معادل سازی مدرک تحصیلی در ترکیه

معادل سازی مدرک تحصیلی در ترکیه یکی از روش های تأیید مدارک تحصیلی برای ادامه تحصیل در دانشگاه های این کشور است. در این راستا مشاوران موسسه مهاجرتی وکلای برگزیده اصطهباناتی با تهیه این مقاله به بررسی نحوه معادل سازی مدرک تحصیلی در ترکیه و معادل سازی مدرک پزشکی در ترکیه پرداخته اند. اگر قصد ادامه تحصیل در ترکیه را دارید و از نحوه معادل سازی مدارک تحصیلی در ترکیه اطلاعی ندارید، مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

 

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با معادل سازی مدارک تحصیلی در ترکیه، پیشنهاد می کنیم حتما این پادکست را بشنوید!

شرایط معادل سازی مدرک تحصیلی در ترکیه

بر اساس قوانین صادر شده در کشور ترکیه آموزش عالی ترکیه، مسؤل معادل سازی و تطابق مدارک تحصیلی متقاضیان برای صدور مجوز کار و ادامه تحصیل می باشد. معادل سازی موجب می شود تا متقاضیان در رشته های دلخواه خود در دانشگاه های ترکیه ادامه تحصیل دهند و یا در حوزه تخصصی حرفه ای خود در این کشور مشغول کار و اشتغال شوند.

  • متقاضیانی که قصد ادامه تحصیل در ترکیه را دارند، باید دارای مدرک معتبر از دانشگاه های ترکیه و یا دانشگاه های خارج از ترکیه باشند.
  • اگر مدرک تحصیلی متقاضی مورد تأیید دانشگاه های ترکیه نباشد، باید در این کشور معادل سازی شود. به معادل سازی مدارک تحصیلی در ترکیه دنکلیک می گویند.
  • متقاضیانی که دارای برگه معادل سازی مدارک تحصیلی باشند، می توانند برای تحصیل و یا کار در ترکیه اقدام کنند.
  • متقاضیان دارای مدرک تحصیلی اخذ شده از دانشگاه های خارج از کشور ترکیه، باید برای کار و ادامه تحصیل در ترکیه تأییدیه مدرک تحصیلی خود را از شورای آموزش عالی ترکیه YOK اخذ کنند.

آیا معادل سازی مدارک فقط برای ادامه تحصیل انجام می شود؟

متقاضیانی که برای ادامه تحصیل در دانشگاه های ترکیه اقدام می کنند و مدرک تحصیلی خود را از کشورهای دیگر اخذ کرده اند، باید روند معادل سازی را در ترکیه انجام دهند. علاوه بر این متقاضیانی که برای کار و اشتغال در ترکیه نیز اقدام می کنند، باید مدارک تحصیلی خود را معادل سازی کنند.

معادل سازی مدرک تحصیلی دانشگاهی در ترکیه

مدارک تحصیلی دانشگاهی متقاضیان توسط آموزش عالی ترکیه مورد بررسی قرار می گیرد. متقاضیان با مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری در صورتی که آخرین رشته تحصیلی آن ها جز گروه پزشکی نباشد، برای معادل سازی مدرک تحصیلی خود نیازمند اخذ مدرک شناخته شدن Taninirlik Belgesi و معادل سازی کامل نمی باشند. این مدرک را که سازمان آموزش عالی ترکیه صادر می کند، نشان دهنده به رسمیت شناختن مدرک تحصیلی متقاضی می باشد.

"<yoastmark

  • متقاضیانی که دارای مدرک کارشناسی ارشد و دکترا می باشند و آخرین رشته این متقاضیان جز گروه پزشکی باشد، باید مراحل معادل سازی را به طور کامل طی کنند.
  • متقاضیانی که قصد کار و اشتغال در ترکیه را دارند، باید مراحل معادل سازی را به طور کامل طی کنند.
  • متقاضیان برای اطلاع از چگونگی مراحل معادل سازی مدراک تحصیلی در ترکیه می توانند به وب سایت denklik.yok.gov.tr مراجعه کنند.

معادل سازی مدرک تحصیلی دیپلم در ترکیه

وزارت آموزش و پرورش ترکیه مسؤل معادل سازی مدرک تحصیلی دوران ابتدایی، متوسطه و دبیرستان متقاضیان بین المللی می باشند. اگر متقاضی بین المللی قصد ادامه تحصیل در مدارس ترکیه را داشته باشد، باید مدارک تحصیلی وی معادل سازی شود. متقاضیانی که دارای دیپلم نظام قدیم ایران می باشند، باید مدرک دیپلم دبیرستان و پیش دانشگاهی خود را ارائه دهند.

  • متقاضیان با دیپلم نظام جدید باید گواهی دیپلم و ریزنمره های پایه 12 را ارائه دهند.
  • متقاضیان با معادل سازی مدرک تحصیلی ابتدایی و دبیرستان می توانند یا در مدارس این کشور ادامه تحصیل دهند و یا برای تحصیل در دانشگاه های ترکیه اقدام کنند.
  • معادل سازی مدارک ابتدایی تا دبیرستان توسط وزارت آموزش و پرورش ترکیه انجام می شود و نیاز به پرداخت هزینه ای نمی باشد.

مدارک لازم برای معادل سازی مدرک تحصیلی در ترکیه

متقاضیان برای معادل سازی مدارک تحصیلی در ترکیه باید مدارک تحصیلی خود را به سازمان آموزش و پرورش و یا سازمان آموزش عالی ترکیه yok ارائه دهند.

"مدارک

از جمله مدارک لازم برای معادل سازی یا دنکلیک مدارک تحصیلی پزشکی در ترکیه موارد زیر را می توان نام برد:

  • ارائه آخرین مدرک تحصیلی و دانشنامه تحصیلی دیپلم، پیش دانشگاهی، کاردانی، کارشناسی و دکتری
  • ارائه ترجمه اصل دیپلم به زبان ترکی
  • ارائه فرم تکمیل شده درخواست معادل سازی مدرک تحصیلی در ترکیه
  • ارائه مجوز اقامت قانونی در ترکیه
  • ارائه رسید واریز هزینه های معادل سازی مدرک تحصیلی در ترکیه
  • ارائه عکس و پاسپورت معتبر
  • ارائه مجوز اقامت کاری، موقتی، توریستی و یا حمایتی

آیا دارا بودن مدرک زبان ترکی برای معادل سازی مدارک در ترکیه الزامی است؟

متقاضیان به منظور کار و اشتغال و یا ادامه تحصیل در ترکیه باید مراحل معادل سازی را در این کشور انجام دهند. متقاضیان برای هر دوی این کارها نیازمند مدرک زبان ترکی TOMER  تومر می باشند. در واقع چه برای کار و چه برای ادامه تحصیل متقاضیان باید برای تعامل با مردم با زبان ترکی آشنایی داشته باشند. اگر متقاضیان فاقد مدرک مهارت زبان ترکی تومر باشند، جای نگرانی وجود ندارد.

از آن جا که مراحل معادل سازی زمان بر است متقاضیان می توانند در این فرصت به فراگیری زبان ترکی بپردازند و با کسب نمره لازم در آزمون تومر همه مراحل معادل سازی مدرک تحصیلی در ترکیه را با موفقیت انجام دهند.

معادل سازی مدرک پزشکی در ترکیه

متقاضیانی که قصد ادامه تحصیل در دوره های تخصصی پزشکی در ترکیه را دارند، باید روند معادل سازی مدرک پزشکی در ترکیه را برای تحصیل دوره های تخصصی پزشکی طی کنند. متقاضیانی که دارای مدرک پزشکی می باشند، برای معادل سازی مدرک تحصیلی در ترکه باید در آزمون STS شرکت کنند و از مجموع 100 امتیاز حداقل 40 امتیاز را اخذ کنند.

معادل سازی مدرک پزشکی در ترکیه

معادل سازی مدرک پزشکی در ترکیه

  • آزمون STS هر سال دو بار توسط سازمان سنجش آموزش ترکیه OSYM برگزار می باشد. این آزمون به زبان ترکی و به صورت کتبی است.
  • علاوه بر متقاضیان دارای مدرک پزشکی، متقاضیان دارای مدرک دندانپزشکی نیز می توانند در آزمون STS شرکت و امتیاز لازم را اخذ کنند.
  • متقاضیان دارای مدرک پزشکی می توانند برای معادل سازی مدرک پزشکی در ترکیه از طریق وب سایت YOK اقدام کنند و مدارک لازم را به این وب سایت ارسال کنند.
  • متقاضیان ایرانی که از دانشگاه های ترکیه در رشته پزشکی، دندانپزشکی و رشته های دیگر فارغ التحصیل شده اند، نیاز به معادل سازی مدارک تحصیلی برای کار و ادامه تحصیل در ترکیه ندارند.

معادل سازی مدرک دندانپزشکی و داروسازی در ترکیه

متقاضیانی که مدرک دندانپزشکی خود را از کشورهای دیگر اخذ کرده اند و قصد کار و یا ادامه تحصیل در رشته تخصصی دندانپزشکی را دارند، باید روند معادل سازی مدرک تحصیلی در ترکیه را انجام دهند. این متقاضیان باید در آزمون STS از مجموع 100 امتیاز حداقا 40 امتیاز را اخذ کنند.

متقاضیانی که مدرک داروسازی خود را در خارج از کشور ترکیه اخذ کرده اند و قصد کار و یا ادامه تحصیل در دانشگاه های ترکیه را دارند نیز باید مراحل معادل سازی مدرک تحصیلی در ترکیه را انجام دهند. داروسازان برای معادل سازی مدارک خود باید در آزمون های شفاهی و مصاحبه های علمی امتیاز لازم را کسب کنند.

معادل سازی مدارک مهندسی و حقوق

متقاضیانی که در رشته های مهندسی و معماری خارج از کشور ترکیه تحصیل کرده اند، باید مراحل معادل سازی مدارک تحصیلی در ترکیه را طی کنند. از جمله این مراحل شرکت در آزمون STS-2 می باشد. متقاضیان باید از مجموع 100 امتیاز این آزمون حداقل امتیاز 40 را اخذ کنند.

  • نحوه معادل سازی مدرک تحصیلی در ترکیه برای فارغ التحصیلان رشته حقوق کمی دشوارتر از دیگر رشته ها است.
  • فارغ التحصیلان رشته حقوق باید در آزمون STS حداقل امتیاز لازم را کسب کنند.
  • فارغ التحصیلان رشته حقوق علاوه بر شرکت در آزمون STS باید تعدادی از واحدهای درسی خود را در دانشگاه های ترکیه بگذرانند.

آزمون STS

متقاضیانی که دارای مدرک پزشکی و دندانپزشکی از دانشگاه های خارج از ترکیه می باشند و قصد کار و طبابت و یا ادامه تحصیل در دانشگاه های ترکیه را دارند، باید در آزمون معادل سازی STS شرکت کنند. آزمون STS شامل دو مرحله است. مرحله اول از دروس علوم پایه می باشد. مرحله دوم این آزمون از دروس علوم بالینی است.

  • به طور کلی شرکت در هر مرحله از آزمون STS بر اساس نظر دانشگاه و سطح نمره های متقاضی می باشد.
  • آزمون STS به زبان ترکی برگزار می شود و بر این اساس متقاضیان باید قبل از اقدام برای معادل سازی در ترکیه زبان ترکی را فراگیرد.
  • آزمون STS دو بار در سال برگزار می شود و متقاضیان برای اطلاع از نحوه برگزاری و سوال های این آزمون می توانند به سایت osym.gov.tr مراجعه کنند.

مدت زمان معادل سازی مدرک تحصیلی در ترکیه

به طور کلی مدت زمان معادل سازی مدارک تحصیلی در ترکیه بر اساس رشته های تحصیلی متفاوت است. مدت زمان معادل سازی مدرک پزشکی در ترکیه گاهی ممکن است تا یک سال طول بکشد. اما به طور معمول برای رشته های دیگر به حدود 3 ماه تا 6 ماه زمان نیاز دارد.

مشکلات عدم معادل سازی مدارک تحصیلی در ترکیه

متقاضیانی که قصد ادامه تحصیل در دانشگاه های ترکیه را دارند، باید مراحل معادل سازی مدرک تحصیلی در ترکیه را انجام دهند. در غیر این صورت مجوز تحصیل در دانشگاه های ترکیه را نخواهند داشت.

مشکلات عدم معادل سازی مدارک تحصیلی در ترکیه

مشکلات عدم معادل سازی مدارک تحصیلی در ترکیه

  • بدون معادل سازی این متقاضیان اجازه تأسیس مطب و کار و طبابت در ترکیه را نخواهند داشت.
  • فارغ التحصیلان دانشگاه نیز برای کار در ترکیه باید مراحل معادل سازی مدارک تحصیلی در ترکیه را انجام دهند.

نکات مهم در مورد معادل سازی مدارک تحصیلی در ترکیه

متقاضیان برای معادل سازی مدارک تحصیلی باید قبل از اقدام موارد مهم را در نظر بگیرند. نکات مهم در مورد معادل سازی مدارک تحصیلی در ترکیه عبارت است از:

  • متقاضیانی که به صورت آنلاین در دانشگاه های ترکیه تحصیل می کنند، نمی توانند معادل سازی را انجام دهند. بر اساس قوانین معادل سازی وزارت آموزش عالی ترکیه برای آموزش های الکترونیکی معادل سازی انجام نمی شود.
  • از جمله مدارک لازم برای معادل سازی مدارک تحصیلی در ترکیه دارا بودن مجوز اقامت تحصیلی می باشد.
  • دارا بودن مدرک زبان ترکی تومر برای معادل سازی مدرک تحصیلی در ترکیه حائز اهمیت فراوانی است.
  • متقاضیان از زمان ارسال مدارک برای معادل سازی در ترکیه تا اخذ تأییدیه مدارک فرصت دارند تا در دوره های آمادگی زبان ترکی شرکت کنند.

نحوه معادل سازی مدرک تحصیلی در ترکیه

متقاضیان برای معادل سازی مدرک تحصیلی در ترکیه باید مراحلی را طی کنند. معادل سازی مدارک تحصیلی در ترکیه از سال 1983 با هدف معادل سازی مدرک دیپلم دبیرستان، کاردانی، کارشناسی و دکتری انجام شده است.

  • اولین مرحله در معادل سازی مدارک تحصیلی در ترکیه دریافت گواهی معادل سازی از سفارت ترکیه در ایران می باشد.
  • دومین مرحله مراجعه متقاضی به دفتر مشاور تحصیلی سفارت ترکیه در ایران می باشد.
  • در مرحله بعد متقاضی باید مدارک تحصیلی خود را ارائه دهد. ذکر این نکته ضروری است که همه مدارک تحصیلی متقاضی باید دارای مهر وزارت امور خارجه ایران باشد.
  • مدارک مورد بررسی قرار می گیرند و صحت آن مورد ارزیابی علمی دقیق قرار می گیرد.
  • پس از تأیید صحت مدارک، کمیسیون تخصصی سازمان آموزش عالی ترکیه مدارک را بررسی می کند.
  • نتیجه این بررسی به صورت رد مدارک، پذیرش و تأیید مدارک و یا شرکت در آزمون های ارزشیابی به متقاضی ارائه می شود.
  • در حدود 95% نتیجه بررسی مدارک به شرکت در آزمون های ارزشیابی منتهی می شود.
  • یکی از مهم ترین آزمون های ارزشیابی مدارک تحصیلی پزشکی و دندانپزشکی در ترکیه آزمون STS است.
  • متقاضی پس از معادل سازی و تایید مدارک تحصیلی می تواند برای ثبت نام در دانشگاه و یا امضای قرارداد کاری در ترکیه اقدام کند.

"نحوه

خدمات موسسه اصطهباناتی

متقاضیان برای تحصیل در دانشگاه های ترکیه و یا برای کار و اشتغال در ترکیه باید مدارک خود را معادل سازی کنند. نحوه معادل سازی و اطلاع از مدارک لازم در حیطه کاری مشاوران موسسه های مهاجرتی می باشد. یکی از برترین موسسه های مهاجرتی در سطح کشور با سوابق کاری درخشان و گروه کاری مجرب موسسه مهاجرتی وکلای برگزیده اصطهباناتی می باشد. متخصصان مهاجرت این موسسه مطرح با بررسی مدارک متقاضیان و ارزیابی صحت این مدارک روند ارسال آن ها برای معادل سازی در ترکیه را پیگیری می کنند.

سخن آخر

در این مقاله معادل سازی مدرک تحصیلی در ترکیه و نحوه معادل سازی مدرک تحصیلی در ارکیه و شرایط معادل سازی مدارک تحصیلی در ترکیه مورد بررسی علمی دقیق قرار گرفت. اگر در مورد معادل سازی مدرک تحصیلی در ترکیه نیازمند کسب اطلاعات بیشتری می باشید، می توانید با متخصصان مهاجرت و کارشناسان برجسته موسسه مهاجرتی وکلای برگزیده اصطهباناتی تماس حاصل کنید.

مشاوران این موسسه برتر در شعبه های تهران، اصفهان، شیراز، مشهد، تبریز و رشت به صورت تلفنی، آنلاین و حضوری در همه روزهای کاری هفته در خدمت متقاضیان گرامی می باشند.

سوال های متداول در مورد معادل سازی مدرک تحصیلی در ترکیه

  1. آیا متقاضیان می توانند در خارج از ترکیه معادل سازی مدارک را انجام دهند؟

    خیر، متقاضیان باید همه مراحل معادل سازی را در داخل ترکیه انجام دهند.

  1. آیا فارغ التحصیلان از کشورهای دیگر به زبان ترکی باید معادل سازی انجام دهند؟

    بله، سازمان آموزش عالی ترکیه مدارک اخذ شده از کشورهای دیگر را معادل سازی می کند.

  1. آیا معادل سازی مدارک یک دانشگاه به معنای عدم تأیید آن دانشگاه در ترکیه است؟

    خیر، ممکن است یک دانشگاه در خارج از ترکیه مورد تأیید سازمان آموزش عالی ترکیه باشد اما مدرک تحصیلی آن دانشگاه باید در ترکیه معادل سازی شود.

  1. آیا فارغ التحصیلان از مدارس برتر جهان نیز باید معادل سازی را در ترکیه انجام دهند؟

    بله، این متقاضیان نیز باید مراحل معادل سازی مدارک تحصیلی را همانند دیگر متقاضیان انجام دهند.

  1. آزمون ارزشیابی مدرک تحصیلی پزشکان چیست؟

    آزمون STS که هر سال دو با و به زبان ترکی برگزار می شود.

  1. آیا دارا بودن مدرک زبان ترکی برای معادل سازی مدارک در ترکیه الزامی است؟

    بله، یکی از مدارک مهم در روند معادل سازی مدارک مهارت زبان ترکی تومر می باشد.

  1. آیا فارغ التحصیلان دانشگاه های ترکیه باید روند معادل سازی را انجام دهند؟

    خیر، متقاضیان بین المللی که از دانشگاه های ترکیه فارغ التحصیل می شوند برای کار و ادامه تحصیل نیاز به معادل سازی مدارک ندارند.

  1. مدت زمان معادل سازی مدارک تحصیلی در ترکیه چقدر است؟

    مدت زمان معادل سازی برای پزشکی ممکن است تا یک سال طول بکشد اما برای رشته های دیگر به حدود 3 ماه تا 6 ماه زمان نیاز دارد.

  1. مشکلات عدم معادل سازی مدارک تحصیلی در ترکیه چیست؟

    بدون معادل سازی مدرک تحصیلی متقاضیان مجوز تحصیل در دانشگاه ها و کار و طبابت در این کشور را ندارند.

  2. آیا معادل سازی مدارک فقط برای ادامه تحصیل انجام می شود؟

    خیر، متقاضیانی که برای کار و اشتغال در ترکیه نیز اقدام می کنند، باید مدارک تحصیلی خود را معادل سازی کنند.

  3. مدارک لازم برای معادل سازی مدارک تحصیلی در ترکیه کدامند؟

    آخرین مدرک تحصیلی و دانشنامه تحصیلی دیپلم، پیش دانشگاهی، کاردانی، کارشناسی و دکتری، ترجمه اصل دیپلم به زبان ترکی و فرم تکمیل شده درخواست معادل سازی مدرک تحصیلی

 

5/5 - (1 امتیاز)

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *