تحصیل در ایتالیا

در این مطلب میخوانید

تحصیل در ایتالیا به معنی استفاده از سیستم آموزش سطح‌بالای این کشور، به صورت رایگان است. ایتالیا سومین کشور برتر دنیا از نظر شرایط تحصیل است. طبق قانون 34 کشور ایتالیا، تحصیل برای همه رایگان است و حتی اتباع خارجی می‌توانند از امکانات تحصیلی این کشور استفاده کنند. همین شرایط سبب شده است که در سال‌های اخیر شاهد افزایش دانشجویان غیرایتالیایی در این کشور باشیم. آمارها در سال 2018 نشان داد که بیش از 9.7 درصد از دانش‌آموزان ایتالیایی جز اتباع هستند.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

اکثر این مهاجران را رومانیایی‌ها، آلبانیایی‌ها، مراکشی‌ها و چینی‌ها تشکیل می‌دهند. از طرفی این کشور معتبرترین دانشگاه‌های دنیا را دارد و مدارک تحصیلی که ارائه می‌دهند؛ از اعتبار زیادی برخوردار هستند. هزینه‌های پایین تحصیل در ایتالیا سبب شده است تا خیلی از دانشجویان کشورهای جهان سوم به ادامه تحصیل در ایتالیا علاقه‌مند باشند.

مزایای مهاجرت تحصیلی به ایتالیا

تحصیل در ایتالیا مزایای زیادی دارد که برخی از مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

  • با تحصیل در ایتالیا، فرهنگ غنی ایتالیایی را تجربه می‌کنید.
  • تحصیل در دانشگاه‌های ایتالیا همواره شامل طرح‌های خارج از برنامه متنوعی ازجمله بازدید از موزه‌ها، مکان‌های تاریخی و غیره است.
  • شما با مهاجرت تحصیلی به ایتالیا از آموزش با بهترین کیفیت بهره‌مند می‌شوید. ایتالیا از یک سیستم آموزش کم‌نظیر در سطح دنیا برخوردار است و دانشگاه‌های این کشور جز قدیمی‌ترین و باسابقه‌ترین دانشگاه‌های دنیا هستند.
  • ایتالیا هر ساله تعداد زیادی از دانشجویان مهاجر را می‌پذیرد که خود باعث ایجاد یک بستر امن و دوستانه برای دانشجویان خارجی است. در این کشور اثری از نژادپرستی و رفتار مغرضانه نمی‌بینید. از طرفی می‌توانید صدها نفر از هم‌وطنان خودتان را در ایتالیا پیدا کنید.
  • در این کشور امکان تحصیل به زبان انگلیسی وجود دارد و برخی از دانشگاه‌ها دروس را به زبان انگلیسی تدریس می‌کنند.
  • تحصیل در ایتالیا بسیار ارزان است و شهریه دانشگاه‌ها واقعا ناچیز هستند. اما باز هم اگر شرایط مالی ضعیفی دارید و همین شهریه هم برای شما زیاد است؛ می‌توانید از انواع بورسیه‌های تحصیلی استفاده کنید.
  • ایتالیا جزو کشورهای اتحادیه اروپا است و از استانداردهای بالای این اتحادیه برخوردار است. مواردی مانند بهداشت، خدمات اجتماعی، پوشش‌های بیمه و غیره به خوبی در این کشور تامین می‌شوند.
  • مدرک دانشگاهی ایتالیا از اعتبار بالایی در سراسر دنیا برخوردار است؛ بنابراین با تحصیل در این کشور می‌توانید آینده شغلی خود را تضمین کنید.
  • در ایتالیا فرصت‌های شغلی زیادی وجود دارد و امکان اشتغال به کار دانشجویی در حین تحصیل فراهم شده است.
  • دانشجو می‌تواند با ویزای تحصیلی خود به تمام کشورهای حوزه شنگن سفر کند.

پاسخ برخی از سوالات و دغدغه‌های شما درباره مهاجرت تحصیلی به ایتالیا

آیا تحصیل در ایتالیا رایگان است؟

ایتالیا دارای دو نوع دانشگاه دولتی و خصوصی است. هر دو این دانشگاه‌ها از متقاضیان و دانشجویان شهریه دریافت می‌کنند. هرچند شهریه تحصیل در دانشگاه‌های دولتی این کشور نسبت به سایر کشورها پایین است اما درهرصورت دانشجو موظف است شهریه دانشگاه و سایر هزینه‌های زندگی را بپردازد. البته برخی دانشجویان نخبه می‌توانند از بورسیه تحصیل رایگان در ایتالیا بهره‌مند شوند. هزینه تحصیل در این کشور به نسبت مقطع و رشته تحصیلی متفاوت است. شهریه در دانشگاه‌های دولتی بین 900 تا 40 هزار یورو و در دانشگاه‌های خصوصی بین 6 تا 20 هزار یورو است.

آیا برای تحصیل در ایتالیا محدودیت سنی وجود دارد؟

ایتالیا هیچگونه محدودیت سنی برای ارائه ویزای تحصیلی به دانشجویان مشخص نکرده‌است. اما برخی از موسسات آموزشی حداقل سن برای پذیرش دانشجو را 17 سال عنوان کرده‌اند. ایتالیا هیچ سقف سنی برای پذیرش دانشجو در نظر ندارد و حتی گاهی در پذیرش دانشجویان مسن‌تر که تجربه بیشتر و رزومه قوی‌تر دارند، برخی امتیازها را برای‌شان در نظر می‌گیرد.

آیا ایرانیان برای تحصیل در ایتالیا نیاز به ویزای تحصیلی دارند؟

بله؛ ایرانیان نیز مانند دانشجویان سایر کشورها، برای ادامه تحصیل در ایتالیا به ویزا تحصیلی نیاز دارند. خبر خوب این است که ایتالیا برخلاف بسیاری از کشورهای اتحادیه اروپا، سختگیری زیادی در صدور ویزا تحصیلی ایتالیا ندارد.

دانشجویان غیرایتالیایی تا چه اندازه برای پیدا کردن شغل شانس دارند؟

کار کردن برای شهروندانی که ویزا کاری ندارند، ممنوع است. از طرفی درآمد ماهانه برای استخدام تمام وقت 1300 تا 1500 یورو است و رزومه و سابقه کاری شما در کسب درآمد دخیل است. در حین تحصیل در ایتالیا با ویزای دانشجویی شما می‌توانید کار پاره‌وقت داشته باشید و تا نهایتا 20 ساعت در هفته یا 1040 ساعت در سال کار کنید. در صورتی که بخواهید کار تمام‌وقت داشته باشید؛ باید ویزای خود را به ویزای کار تغییر دهید.

تحصیل در ایتالیا به چه زبانی امکان‌پذیر است؟

شرایط تحصیل در ایتالیا هم به زبان انگلیسی و هم به ایتالیایی فراهم شده است. خیلی از کالج‌های ایتالیایی کلاس‌هایی برای آموزش زبان ایتالیایی برگزار می‌کنند. در نتیجه شما می‌توانید بعد از مهاجرت به ایتالیا شروع به آموزش زبان انگلیسی یا ایتالیایی بکنید.

تحصیل در ایتالیاشرایط تحصیل در ایتالیا

بسیاری از دانشجویان بین‌المللی خواهان تحصیل در دانشگاه‌‌های این کشور هستند. درنتیجه رقابت زیادی بر سر پذیرش ادامه تحصیل در ایتالیا وجود دارد. هر چه شما به شرایط تحصیل در ایتالیا نزدیک‌تر باشید؛ شانس بیشتری برای دریافت ویزای ایتالیا خواهید داشت. البته ادامه تحصیل در ایتالیا شرایط سنی سختی ندارد، اما با بالا رفتن سن، ریسک عدم دریافت ویزا بیشتر می‌شود.

شرایط لازمتوضیحات
مهارت زبانسطح زبان ایتالیایی: b2
تافل: 80
آیلتس: 6
هزینه تحصیل200 تا 20 هزار یورو
سنکارشناسی: تا سقف 30 سال
کارشناسی ارشد: تا سقف 35 سال
دکتری: تا سقف 40 سال
تمکن مالی8 هزار یورو
طول دوره تحصیلکارشناسی: 4
کارشناسی ارشد: 2
دکتری: 3
آزمون‌های ورودیآزمون  IMAT

 

آزمون  TIL

 

آزمون  GMAT

 

آزمون  ALPHA TEST

 

آزمون  TOLC

شرایط سنی تحصیل در ایتالیا

در ایتالیا محدودیت سنی برای ادامه تحصیل کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد. البته افرادی که کمتر از 35 سال یا نهایتا 40 سال داشته باشند، شانس بیشتری برای ادامه تحصیل در این کشور دارند. هر چند افراد مسن‌تر در صورت داشتن رزومه قوی می‌توانند به دریافت ویزای تحصیلی ایتالیا امیدوار باشند.

شرایط سنی ادامه تحصیل در ایتالیا برای مقاطع مختلف

مقطع تحصیلیسن
کارشناسیحداکثر 30 سال
کارشناسی‌ارشدتا سقف 35 سال
دکتریتا سقف 40 سال

شرایط تحصیل در ایتالیا با مدرک دیپلم

شرایط پذیرش در دانشگاه‌های ایتالیا و همچنین لیست مدارک موردنیاز همواره در حال تغییر است. شما می‌توانید اطلاعات دقیق و به‌روز را با مشاوره با یک وکیل مهاجرت دریابید. مهم‌ترین شرایط برای ادامه تحصیل در ایتالیا با مدرک دیپلم عبارت‌اند از:

تسلط به زبان ایتالیایی یا انگلیسی: به نسبت دانشگاه و رشته، دانشجو باید به یکی از این دو زبان مسلط باشد.

شرایط سنی: دولت ایتالیا حساسیت زیادی نسبت به شرایط سنی متقاضیان تحصیل در ایتالیا ندارد. اما یک بازه سنی طلایی وجود دارد که در این سنین متقاضیان شانس بیشتری برای پذیرش دارند. سنین طلایی در مقطع کارشناسی، بازه سنی 21 تا 28 سال و در مقطع کارشناسی‌ارشد تا 34 سال است.

شرط معدل: از مهم‌ترین شرایط برای مهاجرت تحصیلی به ایتالیا با مدرک دیپلم، شرط معدل است. متقاضیان ادامه تحصیل در ایتالیا باید حداقل معدل 14 را در دیپلم کسب کرده‌‌باشند.

مدارک مورد نیاز برای مهاجرت تحصیلی به ایتالیا عبارت‌اند از:

  • مدارک هویتی
  • رسید پرداخت هزینه‌های مربوطه
  • انگیزه‌نامه حرفه‌ای و مناسب
  • گواهی شرکت در آزمون ورودی دانشگاه و قبولی آن
  • اسناد اثبات تمکن مالی برای پرداخت شهریه‌های تحصیل در ایتالیا
  • لیست ریز نمرات به‌صورت ترجمه شده
  • مدرک دیپلم و نسخه ترجمه آن
  • توصیه‌نامه از چند استاد معتبر

دانشگاه‌های ایتالیا

ایتالیا در رنکینگ QS در سال 2023 دارای 13 دانشگاه با رتبه کمتر از 50 بوده است. انتخاب بهترین دانشگاه‌های ایتالیا به پارامترهای مختلفی بستگی دارد. عواملی مانند شهرت علمی، خروجی دانشگاه، کیفیت دانشکده‌ها، میزان ظرفیت دانشگاه برای پذیرش دانشجویان بین‌المللی، میزان شانس دانشجویان برای پیدا کردن شغل بعد از دانشگاه، امکانات و منابع، میزان بورسیه‌ها، تنوع نژادی و غیره تعیین کننده رتبه نهایی دانشگاه هستند. بهترین دانشگاه‌های ایتالیا به شرح زیر است:

دانشگاهرتبهرشته‌ها
پلی‌تکنیک میلان139مهندسی، معماری، طراحی، اقتصاد، مدیریت و غیره
بولونیا167حقوق
ساپینزای رم171معماری، مهندسی، پزشکی، اقتصاد، حقوق، تاریخ، فلسفه و غیره
پادووا243حقوق، فلسفه، پزشکی، علوم طبیعی
میلان324حقوق، علوم‌سیاسی، اقتصاد، علوم تکنولوژی، دامپزشکی، علوم‌انسانی، علوم‌ورزشی، مواد غذایی، کشاورزی
پلی‌تکنیک تورین325رشته‌های معماری و مهندسی
999404تمامی مقاطع آکادمیک
فدریکو دوم  (ناپل)416کشاورزی، معماری، اقتصاد، داروسازی، حقوق، مهندسی، پزشکی و جراحی، دامپزشکی، بیوتکنولوژی، ریاضیات، فیزیک و علوم‌طبیعی، علوم‌انسانی، جامعه‌شناسی
ویتا سالوت سن436پزشکی، فلسفه، مهندسی، حقوق
فلورانس460اقتصاد، آموزش، مهندسی، ریاضیات، فیزیک، علوم طبیعی، پزشک و جراحی، فارماکولوژی، علوم‌سیاسی، روانشناسی
تورین475کشاورزی، آموزش‌وپرورش، حقوق، روانشناسی، علوم سیاسی، حقوق، فلسفه، پزشکی، علوم‌سیاسی، دامپزشکی و غیره
تورورگاتا رم499علوم‌پزشکی
اقتصاد، شیمی، زبان مدرن، داروسازی، داروشناسی، مهندسی برق، فیزیک، نجوم، تاریخ باستانی کلاسیک، علوم طبیعی

حال و هوای تحصیل در ایتالیا چگونه است؟

در دانشگاه‌های ایتالیا مقوله چندملیتی بودن و حضور دانشجویان از کشورهای مختلف و البته اساتید از کشورهای مختلف سبب شده است که دانشجویان بین‌المللی و خارجی احساس راحتی بیشتری در محیط دانشگاه داشته باشند. از نکات جالب در خصوص تحصیل در ایتالیا این است که وقت‌شناسی برای این مردم اهمیت چندانی ندارد.

بارها ممکن است پیش بیاید که کلاس‌های شما در دقیقه نود کنسل شوند. به‌عبارتی شما تنها تا یک ساعت قبل از برگزاری کلاس، باید چک کنید که کلاس شما همواره برگزار می‌شود یا نه. مسئله دیگر زمان برگزاری امتحانات است که در ایتالیا به برگزاری امتحان بلافاصله بعد از اتمام ترم اعتقاد ندارند و ممکن است که زمان برگزاری امتحان را تا چند ماه بعد عقب بیندازند.

همچنین خود دانشجو هم اگر بخواهد؛ می‌تواند زمان برگزاری امتحان را تغییر دهد.

رشته‌های تحصیلی پر طرفدار در ایتالیا

ادامه تحصیل در ایتالیا در برخی از رشته‌ها شرایط بهتر و امتیاز بیشتری دارد:

رشته پزشکی

از جمله بهترین گزینه‌هایی که مقابل دانشجویان بین‌المللی وجود دارد؛ تحصیل پزشکی در ایتالیا است. شما می‌توانید این رشته‌ها را به زبان انگلیسی تحصیل کنید. شهریه ادامه تحصیل در این رشته بسیار پایین است. مدرک پزشکی دانشگاه‌های ایتالیا در تمام دنیا تایید شده است. از شاخصه‌های دیگر ادامه تحصیل در رشته پزشکی در ایتالیا این است که دوره‌های مشترکی با دانشگاه‌های آمریکایی و کانادایی خواهید داشت.

رشته طراحی

تحصیل در ایتالیا در رشته‌های طراحی از جمله طراحی صنعتی، طراحی مد، طراحی داخلی و غیره در ایتالیا طرفداران زیادی دارد. ایتالیا خانه برندهای معروف و مشهور زیادی مانند دیور، دولچه گابانا و غیره است. دانشگاه‌های ایتالیا در حوزه طراحی عملکرد خوبی دارند به‌طوری که دانشجو با انجام دوره‌های تئوری و عملی همواره مهارت‌های مفیدی در حین تحصیل فرامی‌گیرد. هرچند تحصیل در این رشته‌ها نسبتا گران‌تر هستند؛ اما کیفیت بالای آموزش این رشته‌ها، گرانی شهریه را جبران می‌کند.

معماری

ایتالیا یک کشور فرهنگی و باستانی است. معماری ایتالیایی همواره در دنیا معروف بوده است. در دانشگاه‌های این کشور نیز معماری جایگاه ویژه‌ای دارد. برگزاری انواع دوره‌های فوق‌برنامه‌ مانند مرمت آثار باستانی، پروژه‌های ساخت‌وساز و غیره سبب می‌شود که ادامه تحصیل در ایتالیا در رشته معماری در این دانشگاه همواره جذابیت بیشتری داشته باشد.

علوم‌انسانی و زیرشاخه‌های آن

مسئولان این کشور اهمیت زیادی به رشته‌های حوزه علوم‌انسانی می‌دهند و هر ساله با برگزاری کنفرانس‌ها و سمینارهای متعدد شرایط خوبی برای ادامه تحصیل در این رشته فراهم می‌کنند. دانشگاه‌های خوب و معتبری در این رشته در ایتالیا به تدریس زیرشاخه‌های علوم‌انسانی مشغول هستند.

رشته‌های هنر

ایتالیا مهد هنر و فرهنگ است. این کشور به هنر توجه ویژه‌ای دارد. تحصیل در ایتالیا در رشته‌های هنری نیز در این کشور همواره سرشار از امتیازات ویژه‌ای است. یکی از بهترین زیرشاخه‌های هنری که می‌توانید در ایتالیا تحصیل کنید؛ رشته موسیقی است. کافی است در رشته‌های هنری استعداد داشته باشید تا با آموزش عالی به بهترین خود در این حوزه تبدیل شوید.

هزینه تحصیل در ایتالیا

هزینه تحصیل در ایتالیا به نسبت شهری که در آن تحصیل می‌کنید، مقطع تحصیلی، نوع دانشگاه، رشته تحصیلی و غیره متفاوت است. برای مثال تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی گران‌تر از دانشگاه‌های دولتی است. تحصیل پزشکی در ایتالیا و تحصیل پیراپزشکی شهریه گران‌تری نسبت به دیگر رشته‌ها دارند. تحصیل در ایتالیا در شهرهای بزرگی مانند رم و میلان گران‌تر از تحصیل در شهرهایی مانند پیزا و پادوا است. هرچند دولت ایتالیا برای کمک به تامین این هزینه‌ها، بورسیه‌های تحصیلی در نظر گرفته است و به دانشجو نیز اجازه کار پاره‌‌وقت برای 20 ساعت در هفته را می‌دهد.

شهریه دانشگاه‌های دولتی900 تا 4000 یورو در سال
دانشگاه‌های خصوصی6000 تا 20.000 یورو در سال
هزینه زندگی دانشجویی700 تا 1500 یوور در سال
هزینه محل اقامت300 تا 600 یورو در سال
هزینه‌های خوردوخوراک150 تا 200 یورو در سال
هزینه حمل‌ونقل25 تا 45 یوو ر ماه
هزینه‌های کتاب و دیگر موارد آموزشی40 تا 50 یور در ماه
سرگرمی‌ها و فعالیت‌های اجتماعی30 تا 40 یورو در هفته
هزینه قبض تلفن و اینترنت30 تا 50 یورو در ماه

تحصیل در ایتالیا در مقاطع مختلف

شرایط تحصیل در ایتالیا در مقاطع مختلف با هم متفاوت است. به نسبت مقطع تحصیلی موارد متعددی مانند شرایط سنی، شهریه‌ها، بهترین دانشگاه‌ها برای انتخاب و غیره متفاوت خواهند بود. دانشجویان می‌توانند در اکثر رشته‌ها، از مقطع کارشناسی تا مقطع دکتری را در این کشور تحصیل کنند.

تحصیل کارشناسی در ایتالیا

برای تحصیل در مقطع کارشناسی در دانشگاه ایتالیا، به مدرک دیپلم 12 ساله نیاز دارید. دوره‌های مقطع کارشناسی در این کشور معمول 3 تا 4 ساله هستند. زبان تحصیل به نسبت دانشگاه متفاوت است. دانشگاه‌های دولتی عموما ایتالیایی زبان هستند.

مدارک مورد نیاز برای تحصیل در ایتالیا در مقطع کارشناسی

  • رزومه ترجمه شده به ایتالیایی یا انگلیسی
  • ترجمه مدرک دیپلم و پیش‌دانشگاهی ترجمه شده به ایتالیایی یا انگلیسی
  • مدرک زبان انگلیسی یا ایتالیایی
  • انگیزه‌نامه تحصیل و ترجمه آن
  • توصیه‌نامه
دانشگاهمدرک زبان مورد نیازشرایط سنیشهریه سالانهرشته‌ها
بولونیازبان ایتالیایی با مهارت نسبی در زبان انگلیسی برای برنامه‌های حاشیه‌ای با مدرک حداقل 6.5 آیلتسحداکثر 30 سال۱,۰۰۰ الی ۱,۲۰۰ یوروعلوم انسانی، مهندسی، طراحی
پلی‌تکنیک میلانزبان انگلیسی با نمره آیلتس حداقل 6حداکثر 30 سال۱,۸۶۳ الی ۴,۸۴۶.۸۰ یورومهندسی
ساپینزا رم۱,۴۰۰ یورو
ترنتو۱,۰۰۰ الی ۶,۰۰۰ یوروعلوم‌انسانی، مهندسی، ریاضیات،
پادواامکان تحصیل به دو زبان انگلیسی و ایتالیایی۲,۵۳۳ الی ۲,۹۴۸ یورومهندسی، علوم‌انسانی
میلانایتالیایی و در برخی دوره‌های آموزشی به انگلیسی۳,۰۵۰ الی ۵,۸۵۶ یوروعلوم پزشکی، علوم‌انسانی
پیزاانگلیسی و ایتالیایی۲,۴۰۰ یورومهندسی، پزشکی، علوم‌انسانی، علوم پایه

تحصیل در مقطع کارشناسی‌ارشد

دوره تحصیل در ایتالیا در مقطع لیسانس عموما 2 سال طول می‌کشد. خیلی از دانشگاه‌های ایتالیا دوره‌های کارشناسی‌ارشد خود را به زبان انگلیسی برگزار می‌کنند و در برخی از این دانشگاه‌ها باید به زبان ایتالیایی مسلط باشید.

مدارک موردنیاز:

  • دانشنامه مقطع کارشناسی با ریز نمرات ترجمه شده به ایتالیایی
  • پاسپورت
  • مدرک تسلط به زبان انگلیسی یا ایتالیایی به نسبت دانشگاه
  • دو توصیه‌نامه از استاد
  • رزومه انگلیسی
  • انگیزه‌نامه تحصیلی
  • پروژه تحقیقاتی
دانشگاهمدرک زبان مورد نیازشهریه سالانهرشته‌ها
دانشگاه بولونیاتسلط بر زبان ایتالیایی۱,۲۰۰ الی ۱,۴۰۰ یورومهندسی، علوم‌انسانی
پلی‌تکنیک میلان۳,۸۹۱.۵۹ یورو
ساپینزا رم۱,۴۰۰ یورو
پادواامکان تحصیل به دو زبان انگلیسی و ایتالیایی۲,۵۳۳ الی ۲,۹۴۸ یورومهندسی، علوم‌انسانی، علوم پایه
میلانایتالیایی و در برخی دوره‌های آموزشی به انگلیسی۳,۰۵۰ الی ۵,۸۵۶ یوروعلوم پزشکی، علوم‌انسانی
پیزاایتالیایی۲,۴۰۰ یوروعلوم پایه، علوم‌انسانی،

تحصیل دکتری در ایتالیا

برای تحصیل در ایتالیا در مقطع دکتری، حتما باید فوق‌لیسانس داشته باشید. همچنین برای پذیرش در برخی از دانشگاه‌های ایتالیا شما به پروژه‌های تحقیقاتی هم نیاز دارید.

معمولا دوره دکتری 3 الی 4 سال به طول می‌انجامد. برای پذیرش در مقطع دکتری در دانشگاه‌های مختلف باید به این موارد توجه داشته باشید:

  • حداقل نمره مورد قبول برای ورود به دانشگاه را مدنظر داشته باشید.
  • در برخی از رشته‌ها مانند پزشکی، دامپزشکی، آموزش، معماری، سلامت ممکن است دانشگاه‌ها آزمون‌های ورودی برگزار کنند.

مدارک مورد نیاز برای پذیرش در مقطع دکتری:

  • مدرک دوره کارشناسی و کارشناسی‌ارشد با ریز نمرات، ترجمه شده به زبان ایتالیایی
  • پاسپورت
  • رزومه
  • دو توصیه‌نامه از استاد
  • پروژه تحقیقاتی یا همان پروپوزال
  • خلاصه موضوع پایان‌نامه مقطع کارشناسی‌ارشد
  • مدرک مهارت در زبان انگلیسی
  • سایر مدارک
دانشگاهمدرک زبان مورد نیازشهریه سالانهرشته‌ها
دانشگاه بولونیاتسلط بر زبان ایتالیایی۱۵۷.۰۴ یورو در سالمهندسی، علوم‌انسانی
پلی‌تکنیک میلان۱۶۵.۵۹ یورو در سال
ساپینزا رم۱۲۵ یورو در سال
پادواامکان تحصیل به دو زبان انگلیسی و ایتالیاییتحصیل در مقطع دکتری رایگان است و تنها باید  ۱۸۷یورو بابت ثبت‌نام پرداخت شود.مهندسی، علوم‌انسانی، علوم پایه
میلان۹۸۰ یورو در سالعلوم پزشکی، علوم‌انسانی
پیزاانگلیسی۳۰ یورو در سالمهندسی، علوم پایه، علوم دامپزشکی

تحصیل در کالج‌های ایتالیا

کالج‌های ایتالیا رشته‌های متنوعی ارائه می‌دهند. اما بیشترین رشته‌هایی که در کالج‌های ایتالیا روی آن تمرکز می‌شود؛ رشته‌های مد و فشن، طراحی، تجارت مدیریت و پزشکی است.

کالج‌های شهر میلان محل جذب علاقه‌مندان به مد و فشن است. علاقه‌مندان به رشته‌های هنری به فلورانس می‌روند.

متقاضیان با داشتن مدرک دیپلم می‌توانند وارد کالج شوند. همچنین به نسبت زبانی که در کالج به کار گرفته می‌شود؛ باید مدرک تسلط به زبان را نیز ارائه بدهید. برای تحصیل در ایتالیا کالج‌های زیادی به زبان ایتالیایی یا انگلیسی وجود دارند که به نسبت شرایط می‌توانید هر کدام را انتخاب کنید:

نام کالجهزینه
دانشگاه بین‌المللی بهداشت و علوم پزشکی سنت کامیلوس۳,۰۰۰ تا ۲۱,۰۰۰ یورو
ISAD –  موسسه عالی معماری و طراحی۹,۴۰۰ تا ۱۰,۹۸۰ یورو
موسسه Lorenzo de’ Medici (LDM)۶,۳۵۰ تا ۱۲,۰۰۰ یورو
آکادمی مد و طراحی del Lusso –  رشته طراحی مد۲۱,۳۵۰ یورو

تحصیل در مدارس ایتالیا

تحصیل در مدارس ایتالیا شامل سه مقطع ابتدایی، متوسط اول و متوسطه دوم است. مقطع ابتدایی از 6 سالگی شروع شده و تا 11 سالگی ادامه دارد. مقطع متوسط دوم شامل سنین 11 تا 14 سالگی است. مقطع متوسطه دوم نیز شامل بازه سنی 15 تا 18 سالگی است. دوره‌های هنر و رشته‌های فنی‌حرفه‌ای در مدارس تدریس نمی‌شوند.

مدارس این کشور شامل مدارس دولتی و خصوصی هستند. تعدادی هم مدارس کاتولیک و مدارس بین‌المللی در این کشور تاسیس شده‌اند. در مدارس بین‌المللی دانش‌آموزان می‌توانند به زبان مادری خود تحصیل کند. تحصیل در مدارس دولتی به زبان ایتالیایی و در مدارس بین‌المللی و خصوصی به زبان انگلیسی برگزار می‌شود.

تحصیل در ایتالیا معمولا ارزان و به‌صرفه است. به طور کلی هزینه تحصیل در مدارس ایتالیا بین 4 هزار تا 12 هزار یورو در سال است. هزینه دبیرستان‌های خصوصی و شبانه‌روزی نیز به 30 هزار تا 45 هزار یورو در سال می‌رسد. بررسی درخواست پذیرش در مدارس هم به صرف هزینه 300 تا 500 یورو نیاز دارد.

در ادامه هزینه تحصیل در برخی از مدارس این کشور را می‌خوانید:

نام دبیرستانهزینه (یورو در سال)
مدرسه شبانه‌روزی سنت لوئیس میلان (St Louis School)14,000-25,000
مدرسه بین‌المللی تورین (World International School of Torino)9,900-14,900
مدرسه بین‌المللی میلان (International School of Milan)11,800-24,700
مدرسه بین‌المللی کومو (International School of Como)12,500-22,000
مدرسه بین‌المللی سیه‌نا (International School of Siena)10,500-18,000
مدرسه بین‌المللی مودنا (International School of Modena)11,600-20,000
مدرسه بین‌المللی استعدادهای درخشان (International School of Talents)32,000

تحصیل پزشکی در ایتالیا

دوره پزشکی در ایتالیا 6 ساله است. بعد از اتمام این دوره، می‌توانید دوره تخصص خود را شروع کنید. با ارائه مدرک زبان معتبر می‌توانید در دانشگاه‌های انگلیسی زبان ایتالیا، به تحصیل پزشکی مشغول شوید.

افرادی که معدل بالا دارند؛ شانس بیشتری برای قبولی و پذیرش درخواست تحصیل در ایتالیا در رشته پزشکی را نیز دارند.

معدل بالای 18 برای تحصیل در پزشکی ایتالیا شانس شما را بیشتر می‌کند. همچنین بورسیه‌های مختلفی به دانشجویان پزشکی ارائه می‌شود. برخی از دانشگاه‌های پزشکی ایتالیا عبارت‌اند از:

شهریهدانشگاه‌های پزشکی ایتالیایی زبانزبانشرایط سنیدانشگاه‌های دولتی انگلیسی زبان با دوره‌های تخصصی پزشکی MBBS
400 تا 4000 یورو در سالبولونیادانشگاه‌های پزشکی ایتالیا امکان تحصیل به زبان انگلیسی را برای دانشجویان بین‌المللی فراهم کرده است.18 سال تا 36 سال به نسبت دانشگاه

دانشگاه بری

3 هزار یورو در سالتوریندانشگاه میلان

موسسه آموزش عالی بولونیا

3900 یورو در سالدانشگاه میلان – بیکوکا

موسسه آموزشی هیومنیتاس میلان

دانشگاه پادوآ

دانشگاه کامپانیا لویجی وانویتلی

دانشگاه ویتا -سلوت سان رافائل

آکادمی مسینا

دانشگاه ساپینزا رم

موسسه آموزش عالی میلان

دانشگاه برشا

موسسه آموزشی میلان بیکوکا

دانشگاه جنوا

آکادمی آموزشی فردریکو دوم ناپل

دانشگاه اینسوبریا

دانشگاه پاویا

2600 یورو در سالدانشگاه ناپل فدریکو دوم

دانشگاه پادوا

موسسه آموزش عالی لا ساپینزا رم

1975 یورو در سال

آکادمی تور ورگاتا رم

دانشگاه تورین

تحصیل رایگان پزشکی در ایتالیاتحصیل رایگان پزشکی در ایتالیا

امکان تحصیل رایگان پزشکی تنها برای متقاضیانی فراهم است که بتوانند در آزمون IMAT نمره قبولی دریافت کنند. این آزمون تنها یک بار در سال و در ماه‌های آوریل تا سپتامبر برگزار می‌شود. پذیرفته شدگان این آزمون می‌توانند از بورسیه 500 یورویی به عنوان بورسیه استانی ایتالیا (DSU) استفاده کنند. این بورسیه تقریبا تمام شهریه پزشکی را شامل می‌شود.

تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا

تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا شامل یک دوره شش ساله است که 2 سال اول به دوره عمومی و مباحث مقدماتی می‌گذرد.

برنامه‌های انگلیسی زبان حجم کار عملی بیشتری دارند. بیشتر دانشگاه‌های دندانپزشکی ایتالیا، به زبان ایتالیایی هستند.

تنها دانشگاهی که دندانپزشیکی را به زبان انگلیسی ارائه می‌دهد؛ دانشگاه سیه‌نا است. دانشگاه خصوصی کامیلوس رم نیز سال اول و دوم را به زبان انگلیسی برگزار می‌کند و بعد از آن کلاس‌ها به زبان ایتالیایی برگزار می‌شوند.

بهترین دانشگاه‌های دندانپزشکی در ایتالیا:

  • دانشگاه بولونیا
  • دانشگاه میلان
  • دانشگاه پیزا
  • دانشگاه تریسته
  • دانشگاه فدریکو ناپل
  • دانشگاه سیه‌نا
  • دانشگاه چیه‌تی پسکارا
  • دانشگاه ساساری
  • دانشگاه ساپینزا رم
  • دانشگاه فررا
  • دانشگاه تورین

بورسیه تحصیلی ایتالیا

دولت ایتالیا هر ساله برای کمک به تحصیل دانشجویان دو نوع بورسیه تحصیلی ایتالیا را در نظر می‌گیرد.

  • بورسیه استانی ایتالیا (DSU)
  • بورسیه تحصیلی دانشگاه‌های ایتالیا

بورسیه استانی شهریه و هزینه‌های زندگی دانشجو را پوشش می‌دهد و به عبارتی تحصیل رایگان در ایتالیا را برای آن‌ها رقم می‌زند. این بورسیه براساس وضعیت مالی خانوادگی دانشجو در کشور مبدا به آن‌ها اعطا می‌شود. درحالی که بورسیه تحصیلی دانشگاه‌های ایتالیا یا بورسیه فاند براساس رزومه علمی، سوابق و معدل دانشجو به آن‌ها اعطا می‌شود. این بورسیه معمولا برای دانشجویان مقطع کارشناسی‌ارشد و دکتری در نظر گرفته می‌شود.

تحصیل رایگان در ایتالیا

برای تحصیل در ایتالیا دانشجو موظف است شهریه کلاس‌ها و هزینه خوابگاه را خودش پرداخت کند. به جز هزینه‌های اضافی مانند خوردوخوراک و حمل‌ونقل و غیره، تحصیل  در ایتالیا نه تنها رایگان نیست که می‌تواند مشکل هم باشد. در این مواقع بورسیه‌های تحصیلی برای کمک به دانشجویان به کار گرفته می‌شوند. در برخی مواقع دانشجو با دریافت انواع بورسیه‌ها مانند بورسیه استانی می‌تواند شهریه و هزینه‌های زندگی را تقبل کند. به‌این‌ترتیب حتی در مواردی دانشجو می‌تواند تحصیل رایگان در ایتالیا را تجربه کند.

بورسیه استانی ایتالیا

بورسیه استانی کانادا بهترین نوع بورسیه تحصیلی ایتالیا است. این بورسیه تنها به نسبت شهر محل تحصیل و دانشگاه شما به شما تعلق می‌گیرد. درواقع ملاک این بورسیه سوابق تحصیلی یا رشته تحصیلی نیست. این بورسیه به افرادی تعلق می‌گیرد که در کشور خودشان وضعیت اقتصادی خوبی نداشته باشند. بورسیه استانی برای دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا در نظر گرفته شده است که در کشور مبدا، درآمد خانوادگی کمی دارند. این بورسیه شامل پوشش حداکثر شهریه دانشجو، ارائه خوابگاه، ارائه دو وعده غذای رایگان، ارائه کارت تخفیف وسایل نقلیه، ارائه خوابگاه رایگان به دانشجویان سال دومی و غیره است. به‌این‌ترتیب تحصیل رایگان در ایتالیا تقریبا برای این دانشجویان امکان‌پذیر است. بهتر است پیش از ارسال درخواست بورسیه، با یک موسسه مهاجرتی مشورت کنید و از جدیدترین قوانین در این زمینه سوال کنید.

اپلای در ایتالیامراحل اپلای برای دانشگاه‌های ایتالیا

برای تحصیل در ایتالیا ابتدا باید برای اپلای در دانشگاه‌های این کشور اقدام کنید. بعد از اپلای و موافقت دانشگاه، می‌توانید ویزای تحصیل در کانادا را دریافت کنید. مراحل اپلای در ایتالیا عبارت‌اند از:

  • انتخاب رشته و دانشگاه در ایتالیا
  • آمادگی برای پذیرش و اقدام برای اپلای در ایتالیا
  • بررسی بورسیه‌های موجود و اقدام برای موارد احتمالی
  • انتخاب خوابگاه و محل اقامت
  • ارسال نامه پذیرش و اقدام برای ویزای تحصیلی ایتالیا

مراحل اپلای در ایتالیا

معمولا اپلای در دانشگاه‌های ایتالیا رایگان است و هزینه خاصی ندارد. اما اگر برنامه انتخابی شما برای تحصیل در ایتالیا یک برنامه خاص باشد؛ ممکن است مجبور باشید در آزمون ورودی شرکت کنید. این آزمون‌ها معمولا هزینه جزئی دارند. برای مثال آزمون ورودی مدارک پزشکی معمولا بین 25 تا 100 یورو است.

آزمون‌های ورودی برای دانشگاه‌های ایتالیا

برای تحصیل در ایتالیا باید ابتدا در آزمون‌های ورودی دانشگاه‌های ایتالیا نمره قبولی کسب کنید. در درجه اول باید رشته مورد نظرتان را انتخاب کنید و سپس در خصوص پذیرش این رشته تحقیق کنید. آزمون‌های ورودی دانشگاه‌ها به زبان انگلیسی و بعضا ایتالیایی برگزار می‌شوند. البته برخی از دانشگاه‌ها نیز به آزمون ورودی نیازی ندارند و تنها بعد از بررسی معدل و یا مصاحبه با دانشجو، اقدام به پذیرش می‌کنند. رشته‌های علوم‌اجتماعی نیز معمولا آزمون ورودی ندارند. آزمون‌های ورودی دانشگاه‌های ایتالیا عبارت‌اند از:

آزمونرشتهحداقل نمرهزبانهزینه
آزمون آیمت (IMAT)رشته پزشکی، دندانپزشکی و دیگر رشته‌های علوم‌پزشکیقبولی بر اساس بالاترین نمره و میانگین عملکرد متقاضیان

/ حداقل نمره 30 از 90

انگلیسی130 یورو
آزمون تیل (TIL)مهندسی و معماری در دانشگاه پلی‌تکنیک تورینانگلیسی50 یوور
آزمون جی‌مت (GMAT)مدیریت200 تا 600 به نسبت دانشگاه مورد نظرانگلیسی263 یورو
آزمون تولک (TOLC)مهندسی، علوم پایه، معماری، اقتصاد و تجارت، علوم‌انسانی، علوم‌اجتماعیبه نسبت دانشگاه مورد نظر، متفاوت است.انگلیسی و ایتالیایی30 یورو
آزمون آلفا تست (ALPHA TEST)برای اکثر رشته‌ها از جمله رشته پزشکی، دامپزشکی، دندانپزشکی، معماری، مخابرات و ارتباطات، بیوتکنولوژی، حقوق، خدمات اجتماعی، آموزش مقطع ابتدایی، میراث فرهنگی، رشته‌های مالی و اقتصادی، علوم ورزشی و رشته‌‌های زبان و ادبیات خارجه20 از 90ایتالیایی120 یورو

ارزشیابی مدارک تحصیلی ایران در ایتالیا

افرادی که دوران تحصیل دبیرستان خود را در ایران گذرانده‌اند یا از دانشگاه‌های غیرانتفاعی، علمی – کاربردی و غیره فارغ‌التحصیل شده‌اند؛ می‌توانند برای ادامه تحصیل در ایتالیا اقدام کنند. تمام مدارکی که وزارت علوم ایران تایید می‌کنند؛ توسط سفارت ایتالیا ارزیابی می‌شوند. تا زمانی که این دولت نتیجه ارزیابی را مشخص نکرده باشد؛ نمی‌توان از مورد تایید بودن یا نبودن این مدارک مطمئن شد. بعد از بررسی مدارک تحصیل متقاضی، یک مدرک DOV بری او صادر می‌شود. مدرک DOV یا Declaration Of Value درواقع تاییدیه مدارک تحصیلی شما برای تحصیل در ایتالیا است. این مدرک بعد از بررسی ترجمه مدارک تحصیلی شما، صادر می‌شود.

معادل‌سازی مدرک تحصیلی در ایتالیا

بعد از ارزشیابی مدارک تحصیلی، معادل این مدارک توسط سفارت ایتالیا در کشور مبدا صادر می‌شود. این معادل‌سازی برای مدارک دبیرستانی، آکادمیک یا جوایز فردی انجام می‌شود. اطلاعات DOV شامل جایگاه قانونی مرکز یا دانشگاهی که مدرک اخذ شده، پیش‌نیازها برای اخذ مدرک ذکر شده، طول دوره و تعداد واحدها و ساعت‌های سپری شده است.

افرادی که در ایتالیا تحصیل کرده‌اند؛ نیازی به این مدرک ندارند. متقاضی همچنین می‌تواند برای معادل‌سازی مدارک تحصیلی به‌صورت آنلاین از طریق سایت cimea.it اقدام کند. در شرایط استاندارد شما باید 30 روز منتظر بمانید و هزینه 122 یورو پرداخت کنید. در صورتی که عجله دارید؛ این امکان وجود دارد که این پروسه را 15 روزه طی کرده و در ازای آن 244 یورو پرداخت کنید.

زندگی در ایتالیاهزینه زندگی در ایتالیا

هزینه زندگی در ایتالیا در مقایسه با بیشتر کشورها، مقرون‌به‌صرفه و ارزان است. دانشگاه‌های این کشور باوجوداینکه از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های دنیا هستند؛ اما کمترین شهریه در ازای تحصیل در ایتالیا دریافت می‌کنند. معمولا هزینه‌های زندگی دانشجویی در این کشور بین 700 تا 1000 یورو است. مواردی مانند شهریه دانشگاه، مسکن، غذا، هزینه‌های حمل‌ونقل و تفریح مشمول این هزینه‌ها است.

موردهزینه
هزینه خوابگاه300 تا 600 یورو
خوردوخوراک50 تا 200 یورو
حمل‌ونقل25 تا 45 یورو

حداقل معدل برای تحصیل در ایتالیا

شرط معدل در دانشگاه‌های ایتالیا به نسبت مقطع تحصیلی، رشته و دانشگاه مورد نظر متغیر خواهد بود. برخی از دانشگاه‌ها نرخ پذیرش بیشتر و سختگیری کمتری دارند و برعکس.

مقطعحداقل معدل
کارشناسی14
کارشناسی ارشد15
دکتری15
رشته‌های پزشکی18

دقت کنید که حتی با معدل کمتر از 15 هم برای ادامه تحصیل در ایتالیا شانس دارید. چرا که ایتالیا سختگیری زیادی روی معدل ندارد. اما بالا بودن معدل شانس شما را برای دریافت پذیرش در دانشگاه‌های مودر نظرتان بالا می‌برد. همچنین در صورت بالا بودن مهارت زبان، و داشتن مقالات و پروژه‌های تحقیقاتی معتبر، کسری معدل را می‌توانید جبران کنید.

شرایط ادامه تحصیل در ایتالیا

برای ادامه تحصیل در ایتالیا کافی است شرایط و مدارک لازم را آماده کرده و بعد از مشورت با یک وکیل مهاجرتی، برای پذیرش در دانشگاه‌های ایتالیا درخواست بدهید. بعد مهاجرت به ایتالیا شما می‌توانید در مقاطع کارشناسی، کارشناسی‌ارشد یا دکتری در اکثر رشته‌ها تحصیل کنید. تدریس در ایتالیا به زبان‌های انگلیسی یا ایتالیایی انجام می‌شود.

تحصیل در ایتالیا به زبان انگلیسی

در برخی از دانشگاه‌های ایتالیا می‌توانید به زبان انگلیسی به تحصیل بپردازید. هرچه مهارت زبان شما بالاتر باشد؛ شانس بیشتری برای پذیرش در دانشگاه دارید. نمره دقیق مدرک زبان برای پذیرش و ادامه تحصیل در ایتالیا دقیقا قابل بیان نیست. چرا که خواسته‌ها و شرایط هر دانشگاه با دانشگاه دیگر متفاوت است. برای مثال:

  • برای تحصیل در دانشگاه دولتی Ca’ Foscari نمره 4 آیلتس کافی است.
  • دانشگاه بولونیا نمره آیلتس 5.5 را می پذیرد
  • دانشگاه ساپینزا رم به نمره 6.5 نیاز دارد.

دقت کنید که زبان اصلی ایتالیا، ایتالیایی است و معمولا در مقاطع بالاتر شما نمی‌توانید به زبان انگلیسی به تحصیل ادامه دهید و بهتر است بعد از مهاجرت به ایتالیا شروع به فراگیری زبان ایتالیایی بکنید.

تحصیل بدون مدرک زبانتحصیل در ایتالیا بدون مدرک زبان

در مواردی که دانشجو هنوز مدرک زبان خود را دریافت نکرده است یا می‌خواهد زبان را در کشور مقصد یاد بگیرد؛ باز هم امکان مهاجرت تحصیلی به ایتالیا وجود دارد. درصورتی‌که بتوانید نامه پذیرش دانشگاه را بگیرید، معمولا در سفارت نیازی به آیلتس ندارید. شانس دریافت ویزای تحصیلی بدون مدرک زبان خیلی کم نیست. البته دقت کنید که مصاحبه‌های آنلاینی که با دانشجو انجام می‌شود؛ تاثیر زیادی در تعیین سطح زبان او دارند. در این شرایط باید مراحل زیر را دنبال کنید:

  • دانشگاه‌هایی که برای تحصیل در ایتالیا نیاز به مدرک زبان ندارند یا شرایط پذیرش مشروط دانشجو بین‌المللی را دارند؛ پیدا کنید.
  • دانشگاه مورد نظرتان را از بین آن‌ها انتخاب کنید.
  • شرایط و قوانین و بورسیه‌های هر دانشگاه برای تحصیل در ایتالیا را بررسی کنید.
  • به دانشگاه مربوطه ایمیل زده و از آن‌ها بخواهید در خصوص اپلای بدون مدرک زبان به شما توضیح بدهند. همچنین می‌توانید با اساتید این دانشگاه چت کنید و از آن‌ها بپرسید. گاهی بهتر است با اساتید مکاتبه کنید و آن‌ها را راضی کنید که شما استحقاق دریافت کمک‌هزینه یا بورسیه تحصیلی را دارید. البته در این مرحله به یک دانش نسبی از زبان نیاز دارید.
  • در مکاتبه با استاتید می‌توانید برای خودتان کمی وقت بخرید تا زمان تحویل مدارک را به تعویق بیندازید.
  • در این مرحله به‌صورت آنلاین برای اپلای در رشته مورد نظرتان اقدام کنید.
  • برای مصاحبه آماده شوید.

تحصیل در ایتالیا به زبان ایتالیایی

برای ادامه تحصیل در دانشگاه‌های ایتالیا به زبان ایتالیایی باید مهارت خود در زبان ایتالیایی را اثبات کنید. برای این امر باید در آزمون‌های زبان ایتالیایی مانند (CILS) گواهینامه زبان ایتالیایی به‌عنوان زبان خارجی یا (CELI) گواهی دانش زبان ایتالیایی شرکت کنید. همچنین برخی از دانشگاه‌ها برای پذیرش، با شما مصاحبه می‌کنند تا میزان مهارت زبان ایتالیایی شما مشخص شود. برای سنجش مهارت در زبان ایتالیایی شما آزمون‌های  CELI و  CILS مورد سنجش قرار می‌گیرد و کمترین امتیاز B2 در هر چهار مبحث، درک مطلب، شنیداری، گفتاری و نوشتاری ملاک است. با مهارت در زبان انگلیسی می‌توانید در این دانشگاه‌ها به تحصیل بپردازید:

  • دانشگاه پلی‌تکنیک میلان
  • دانشگاه بولونیا
  • دانشگاه ساپینزا رم
  • دانشگاه پادوآ
  • دانشگاه میلان
  • پلی‌تکنیک تورین
  • دانشگاه پیزا
  • دانشگاه ناپل فدریکو دوم
  • دانشگاه ویتا سالوت سن رافائل
  • دانشگاه ترنتو

راحت‌ترین دانشگاه‌های ایتالیا برای پذیرش

ایتالیا با وجود داشتن بهترین دانشگاه‌ها و شرایط تحصیل ارزان نرخ پذیرش دانشجو بالایی نیز دارد و برخی از دانشگاه‌ها با نرخ پذیرش 95 درصد اقدام به جذب دانشجو می‌کنند. برخی از راحت‌ترین دانشگاه‌های ایتالیا برای پذیرش عبارت‌اند از:

دانشگاهنرخ پذیرش
دانشگاه پلی‌تکنیک تورین95 درصد
دانشگاه باری آلدو مورو90 درصد
دانشگاه آمریکایی رم85 درصد
دانشگاه جان کابوت60 درصد
دانشگاه بولونیا55 درصد

ویزای تحصیلی ایتالیا و نحوه اخذ آن

برای دریافت ویزای تحصیلی ایتالیا، باید این شرایط را داشته باشید:

  • اقدام برای دریافت ویزا تا 3 ماه پیش از سفر
  • داشتن تمکن مالی برای تامین هزینه‌های زندگی و تحصیل در ایتالیا
  • برخورداری از مدارک تحصیلی معتبر
  • داشتن شرایط سنی به‌نسبت مقطع‌تحصیلی
  • مراحل دریافت ویزا تحصیلی ایتالیا
  • انتخاب موسسه آموزشی یا دانشگاه مورد نظر و دریافت پذیرش آن
  • دریافت مدرک زبان
  • تهیه تمام مدارک مورد نیاز
  • مراجعه به سفارت ایتالیا
  • تکمیل فرم درخواست ویزا
  • پرداخت هزینه‌های مربوط به دریافت ویزا
  • مشخص کردن تاریخ مصاحبه سفارت و حضور به‌موقع در زمان مصاحبه
  • دریافت نتیجه درخواست ویزا

کار دانشجویی در ایتالیاکار دانشجویی در ایتالیا

کار کردن دانشجو مطابق یک چهارچوب تعیین شده، امکان‌پذیر است. مطابق قوانین ایتالیا، دانشجویان خارجی تنها 20 ساعت در هفته و 40 ساعت در ایام تعطیل می‌توانند به‌صورت پاره‌وقت کار کنند. البته دانشجویان عضو اتحادیه اروپا محدودیتی برای کار کردن ندارند.

دانشجویان می‌توانند در تحقیقات یا کارآموزی‌های با حقوق یا بدون حقوق یا فعالیت‌های دیگر دانشگاه نیز مشغول به کار شوند.

دانشجو خارجی اجازه کار خود را بر اساس ویزا تحصیلی خود دریافت می‌کند. متوسط درآمد کار دانشجویی در کشور ایتالیا 7 یورو در ساعت، 140 یورو در هفته و 540 یورو در ماه است. از محبوب‌ترین مشاغل برای دانشجویان خارجی در ایتالیا، تدریس زبان انگلیسی یا ایتالیایی است.

مهاجرت تحصیلی به ایتالیا

ایتالیا با وجود مزایای متعددی که دارد؛ همواره از کشورهای محبوب برای مهاجرت تحصیلی بوده است. تحصیل ارزان در ایتالیا، مدرک تحصیلی معتبر، موقعیت‌های تحقیقاتی و کارآموزی عالی، موقعیت‌های شغلی برای دانشجویان خارجی و غیره سبب شده‌اند که افراد زیادی برای مهاجرت تحصیلی به ایتالیا علاقه‌مند شوند. این افراد با دریافت مدرک زبان، شرط معدل، تمکن مالی و سایر شرایط دانشگاه مورد نظر، اقدام به مهاجرت تحصیلی می‌کنند.

کار پس از تحصیل در ایتالیا

برخی از دانشجویان بعد از اتمام دوره تحصیل تلاش می‌کنند تا در همین کشور مشغول به کار شده و از این طریق اقامت کاری و در نهایت اقامت دائم دریافت کنند. برای پیدا کردن کار پس از تحصیل باید این شرایط را داشته باشید:

اقامت در ایتالیا بعد از فارغ‌التحصیلی با مدرک کارشناسی ممکن نیست.

گزینه‌های اقامت و کار بعد از تحصیل در ایتالیا تنها در صورتی امکان‌پذیر است که متقاضی دوره دکتری یا مقطع کارشناسی‌ارشد سطح 2 را در این کشور گذرانده باشد.

اقامت و جستجو کار بعد از تحصیل در ایتالیا بعد از گرفتن مدرک ارشد و دکتری به‌عنوان “Permesso di Soggiorno”  یا “اجازه اقامت” شناخته می‌شود.

به نسبت مقطع تحصیلی، دانشجو بعد از اتمام دوره تحصیل برای مدت 6 تا 12 ماه می‌تواند در ایتالیا بماند و اجازه اقامت و جستجو کار داشته باشد. در صورتی که در این دوره موفق به پیدا کردن شغل نشوید؛ موظف به بازگشت به کشور خود هستید.

استمرار شغل بعد از دوره 6 تا 12 ماهه هم دارای اهمیت است. دانشجویان می‌توانند برای دوره کارآموزی تا 12 ماه هم اقدام کنند.

برای اجازه کار بعد از تحصیل در ایتالیا، دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا به “permesso di Lavoro”‌ نیاز دارند.

به نسبت مدرک تحصیلی و سابقه کار، درآمد دانشجو می‌تواند تا 1300 یورو در ماه باشد.

تسلط بر زبان ایتالیایی تاثیر بالایی در پیدا کردن شغل دارد.

اقامت پس از تحصیل در ایتالیا

اقامت تحصیلی یک نوع اقامت موقت است و دانشجو بعد از تمام شدن دوره اقامت، باید به کشور خود برگردد. البته دانشجو می‌تواند در یک بازه زمانی 6 تا 18 ماهه بعد از اتمام تحصیل نیز در این کشور بماند؛ اما این دوره هم نهایتا به پایان می‌رسد.

گاهی دانشجو می‌تواند از طریقی اقامت خود را تمدید کند.

  • اقامت از طریق کار: از جمله اقامت‌های موقت بعد از اقامت تحصیلی، اقامت کاری است که می‌توان از طریق آن یک اقامت 6 ماهه دریافت کند. با این روش فرد می‌تواند اقامت خود را تا 1 سال بعد نیز تمدید کند. در صورتی که شغل دانشجو بعد از یک سال همچنان برقرار بود، ویزای فرد به ویزای کاری تبدیل شده و او می‌تواند اقامت کاری دریافت کند. افرادی که برای 5 سال اقامت خود را تمدید می‌کنند؛ می‌توانند در نهایت اقامت دائم بگیرند. البته پیدا کردن کار در ایتالیا چندان ساده نیست و متقاضی باید توانایی خوبی در زبان انگلیسی و ایتالیایی داشته باشد.
  • تمدید اقامت با ادامه‌تحصیل: در صورتی که دانشجو قصد ادامه تحصیل در ایتالیا در مقطع بالاتر را داشته باشد؛ با دریافت پذیرش دانشگاه، می‌تواند ویزای تحصیلی خود را دریافت کرده و اقامت تحصیلی را تمدید کند.
  • اقامت از طرق سرمایه‌گذاری: دانشجویان نیز مانند سایر افراد می‌توانند با راه‌اندازی یک کسب‌وکار و سرمایه‌گذاری در این کشور، اقامت دریافت کنند.
  • اقامت از طریق ازدواج: افرادی که با شهروندان ایتالیایی ازدواج می‌کنند؛ تا 5 سال اقامت موقت دریافت می‌کنند. در صورتی که مشخص شود این ازدواج حقیقی بوده و زوجین همچنان زیر یک سقف زندگی می‌کنند؛ اقامت موقت متقاضی به اقامت دائم تبدیل می‌شود.

موسسه مهاجرتی اصطهباناتی

مهاجرت همواره امر پیچیده و چندبعدی است و شما نمی‌توانید بدون کمک افراد متخصص و باتجربه به خوبی از پس این پروسه بربیایید. از ساده‌ترین مراحل مانند انتخاب کشور مورد نظر تا جمع‌آوری مدارک و آماده‌سازی برای مهاجرت، شما به کمک و مشاوره افراد متخصص نیاز دارید. موسسه مهاجرتی اصطهباناتی از بهترین موسسه‌های مهاجرتی کشور است که همواره آماده راهنمایی شما برای امر مهاجرت و ادامه تحصیل در ایتالیا است. این موسسه در 4 شهر تهران، اصفهان، شیراز و مشهد شعبه دارد. با مراجعه به این موسسه می‌توانید از مشاوره‌ کارشناسان ما بهره‌مند شده و پاسخ سوالات خود را دریافت کنید.

همچنین امکان مشاوره غیرحضوری نیز در تمام ساعات روز برای شما محیا است.

سخن آخر

ایتالیا از نظر کیفیت سیستم آموزش دارای رتبه 3 در دنیا است. مدارک تحصیلی این کشور، از اعتبار بالایی در دنیا برخوردار هستند. با مهاجرت به ایتالیا شما می‌توانید برای تحصیل در ایتالیا در مقاطع مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد یا دکتری در رشته‌های مختلف اقدام کنید. در این کشور امکان تحصیل به زبان انگلیسی یا ایتالیایی وجود دارد. هر چند تحصیلات تکمیلی بدون مهارت در زبان ایتالیایی، ممکن نیست. در سال‌های گذشته شاهد افزایش نرخ پذیرش دانشجو در دانشگاه‌های این کشور بوده‌ایم. به طوری که برخی از دانشگاه‌ها تا 95 درصد از درخواست‌های پذیرش را قبول می‌کنند. اگر شما هم قصد مهاجرت و تحصیل در ایتالیا را دارید؛ می‌توانید با کارشناسان ما در اصطهباناتی صحبت کنید. کارشناسان ما در تمام طول روز آماده پاسخگویی به سوالات شما و راهنمایی شما در امور مهاجرت تحصیلی هستند.

سوالات متداول

1- مزیت تحصیل در ایتالیا چیست؟

ایتالیا سومین کشور از نظر شرایط تحصیل است. این کشور همچنین هزینه تحصیل پایین و مدارک تحصیلی معتبری دارد. همین امر سبب شده است که همواره عده زیادی برای تحصیل در ایتالیا علاقه نشان دهند.

2- امکان تحصیل در ایتالیا به زبان انگلیسی وجود دارد؟

بله؛ در این کشور در بیشتر دانشگاه‌ها به زبان انگلیسی نیز تدریس می‌شود. اما دقت کنید که تحصیلات تکمیلی بدون دانش زبان ایتالیایی امکان‌پذیر نیست.

3- بهترین رشته‌های تحصیلی در ایتالیا کدام رشته‌ها هستند؟

تحصیل در ایتالیا در رشته‌های پزشکی، معماری، طراحی و رشته‌های علوم‌انسانی از شرایط بهتری برخوردار است.

4- برخورد مردم ایتالیا با مهاجران چگونه است؟

همواره تا 10 درصد از دانشجویان این کشور را مهاجران تشکیل می‌دهند. همچنین ایتالیا شرایط خوبی برای مهاجرپذیری ایجاد کرده است. همین امر سبب شده است که بافت جمعیتی در ایتالیا جایگاه ثابتی برای مهاجران داشته باشد. مردم ایتالیا نیز رفتارهای نژادپرستانه از خود نشان نمی‌دهند و به این تغییر بافت جمعیت دید مثبتی دارند.

5- امکان اقامت بعد از تحصیل در این کشور وجود دارد؟

درصورتی‌که بتوانید بعد از تحصیل در ایتالیا و فارغ‌التحصیلی، شغل پیدا کرده و اقامت‌تان را به اقامت کاری تبدیل کنید؛ می‌توانید در این کشور بمانید.

4.5/5 - (8 امتیاز)

14 دیدگاه برای “تحصیل در ایتالیا – مهاجرت تحصیلی به ایتالیا

  1. Rose گفت:

    سلام وقت بخیر
    بنده 20 سالمه و در کارشناسی زبان و ادبیات فرانسه با معدل بالای 18 تحصیل میکنم. به زبان انگلیسی هم مسلطم. میخواستم بدونم میتونم بعد فارغ التحصیلی. برای ادامه تحصیل در مقطع ارشد برای رشته های مدیریت بازرگانی یا روابط بین الملل پذیرش بگیرم؟ و اینکه آیا امکان بورسیه شدن هم هست؟

    1. کارشناس مهاجرتی اصطهباناتی گفت:

      سلام وقت بخیر برای ارشد هر رشته ای رو میتونید انتخاب کنید فقط باید معدل بالا باشه مدرک زبان هم داشته باشید

  2. علی پورمحمدی گفت:

    با سلام و احترام
    دانش آموز سال دوازدهم رشته ادبیات و علوم انسانی هستم
    با معدل بین ۱۹ تا ۲۰ و سطح زبان آیلتس ۷ به بالا
    آیا میتونم بعد از گرفتن مدرک دیپلم برای دانشگاه های دارای رنکینگ جهانی بین ۲۰۰_۴۰۰ در ایتالیا اقدام کنم؟

    1. کارشناس مهاجرتی اصطهباناتی گفت:

      سلام وقتتون بخیر
      بله حتما. بهترین شرایط رو دارید شما

  3. سجاد گفت:

    سلام وقت بخیر
    19 سالمه دیپلم مهندسی الکترونیک با معدل 17.47
    الان هم دانشگاه ازاد هستم ترم دوم رشته مهندسی نرم افزار
    میخوام برای ایلتس هم اقدام کنم و پشتوان مالی خوبی ندارم
    میخواستم برای ویزای تحصیلی مقطع کارشناسی اقدام کنم کدوم کشور میتونم اقدام کنم و بورسیه بگیرم
    و بعداز پایان تحصیل همون کشور موندگار بشم؟

    1. کارشناس مهاجرتی اصطهباناتی گفت:

      با سلام و عرض ادب
      کشور های مانند آلمان، فرانسه، ایتالیا، اسپانیاو….. تحصیل رایگان ارائه می دهد که می توانید برای تحصیل و ماندن انتخاب نمایید.

      1. سجاد گفت:

        درمقالاتتون دیدم کشور مجارستان نیاز به مدرک زبان هم نداره
        و اینکه نوشته بود میشه بعداز تحصیل درخواست اقامت دائم کرد
        بخوام اقدام کنم باید چیکار کنم؟

        1. کارشناس مهاجرتی اصطهباناتی گفت:

          سلام روزتون بخیر
          بله، کشور مجارستان نیاز به ارائه مدرک زبان ندارد و برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

  4. نازنین گفت:

    سلام
    من ۱۸ سالمه و میخوام تا ۲٠ سالگی مهاجرت کنم
    امسال دیپلم میگیرم و رشتمم انسانیه من چجوری میتونم مهاجرت کنم؟امکان مهاجرت تحصیلی برای من هست؟

    1. کارشناس مهاجرتی اصطهباناتی گفت:

      سلام وقتتون بخیر
      تحصیل در دانشگاه های ایتالیا بسته به معدل و رزومه شما دارد. متاسفانه اطلاعات شما برای ارائه مشاوره کافی نمی باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

  5. Samker گفت:

    با سلام
    ایا امکان تحصیل در ایتالیا مقطع کارشناسی با مدرک دیپلم و کاردانی وجود دارد ؟ با توجه به اینکه مدرک پیش دانشگاهی ندارم

    1. کارشناس مهاجرتی اصطهباناتی گفت:

      با سلام و احترام
      ارائه مدرک دیپلم و یا کاردانی بسته به رشته تحصیلی انتخابی شما دارد.

  6. محمد اسعدی گفت:

    باسلام بنده میخاسم برای مهاجرت به ایتالیا اقدام کنم خاله من در ایتالیا هستن و من دیپلم خود را اخذ کرده ام میخاسم بدونم بهترین روش برایم برای مهاجرت چگونه است ؟

    1. مشاور تحصیلی و مهاجرت گفت:

      سلام
      با توجه به مدرکتان اگر سن زیر 20 سال دارید، بهترین راه تحصیل است.
      اما اگر سن شما بالا تر است و تحصیل را نمی خواهید، می توانید از طریق کار در کشور های اروپایی، اقامت حوزه شینگن را اخذ نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *