاوت است. مدارس ابتدایی کانادا دروس ریاضیات، خوانداری، نوشتاری، تاریخ، جغرافیا، موسیقی، علوم، هنر، ورزش و صنایع را به دانش آموزان ارائه می دهند. در حال حاضر در برخی مدارس کانادا در سال های آخر دبستان زبان های خارجی تدریس می شود. البته تدریس در مدارس استان کبک از همان ابتدای دوره دبستان زبان فرانسه می باشد. متقاضیان با دانلود کتابهای درسی مدارس ابتدایی کانادا می توانند از محتوای منابع درسی آگاه شوند.

انواع مدارس ابتدایی در کانادا

دبستان در کانادا و کلا مدارس کانادا شامل چهار نوع مدارس دولتی، مدارس خصوصی، مدارس مذهبی و مدارس شبانه روزی می باشند. در ادامه به بررسی هر یک از این مدارس می پردازیم:

  • مدارس دولتی کانادا: این مدارس از بهترین و با کیفیت ترین مدارس کانادا می باشد. دانش آموزانی که والدین آن ها دارای مجوز کار یا تحصیل در کانادا می باشند، می توانند در این مدارس به طور رایگان تحصیل کنند.
  • مدارس خصوصی کانادا: به طور کلی دانش آموزانی که قصد تحصیل در رشته خاصی را دارند، وارد مدارس خصوصی کانادا می شوند. بالا بودن کیفیت آموزشی و بالا بودن هزینه های تحصیلی از ویژگی های این نوع مدارس است.
  • مدارس شبانه روزی کانادا: دانش آموزان بین المللی که والدین نمی توانند آن ها را در کشور کانادا همراهی کنند و یا فاقد سرپرست و یا قیم قانونی در کانادا می باشند، می توانند در مدارس شبانه روزی کانادا تحصیل کنند. دانش آموزان علاوه بر تحصیل در این مدارس می توانند از مزیت اقامت در خوابگاه ها و تغذیه روزانه برخوردار شوند.
  • مدارس مذهبی: مدارس مذهبی کانادا از جمله مدارس خصوصی می باشند اما در برخی استان ها بودجه این نوع مدارس از طرف دولت تامین می شود.

سیستم آموزشی

آموزش ابتدایی در کانادا به طور اجباری و مختلط (دختر و پسر در یک کلاس) می باشد. سیستم آموزش ابتدایی در کانادا در هر استان متفاوت است. به طور کلی قوانین و مقررات آموزشی و پایه های تحصیلی در مدارس ابتدایی کانادا در هر استان با استان دیگر متفاوت می باشد. دبستان در کانادا از پیش-دبستانی تا 11 سالگی می باشد.

  • هدف اصلی آموزش ابتدایی در کانادا خلاقیت، فراگیری و مهارت های دست ورزی است.
  • گاهی ممکن است برخی دانش آموزان به دلیل ضعف یادگیری مجبور به تکرار پایه دبستان شوند.
  • گاهی ممکن است برخی دانش آموزان به دلیل نبوغ و هوش سرشار بتوانند به طور جهشی هر دو پایه را در یک سال تحصیلی بگذرانند.
  • متقاضیان با مراجعه به وب سایت های معتبر مانند ecampusontario می توانند برای دانلود کتابهای درسی مدارس ابتدایی کانادا اقدام کنند.

ساعات کلاسی

شروع سال تحصیلی دبستان در کانادا به طور کلی از هفته اول ماه سپتامبر و پایان سال تحصیلی در اواخر ماه ژوئن می باشد. ساعت شروع کلاس های درسی از 8 صبح تا 3 بعداظهر و در برخی مدارس از 9 صبح تا 4 بعداظهر می باشد. روزهای آموزش و تحصیل در مدارس کانادا از دوشنبه تا جمعه می باشد. روزهای تعطیلی مدارس روزهای شنبه و یکشنبه است.

شرایط پذیرش برای تحصیل ابتدایی در کانادا

دانش آموزان برای تحصیل در مدارس ابتدایی کانادا باید به نزدیک ترین مدرسه به محل اقامت خود مراجعه کنند. در واقع نزدیکی به محل اقامت دانش آموز مهم ترین شرط اخذ پذیرش برای تحصیل در دوره دبستان در کانادا است. اگر دانش آموز بین المللی آشنایی کمی با زبان انگلیسی داشته باشد، مدرسه تسهیلاتی مانند شرکت در کلاس های فوق برنامه زبان را به دانش آموز ارائه می دهد.

  • دارا بودن کارت واکسیناسیون و گواهی سلامت بهداشت از جمله مدارک لازم برای اخذ پذیرش در مدارس ابتدایی کانادا است.
  • اگر دانش آموز دارای ضعف درسی باشد، مدرسه امکاناتی را برای تقویت دروس و همچنین زمینه لازم را برای آموزش کودکان در منزل فراهم می کند.
شرایط پذیرش برای تحصیل ابتدایی در کانادا

شرایط پذیرش برای تحصیل ابتدایی در کانادا

هزینه مدارس ابتدایی در کانادا

به طور کلی دانش آموزانی که دارای مجوز اقامت دائم کانادا می باشند و یا پدر و مادر آن ها با دارا بودن مجوز اقامت تحصیلی و کاری در این کشور سکونت دارند، می توانند در مدارس دولتی کانادا تحصیل کنند. البته تحصیل در مدارس دولتی کانادا برای شهروندان این کشور رایگان است اما دانش آموزان بین المللی حتی با دارا بودن مجوز اقامت دائم باید شهریه تحصیلی را پرداخت کنند.

  • هزینه مدارس ابتدایی در کانادا البته در مدارس دولتی برای دانش آموزان بین المللی کمتر از هزینه های مدارس خصوصی و شبانه روزی در کانادا می باشد.
  • هزینه مدارس ابتدایی در کانادا سالانه در حدود 10000 تا 14000 دلار کانادا می باشد.
  • هزینه مدارس ابتدایی در کانادا البته مدارس خصوصی روزانه در حدود 8000 دلار کانادا می باشد.
  • هزینه مدارس شبانه روزی کانادا بر اساس نوع امکاناتی که ارائه می دهند از 30000 دلار در هر سال شروع می شود.

نکاتی در مورد تحصیل ابتدایی در کانادا

در این بخش از مقاله به ذکر نکات جالبی در مورد تحصیل در مدارس ابتدایی کانادا و به طور کلی همه مدارس کانادا می پردازیم:

  • بیشتر مدارس کانادا به صورت مختلط یعنی پسرها و دخترها در یک کلاس می باشد.
  • برنامه تحصیلی مدارس هر استان در کانادا با استان های دیگر متفاوت است.
  • زمان شروع هر سال تحصیلی مدارس کتاب ها و لوازم تحصیلی را به دانش آموزان ارائه می دهند و دانش آموز نیازمند خرید هیج کتاب و وسیله ای برای تحصیل نمی باشد.
  • مدارس در کانادا دارای برنامه های ورزشی، فرهنگی، هنری و رفاهی گوناگون می باشند.
  • مدارس در طول سال تحصیلی اردوهای آموزشی و علمی برای دانش آموزان تدارک می بینند.
  • والدین دانش آموزان از طریق کارت گزارش دانش آموز از روند تحصیلی فرزند خود در مدرسه آگاه می شوند.

مدارس فارسی زبان کانادا

بسیاری از والدین ترجیح می دهند فرزندشان در مدارس ایرانی در کانادا تحصیل کنند. مدارس فارسی زبان در کانادا به دو نوع مدارس رسمی و مدارس غیررسمی وجود دارند. تفاوت میان این دو نوع مدارس بر اساس سیستم آموزشی و کتاب ها و منابع مورد تدریس می باشد.

  • سیستم آموزشی در مدارس رسمی کاملا منطبق بر سیستم آموزشی مدارس در داخل ایران است و منابع و کتاب های آموزشی نیز همانند کتاب های تدریس شده در داخل ایران است.
  • سیستم آموزشی در مدارس غیررسمی تا حدودی بر اساس سیستم آموزشی کانادا می باشد و منابع و کتاب های درسی این نوع مدارس از طرف وزارت آموزش کانادا مشخص می شود.
  • مدرسه فارسی زبان تورنتو، مدرسه فارسی زبان سینا، مدرسه فارسی زبان البرز و مدرسه فارسی زبان سهراب سپهری از جمله مدارس فارسی زبان در کانادا می باشد.

ویزای همراه والدین کانادا

مهم ترین نگرانی و دغدغه والدین برای تحصیل فرزندشان در مدارس کانادا امکان همراهی فرزندشان در این کشور می باشد. دولت کانادا برای همراهی یکی از والدین و اقامت در کانادا در حین تحصیل دانش آموز ویزای همراه را صادر می کند. در واقع ویزای همراه ویزای توریستی 6 ماهه است که با اخذ آن یکی از والدین می تواند همراه فرزندش در کانادا اقامت کند و در حین تحصیل او را همراهی کند.

  • یکی از موارد مهم در اخذ ویزای همراه دانش آموز این است که والدین پس از اخذ ویزای دانش آموزی فرزند خود اقدام به درخواست ویزای همراه کنند.
  • مدت زمان اعتبار ویزای همراه والدین تا زمان تحصیل فرزندان در کانادا است.
  • والدین با اخذ ویزای همراه والدین کانادا حق کار و تحصیل در کانادا را ندارند.

اقامت دانش آموزی کانادا

دانش آموزان برای تحصیل در مدارس ابتدایی کانادا و اقامت در این کشور باید دارای همراه باشند. والدین برای همراهی فرزند خود باید در این کشور خانه ای را اجاره کنند و هزینه های خورد و خوراک و تحصیل فرزند خود را تامین کنند. اما اگر دانش آموز فاقد والدین همراه در کانادا باشد و قصد تحصیل در دبستان در کانادا را داشته باشد، می تواند در مدارس روزانه یا شبانه روزی تحصیل کند که وضعیت اقامت در هر یک از این مدارس متفاوت است.

  • اگر دانش آموز در مدارس روزانه کانادا ثبت نام کند، باید دارای سرپرست و یا قیم قانونی در کشور کانادا باشد. سرپرست قانونی می تواند خانواده درجه یک، بستگان دور و نزدیک و یا دوستان مورد اعتماد والدین دانش آموز باشد.
  • اگر دانش آموز در مدارس روزانه کانادا ثبت نام کند و دارای سرپرست قانونی نباشد، می تواند با خانواده های مورد تایید و اطمینان دولت کانادا زندگی کند که در اصطلاح Home Stay نامیده می شود.
  • اگر دانش آموز در مدارس شبانه روزی کانادا ثبت نام کند، مدیر مدرسه شبانه روزی می تواند به عنوان قیم قانونی وظیفه نظارت و سرپرستی دانش آموز را انجام دهد.
اقامت دانش آموزی کانادا

اقامت دانش آموزی کانادا

اقامت Home Stay

آن دسته از دانش آموزانی که دارای قیم و سرپرست قانونی در کانادا نمی باشند، می توانند در کنار خانواده های کانادایی اقامت کنند و از مزیت های این نوع اقامت برخوردار شوند. در این روش اقامتی دانش آموز با خانواده های مورد اطمینان و تایید دولت کانادا زندگی می کنند. در واقع این خانواده ها از لحاظ فرهنگی و اخلاقی مورد اعتماد دولت کانادا می باشند.

  • دانش آموزان با زندگی در کنار این خانواده های کانادایی با فرهنگ و آداب و رسوم کانادایی ها آشنا می شوند و روند تسلط به زبان انگلیسی را سریع تر طی می کنند.
  • هزینه های اقامت در کنار خانواده های کانادایی ماهانه از 700 دلار تا 1000 دلار کانادا می باشد.

اقامت در خوابگاه های دانش آموزی

برخی از مدارس کانادا دارای خوابگاه های دانش آموزی می باشند. دانش آموزان با ثبت نام در این مدارس از مزیت اقامت امن و مطمئن و خورد و خوراک روزانه برخوردار می شوند. مدارسی که دارای خوابگاه های دانش آموزی می باشند، برنامه های ورزشی، هنری، فرهنگی و رفاهی را نیز به دانش آموزان ارائه می دهند.

هزینه تحصیل در مدارس با دارا بودن خوابگاه های دانش آموزی سالانه از حدود 40.000 دلار کانادا به بالا است.

اقامت به همراه والدین

دانش آموزانی که با همراهی یکی از والدین در مدارس کانادا تحصیل می کنند، باید به همراه آن ها در خانه های اجاره ای اقامت کنند. هزینه اجاره یک آپارتمان یک خوابه در مرکز شهر کانادا ماهانه در حدود 800 دلار تا 2000 دلار کانادا می باشد. هزینه خورد و خوراک و پوشاک و حمل و نقل در اقامت با والدین در کانادا ماهانه در حدود 1200 دلار تا 2000 دلار کانادا می باشد.

خدمات موسسه اصطهباناتی

گروه مشاوران موسسه مهاجرتی وکلای برگزیده اصطهباناتی با ارائه خدمات مشاوره ای مهاجرتی روند اخذ پذیرش دانش آموزی و تحصیل در دبیرستان و دبستان در کانادا را برای متقاضیان تسهیل کرده اند. در واقع این موسسه با اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی احتمال موفقیت در پرونده های مهاجرتی را بالغ بر 90% افزایش داده اند.

گروه مشاوران این موسسه برتر با آگاهی از قوانین جدید مهاجرتی و اشراف بر موارد حقوقی پرونده های مهاجرت تحصیلی به کانادا مشاوره های رایگان را به متقاضیان ارائه می دهند.

سخن آخر

در این مقاله شرایط تحصیل ابتدایی در کانادا مورد بررسی دقیق قرار گرفت. اگر در این مورد نیازمند کسب اطلاعات بیشتر می باشید، می توانید با متخصصان مهاجرت موسسه مهاجرتی وکلای برگزیده اصطهباناتی تماس حاصل کنید. مشاوران ارشد و متخصصان مهاجرت این موسسه در شعبه های تهران، مشهد، اصفهان، تبریز، رشت و شیراز آماده ارائه مشاوره های مهاجرتی به متقاضیان گرامی می باشند.

سوال های متداول در مورد تحصیل ابتدایی در کانادا

  1. آیا تحصیل در مدارس ابتدایی کانادا برای دانش آموزان ایرانی رایگان است؟

خیر، دانش آموزان ایرانی حتی با دارا بودن مجوز اقامت کانادا باید شهریه تحصیل در مدارس دولتی را پرداخت کنند.

  1. آیا برای تحصیل در دبستان در کانادا نیاز به مدرک زبان است؟

خیر، اما آشنایی نسبی با زبان انگلیسی لازم است.

  1. آیا امکان همراهی والدین برای تحصیل ابتدایی در کانادا وجود دارد؟

بله، با اخذ ویزای همراه والدین کانادا

  1. آیا دانش آموز می تواند بدون حضور والدین در کانادا تحصیل کند؟

بله، با وجود سرپرست و قیم قانونی

  1. ساعات کلاسی در تحصیل ابتدایی در کانادا چه ساعتی است؟

ساعت شروع کلاس های درسی از 8 صبح تا 3 بعداظهر و در برخی مدارس از 9 صبح تا 4 بعداظهر می باشد.

  1. شرط پذیرش برای تحصیل ابتدایی در کانادا چیست؟

نزدیکی به محل اقامت دانش آموز

  1. آیا مدرسه کلاس های زبان را برای دانش آموزان مهاجر ارائه می دهد؟

اگر دانش آموز بین المللی آشنایی کمی با زبان انگلیسی داشته باشد، مدرسه تسهیلاتی مانند شرکت در کلاس های فوق برنامه زبان را به دانش آموز ارائه می دهد.

  1. مهم ترین مدارک لازم اخذ پذیرش مدارس کانادا کدامند؟

دارا بودن کارت واکسیناسیون و گواهی سلامت بهداشت از جمله مدارک لازم برای اخذ پذیرش در مدارس ابتدایی کانادا است.

  1. هزینه مدارس ابتدایی در کانادا چقدر است؟

    سالانه در حدود 10000 تا 14000 دلار کانادا می باشد.

  2. هزینه مدارس ابتدایی خصوصی در کانادا چقدر است؟

    هزینه مدارس خصوصی روزانه در حدود 8000 دلار کانادا می باشد.

  3. هزینه مدارس شبانه روزی کانادا چقدر است؟

بر اساس نوع امکاناتی که ارائه می دهند از 30000 دلار در هر سال شروع می شود.

5/5 - (1 امتیاز)

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *