کار در نروژ

ثروتمند ترین کشور های جهان در منطقه اسکاندیناوی قرار دارند. نروژ هم یکی از این کشور ها است که شادترین کشور جهان محسوب می شود. این کشور جزو محبوب ترین کشور ها در کل جهان است و جمعیت بالغ بر پنج میلیون نفر دارد. این کشور دارای بالاترین سرانه تولید ناخالص و دستمزد ساعتی در جهان است. کار در نروژ به گونه ای است که نرخ بیکاری در آن پایین ترین سطح ممکن را دارد. بازار کار این کشور بسیار امن و رقابتی می باشد. علاوه بر آن کشور نروژ بین ده کشور برتر آسانی انجام امور اداری است. با این که مالیات ها و هزینه ها در این کشور سنگین است ولی باز هم بازار کار این کشور جذاب است. تحصیل رایگان در نروژ باعث شده که افراد زیادی برای مهاجرت تحصیلی کشور نروژ اقدام کنند.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

ما در این مقاله قصد داریم به دلیل تقاضای زیاد مهاجرت تحصیلی به نروژ، یکی از نکات مهم یعنی شرایط کار پس از تحصیل در نروژ را بیان کنیم. پس ما در ادامه مقاله همراه شوید و توجه داشته باشید که همکاران ما در موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی می توانند شما را در زمینه مهاجرت به نروژ راهنمایی کنند.

شرایط کار پس از تحصیل در نروژ

یکی از مزیت های بسیار خوبی که کشور نروژ برای دانشجویان بین المللی خود دارد، این است که دانشجویانی که قصد دارند پس از فارغ التحصیلی در کشور نروژ بمانند، می توانند برای مدت زمان یک سال در این کشور به جست و جوی کار بپردازند. به همین دلیل نوع ویزای آن ها پس از تحصیل تغییر خواهد کرد و برای این افراد ویزای جست و جوی کار صادر خواهد شد. این ویزا برای افرادی که می خواهند شغلی متناسب با رشته تحصیلی شان در نروژ پیدا کنند بسیار مناسب است. توجه کنید از آن جایی که این کشور مدت زمانی کمی است که اقدام به مهاجر پذیری کرده، از این رو یافتن کار برای افراد خارجی کمی چالش برانگیز خواهد بود، اگر چه کارفرمایان شرکت های بسیاری در این کشور به دنبال استخدام نیرو های بین المللی هستند. توجه داشته باشید که پیشنهاد شغلی در این کشور باید همراه با حقوق مشخصی باشد. بخش های خاصی از اقتصاد نروژ افراد بیشتری را برای استخدام در لیست خود قرار می دهند، از این رو شانس شما بیشتر خواهد شد. برای یافتن کار پس از تحصیل، دانشجویان می توانند با مراجعه به موسسات کاریابی مختلف تقاضای کار خود را ارائه دهند. از جمله این موسسات می توان به من پاور، اوری اون، کاپوس، آدکو و فینن اشاره نمود. علاوه بر این موسسات می توانید از طریق آگهی روزنامه ها یا وب سایت های مختلف تبلغاتی در کشور نروژ به جست و جوی کار مورد نظر خود بپردازید.

قبل از این که ویزای خود را در این کشور تغییر دهید، باید سعی در یافتن پیشنهاد های شغلی و شغل مناسب داشته باشید تا روند فعالیتی شما راحت تر گردد. توجه کنید که شما فقط دوازده ماه برای یافتن شغلی مناسب وقت خواهید داشت. در کل برای دریافت مجوز کسب و کار پس از تحصیل در کشور نروژ باید اقداماتی را انجام دهید و مدارکی ارائه نمایید‌ قبل از هر چیزی شما باید هزینه های دریافت مجوز را پرداخت نمایید.‌ فرد متقاضی امور کاری، باید ثابت کند که به دنبال کار می گردد و قصد دارد به عنوان کارمند یا کارگر ماهر در این کشور مشغول به کار شود. برای کار نمی توانید پیشنهاد رهبر مذهبی یا مدرس مذهب یا آشپز قومی دهید.

اگر تمایل به فعالیت شغلی پس از تحصیل داشته باشید، یقینا باید ثابت کنید که در یکی از دانشگاه های معتبر کشور نروژ مشغول به تحصیل بوده اید و مدرک تحصیلی در زمینه شغل دریافتی دارید. البته فراموش نکنید که داشتن مجوز اقامت تحصیلی کشور نروژ هم بسیار مهم است و قبل از اتمام اعتبار این مجوز، باید آن را تبدیل به ویزای کاری نروژ کنید. علاوه بر آن باید گواهی تمکن مالی خود را ارائه دهید. علاوه بر آن باید حتما از شرکت یا کارفرمای نروژی پیشنهاد کار داشته باشید و توانایی انجام کار پیشنهادی را هم داشته باشید. دقت کنید که در مدت زمان اقامتتان در کشور نروژ، شما باید در آمد حداقلی حدود دو هزار و پانصد یورویی در ماه داشته باشید و ثابت کنید که می توانید تمامی هزینه های زندگی خود را پرداخت نمایید.

شرایط کار پس از تحصیل در نروژ

شرایط کار پس از تحصیل در نروژ

 

لیست برخی از شغل های پر درآمد در نروژ

 

برای دانشجویی که تازه فارغ التحصیل شده است و قصد دارد در کشور نروژ به فعالیت کاری دست بزند، یافتن شغل ممکن است کمی چالش برانگیز به نظر برسد. برخی از شغل ها در گشور نروژ و شهر های مختلف این کشور هستند که درآمد بسیار بالایی دارند و یک دانشجو با پشتکار و تلاش خود می تواند یکی از این شغل ها را داشته باشد. برخی از شغل های پر درآمد در کشور نروژ را در این بخش از مقاله لیست کرده ایم. این شغل ها عبارتند از: پزشکی، داروسازی، پرستاری، معلم ریاضی، معلم دروس مختلف دیگر، گردشگری و شغل های مرتبط با آن، هتلداری و شغل های مرتبط با آن، کارگران و بنا های ساختمانی و رشته های مهندسی خاصی مانند مهندسی ساختمان، راه آهن و … . البته می توان گفت از آن جا که کشور نروژ دریا های بسیاری در اطراف خود دارد، صنعت نفت، گاز و شیلات ، شرایط اصلی اقتصادی این کشور را بنا می کند. به افرادی که قصد ادامه تحصیل در کشور نروژ را دارند پیشنهاد می کنیم که در رشته های مرتبط با این صنایع به ادامه تحصیل بپردازند. در شهر های مختلف این کشور، صنایع مختلف و در عین حال کار های مرتبطی ارائه می شود. به طور مثال در شهر برگن که دومین شهر بزرگ نروژ است، شغل های دریایی مانند دریانوردی، آبزی پروری، نفت و … خواهان بیشتری دارد. البته عموما بیشتر کار ها در پایتخت نروژ یعنی شهر اسلو متمرکز شده است.‌ اگر فعالیت شما یا رشته تحصیلی تان خارج از حوزه نفت و گاز یا امور پژوهشی باشد، شرایط کاری و یافتن شغل کمی سخت تر خواهد شد.

چرا که شرایط اداری و کاغذ بازی های اداری در نروژ بسیار سخت و پیچیده است. در کل میانگین حقوقی افرادی که در نروژ مشغول به کار هستند، حدود ۵۵۶۷۸ کرون در ماه است و همراه با حق مسکن، حمل و نقل و مزایای دیگر خواهد بود. لیست دیگری از پر درآمد ترین مشاغل در شهر های مختلف نروژ با جزئیات بیشتری ارائه شده است. این شغل ها عبارتند از: پزشک عمومی، پرتودرمانگر، پرفیوژنگر، ارتوپتیست، پزشک متخصص، پرستار، فیزیوتراپ، رادیوگراف، مدیر خدمات حقوقی، مدیر فروش منطقه ای، مدیر اجرایی و بازاریابی، مهندس نفت، مدیر توزیع، مدیر فروش، مدیر بازاریابی، مدیر عملیات نفت، مدیر عملیات، مدیر کسب و کار، مدیر تولید، مهندس صنایع، مهندس محیط زیست، مدیریت بازرگانی، مدیر شرکت هواپیمایی، پژوهشگر کمکی، مدیر معدن، مدیر انجمن امکلاک و مستعلات، خلبان، مدیر تضمین کیفیت، مدیر تحقیقات بالینی، زیست شناس، دامپزشک، معمار، دانشمند علمی، کارشناس بهداشت محیط، مدیر طراحی رسانه ها، مدیر تاسیسات نفتی، امور اجرایی، ارتباط، مدیر فنی، دانشمند ژئوفیزیک، کارشناس مشتری مداری و … .

شغل های پردرآمد در نروژ

شغل های پردرآمد در نروژ

نکات مهم در ارتباط با کار پس از تحصیل در نروژ

 

در کشور نروژ علاوه بر بازار کار های امن و جذاب، با میزان بیکاری کم و محیط کاری مترقی و مدرن، مزایای بسیار زیادی برای افراد مشغول به کار ارائه داده است. این مزیت ها شامل مرخصی های خوب، مزایای زمان بیماری، حمایت از نوع اشتغال و همچنین حقوق مکفی و بالا اشاره نمود. نوروژی ها به داشتن کار های نو آورانه افتخار می کنند. کسب و کار در کشور نروژ به شدت رقابتی است و در رقابت های جهانی هم جزو بهترین ها قرار گرفته است. این کشور دارای صنایع پیشرو در جهان، بهره وری بالا و اقتصاد قوی است. نروژ در حقیقت کشوری مدرن است که به سمت فناوری، نوآوری و تلاش برای توسعه جامعه متکی بر محور دانش در حال حرکت است.

کار های پاره وقت در کشور نروژ، مانند خیلی از کشور های دیگر، با زبان انگلیسی پیش می رود اما برای جایگاه های شغلی بالا تر و شغل های تمام وقت نیاز به یادگیری زبان نروژی می باشد. به عبارتی اگر زبان نروژی را ندانید، نمی توانید به راحتی در کار خود موفق شوید. توصیه می کنیم اگر قصد دارید پس از تحصیل در کشور نروژ بمانید، یادگیری زبان نروژی را جزو یکی از اولویت های یادگیری خود قرار دهید تا بتوانید راحت تر در شغل و فعالیت کاری خود پیش بروید. یادگیری زبان نروژی به مصاحبه های شغلی شما هم‌کمک خواهد کرد و باعث افزایش اعتماد به نفس تان خواد شد. اگر اعتماد به نفس بالایی داشته باشید و معقولانه اط مهارت های خود بگویید می توانید در اخذ شغل پیروز باشید. همیشه برای یافتن شغل با شرکت ها در ارتباط باشید، چرا که طبق تحقیقات صورت گرفته، از هر ده موقعیت شغلی، شش موقعیت شغلی به طور عمومی منتشر نخواهد شد. رزومی و سی وی قوی داشته باشید. جوری رزومه خود را تنظیم کنید که نه خیلی ساده باشد و نه سخت و پیچسده و غیر قابل فهم. برای اقدام به اخذ موقعیت شغلی در کشور نروژ، داشتن یک رزومه دو صفحه ای قوی کافی است.

پس از گذشت سه سال از مشعول شدن کار می توانید برای اقامت دائم درخواست دهید. اگر همزمان با شما خانواده تان هم برای ویزای همراه درخواست دهند، جواب این درخواست همزمان اعلام خواهد شد. اگر قصد تغییر شغل خود را داشته باشید باید برای اجازه اقامت جدید درخواست دهید. تا زمانی که اقامت جدید به شما داده نشده باشد، نمی توانید برای تغییر شغل خود اقدام نمایید. برای تغییر کارفرما هم شرایط خاصی موجود است و باید ببینید در اجازه اقامت شما چه نوع تعییراتی درج شده است.‌ اگر موقتا کار در نروژ را تعطیل کرده اید، نیازی نیست تا پایان زمان اقامت خود به پلیس محل زندگی تان مراجعه نمایید. اگر به هر دلیلی در کار خود دچار مشکل شدید و کار خود را از دست دادید، در مدت زمان یک هفته به پلیس محل زندگی خود همه چیز را اطلاع دهید. پس از این اعلام، می توانید برای مدت شش ماه در نروژ بمانید.

 

هزینه زندگی در نروژ

 

حال که شرایط کاری در نروژ را بررسی کردیم، باید ببینیم ایا هزینه زندگی در کشور نروژ، با حقوق ارایه شده به کارمند یا کارگر می خواند یا نه؟! دقت داشته باشید که هزینه های زندگی در کشور نروژ با توجه به شهر محل زندگی تان و کیفیت زندگی متفاوت خواهد بود. از نطر کیفیت زندگی می تواند شهر ها را با ترتیب اسلو، کریستینسند، برگن، استاوانگر و تروندهایم تقسیم بندی کرد. میزان هزینه غذای رستورانی در کشور نروژ بین ۱۱۱ کرون معادل ۱۱ یورو تا ۵۶۰ کرون معادل ۵۶ یورو متغیر خواهد بود. اجاره مسکن در قسمت های بالایی شهر و به طور میانگین ۲۰۰۰ یورو است و این مقدار برای آپارتمان معمولی با ۱۳۰۰ یورو در ماه می رسد.
همان طور که می بینید، هزینه زندگی در نروژ نسبت به خیلی از کشور های اروپایی دیگر بیشتر است اما در نقطه مقابل میزان حقوق دریافتی افراد هم بالا می باشد. از این رو شما باید تمام جوانب کاری و زندگی را در نظر بگیرید.

سوالات متداول در ارتباط با کار پس از تحصیل در نروژ

  1. آیا می توان پس از تحصیل بلافاصله برای کار در نروژ اقدام نمود؟

    بله کار پس از تحصیل در نروژ با شرایط خاصی امکان پذیر است.

  2. اولین مرحله جهت کار پس از تحصیل در نروژ چیست؟

    شما در ابتدای راه باید ویزای تحصیلی خود را به ویرای کاری تبدیل نمایید.

  3. چگونه می توان برای یافتن کار پس از تحصیل در نروژ اقدام نمود؟

    برای یافتن کار پس از تحصیل در نروژ‌ می توانید از طریق وب سایت ها یا موسسات کاریابی اقدام نمایید.

  4. میانگین درآمدی در کشور نروژ چقدر است؟

    میانگین درآمدی در این کشور ۵۵۶۷۸ کرون می باشد.

  5. آیا می توان به عنوان فردی خارجی به راحتی برای کار پس از تحصیل در نروژ اقدام نمود؟

    بله ولی به دلیل شرایط موجود در نروژ یافتن کار کمی با چالش روبرو خواهد بود.

  6. آیا از طریق کار پس از تحصیل در نروژ می توان برای اقامت دائم نروژ اقدام نمود؟

    بله پس از سه سال کار در این کشور می توان برای اقامت دائم نروژ اقدام نمود.

  7. چه شغل های در نروژ پر درآمد هستند؟

    شغل های پر درآمد در این کشور بیشتر در شاخه های مهندسی هستند.

  8. آیا پس از اقامت کاری در نروژ به خانواده فرد هم اقامت داده خواهد شد؟

    بله خانواده فرد متقاضی می توانند همراه او در نروژ باشند.

  9. هزینه زندگی در نروژ چگونه است؟

    هزینه زندگی در نروژ نسبت به سایر کشور های اروپایی بیشتر می باشد.

  10. میانگین حقوق افراد در نروژ‌ چقدر است؟

    میانگین حقوق افراد در نروژ حدود ۵۵۶۷۸ کرون در ماه است .

  11. اگر به هر دلیل کار پس از تحصیل در نروژ قبل از زمان مورد نظر به پایان رسید چه باید کرد؟

    تا مدت ۶ ماه می توان در این کشور ماند اما باید به پلیس محلی مراجعه کرد.

 

سخن آخر

 

نروژ یکی از کشور های نسبتا سردسیر و با شرایط خاصی است. افراد زیادی برای تحصیل یا مهاجرت کاری به نروژ یا مهاجرت سرمایه گذاری به نروژ اقدام می کنند. افرادی که برای تحصیل به نروژ سفر می کنند و تمایل دارند ادامه زندگی خود را در این کشور بگذرانند با دغدغه شغلی مواجه خواهند بود. ما در این مقاله به توضیح جامعی در ارتباط با کار پس از تحصیل در نروژ پرداختیم و تمام نکات مربوط به آن را بیان نمودیم.

1/5 - (1 امتیاز)

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *