آلفا تست ایتالیا

ایتالیا کشوری در اروپای جنوبی با پایتخت رم است. کشور ایتالیا یکی از اقتصاد های بزرگ جهان را دارد و از نظر اقتصادی در رتبه هشتم جهان برای تولید ناخالص داخلی قرار دارد. کشور ایتالیا به خاطر پیشرفت های زیاد خود در گروه هشت که مشتمل از قدرت های صنعتی جهان است قرار دارد. ایتالیا با حدود شصت و یک میلیون جمعیت، پنجمین کشور پر جمعیت قاره اروپا و بیست و سومین کشور پر جمعیت دنیا است. به دلیل شرایط مناسب اقتصادی، علمی و زندگی مهاجرت به این کشور و اخذ ویزای ایتالیا برای زندگی در این کشور افزایش یافته است. مهاجرت به ایتالیا از روش های مختلفی صورت می گیرد. عده ای برای این کار به مهاجرت به ایتالیا از طریق سرمایه گذاری روی می آورند و عده ای برای ویزای کاری ایتالیا اقدام می کنند. اما ایتالیا برای تحصیل هم مقصد افراد زیادی است و دانشجویان بسیاری از سرتاسر دنیا برای ادامه تحصیلات خود به کشور ایتالیا مهاجرت می کنند و با اخذ ویزای تحصیلی این کشور، شرایط مهاجرتی خود را برقرار می کنند. اما یکی از نکاتی که دانشجویان متقاضی مهاجرت تحصیلی باید با آن آشنایی داشته باشند آزمون الفا تست ایتالیا است که ما در این مقاله به معرفی آن می پردازیم.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

آزمون آلفا تست ایتالیا

موسسه آلفا که در سال ۱۹۸۷ میلادی تاسیس شد، رهبریت آزمون های پذیرش دانشگاهی را بر عهده دارد و اصلی ترین موسسه در بخش آموزش است. تا حایی که این آزمون ها به ازمون آلفا مشهور شده اند. آکادمی آلفا خدمات بسیار زیادی را ارائه می دهد، از جمله دوره های آموزشی، کتاب هایی جهت آمادگی دانشجویان، مسابقات مختلف، آزمون های مختلف و … . علاوه بر آن وب سایت آکادمی آلفا به طور آنلاین از متقاضیان حمایت کرده و آن ها راهنمایی می کند.

معرفی آزمون آلفا تست ایتالیا

الفا تست آزمونی است که از دانشجویان متقاضی ادامه تحصیل در دانشگاه های ایتالیا گرفته می شود. هر دانشجویی که قصد ادامه تحصیل در دانشگاه های ایتالیا داشته باشد باید در این آزمون شرکت کرده و نمره قبولی کسب کند. اگر فردی برای تحصیل در ایتالیا، رشته های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، پیراپزشکی، دامپزشکی، فنی مهندسی، شیمی، معماری، بیوتکنولوژی، زیست، زبان خارجی، ادبیات خارجی، اقتصاد، آموزش ابتدایی، تربیت بدنی، مخابرات و … در مقطع کارشناسی ارشد را انتخاب کرده باشد باید در آزمون الفا تست شرکت کرده و نمره قبولی این آزمون را کسب نماید. برای رشته های تحصیلی مختلف، تعداد سوالات آزمون متفاوت است. این آزمون به زبان های ایتالیایی و انگلیسی برگزار می شود. آزمون آلفا به صورت تستی است و سوالات آن چند گزینه ای می باشد. متقاضیان باید توجه داشته باشند که این آزمون دارای نمره منفی است و چیزی شبیه به کنکور سراسری ایران است. بنابر این باید برای شرکت در آن از آمادگی لازم برخوردار شد. برای آمادگی این آزمون از طریق وب سایت خود آلفا تست دوره های طراحی شده است که در این دوره ها شما قدم به قدم دنبال می شوید و با ارزیابی سطح اولیه شما، تمریناتی هدفمند ارائه خواهد شد و به تدریج پیشرفت تان مورد بررسی قرار می گیرد. تمرین ها به شما در پر کردن شکاف ها و نقص های تان کمک می کند. این دوره ها شما را برای کلیه موضوعات ازمون آماده می کند. آزمون های آلفا تست دارای شصت سوال هستند و موضوعاتی از قبیل منطق و فرهنگ‌ عمومی، زیست شناسی، شیمی، فیزیک و ریاضیات را پوشش می دهند. برای هر قسمت تعداد سوالات متفاوت است. معمولا بزای قسمت فرهنگ عمومی ۲۲ سوال، برای قسمت زیست شناسی بیش از هجده سوال، برای شیمی دوازده سوال و برای فیزیک و ریاضی بیش از هشت سوال در نظر گرفته شده است. برای این آزمون حدودا دو ساعت زمان در نظر گرفته شده است و اگر جواب سوالی را درست بزنید یک امتیاز مثبت خواهید داشت. هر جواب نادرست شما بیست و پنج صدم امتیاز منفی خواهد داشت پس به ازای چهار سوال غلط یک سوال درست شما از بین می رود. سوال های بدون پاسخ هم امتیازی ندارند. برای آمادگی ازمون آلفا تست کتاب هایی وجود دارد که می توانید با تهیه آن ها برای این آزمون اماده شوید. این کتاب ها در سه قسمت هستند یعنی شما باید برای آمادگی ازمون آلفا سه کتاب تهیه کنید. این کتاب ها دارای آموزش های مختلف برای موصوعات متفاون آزمون و نمونه سوالات و آزمون های سال های گذشته آلفا می باشد. نکته بسیار مهم این است که اگر فردی در آزمون آلفا قبول نشود، تعلیق نمی شود اما باید بین دو تا سه هفته صبر کند تا رشته هایی که خود اداره آموزش ایتالیا به آن ها پیشنهاد می دهد را ببیند و از بین این رشته ها برای خود انتخاب نماید. این رشته ها جزو رشته های دانشگاهی هستند که در دانشگاه های ایتالیا تکمیل ظرفیت نشده اند. اگر نخواهید در این رشته ها درس بخوانید باید به سراغ اکادمی های علمی خاص بروید و در غیر این صورت باید از تحصیل در کشور ایتالیا خداحافظی کنید. پس شما تا زمان در دست داشتن ویزای تحصیلی موقت ایتالیا خود می توانید در این کشور بمانید اما وقتی زمان ویزا تمام شد باید به شهر و دیار خود بازگردید.

معرفی آلفا تست ایتالیا

معرفی آلفا تست ایتالیا

توجه داشته باشید که کتاب های آلفا تست قیمت نسبتا بالایی با توجه به شرایط ارزی ایران خواهند داشت. البته هر ساله تخفیف زیادی از طرف خود سایت الفا تست برای کتاب ها ارائه می شود. ست کامل کتاب های آلفا تست پزشکی با تخفیف حدود صد و هفت یورو قیمت دارد. البته این قیمت پایه است و با افزوده شدن امکانات خاص یا کتاب های اضافه قیمت به حدود صد و بیست و شش یورو و دویست و هفده یورو هم می رسد. آلفا تست رشته های دیگر به نسبت ارزان تر است. به طور مثال کتاب آلفا تست ریاضی حدود پانزده یورو می باشد و کتاب های آلفا تست فیزیک و شیمی هم همین قیمت را دارند. آزمون الفا تست توسط وزارت آموزش، تحقیقات و فناوری ایتالیا که به اختصار MIUR نامیده می شود و با همکاری مراکز آموزشی مختلف و انتشارات آلفا گرفته می شود. این ازمون علاوه بر خود ایتالیا در بیست کشور دیگر دنیا از متقاضیان گرفته خواهد شد. اگر فردی در این آزمون قبول شود، شهریه تحصیلی کمتری را هم‌ پرداخت می کند. نکته بسیار مهمی که در ارتباط با این آزمون وجود دارد نوع رقابت آن است. ظرفیت پذیرش و قبولی برای دانشجویان بومی ایتالیا و دانشجویان بین المللی متقاضی تحصیل در ایتالیا متفاوت است و هر گروه با هم رده های خود مقایسه خواهد شد. بنابر این نگرانی این را نداشته باشید که با دانشجویان بومی مقایسه می شوید.

زمان برگزاری آزمون آلفا تست ایتالیا

متقاضیان برای شرکت در ازمون های آلفا تست زمان زیادی ندارند و این آزمون ها مانند برخی ازمون های ورودی دیگر چند بار تکرار نمی شود. آزمون الفا تست هر سال در تاریخ معینی برقرار می شود. این آزمون معمولا در شهریور ماه یعنی ماه سپتامبر میلادی برگزار می گردد. البته توجه داشته باشید که ثبت نام آن زود تر و در ماه تیر یا همان ماه جولای میلادی صورت می گیرد. برای ثبت نام این آزمون باید به وب سایت دانشگاه یا دانشگاه های مورد نطر مراجعه کنید چرا که شما می توانید در بیش از یک دانشگاه برای آزموم آلفا ثبت نام داشته باشید. توجه کنید که زمان برگزاری این آزموم تغییری نخواهد کرد پس باید برای تاریخ معین شده خود را آماده کنید و مطالعات زیادی برای آمادگی ازمون داشته باشید.

ضرورت شرکت در آزمون آلفا  تست ایتالیا چیست؟

ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که چرا باید در آزمون آلفا شرکت کرد و این آزمون چه فایده ای برای فرد متقاضی اقامت ایتالیا از طریق تحصیل دارد؟ ما در این بخش قصد داریم با بررسی مزیت های آزمون آلفا این سوالات را پاسخ دهیم. بیشتر دانشجویان برای ادامه تحصیل خود در رشته های مختلف خصوصا رشته های پر طرفداری مانند پزشکی، مهندسی و … تمایل دارند تا در بهترین دانشگاه ها درس بخوانند و اگر این تمایل برای تحصیل در کشور ایتالیا باشد، باید نمره قبولی آزمون آلفا حاصل شود تا بتوانید در بهترین دانشگاه ها که رنکینگ بالایی دارند تحصیلات خود را ادامه دهید. قبولی در آزمون آلفا باعث می شود تا شما به عنوان فردی حرفه ای در این کشور شناخته شوید.

آلفا تست

آلفا تست

از این رو قبولی در این آزمون حتی باعث می شود تا شما فرصت های شغلی بهتر و بیشتری را برای خود در زمان تحصیل داشته باشید چرا که اعتبار این آزمون بسیار زیاد است. شما با قبولی در آزمون الفا به شرکت ها و کافرما های معتبر کشور ایتالیا نشان می دهید که برای کار در ایتالیا و این شرکت ها تبحر و مهارت کافی را دارید. اگر تمایل داشته باشید که در مقاطع بالاتر مانند دکتری در ایتالیا به ادامه تحصیلات خود بپردازید، یک مدرک مهم و معتبر، قبولی آزمون آلفا است. داشتن قبولی این آزمون کمک بسیار زیادی به شما برای اخذ بورسیه یا فاند تحصیلی می کند.

شرایط، قوانین و محل برگزاری آزمون آلفا تست ایتالیا

همان طور که در بخش های قبل گفتیم، آزمون الفا در بیست کشور دنیا برگزار می شود. موسسه های بسیاری در سراسر دنیا و حتی ایران متصدی برگزاری این آزمون هستند. تعدادی از کشور های برگزار کننده آزمون الفا به عیر از ایران و ایتالیا عبارتند از: آمریکا، انگلستان، امارات متحده عربی، آلمان، فرانسه، برزیل، کانادا، قبرس، چین، سوئیس، اسپانیا، اسراییل، یونان، هند، پاکستان، ترکیه، لهستان، آفریقای جنوبی و … . اگر در کشوری زندگی می کنید و قصد دارید بدانید که آیا در کشور شما این آزمون برگزار می شود یا نه باید به وب سایت MIUR یا UNIVERSITALY مراجعه کرده و در لیست کشور ها به جست و جوی نام کشور خود بپردازید. اما پس از این مطلب می خواهیم بدانیم که چه شرایطی برای شرکت در آزمون الفا وجود دارد. اولین نکته این است که شرکت در این آزمون محدودیت سنی ندارد و تمام افرادی که فارغ التحصیل دبیرستان یا مقطع لیسانس هستند می توانند در این آزمون شرکت کنند. برای شرکت در این آزمون حتما باید اصل پاسپورت را به همراه داشته باشید و کپی قبول نخواهد بود. به همراه داشتن هر گونه کتاب، وسایل الکترونیکی، دیکشنری و … که مخل شرایط امتحانی شود ممنوع است و به هیچ عنوان اجازه صحبت کردن نخواهید داشت. برای شرکت در این آزمون نمی توانید با خود ساعت، خوراکی یا سیگار ببرید و بیرون بردن برگه امتحانی ممنوع است مگر با هماهنگی های لازم. هیچ امتحان دهنده ای نمی تواند بدون هماهنگی از محل آزمون خارج شود. نکته مهم‌تر این که نتیجه آزمون فقط در اختیار خود فرد قرار می گیرد. توجه داشته باشید که برای شرکت در این آزمون باید زبان انگلیسی قوی داشته باشید چرا که با زبان انگلیسی متوسط و ضعیف حتی سوالات را هم نخواهید فهمید. نکته بسیار مهم تر نمره قبولی در این آزمون است. حداقل نمره قبولی این آزمون بیست از نود می باشد و اگر نمره شما کمتر از بیست شود امکان پذیرش شما کم خواهد شد. همین نمره قبولی نشان دهنده میزان سختی آزمون آلفا است. زمان اعلام نتایج آزمون هم با توجه به دانشگاه و رشته تان متفاوت است و باید در زمان ثبت نام به زمان بندی دریافت نتیجه خود توجه کنید. پس از رسیدن به زمان مورد نظر با مراجعه به وب سایت های داده شده می توانید نتیجه خود را ببینید. مهلت اعتبار آزمون آلفا تنها دو سال است. آزمون آلفا به صورت کاغذی و تستی برگزار می شود و هیچ گونه مصاحبه ای ندارد. شما بلافاصله پس از قبولی در این ازمون بدون هیچ شرایط دیگری می توانید در دانشگاه مورد نظر خود مشغول به تحصیل شوید. دقت داشته باشید که حتما قبل از آزمون محل دقیق برگزاری ازمون را شناسایی کرده تا در روز آزمون دچار مشکل نشوید زیرا بلافاصله پس از پایان زمان، درب های سالن بسته خواهد شد و شما ازمون را از دست می دهید.

محل برگزاری آزمون آلفا تست ایتالیا

محل برگزاری آزمون آلفا تست ایتالیا

سوالات متداول درباره آزمون آلفا تست ایتالیا

  1.  آیا آزمون آلفا تست در ایران برگزار می شود؟

    بله این آزمون هر سال در بیست کشور مختلف دنیا برقرار می شود و در کشور ایران هم موسساتی متولی برگزاری این آزمون هستند.

  2. میزان اعتبار آزمون آلفا تست چقدر است؟

    میزان اعتبار این آزمون تنها برای دو سال است و پس از دو سال باید دوباره آزمون آلفا تست را ثبت نام کرده و در آن شرکت کنید.

  3. آیا آزمون آلفا تست برای رشته های پزشکی هم کاربرد دارد؟

    بله این آزمون برای رشته های مختلف از جمله زیر شاخه های پزشکی و پیراپزشکی هم برگزار می شود.

  4. آیا قبولی در آزمون آلفا تست تاثیری بر روند کاری فرد دارد؟

    بله قبولی در این آزمون نشان دهنده تبحر و مهارت های فرد در زمینه رشته تحصیلی خودش است و به کارفرما در این باره اطمینان می دهد.

  5. آیا فقط می توان در یک آزمون آلفا تست دانشگاهی شرکت کرد؟

    خیر شما می توانید برای آزمون آلفا تست  در دانشگاه های مختلفی ثبت نام نمایید و در آزمون شرکت کنید.

  6. اگر در آزمون آلفا تست قبول نشویم چه اتفاقی می افتد؟

    در صورت عدم قبولی در آزمون آلفا تست باید بین دو تا سه هفته صبر کرده تا ظرفیت رشته های دیگر دانشگاه های ایتالیا مشخص شود. شما در صورت عدم قبولی نمی توانید در دانشگاه و رشته انتخابی اولیه ثبت نام کنید.

  7. نمره قبولی آزمون آلفا تست چند است؟

    برای قبولی در آزمون آلفا تست شما باید از نود نمره حداقل بیست نمره داشته باشید.

  8. اگر سطح زبان انگلیسی ما متوسط باشد می توانیم در آزمون آلفا تست موفق شویم؟

    خیر. این آزمون نیاز به سطح زبان انگلیسی قوی ای دارد چرا که در غیر این صورت شما حتی نمی توانید سوالات این آزمون را هم متوجه شوید.

  9. آیا آزمون آلفا تست نمره منفی دارد؟

    بله برای هر سوال درست یک امتیاز مثبت و برای هر سوال غلط بیست و پنج صدم امتیاز منفی در نظر گرفته می شود. سوالات بدون پاسخ هم هیچ نمره ای ندارند.

  10. آیا برای آزمون آلفا تست کتاب یا دوره های آموزشی تعریف شده است؟

    بله شما برای آزمون آلفا تست  می توانید با خرید کتاب های رشته مورد نظر خود یا شرکت در دوره های مختلف برای این آزمون آماده شوید. البته نمونه سوالات سال های قبل آزمون آلفا تست را هم می توانید برای تمرین داشته باشید.

  11. زمان برگزاری آزمون آلفا تست چه ماهی است؟

    این آزمون معمولا هر ساله به وقت ایران در شهریور ماه برگزار می گردد و ثبت نام آن نیز در ماه تیر است.

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *