تحصیل در مدارس کانادا چگونه است؟

در این مطلب میخوانید

کشور کانادا دارای سیستم آموزشی با کیفیت بالا می باشد، به طوری که در رتبه بندی کیفیت آموزشی دارای رتبه سوم در جهان می باشد. کانادا به دلیل داشتن امکانات بالا در مراکز آموزشی، مقصد بسیاری از افراد از سراسر دنیا برای تحصیل می باشد. در این مقاله قصد داریم در مورد تحصیل در مدارس کانادا، شرایط لازم برای تحصیل در مدارس، هزینه تحصیل در مدرسه های کانادا، بورسیه های مدارس و موضوعات دیگر توضیحاتی ارائه دهیم. اگر شما هم قصد تحصیل در مدارس کشور کانادا را دارید، تا آخر این مقاله با ما همراه باشید.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

همه چیز درباره تحصیل در مدارس کانادا

کشور کانادا هر ساله هزینه های زیادی را صرف توسعه و گسترش سیستم آموزشی مدارس می نماید و خدمات آموزشی با کیفیتی را برای دانش آموزان ارائه می دهد. سیستم آموزش و پرورش در کانادا به صورت استانی اداره می شود و هر استان سیستم آموزش و پرورش مخصوص به خود را دارد که همه آن ها زیر نظر دولت فدرال اداره می شود. دولت فدرال در مورد کیفیت و نحوه ارائه آموزش ها، حساسیت بالایی دارد. معلمانی که در مدارس کانادا تدریس می کنند، دارای تحصیلات دانشگاهی می باشند و در اغلب مدارس این کشور، دختر و پسر در یک کلاس حضور دارند و فقط در برخی مدارس خصوصی تفکیک جنسیتی وجود دارد.

دانش آموزان در مدارس این کشور نیازی به خرید کتاب های درسی و لوازم التحریر ندارند و مدرسه این اقلام را در اختیار آنان قرار می دهد. در مدارس کشور کانادا فعالیت های فوق برنامه ای نظیر ورزش، باشگاه های سرگرمی، هنر و … وجود دارد و همچنین گاهی سفر ها و اردو های خارج از مدرسه برای دانش آموزان ترتیب داده می شود که مرتبط با تحصیل آن ها می باشد، مثل رفتن به موزه ها، مکان های فرهنگی، محل کار و … . مدارس کانادا دوره های خود را به دو صورت دولتی و خصوصی و به دو زبان انگلیسی و فرانسوی ارائه می دهند. در این کشور تحصیل تا 18 سالگی اجباری می باشد و نظام آموزشی آن از سیستم آموزشی بریتانیا الگو برداری شده است.

مدارس کانادا در یک نگاه کلی

همان طور که گفته شد، تحصیل در مدارس کانادا به دو زبان انگلیسی و فرانسوی امکان پذیر است و دانش آموزان نیازی به ارائه مدرک زبان نخواهند داشت. هزینه تحصیل دانش آموزی در کانادا، در مدارس دولتی حداقل 14 هزار دلار و شهریه مدارس شبانه روزی در این کشور حداقل 35 هزار دلار می باشد. خانواده های دانش آموزان می توانند با دریافت ویزای توریستی 5 ساله و مهاجرت به کانادا در کنار فرزندان خود بمانند تا در این کشور تحصیل نمایند. دانش آموزان پس از اتمام تحصیلات باید به کشور خود برگردند و امکان دریافت اقامت پس از تحصیل را نخواهند داشت.

 معرفی بهترین مدارس کشور کانادا

در اینجا می خواهیم بهترین مدرسه های کانادا را به صورت جدولی معرفی کنیم:

 

در مدارس کانادا دروس به دو زبان انگلیسی و فرانسوی تدریس می شود

 

نام مدرسهاستان/ شهرابتدایی یا متوسطهنوع
John Costelloآلبرتا- کلگریابتداییخصوصی
Earl Greyآلبرتا- کلگریابتداییدولتی
Jennie Elliottآلبرتا- کلگریابتداییدولتی
Delta West Academyآلبرتا- کلگریابتدایی- متوسطهخصوصی
Banbury Crossroads Schoolsآلبرتا- کلگریمتوسطهخصوصی
Altadoreآلبرتا- کلگریابتداییدولتی
Rundle College Academyآلبرتا- کلگریابتدایی- متوسطهخصوصی
Sunaltaآلبرتا- کلگریابتداییدولتی
A. Blair McPhersonآلبرتا- ادمونتونابتداییدولتی
Bishop Greschukآلبرتا- ادمونتونابتداییدولتی
Edmonton Islamicآلبرتا- ادمونتونابتداییخصوصی
King Edwardآلبرتا- ادمونتونابتداییدولتی
Tempoآلبرتا- ادمونتونابتدایی- متوسطهخصوصی
Dr Annie B Jamiesonبریتیش کلمبیا- ونکوورابتداییدولتی
Dr R E McKechnieبریتیش کلمبیا- ونکوورابتداییدولتی
Braemarبریتیش کلمبیا- ونکوورابتداییدولتی
Lord Byngبریتیش کلمبیا- ونکوورمتوسطهخصوصی
Adam Beck Junior Public Schoolآنتاریو- تورنتوابتداییدولتی
Balmy Beach Community Schoolآنتاریو- تورنتوابتداییدولتی
Aldershotآنتاریو- تورنتوابتدایی- متوسطهدولتی
Abbey Parkآنتاریو- تورنتومتوسطهدولتی
Camille-Lavoieمونترالمتوسطهدولتی
Cardinal-Royمونترالمتوسطهدولتی
Collège Saint-Louisمونترالمتوسطهدولتی

 

نکات مهم در رابطه با تحصیل در مدارس کانادا

  • در کانادا حجم اطلاعات آموزشی کم تر است و در نتیجه دانش آموزان زمان بیشتری برای درک عمیق دروس را خواهند داشت.
  • خانواده ها برای تقویت زبان فرزند خود می توانند قبل از مهاجرت، آن ها را به خواندن کتاب یا دیدن فیلم های زبان انگلیسی تشویق کنند.
  • هزینه تحصیل در مدارس کانادا متفاوت است و افراد باید قبل از انتخاب مدرسه دریاره هزینه های موجود تحقیق کنند.
  • در صورتی که دانش آموزان برای تحصیل، روش Home Stay را انتخاب کنند، باید از وکیل خود بخواهند خانواده را به آن ها معرفی کنند و از همان ابتدا در مورد حق و حقوق خود سوال کنند.
  • دانش آموزان بهتر است به زبان انگلیسی تسلط نسبی داشته باشند، چرا که پذیرش در مقطع دبیرستان به بعد نیاز به مدرک زبان خواهد داشت.
  • از آن جایی که کانادا کشوری مهاجر پذیر است، دانش آموزان به راحتی می توانند در مدرسه دوست پیدا کنند و با فرهنگ های گوناگون آشنا شوند.
  • در مقطع دبیرستان دانش آموزان باید 8 درس انتخاب کنند، 4 درس عمومی و 4 درس هم مطابق با علایق دانش آموز
  • دانش آموزانی که می خواهند بعد از اتمام تحصیلات وارد بازار کار شوند، بایستی دو سال در رشته مرتبط در کالج تحصیل کنند و سپس مشغول به کار شوند.
  • والدین دانش آموزان امکان دریافت اقامت دائم در کانادا را نخواهند داشت.
  • دانش آموزانی که ویزای توریستی کانادا را دارند، می توانند این ویزا را در داخل این کشور به ویزای تحصیلی دانش آموزی کانادا تبدیل کنند.
  • یکی از واحد های درسی مقطع دبیرستان در کانادا، انجام کار های داوطلبانه می باشد که به دانش آموز کمک می کند کار کردن را یاد بگیرد و خود را برای ورود به بازار کار آماده کند.
  • در صورتی که دانش آموز رشته ای را در مدرسه انتخاب کرد و بعد پشیمان شد، این امکان را خواهد داشت که دوباره دروس رشته مورد علاقه اش را مطالعه کند و سال بعد به دانشگاه برود.
  • اگر دانش آموزی نتوانست مسیر تحصیلی خود را تا زمان مشخص شده انتخاب کند، می تواند یک سال اضافه تر در دبیرستان تحصیل کند.

شرایط تحصیل دانش آموزان در مدارس کانادا

برای اخذ پذیرش از مدرسه های کانادا و اخذ ویزای تحصیل دانش آموزی کانادا شرایطی لازم است که در ادامه به آن ها اشاره شده است:

  • داشتن نمرات بالا در دو سال گذشته
  • داشتن حداقل 5 سال
  • شرکت در آزمون ورودی زبان و ریاضی ( مختص بعضی از مدارس می باشد که برای سنجش سطح زبان و ریاضی دانش آموزان از آن ها آزمون می گیرند.)
  • مدرک زبان آیلتس و تافل لازم نیست.
  • داشتن تمکن مالی والدین برای تامین هزینه های زندگی فرزند
  • معرفی یک شخص مورد اعتماد به عنوان قیم قانونی

 

یکی از شرایط لازم برای تحصیل دانش آموزان در مدارس کانادا اثبات تمکن مالی والدین می باشد

معرفی انواع مدارس کانادا

به طور کلی مدارس در کانادا به 3 دسته تقسیم می شوند که در هر سه نوع، امکان تحصیل دانش آموزان در مقاطع ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان وجود دارد.

  • مدارس دولتی کانادا
  • مدارس خصوصی کانادا
  • مدارس شبانه روزی کانادا

در ادامه به بررسی دقیق تر مدرسه های کانادا خواهیم پرداخت.

مدارس دولتی در کانادا

در مدارس دولتی فرزندان افرادی که شهروند کانادا هستند و یا اقامت این کشور را دارند می توانند به صورت رایگان تحصیل کنند، اما دانش آموزان بین المللی باید برای تحصیل شهریه پرداخت کنند. این شهریه بر اساس امکاناتی که مدارس مختلف ارائه می دهند و همچنین مقطع تحصیلی، محله و شهر محل تحصیل، متفاوت خواهد بود. مدارس دولتی در کانادا بر اساس قوانین استانی و با بودجه فدرال اداره می شوند. در کانادا به مدارس دولتی اهمیت ویژه ای داده می شود، به طوری که مدرسه های مشهور و شناخته شده این کشور در گران قیمت ترین محله های کانادا واقع شده اند.

انجمن های استانی بر روی مدارس دولتی نظارت دارند. هر یک از این مدارس بنا به امکاناتی که دارند، شرایط خاصی را برای تحصیل ارائه می کنند که رتبه بندی مدارس نیز، بر همین اساس صورت می گیرد. خرید تجهیزات آموزشی مثل کامپیوتر، تجهیزات آموزش الکترونیک، سیستم های امنیتی مدرسه و …  به عهده انجمن اولیا و مربیان می باشد. در خصوص پذیرش و ثبت نام دانش آموزان خارجی و همچنین انتخاب مدرسه، آموزش و پرورش کانادا تصمیم می گیرد و افراد هیچ دخل و تصرفی در آن ندارند. مدارس دولتی در کانادا جمعیت زیادی دارند و فرایند پذیرش در آن ها نسبت به مدارس خصوصی، به زمان بیشتری نیاز دارد.

هزینه تحصیل در مدارس دولتی در کانادا

در بعضی استان های کانادا، فرزندان دانشجویان بین المللی یا دارای مجوز کار به عنوان دانش آموزان خارجی شناخته شده و برای تحصیل در مدرسه های کانادا باید شهریه بپردازند. در حالی که در بعضی استان های این کشور فرزندان دانشجویان خارجی می توانند به صورت رایگان در مدارس دولتی تحصیل کنند. شهریه در مدارس دولتی کانادا بسته به امکاناتی که ارائه می کنند، متفاوت است، اما می توان گفت به طور میانگین شهریه تحصیل در مدارس دولتی این کشور بین 10 تا 15 هزار دلار کانادا در سال می باشد.

مدارس خصوصی کانادا

نوع دیگری از مدارس که در کانادا وجود دارد، مدارس خصوصی می باشد، که سازمان دهی آن مانند مدارس دولتی است با این تفاوت که رویکرد و برنامه تحصیلی آن ها با هم فرق می کند. اولین تفاوت مدارس خصوصی با دولتی در میزان شهریه آن ها و فعالیت های فوق برنامه می باشد. مثلا در این مدارس کلاس های هنر، موسیقی و ورزش برای دانش آموزان در نظر گرفته شده است و دانش آموزان می توانند بنا به علایق خود در این کلاس ها شرکت کنند. همچنین در مدارس خصوصی، تکالیف سخت گیرانه و به صورت اجباری هستند و رقابت زیادی بین دانش آموزان وجود دارد.

در مدارس خصوصی فرقی نمی کند که دانش آموزان بومی باشند یا بین المللی، هر دو گروه ملزم به پرداخت شهریه می باشند. این مدارس بسته به امکانات و شهری که در آن واقع شده اند، متد آموزشی مربوط به خود را دارند. به طور مثال ممکن است در یک مدرسه تاکید زیادی روی هنر و موسیقی شود و یا در مدرسه دیگر روی مهارت های عملی دانش آموزان بیشتر کار شود. در مدارس خصوصی تعداد دانش آموزان کم تر از مدارس دولتی است و در نتیجه وقت بیشتری برای دانش آموزان گذاشته می شود.

 

در مدارس خصوصی کانادا به دانش آموزان فعالیت های فوق برنامه ارائه می شود

هزینه تحصیل مدارس خصوصی در کانادا

هزینه تحصیل در مدارس خصوصی کانادا بنا به شرایط و امکانات مختلف مدارس متفاوت است. همچنین مقطع تحصیلی، شهر محل تحصیل و تعداد فعالیت های فوق برنامه ای که در هر یک از آن ها ارائه می شود، همگی بر روی شهریه تاثیر می گذارند. در حالت کلی خانواده ها باید حدود 15 تا 25 هزار دلار در سال برای تحصیل فرزندان خود در مدارس خصوصی پرداخت کنند.

مدارس شبانه روزی در کشور کانادا

مدرسه های شبانه روزی مدارسی هستند که دانش آموزان بعد از اتمام کلاس ها به خوابگاه می روند و در آن جا اقامت دارند. در کشور کانادا هم مدارس شبانه روزی دولتی وجود دارد هم مدارس خصوصی، اما بیشتر مدارس شبانه روزی از نوع خصوصی هستند. خوابگاه های این نوع مدارس بسیار مجهز هستند و تمام امکانات زندگی و تفریحی در آن ها وجود دارد. وجود فعالیت های غیر درسی مانند نقاشی، تئاتر، والیبال، موسیقی و … در مدارس شبانه روزی سبب می شود که دانش آموزان استعداد های خود را در زمینه های مختلف کشف کنند. این مدارس با تقویت مهارت های جمعی و همچنین کسب استقلال و سازگاری با محیط های مختلف، باعث رشد دانش آموزان در همه جهات شخصیتی می شود که این یکی از بزرگ ترین مزیت های مدارس شبانه روزی در کانادا محسوب می شود. دومین مزیت تحصیل در مدارس شبانه روزی و زندگی در خوابگاه این است که در این گونه مدارس دانش آموزان به دلیل قرار گرفتن مداوم در جو انگلیسی و فرانسوی، به سرعت به این دو زبان مسلط خواهند شد. لازم به ذکر است که همه مدارس کانادا دو زبانه نیستند و بعضی از آن ها فقط به زبان انگلیسی تدریس می کنند. برخی مدارس شبانه روزی نیز در کانادا وجود دارد که به چهار زبان تدریس می کنند و شهریه بالایی هم دارند.

هزینه تحصیل در مدارس شبانه روزی کشور کانادا

هزینه تحصیل در مدارس شبانه روزی کانادا به عوامل مختلفی همچون امکاناتی که به دانش آموزان ارائه می شود، تعداد فعالیت های فوق برنامه، مقطع تحصیلی و شهری که مدرسه در آن قرار گرفته بستگی دارد. در مجموع شهریه مدارس شبانه روزی در کانادا سالانه  مبلغی حدود 30 تا 70 هزار دلار کانادا می باشد.

مدارک لازم جهت اخذ پذیرش مدارس کانادا

مدارک لازم برای دریافت پذیرش از مدارس مختلف کانادا به صورت زیر می باشد:

  • پاسپورت معتبر
  • فرم های پذیرش تحصیلی کانادا به صورت تکمیل شده
  • کارت بهداشت و سلامت
  • یک قطعه عکی 3.5 در 4.5
  • کارنامه تحصیلی به همراه ترجمه
  • ریز نمرات دانش آموز
  • آدرس، کد پستی و شماره تماس
  • تمام صفحات شناسنامه به همراه ترجمه

خدمات اصطهباناتی برای تحصیل در مدارس کشور کانادا

در صورتی که علاقه دارید فرزندان خود را در مدارس کانادا ثبت نام کنید و پذیرش مدارس این کشور را دریافت کنید، می توانید با مشاوران ما در موسسه اصطهباناتی تماس بگیرید تا در کوتاه ترین زمان ممکن امور مربوط به پذیرش فرزندتان را در مدارس این کشور پیگیری کنیم. خدماتی که موسسه اصطهباناتی در این زمینه ارائه می دهد به شرح زیر می باشد:

  • دریافت پذیرش از مدارس در کانادا
  • اقدامات لازم جهت اخذ ویزای تحصیلی دانش آموزی کانادا
  • اخذ ویزای همراه برای والدین دانش آموز
  • کمک به والدین برای نظارت بر وضعیت درسی فرزندشان
  • ارائه خدمات به متقاضی حتی بعد از ورود به کانادا

 

هزینه تحصیل در مدارس خصوصی کانادا بنا به شرایط و امکانات مدرسه متفاوت است

مراحل اخذ پذیرش مدارس در کانادا

شرایط ویزای دانش آموزی کانادا به این صورت است که قبل از اقدام برای دریافت ویزا، باید از مدرسه مورد نظر نامه پذیرش دریافت کنید. دریافت پذیرش  از مدارس کانادا مراحلی دارد که در ادامه آورده شده است:

  1. تکمیل فرم ارزیابی تحصیلی مدارس و اخذ مشاوره
  2. تهیه مدارک و ترجمه رسمی آن ها
  3. اقدام برای اخذ پذیرش از مدارس کانادا

مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای دانش آموزی کانادا

بعد از اخذ پذیرش مدارس کشور کانادا نوبت به اخذ ویزای دانش آموزی کانادا می رسد که متقاضیان باید مدارکی که در ادامه گفته شده است را تهیه و جمع آوری کنند:

  • دو قطعه عکس پاسپورتی
  • پاسپورت معتبر با اعتبار حداقل 6 ماه به همراه پاسپورت قیم قانونی دانش آموز
  • ارائه مدرک زبان (اجباری برای پایه دورازدهم و برخی کالج ها)
  • شناسنامه متقاضی به همراه شناسنامه قیم قانونی
  • ارائه تمکن مالی والدین برای پوشش هزینه های تحصیل و زندگی دانش آموز
  • کارنامه و ریز نمرات
  • رسید پرداخت شهریه مدرسه (پرداخت یک ساله شهریه مدرسه در اخذ ویزا تاثیر گذار است.)
  • توصیه نامه به تعدادی که مدرسه مورد نظر درخواست کرده است.
  • ارائه نامه ای برای اثبات این که پس از اتمام دوره مدرسه، متقاضی به کشور خود باز می گردد.

برای ارائه تمکن مالی، والدین دانش آموزان می توانند حساب بانکی، سند زمین یا ملک، سهام شرکت و … را ارائه دهند. ویزای تحصیلی دانش آموزان پس از بررسی و ارزیابی توسط اداره مهاجرت کانادا  حدود 3 تا 6 ماه بعد صادر می شود.

هزینه ویزای دانش آموزی کانادا، شامل هزینه هایی مانند مجوز تحصیلی به مبلغ 150 دلار، انگشت نگاری و بیومتریک 85 دلار و ویزای بازدید کننده به مبلغ 100 دلار می باشد. همچنین هزینه ویزای همراه دانش آموزی کانادا، شامل هزینه هایی از جمله انگشت نگاری به مبلغ 85 دلار کانادا و هزینه درخواست ویزا به مبلغ 100 دلار کانادا می باشد.

مراحل اخذ ویزای دانش آموزی کانادا

دانش آموزان برای دریافت ویزای تحصیلی مدرسه های کانادا باید مراحل زیر را طی کنند:

  1. دریافت نامه پذیرش از یکی از مدارس کشور کانادا
  2. واریز شهریه درخواست شده به حساب مدرسه
  3. گرفتن نامه پذیرش تحصیلی مدارس
  4. درخواست ویزای دانش آموزی کانادا و ایجاد حساب کاربری
  5. رفتن به سفارت کانادا در یکی از کشور های همسایه (ترکیه، دبی و …) جهت انگشت نگاری ویزای کانادا
  6. دریافت ویزای تحصیلی کانادا
  7. اقدام برای اخذ ویزای همراه برای والدین پس از اخذ ویزای دانش آموز

اخذ ویزای همراه برای تحصیل در مدارس کشور کانادا

هر ساله دانش آموزان زیادی از سراسر دنیا برای تحصیل در مدارس کانادا، به این کشور مهاجرت می کنند. دانش آموزان زیر 18 سال نمی توانند به تنهایی برای اخذ ویزای دانش آموزی کانادا اقدام کنند و حتما باید والدین متقاضی و یا قیم قانونی، آن ها را در این فرایند همراهی کنند. یکی از والدین دانش آموزان خارجی یا هر دوی آن ها می توانند در هنگام تحصیل کنار فرزندان خود باشند و از طریق اخذ ویزای همراه، مجوز ورود به کانادا را دریافت کنند. در صورتی که والدین متقاضی نتوانند او را همراهی کنند، باید فردی را به عنوان قیم قانونی یا کاستودین  در کانادا برای دانش آموز مشخص کنند، این قیم باید شهروند و یا مقیم کانادا باشد. فرزندان زیر 18 سال جهت تحصیل در کانادا باید تحت مراقبت فرد بالغی در کانادا باشند که این وظیفه را می تواند فردی به نام کاستودین بر عهده بگیرد. برای این کار والدین دانش آموز باید در کشور مبدا و کاستودین فرم مخصوصی را تکمیل کنند. معمولا برای دانش آموزان زیر 10 سال باید حتما یکی از والدین آن ها هنگام تحصیل در کنارشان باشد.

 

دانش آموزان زیر 18 سال باید به همراه والدین خود یا قیم قانونی در مدارس کانادا تحصیل کنند

 

ویزای همراه با نام های ویزای والدین یا ویزای توریستی کانادا هم شناخته می شود و این ویزا تا زمان پایان تحصیلات فرزندان افراد، اعتبار خواهد داشت. والدین دانش آموز که از طریق ویزای همراه در کانادا اقامت دارند، حق تحصیل و کار کردن در کانادا را نخواهند داشت. برای دریافت ویزای همراه برای والدین، افراد باید ثابت کنند که توانایی لازم برای تامین هزینه های زندگی در کانادا را دارند. افراد برای این که شانس بیشتری برای اخذ ویزای همراه داشته باشند، می توانند ثابت کنند که وابستگی های عاطفی، مالی و یا شغلی در کشور خود دارند و صد در صد پس از اتمام تحصیلات فرزندشان به کشور خود باز می گردند. افرادی که در مقاطع بالا تر تحصیل می کنند، می توانند همسر و فرزندان زیر 19 سال خود را نیز از طریق ویزای همراه با خود همراه کنند.

اخذ بورسیه دانش آموزی کانادا

همان طور که قبلا به آن اشاره شد مدارس کانادا به دو دسته دولتی و خصوصی تقسیم می شوند. از آن جایی که دانش آموزان بومی و شهروند این کشور با تحصیل در مدارس دولتی کانادا، شهریه ای پرداخت نمی کنند و به صورت رایگان تحصیل می کنند، عملا بورسیه تحصیلی در مدارس این کشور بسیار محدود می باشد. دریافت بورسیه دانش آموزی کانادا در مدارس این کشور بسیار دشوار و دور از دسترس می باشد و دانش آموزان باید دارای نمره های بسیار بالا باشند و جزو دانش آموزان برتر به شمار بیایند. با این وجود برخی از مدرسه های خصوصی کانادا برای دانش آموزان بین المللی بورسیه هایی لحاظ کرده اند.

در مدرسه های کانادا بورسیه بر اساس عملکرد تحصیلی دانش آموزان و به عنوان جایزه به آن ها اعطا می شود و بیشتر با اهداف تحقیقاتی به افراد تعلق می گیرد. اغلب بورسیه هایی که در دوران دبیرستان به صورت جایزه به دانش آموزان تعلق می گیرد، از طرف برخی موسسات خصوصی فعال در این زمینه ارائه می شود که ممکن است هر سال متفاوت باشد. از بورسیه مدارس کانادا که به دانش آموزان خارجی اعطا می شود، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • Be Art presets برای تحقیقات و مقالات علمی
  • The Pensters Essay writing contest برای تحقیقات و مقالات علمی
  • Facebook Grace hopper scholarship مختص دانش آموزان دختر
  • بورسیه تحصیلی براندون گودمن
  • بورس تحصیلی CIEE
  • مدرسه YFU-USA

مقاطع تحصیلی در کانادا

افرادی که قصد تحصیل در مدارس کانادا را دارند، باید قبل از انجام هر کاری ابتدا نظام آموزشی و مقاطع تحصیلی مدارس این کشور را بشناسند و در مورد آن مطالعه نمایند. به طور کلی تحصیل در مدارس این کشور از سن 5 سالگی شروع شده و تا 17 یا 18 سالگی ادامه می بابد. در طی این چند سال دانش آموزان در مقاطع تحصیلی مختلفی آموزش می بینند که در ادامه به معرفی آن ها خواهیم پرداخت:

  • مقطع پیش دبستانی یا مهد کودک: از 3 تا 6 سال
  • مقطع ابتدایی: از 6 یا 7 سالگی تا 12 یا 13 سالگی
  • مقطع دبیرستان مقدماتی: از 13 یا 14 سالگی تا 15 یا 16 سالگی
  • مقطع دبیرستان: از 16 سالگی تا 17 یا 18 سالگی

در بعضی از مدارس دوره راهنمایی از دوره ابتدایی و دبیرستان جدا می شود ولی در بیشتر مدارس دوره ابتدایی و راهنمایی با هم تجمیع شده اند.

 

بورسیه های تحصیلی در مدارس کشور کانادا بسیار محدود می باشند

پیش دبستانی یا مهد کودک در کانادا

کودکان در کانادا می توانند از 3 تا 6 سالگی به مهد کودک یا پیش دبستانی بروند. این اولین مرحله از آموزش کودکان می باشد که تاثیر زیادی در مراحل تحصیلی بعدی کودکان خواهد داشت. کودکان در این مقطع مهارت های ارتباط با دیگران را یاد می گیرند و آموزش های اولیه ای نظیر شمارش اعداد، حروف الفبا، نقاشی و … به آن ها داده می شود که آن ها را برای حضور در مدرسه آماده می کند. در واقع مهم ترین رسالت این مقطع همین است که کودکان را برای ورود به مقطع ابتدایی آماده کند. تحصیل در مقطع پیش دبستانی در برخی مناطق اجباری است و در برخی دیگر نیست. این مسئله بستگی به سیاست استان مورد نظر و آموزش و پرورش آن منطقه دارد.

مقطع ابتدایی در کانادا

مقطع ابتدایی یا دبستان از کلاس اول (سنین 6 یا 7 سالگی) آغاز می شود و تا کلاس هشتم (سنین 12یا 13 سالگی) ادامه می یابد. مدارس ابتدایی کانادا معمولا مختلط هستند و دختر و پسر در یک کلاس حضور دارند. سال تحصیلی از ماه سپتامبر شروع شده و تا ماه ژوئن ادامه دارد. تحصیل در مقطع ابتدایی کانادا اجباری می باشد و دروسی از قبیل ریاضی، جغرافی، موسیقی، زبان انگلیسی، تاریخ، علوم و تربیت بدنی در این مقطع ارائه می شوند. البته دروس ارائه شده در مقطع ابتدایی در هر استان متفاوت است، اما در بیشتر استان ها دروس ذکر شده تدریس می شوند. در حال حاضر در برخی مناطق کانادا زبان فرانسه و برخی زبان های خارجی در سال های آخر مقطع ابتدایی تدریس می شود. این در حالی است که زبان های خارجی قبلا فقط در مقطع دبیرستان ارائه می شد. هزینه های مدارس ابتدایی برای دانش آموزان بین المللی رایگان نیست و بسته به نوع مدرسه سالیانه از 10 هزار دلار تا 20 هزار دلار متفاوت می باشد.

مقطع دبیرستان در کانادا

دانش آموزان پس از پایان مقطع ابتدایی وارد دبیرستان می شوند که تحصیل در این مقطع از کلاس نهم (14 تا 15 سالگی) شروع شده و تا کلاس دوازدهم (17 تا 18 سالگی) ادامه دارد. دوره دبیرستان در کانادا به دو بخش تقسیم می شود:

دوره اول دبیرستان

دانش آموزان با تحصیل در این دوره آمادگی لازم برای ورود به دبیرستان را کسب می کنند.

دوره دوم دبیرستان

این دوره در واقع آخرین مقطع تحصیلی اجباری در کانادا می باشد که دانش آموزان را برای ورود به دانشگاه ها یا کالج ها آماده می کند. بعد از اتمام تحصیلات در مقطع دبیرستان، افراد می توانند تحصیلات خود را در دانشگاه ادامه دهند و یا این که وارد بازار کار شوند. در انتاریو دانش آموزان باید یک سال دیگر نیز علاوه بر سال دوازدهم تحصیل کنند. در کبک نیز دانش آموزان تا 16 سالگی به دبیرستان می روند و پس از آن وارد یک دوره ساله به نام CEGEP می شوند که دانشجویان را برای ورود به کالج یا دانشگاه آماده می کند. این دوره از طرف دولت تامین اعتبار می شود و دانش آموزان پس از گذراندن آن، دیپلم فنی و حرفه ای و یا دیپلم آمادگی دانشگاه دریافت می کنند.

ثبت نام در مدارس کشور کانادا

دانش آموزان پس از گرفتن پذیرش از یکی از مدارس کانادا، بنا به شرایط مدرسه مورد نظر باید همه یا بخشی از شهریه ترم اول تحصیل را پرداخت کنند. در واقع با پرداخت همه یا قسمتی از شهریه مدرسه، دانش آموز در مدرسه مربوطه ثبت نام شده است و می تواند پس از اخذ ویزای تحصیلی وارد کانادا شده و به تحصیل در مدرسه مشغول شود. دانش آموزانی که قصد ثبت نام در مدرسه های کانادا را دارند، می توانند برای ترم زمستان اقدام به ثبت نام نمایند. به این دلیل که از این طریق می توانند سریع تر تحصیل در کانادا را شروع کنند.

سال تحصیلی در مدارس کشور کانادا از ماه سپتامبر آغاز شده و تا ماه ژوئن ادامه دارد

مدارک لازم برای ثبت نام در مدارس کانادا

دانش آموزانی که قصد تحصیل در مدرسه های کانادا را دارند باید مدارکی را برای ثبت نام آماده کنند که این مدارک به شرح زیر می باشد:

  • پاسپورت معتبر
  • شناسنامه
  • مدرکی برای تائید آدرس فرد در کانادا (مانند قرارداد اجاره، اجاره نامه آپارتمان و آدرس قیم دانش آموز)
  • سابقه واکسیناسیون دانش آموز به عنوان مدرکی که نشان دهد فرد در کشور خود واکسینه شده است.
  • ارائه مدرک تائید وضعیت مهاجرتی دانش آموز
  • کارنامه سه سال گذشته به همراه ریز نمرات

شرایط ثبت نام در مدارس کانادا

علاوه بر مدارکی که دانش آموزان برای تحصیل در کانادا باید ارائه دهند، نیاز است تا شرایط لازم را هم برای تحصیل در این کشور داشته باشند و در صورت نداشتن این شرایط، آن ها را مهیا کنند. این شرایط به ترتیب زیر می باشند:

  • والدین دانش آموز باید تمکن مالی لازم برای تامین هزینه های زندگی فرزندشان را داشته باشند.
  • دانش آموز باید حداقل 5 سال سن داشته باشد.
  • در مدارس کشور کانادا امکان ثبت نام با ویزای توریستی وجود ندارد.
  • در صورتی که والدین دانش آموز نتوانند وی را همراهی کنند، باید یک شخص قابل اعتماد را به عنوان قیم قانونی فرزندشان در کانادا معرفی کنند. در صورت نبودن چنین فردی برخی از مدارس کانادا خودشان شخصی را به عنوان قیم معرفی می کنند.
  • دانش آموزان برای ثبت نام در مدرسه های کانادا تا پایه دوازدهم نیازی به مدرک زبان ندارند. (برای کلاس دوازدهم یا 18 سالگی ارائه مدرک زبان آیلتس حداقل 5.5 الزامی است.)

سکونت دانش آموزان بین المللی در کانادا

بعد از انجام پذیرش در مدارس کانادا، دانش آموزان ویزای تحصیلی خود را اخذ کرده و وارد کانادا می شوند. حال مسئله سکونت در کانادا مطرح می شود. از آن جایی که دانش آموزان به تنهایی نمی توانند در کانادا زندگی کنند، باید به فکر همراهی برای خود باشند تا تحت نظر وی قرار گیرند. در این حالت دانش آموزان بین المللی سه انتخاب خواهند داشت:

  • دانش آموزان می توانند از طریق اخذ ویزای همراه، با والدین خود به کانادا مهاجرت کنند. در صورتی که پدر و مادر فرد نتوانند او را همراهی کنند مادر بزرگ و پدر بزرگ دانش آموز در صورت داشتن توانایی جسمی، می توانند همراه دانش آموز باشند.
  • در صورتی که مورد اول محقق نشد و دانش آموزان همراهی با خود نداشته باشند، می توانند با آشنایان و بستگان خود در کانادا که واجد شرایط تشخیص داده شده اند، اقامت داشته باشند.
  • در آخر دانش آموزان می توانند در خوابگاه یا پانسیونی که آموزش و پرورش کانادا تائید می کند، اقامت داشته باشند.

 

لیست بهترین مدارس در کانادا

کانادا مدارس زیادی برای تحصیل دانش آموزان در شهر های مختلف دارد که افراد زیادی در سراسر دنیا علاقه مند هستند که فرزندانشان در این مدارس تحصیل کنند. افرادی که قصد دارند فرزندانشان را برای تحصیل به کانادا بفرستند، اولین کاری که لازم است بکنند این است که مدارس این کشور را بررسی کنند. والدین دانش آموز احتمالا می خواهند بدانند بهترین مدارس کانادا کدام ها هستند تا فرزند خود را با خیالی راحت راهی آن مدارس کنند. در این جا لیستی از بهترین مدرسه های کانادا آورده شده تا آن ها را به شما معرفی کنیم:

مدرسه کرافتن هاوس Crofton Houseدبیرستان لیتل فلاور Little Flower High School
مدرسه کالج برنت وود Brentwood College Schoolکالج برونته Bronte College
مدرسه سنت مایکل کوایر Michael’s Choir (Sr) Schoolمدرسه ویلیام لیون مکنزی William Lyon Mackenzie
کالج آلبرت     Albert Collegeکالج بین‌المللی کلمبیا Columbia International College
مدرسه دولتی رزدایل Rosedale Public Schoolمدرسه ابتدایی Owen Elementary School
آکادمی فولفورد Fulford Academyمدرسه کالج لیک فیلد Lakefield College School
کالج اپلبی Appleby Collegeمدرسه دولتی بلایت وود Blythwood Public School
مدرسه سنت جورج St George’sکالج آمادگی کرستوود Crestwood Preparatory College

 

در صورتی که والدین دانش آموزان نتوانند وی را همراهی کنند باید یک قیم قانونی در کانادا معرفی کنند

لیست بهترین مدارس ابتدایی  کانادا

در این قسمت می خواهیم بهترین مدارس ابتدایی کانادا را به صورت جدول زیر معرفی کنیم:

 

نام مدرسهشهر/ استان
Cedardaleونکوور/ بریتیش کلمبیا
Windsor parkادمونتون/ آلبرتا
Al – risalaمیسیساگا/ انتاریو
Mastersکلگری/ آلبرتا
Corpous Christiونکوور/ بریتیش کلمبیا
Avondale Alternativeتورنتو/ انتاریو
Crofton houseونکوور/ بریتیش کلمبیا
Clear waterکلگری/ آلبرتا
Mount pleasantادمونتون/ آلبرتا
Havergalتورنتو/ انتاریو
Diamindسوری/ بریتیش کلمبیا
Webberکلگری/ آلبرتا
Holy Crossبرنابی/ بریتیش کلمبیا
IQRA Islamicمیسیساگا/ انتاریو

 

 

لیست بهترین دبیرستان های کانادا

بهترین دبیرستان های کشور کانادا به شرح جدول زیر می باشد:

 

نام مدرسهشهر/ استان
Webberکلگری/ آلبرتا
York houseونکوور/ بریتیش کلمبیا
Havergalتورنتو/ انتاریو
Old sconeادمونتون/ آلبرتا
Wali ul Asrکالدون/ انتاریو
Little Flowerونکوور/ بریتیش کلمبیا
Crofton houseونکوور/ بریتیش کلمبیا
Rundel collegeکلگری/ آلبرتا
Southridgesسوری/ بریتیش کلمبیا
Calgary Frenchکلگری/ آلبرتا
St Michaels Choirاورنتو/ انتاریو
St georgesونکوور/ بریتیش کلمبیا
West island collegeکلگری/ آلبرتا
Colonel Byگلاستر/ انتاریو

 

 

لیست ارزان ترین مدارس کانادا

برخی از ارزان ترین دانشگاه های کانادا عبارتند از:

نام مدرسهشهر/ استان
Thames Vallyلندن/ انتاریو
Hudson Collegeتورنتو/انتاریو
St. Ignatiusتاندربی/ انتاریو
Maple Ridgeمیپل ریج/ بریتیش کلمبیا
Hudson Collegeتورنتو/ انتاریو
Inceptionمارکهام/ انتاریو
Medicine Hatمدیسن هت/ آلبرتا
North Starمونترال/ کبک
Immanuel Christianاشاوا / انتاریو
Notre Dameمدیسن هت / آلبرتا
Holy Namesویندسور / انتاریو
Holy Crossساسکاتون / ساسکاچوان
Monsignor McCoyمدیسن هت / آلبرتا
Saundersلندن / انتاریو

 

هزینه های زندگی دانش آموزان در کانادا

دانش آموزان بین المللی که برای تحصیل به کشور کانادا مهاجرت می کنند، دارای هزینه هایی برای زندگی هستند. این هزینه ها بسته به فاکتور های مختلف، متفاوت خواهند بود. هزینه زندگی دانش آموزان در کانادا به عواملی همچون شهر محل زندگی، مدرسه ای که در آن تحصیل می کند و از همه مهم تر سبک زندگی فرد بستگی دارد. این هزینه ها شامل هزینه محل سکونت، غذا، رفت و آمد، پوشاک و … خواهد بود.

هزینه سکونت دانش آموزان در کانادا

دانش آموزان در صورتی که با والدین خود برای تحصیل به کانادا مهاجرت کنند، باید در کانادا خانه ای را اجاره و یا خریداری کنند. هزینه اجاره یک آپارتمان یک خوابه مبلغی حدود 1500 تا 2 هزار دلار کانادا می باشد و این هزینه برای اجاره آپارتمان دو خوابه حدود 1800 تا 2800 دلار کانادا خواهد بود. در صورتی که والدین فرد نتوانند او را همراهی کنند، دانش آموز می تواند تحت مراقبت خانواده ای که شرایط لازم را دارند و مورد تائید والدین فرد هستند، قرار گیرد که به آن home stay می گویند. در این صورت هزینه زندگی فرد در کانادا بین 800 تا 1500 دلار کانادا خواهد بود که بسته به شرایط میزبان و خدماتی که ارائه می دهند، متفاوت می باشد. نوع دیگر سکونت دانش آموزان در کانادا، زندگی در خوابگاه هایی که آموزش و پرورش این کشور ارائه می کند می باشد. خوابگاه های این کشور تمام هزینه های زندگی دانش آموزان از جمله محل اقامت و خود و خوراک را پوشش می دهد و همچنین فعالیت های فوق برنامه ای که شامل برنامه های ورزشی، اردو های گردشی، برنامه های موسیقی و … می باشد را ارائه می دهد. به طور کلی هزینه سکونت در خوابگاه های دانش آموزی کانادا حدود 800 تا 1200 دلار کانادا می باشد.

 

هزینه زندگی دانش آموزان در کانادا به عواملی همچون شهر محل زندگی و سبک زندگی فرد بستگی دارد

هزینه خوراک و غذای دانش آموزان در کانادا

هزینه خورد و خوراک دانش آموزان در کانادا به صورت ماهیانه حدودا 500 تا 700 دلار کانادا می باشد.

هزینه حمل و نقل

دانش آموزان برای رفت و آمد در سطح شهر به مبلغی حدود 100 تا 200 دلار کانادا در ماه نیاز دارند.

هزینه های مربوط به دانشگاه

دانش آموزان بین المللی در کانادا برای خرید کتاب های درسی، لوازم التحریر، اینترنت و … به مبلغی حدود 100 دلار در ماه نیاز دارند.

هزینه پوشاک و لوازم بهداشتی

ماهانه حدود 50 تا 100 دلار هزینه های مربوط به لباس و وسایل بهداشتی دانش آموزان در کانادا را شامل می شود.

هزینه های متفرقه

هزینه هایی مثل رفتن به رستوران، سینما، گردش و سایر تفریحات و سرگرمی ها در حدود 100 دلار در ماه خواهد بود.

درحالت کلی در رابطه با هزینه های زندگی در کانادا برای دانش آموزان، مسکن بیشترین هزینه را خواهد داشت و با توجه به این که افراد کدام شهر را برای سکونت انتخاب می کنند و متراژ محل سکونت چقدر باشد این هزینه متفاوت خواهد بود.

شروع سال تحصیلی در مدارس کانادا چه زمانی است؟

در کانادا آموزش و پرورش هر استانی قوانین خاص خود را برای اداره مدارس و زمان بازگشایی آن ها دارد و در تعیین زمان شروع سال تحصیلی خود مختار است. اما در حالت کلی معمولا سال تحصیلی مدارس از ماه سپتامبر آغاز می شود که به مدت 10 ماه ادامه دارد و در آخر در ماه ژوئن به پایان می رسد.

ساعت آموزشی در مدارس کشور کانادا به چه صورت است؟

در مدارس ابتدایی کانادا که به صورت دولتی می باشند، ساعت آموزش از ساعت 8:30 صبح تا 15:30 عصر می باشد که یک ساعت آن به تایم ناهار اختصاص داده می شود. دو تایم 15 دقیقه ای هم به عنوان استراحت بین کلاس ها در نظر گرفته شده است تا دانش آموزان کمی استراحت کرده و میان وعده بخورند تا انرژی لازم جهت ادامه کلاس ها را کسب نمایند. در دبیرستان های کانادا نیز کلاس ها تا ساعت 14:30 بعد از ظهر ادامه دارد. کلاس های فوق برنامه و برنامه های ورزشی هم در صورتی که برگزار شوند در تایم بعد از مدرسه تشکیل خواهند شد. در تقویم آموزشی مدارس کانادا، روز های شنبه و یک شنبه تعطیل است و دانش آموزان باید روزهای دوشنبه تا جمعه را به مدرسه بروند.

مدارس ایرانی در کانادا

بعضی از خانواده های ایرانی علاقه دارند که فرزندشان در مدارس ایرانی واقع در کانادا تحصیل کنند. مدارس ایرانی به این دلیل در کانادا تاسیس شده اند که دانش آموزانی که به کانادا مهاجرت می کنند در کنار زندگی در کشور خارجی، از طریق آموزش دروسی مانند زبان و ادبیات فارسی، زبان مادری خود را از یاد نبرند. بعضی از مدارس ایرانی که در کانادا وجود دارند، مطابق با برنامه درسی استان مربوطه پیش می روند و بعضی دیگر برنامه درسی خود را مانند آن چه که در ایران تدریس می شود جلو می برند، اما به گونه ای که مورد تائید آموزش و پرورش منطقه خود باشد. در برخی دیگر از مدارس کانادا ترکیبی از برنامه درسی کانادا و ایران تدریس می شود. به طور مثال در شهر هایی مثل تورنتو یا ونکوور، تعدادی مدارس خصوصی وجود دارند که کلاس های خود را به زبان فارسی برگزار می کنند. در این مدارس در کنار تدریس دروس مهم کانادا، برخی از کتاب های درسی ایرانی نیز تدریس می شود.

 

در مدارس ایرانی در کانادا هدف این است که دانش آموزان فرهنگ و زبان مادری را از یاد نبرند

لیست مدارس ایرانی در کانادا

در این قسمت از مقاله به برخی از مدارس ایرانی واقع در کانادا که در مقاطع تحصیلی ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان فعالیت می کنند اشاره می کنیم:

نام مدرسهمقطع تحصیلیشهر/ استان
مدرسه فارسی تورنتو Toronto Farsi Schoolمرکز فرهنگی و آموزشی زبان و ادبیات فارسی (سنین مختلف)تورنتو / انتاریو
مرکز آموزشی بین ‌المللی البرز Alborz international Educational Centerدبیرستان (پایه تحصیلی هشتم تا دوازدهم)تورنتو / انتاریو
مدرسه ایرانی دهخدا Ecole Iranienne Dehkhodaموسسه آموزشی فرهنگی فارسی (کودک و نوجوان)مونترال / کبک
موسسه آموزشی فردوس کیدز Ferdows Kidsمرکز آموزشی فرهنگی فارسی (از چند ماهگی تا ۱۲ سالگی)تورنتو / انتاریو
مدرسه ایرانی شاه مقصودی MTO Shahmaghsoudi Farsi Schoolدبستان (پایه اول تا پنجم)ونکوور / بریتیش کلمبیا
مدرسه نور دانش ونکوور (وندا) Vanda Canadian Schoolدبیرستان (پایه تحصیلی هشتم تا دوازدهم)ونکوور / بریتیش کلمبیا
مدرسه ایرانی فردوسی Ferdowsi Persian Schoolپیش دبستانی تا دبیرستانمونترال / کبک

 

مدرسه ایرانی دهخدا در شهر مونترال

شهر مونترال بهترین ایالت در کانادا برای ارائه امکانات تحصیلی پیشرفته می باشد.  مدرسه ایرانی دهخدا در مونترال کانادا، از سال 2010 فعالیت خود را آغاز کرد. این مدرسه برای ترویج فرهنگ و ادبیات فارسی تاسیس شده و به هیچ سازمان و نهادی وابسته نبوده و یک نهاد کاملا مستقل می باشد. در این مدرسه ادبیات فارسی و فعالیت های فرهنگی ایرانیان به کودکان ایرانی که در کانادا اقامت دارند، آموزش داده می شود. دانش آموزان در مدرسه دهخدا با فعالیت های هنری نظیر موسیقی سنتی ایرانی و نمایش هایی با موضوع داستان های قدیم ایرانی سرگرم می شوند.

مدرسه ایرانی فردوسی در شهر مونترال

مدرسه ایرانی فردوسی حدود 25 سال پیش به دست مهاجران ایرانی که می خواستند فرهنگ ایرانی در کانادا برای افراد ایرانی مقیم این کشور زنده بماند، تاسیس شد. مدرسه فردوسی در کانادا در مقاطع دبیرستان و پیش دانشگاهی فعالیت می کند و دروس ارائه شده در آن مطابق سر فصل های مدارس ایران می باشد. البته در کنار دروس ایرانی درس های مهم کانادا نیز به دانش آموزان تدریس می شود. لازم به ذکر است مدرک تحصیلی این مدرسه در تمام مقاطع تحصیلی، مورد تائید سیستم آموزشی کانادا می باشد.

مدرسه ایرانیان ادمونتون

این مدرسه نیز یکی از مدارس ایرانی کانادا به شمار می رود که از مفاهیم فارسی برای تدریس به دانش آموزان استفاده می کند. مدرسه ایرانیان ادمونتون برای این که دانش آموزان میل بیشتری به آموزش مفاهیم فارسی نشان دهند، اقدام به جذاب سازی محتوا نموده است. این مدرسه برای هر مقطع تحصیلی گنجایش 30 نفر دانش آموز را دارد که برای سنین 4 تا 12 سال در نظر گرفته شده است.

 

 

نکاتی درباره سیستم آموزشی مدارس کانادا

  • مدارس کانادا دوره های درسی خود را به دو زبان انگلیسی و فرانسه ارائه می دهند.
  • از آن جایی که کانادا در گذشته مستعمره انگلستان بوده است، سیستم آموزشی این کشور مطابق با بریتانیا می باشد.
  • تحصیل اجباری تا سن 16 تا 18 سالگی، از قوانین آموزشی کانادا می باشد.
  • سیستم آموزشی کشور کانادا امکانات بسیاری دارد که توسط استان هایی که هر مدرسه در آن قرار گرفته است اداره می شود.
  • در کشور کانادا مدارس به دو صورت خصوصی و دولتی فعالیت می کنند.
  • از آن جایی که نظام آموزشی کانادا تحت نظارت دولت فدرال می باشد، استاندارد های آموزشی تمام مدارس در این کشور یکسان است و فقط یک سری تفاوت های جزئی در برخی جنبه های آموزشی بین استان ها وجود دارد.
  • کشور کانادا بین تمام کشور های عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD)، بیشترین هزینه را صرف آموزش می کند.
  • تمام مقاطع تحصیلی در کانادا از پیش دبستانی تا دانشگاه مشمول یارانه دولتی هستند، چرا که حدود 6 درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور صرف امور آموزشی می شود.

 

مدرسه ایرانی فردوسی در مونترال 25 سال پیش به دست مهاجران ایرانی تاسیس شد

سیستم آموزشی ایران و کانادا چه تفاوت هایی با هم دارند؟

هر کشوری نظام آموزشی مختص به خود را دارد که بر اساس استاندارد ها و سیاست های آن کشور شکل گرفته است. کانادا یکی از محبوب ترین مقاصد مهاجرتی دنیا برای تحصیل می باشد. سیستم اموزشی کانادا و ایران از جنبه های مختلفی از جمله محتوای دروس ارائه شده، کیفیت آموزش و …  با هم فرق دارند. در این قسمت می خواهیم به تفاوت های سیستم آموزشی ایران و کانادا بپردازیم.

  • به طور کلی ایران بر خلاف کشور کانادا سیستم آموزشی یکپارچه ای دارد و این سیستم در کل کشور ثابت است. در واقع در روستا های دور افتاده ایران همان مفاهیمی تدریس می شود که در شهر های بزرگ این کشور ارائه می گردد. در حالی که در کانادا هر استان ساختار آموزشی مختص به خود را دارد و سیستم آموزشی آن استانی اداره می شود.
  • در سیستم آموزشی ایران در مقطع دبیرستان، دروس ارائه شده بر اساس رشته های تحصیلی از هم تفکیک می شوند. به این صورت که دانش آموزان در هر یک از رشته های تحصیلی علوم تجربی، علوم ریاضی، علوم انسانی و هنر دروس مرتبط با رشته خود را مطالعه می کنند، اما در کشور کانادا رشته های مجزا وجود ندارد و دانش آموزان در مقطع دبیرستان در هر مقطع درس های مختلفی را آموزش می بینند.
  • در مدارس ایران همه دروس ارائه شده اجباری هستند و دانش آموزان باید تمام آن ها را مطالعه کنند، اما در کانادا در کنار دروس اجباری برخی دورس اختیاری نیز ارائه می شود که افراد مختارند به اراده خود دروس مورد علاقه شان را انتخاب کنند.
  • کتب درسی ارائه شده در پایه های تحصیلی مختلف در ایران، بین تمام شهر ها یکسان است، اما در کانادا هر استان کتاب های درسی منحصر به خود را به عنوان منابع درسی ارائه می دهد.

لازم به ذکر است علی رغم تفاوت هایی که مدارس کانادا و ایران با یکدیگر دارند، در یک سری موارد نیز مشترک هستند. به طور مثال تاریخ شروع و پایان سال تحصیلی در کانادا و ایران یکسان است. مدارس در ایران هم مانند کانادا به دو دسته دولتی و خصوصی تقسیم می شوند که تحصیل در مدارس دولتی هر دو کشور رایگان است. همچنین مدارس خصوصی هم در ایران و هم در کانادا، از دانش آموزان شهریه می گیرند و امکانات بیشتری را در اختیار افراد قرار می دهند.

نکات بیشتر در مورد تفاوت مدارس کانادا و ایران

در مدارس ایرانی معمولا آموزش به صورت تئوری است و بیشتر بر روی علوم متمرکز است به همین دلیل دانش آموزان ایرانی اغلب در ریاضی، فیزک و شیمی سطح بالایی دارند. اما بر خلاف ایران در مدارس کانادا بیشتر روی آموزش مهارت ها تاکید می شود. در مدارس این کشور بیشتر، مهارت های فردی و اجتماعی و همچنین مهارت های زندگی به افراد آموزش داده می شود و سعی بر این است که دانش آموزان را برای ورود به بازار کار آماده کنند. بنابراین دانش آموزان کانادایی آمادگی خوبی در زمینه مهارت های زندگی و شغلی خواهند داشت. در حالت کلی دانش آموزانی که در مدارس ایران تحصیل کرده اند در زمینه علوم و مسائل تئوری نسبت به دانش آموزان کانادایی، قوی تر هستند، اما در مسائل اجتماعی، مهارت های تصمیم گیری و تفکر و … ضعیف تر عمل می کنند.

در سیستم آموزشی کانادا بر روی مواردی تاکید می شود که در ایران اهمیت چندانی به آن ها داده نمی شود و دانش آموزان برای ادامه تحصیل در مقاطع بالا تر آمادگی بیشتری دارند. به طور مثال تکالیف در مدارس کانادا خیلی جدی تر از مدارس ایران گرفته می شود. به گونه ای که در صورت انجام ندادن تکالیف، دانش آموزان شانس زیادی برای پاس کردن درس ها و گذراندن پایه تحصیلی فعلی نخواهند داشت.

افرادی که در مدارس کشور کانادا تحصیل کرده باشند، با سیستم آموزشی این کشور آشنا شده اند و می توانند دوستان جدیدی پیدا کنند و در نتیجه اعتماد به نفس بالایی به دست می آورند. قرار گرفتن در محیط مدرسه و افراد، سبب می شود دانش آموز زبان این کشور را نیز کاملا یاد بگیرد.

دانش آموزانی که در کانادا تحصیل می کنند شناخت بهتری از توانایی های خود و جامعه به دست می آورند و دیگر دچار سر در گمی و احساسات ضد و نقیضی که در این سنین به سراغ افراد می آید نمی شوند. دانش آموزان کانادایی کم تر از دانش آموزان ایرانی با این احساسات درگیر می شوند، چرا که آینده شفافی در نظر آن ها است و کاملا می دانند که قرار است در آینده به چه جایگاهی برسند.

 

در مدارس کانادا بیشتر بر روی تقویت مهارت های دانش آموزان تاکید می شود

اقامت کانادا از طریق تحصیل فرزند در کانادا

یکی از نگرانی ها و دغدغه های والدین دانش آموزان در مسیر تحصیل در کانادا، نحوه زندگی فرزندشان در این کشور می باشد. خانواده ها نگران هستند که فرزندانشان چگونه نظارت می شوند و چطور زندگی خواهند کرد. دریافت ویزای همراه، به والدین دانش آموزان پایین تر از 18 سال این امکان را می دهد که در کنار فرزند خود باشند و تا پایان تحصیلات او را همراهی کنند. دریافت این ویزا برای سنین بالاتر و دانشجویان بین المللی که در کانادا تحصیل می کنند نیز امکان پذیر است و افراد می توانند همسر و فرزندان زیر 18 سال خود را همراه خود به کانادا ببرند. دریافت ویزای همراه کانادا برای خانواده های ایرانی کمی دشوار است. از این رو به والدین توصیه می کنیم اگر قصد دریافت ویزای همراه را دارند، همزمان با ویزای تحصیلی فرزندان اقدام نکنند، چرا که احتمال ریجکت شدن ویزا به شدت بالا می رود. بنابراین والدین باید بعد از دریافت ویزای تحصیلی فرزندشان اقدام کنند تا مشکلی در دریافت ویزای فرزند به وجود نیاید. لازم به ذکر است در ویزای همراه والدین دانش آموز، اجازه کار و تحصیل نخواهند داشت.

اقامت دانش آموزان پس از اتمام تحصیلات در کانادا

دانش آموزانی که در مدارس کانادا تحصیل می کنند، بعد از اتمام تحصیلات نمی توانند در کانادا اقامت داشته باشند و باید یا خاک کانادا را ترک کنند و یا ادامه تحصیل بدهند. دانش آموزان برای این که در مقاطع بالا تر تحصیل کنند لازم است مجوز تحصیلی خود را تغییر دهند و برای دریافت ویزای تحصیلی جدید اقدام کنند. افرادی که در کانادا تحصیل کرده اند، می توانند در برنامه های کاری اسکیلد ورکر کانادا شرکت کرده و پس از اینکه امتیازات لازم را در سیستم اکسپرس انتری کانادا کسب کردند، دعوت نامه این کشور را دریافت کنند و اقامت دائم کانادا را اخذ نمایند.

در کشور کانادا برنامه های استانی زیادی وجود دارد که فرد می تواند از طریق این برنامه ها شغل مورد نظر خود را پیدا کرده و پس از آن اقامت کاری دریافت نماید. بعد از دریافت ویزای کاری، افراد می توانند اقدام به اخذ اقامت دائم کانادا نمایند، که البته باید 5 سال از کار کردن فرد در کانادا گذشته باشد. پس از دریافت اقامت دائم نیز می توان اقدام به دریافت شهروندی و تابعیت این کشور نمود.

ورود به دانشگاه پس از تحصیل در مدارس کانادا

دانش آموزانی که در مدارس کانادا تحصیل کرده اند برای ورود به دانشگاه های این کشور مشکل خاصی نخواهند داشت و به سادگی می توانند در دانشگاه های کانادا مشغول به تحصیل شوند. تحصیل در کالج ها دانشجو را برای ورود به بازار کار مهیا می کند و مهارت محور است، در حالی که تحصیل در دانشگاه، افراد را برای کار آکادمیک مهیا می کند. مبنای پذیرش دانشگاه ها بر اساس نمرات کسب شده در دبیرستان است که میانگین نمره 70 درصد برای ورود به دانشگاه کفایت می کند. دانش آموزان برای اطلاع دقیق از این اطلاعات باید به سایت مدارس مراجعه کنند. شرایط ورود به دانشگاه های کانادا برای افرادی که در مدارس همین کشور تحصیل کرده اند بسیار ایده آل و مناسب است. از آن جایی که دانش آموزانی که متقاضی ورود به دانشگاه های کانادا هستند از آن جایی که در مدارس این کشور با زبان رسمی کانادا در مقاطع مختلف تحصیل کرده اند،  در بیشتر موارد نیاز به ارائه مدرک زبان نخواهند داشت. با توجه به این که مدارس کشور کانادا جزو بهترین مدارس دنیا محسوب می شوند، مدرک دیپلم مدارس آن از اعتبار بالایی برخوردار است و افراد با ارائه این مدرک در هر دانشگاهی می توانند پذیرش آن دانشگاه را دریافت نمایند. دانش آموزانی که قصد ورود به دانشگاه های کانادا را دارند باید اقدام به دریافت مجوز تحصیلی جدید برای دانشگاه نمایند.

 

والدین دانش آموزان می توانند در طول تحصیل از طریق ویزای همراه کنار فرزندشان باشند

قوانین و مقررات مدارس کانادا

مدارس در کشور کانادا مانند مدارس ایران دارای قوانین و مقرراتی هستند که دانش آموزان ملزم به رعایت آن ها هستند و در صورت سرپیچی از این مقررات، دانش آموزان توبیخ شده و یا حتی ممکن است اخراج شوند.

  • در بیشتر مدارس کانادا دختر و پسر در کنار یکدیگر و در یک مدرسه تحصیل می کنند و تنها برخی مدارس خصوصی تک جنسیتی هستند.
  • هر استان و ایالت برنامه آموزشی خود را دارد که در هر پایه به دانش آموزان ارائه می شود.
  • دانش آموزان باید هر روز به غیر از روزهای تعطیل به مدرسه بروند و در صورت داشتن کسالت و یا دلایل شخصی والدین فرد موظفند به مدرسه اطلاع دهند.
  • دانش آموزان می توانند به همراه والدین خود و یا تنها و یا با اتوبوس مدرسه، به مدرسه بروند.
  • همه مدارس کانادا داری یونیفرم و پوشش مخصوص هستند که دانش آموزان ملزم به رعایت ان هستند.
  • برخی اوقات ممکن است به دلیل سرمای شدید و یا بارش برف در زمستان، مدارس این کشور تعطیل شوند. در این صورت خبر تعطیلی از طریق تلویزیون و رادیو و یا خود مدرسه به خانواده ها اعلام می شود.
  • صحبت کردن با لحن بی ادبانه و توهین آمیز با همکلاسی ها و معلمان ممنوع است.
  • حمل سلاح و یا وسایل غیر مجاز به مدرسه ممنوع است.
  • تخریب اموال مدرسه و یا سرقت از آن ممنوع است.
  • استفاده از هر گونه مواد مخدر و دخانیات در مدرسه ممنوع می باشد.

سن آموزش در مدارس کانادا

سن تحصیل در مدارس این کشور بسته به ایالت های مختلف متفاوت می باشد، اما در بیشتر استان ها کودکان از 5 سالگی به مدرسه می روند. دانش آموزان پس از اینکه یک سال در مقطع پیش دبستانی گذراندند، 6 سالگی به کلاس اول  می روند. در استان های انتاریو و کبک تحصیل کودکان یک سال زود تر شروع می شود. اختیاری یا اجباری بودن مهد کودک یا پیش دبستانی هم به سیاست هر استان بستگی دارد. پیش دبستانی در بعضی مناطق ممکن است اجباری باشد و در بعضی مناطق اختیاری. همچنین پایان تحصیلات نیز در استان ها مختلف متفاوت است، به این صورت که در بعضی از استان ها دانش آموزان در 16 سالگی دبیرستان را به پایان می رسانند و در برخی دیگر باید تا 18 سالگی تحصیل کنند.

جدول سن شروع آموزش اجباری در هر استان

در جدولی که در ادامه آورده ایم سن تحصیل اجباری در استان های مختلف کانادا ذکر شده است:

 

نام استانسن تحصیل
آلبرتا6 تا 16 سالگی
بریتیش کلمبیا6 تا 16 سالگی
جزیره پرنس ادوارد5 تا 16 سالگی
مناطق شمال غربی5 تا 18 سالگی
نیوبرانزویک5 تا 18 سالگی
منیتوبا7 تا 18 سالگی
انتاریو۶ تا ۱۸ سالگی
نیوفاندلند۶ تا ۱۶ سالگی
کبک6 تا 16 سالگی
نوا اسکوشیا5 تا 16 سالگی
منطقه یوکان6 تا 16 سالگی
ساسکاچوان7 تا 16 سالگی

 

سیستم نمره دهی در کانادا

در استان های مختلف کانادا سیستم نمره دهی متفاوت می باشد، اما به طور کلی دانش آموزان دو بار در سال کارنامه دریافت می کنند. انجام فعالیت های کلاسی، تهیه مقاله و شرکت در بحث ها بر نمرات دانش آموز تاثیر می گذارد. سیستم نمره دهی در مدارس کانادا به صورت جدول زیر آورده شده است:

نمرهدرصدطبقه بندی
A90 تا 100عالی
B80 تا 89خوب
C70 تا 79متوسط
D60 تا 69ضعیف
Fزیر 60مردود

 

مقطع پیش دبستانی در برخی استان های کانادا اجباری است و در برخی دیگر اختیاری می باشد

رویکرد آموزشی مدارس خصوصی در کانادا

  • مدارس خصوصی در مقایسه با مدارس دولتی کانادا به فعالیت های ورزشی اهمیت بیشتری می دهند.
  • بعضی از مدارس خصوصی کانادا رویکرد آموزشی خاصی را مد نظر قرار می دهند و بر فعالیت هایی مانند زندگی در فضای باز تاکید دارند.
  • بعضی دیگر از مدارس خصوصی در زمینه هایی مانند هنر، نمایش، موسیقی، رقص و … فعالیت می کنند.
  • تمام مدارس خصوصی کانادا دانش آموزان را برای ورود به دانشگاه ها و کالج های معتبر دنیا آماده می کنند.
  • در مدارس خصوصی دانش آموزان از همان ابتدا شاخه و رشته تحصیلی خود را مشخص می کنند.
  • در بعضی از مدارس خصوصی کانادا از برنامه های آموزشی مذهبی یا سنتی خاصی استفاده می کنند که افراد اقلیت می توانند در آن ها تحصیل کنند و طبق آیین خود پرورش یابند.
  • در برخی از مدارس خصوصی بین المللی، دانش آموزان را برای آزمون های لیسانس بین المللی (IB) آماده می کنند.

معلمان در مدرسه های کانادا

در مداس کشور کانادا بیشتر معلمان دارای تحصیلات دانشگاهی در زمینه مرتبط با تدریس خود هستند و سطح قابل قبولی دارند. ضمن این که در خلال دوران آموزشی، کلاس هایی به صورت دوره ای برای آن ها برگزار می شود که به آمادگی بیشتر آن ها برای تدریس کمک می کند. این دوره ها علاوه بر تقویت دانش تئوری معلمان سبب می شود مهارت های تدریس و قدرت بیان آن ها بیشتر شده و بتوانند مفاهیم را بهتر انتقال دهند.

مواد درسی در مدارس کانادا

به طور کلی دروسی که در مدارس کشور کانادا ارائه می شوند، شامل ترکیبی از دروس اجباری و اختیاری می باشند. همان طور که قبلا نیز به آن اشاره شد، برنامه تحصیلی ارائه شده در استان های مختلف با یکدیگر متفاوت است. بنابراین ممکن است بعضی از استان ها بر روی یک سری موضوعات تاکید داشته باشند که در استان های دیگر کم اهمیت تلقی می شود. در حالت کلی دروس اجباری که در همه مدارس این کشور تدریس می شود و همه دانش آموزان ملزم به یاد گیری آن ها هستند، عبارتند از: ریاضی، زبان، هنر (در برخی استان ها) و علوم کامپیوتر. دروس اختیاری تدریس شده در کانادا هم شامل سایر زبان های خارجی، شیمی، فیزیک، برنامه نویسی، مکانیکی خودرو، آشپزی، تاریخ و جغرافیا، بیزینس و دیگر مباحث می شود.

 نقش مذهب در مدارس کانادا

در برخی از مدارس خصوصی کانادا آموزه های مذهبی در کنار برنامه های درسی استاندارد ارائه می شود و تاکید زیادی بر روی مذهب و مسائل دینی می شود. این آموزه های مذهبی شامل ادیان مختلفی مانند مسیحیت، یهودیت، اسلام و سایر مذاهب می باشد. سایر مدارس هم دارای آموزش های دینی و مذهبی هستند که دانش آموزان بنا به دینی که دارند می توانند دروسی اختیاری در زمینه همان دین را انتخاب کنند.

کتاب هاب درسی در مدرسه های کانادا

همان گونه که برنامه آموزشی مدارس در استان های مختلف با هم متفاوت است، کتاب های درسی که در مقاطع مختلف به دانش آموزان تدریس می شود نیز متفاوت است. البته معمولا برخی کتاب های درسی در تمام استان ها یکسان هستند، اما سالانه تغییراتی در منابع درسی آن ها اعمال می شود. معمولا در کتاب های چاپ شده برای هر درس در استان های مختلف، نام استان مورد نظر روی جلد آن ها چاپ می شود.

 

برای معلمان در مدارس کانادا دوره های آموزشی برگزار می شود تا مهارت های تدریس و قدرت بیان آن ها افزایش یابد

برای مثال در اینجا چند کتاب درسی استان انتاریو که برای پایه یازدهم تدریس می شود را بررسی می کنیم:

ریاضی پایه یازدهم و دوازدهم

در این کتاب راجع به اهمیت رشته ریاضی در برنامه درسی، ریاضی برای کار و زندگی روزانه، بهداشت و امنیت در ریاضی و مسائل دیگر بحث شده است. کتاب ریاضی پایه 11 و 12 دارای 160 صفحه است که در 7 فصل ارائه شده است. این کتاب در سال 2007 چاپ شده است.

علوم پایه یازدهم و دوازدهم

در این کتاب مباحثی در مورد شیمی، زیست شناسی، علوم محیطی، فیزیک، علوم زمین و فضا ارائه شده است. این کتاب در سال 2008 چاپ شده است و دارای 264 صفحه است که در 5 فصل ارائه شده است.

مطالعات کامپیوتر پایه یازدهم و دوازدهم

در این کتاب مباحثی مانند مطالعات کامپیوتر، علوم کامپیوتر، برنامه نویسی کامپیوتر و رویکرد های آموزش کامپیوتر به صورت مقدماتی و ابتدایی بررسی شده است. این کتاب در سال 2008 چاپ شده است و دارای 72 صفحه می باشد که در 5 فصل ارائه شده است.

اردو ها و سفر های دانش آموزی در کانادا

مدارس کانادا سفر های یک روزه و اردوهای علمی و گردشی را برای دانش آموزان ترتیب می دهند که هم جنبه تفریحی دارد و هم جنبه آموزشی. برای مثال رفتن به موزه های تاریخی یا موسسه های فرهنگی و مکان های آموزنده، همچنین سر زدن به یک سری کارگاه ها و کارخانجات که مربوط به مسائل درسی دانش آموزان می شود و تاثیر زیادی بر آموزش آن ها دارد.

تحصیل در مدارس کانادا چه مزیت هایی دارد؟

کانادا یکی از بهترین گزینه ها برای تحصیل در خارج از کشور می باشد و والدین زیادی در سراسر جهان علاقه دارند تا فرزندانشان در این کشور تحصیل کنند. تحصیل در مدرسه های کشور کانادا مزایای زیادی دارد که قصد داریم در این قسمت به آن ها اشاره کنیم:

  • آموزش مقرون به صرفه در مدارس
  • ارائه امکانات رفاهی و آموزشی مدرن در مدارس
  • امکان دریافت دیپلم کانادایی برای دانش آموزان بین المللی
  • یادگیری دو زبان کاربردی انگلیسی و فرانسوی
  • عدم نیاز به ارائه مدرک زبان برای تحصیل در مدارس
  • اعتبار دیپلم مدارس کانادا و پذیرش راحت در تمام دانشگاه های معتبر دنیا
  • آموزش با کیفیت در مدارس
  • دانش آموزان فارغ التحصیل از مدرسه های کانادا، امتیازات ویژه ای خواهند داشت که یکی از این امتیازات، امکان کار کردن در این کشور و اخذ اقامت آن است.
  • تجربه زندگی در یکی از بهترین کشور های دنیا با سطح رفاه بالا
  • طراحی نظام آموزشی مدارس به گونه ای که بدون کم ترین استرسی باشد و دانش آموز با فکری باز و خیالی آسوده به درس خواند مشغول شود.
  • دارا بودن رتبه سوم کانادا از نظر سیستم آموزشی و داشتن مدارس با رتبه بالا در جهان
  • افرادی که در این کشور تحصیل کرده اند شانس بالایی برای اخذ اقامت کانادا و دریافت ویزا های کاری خواهند داشت.
  • امکان کسب تجربه کار کردن با کارفرمایان کانادایی
  • دسترسی به مشاغل پر درآمد پس از دریافت دیپلم
  • امکان استفاده از منابع طبیعی زیبا و بکر
  • زندگی در محیطی با فرهنگ های مختلف و آشنایی با آداب و رسوم ملل مختلف
  • امکان اخذ بورسیه هنگام تحصیل در مدارس

برای تحصیل در مدارس کشور کانادا نیازی به ارائه مدرک زبان برای دانش آموزان بین المللی وجود ندارد

مدارس کانادایی چه خدماتی ارائه می دهند؟

کانادا دارای مدارس پیشرفته و مجهزی است که امکانات بسیاری را در اختیار دانش آموزان خود قرار می دهد. مدارس این کشور به دانش آموزانی که دارای معلولیت هستند یا با یک سری دشواری ها برای آموزش مواجه هستند کمک های ویژه ای ارائه می دهند. تحصیل آنلاین در مدارس کانادا در کنار آموزش حضوری ترتیب داده شده است که دانش آموزان بتوانند رفع اشکال کنند و به نوعی کلاس جبرانی محسوب می شود. در مدارس کشور کانادا، کلاس های ویژه زبان ESL (English as a Second Language) برگزار می گردد. دانش آموزان در این کشور می توانند از خدماتی نظیر کلاس های فوق برنامه در زمینه های مختلفی از جمله ورزشی، هنری، آموزشی، سرگرمی و … بهره مند شوند. مدارس این کشور وعده های غذایی به دانش آموزان ارائه می دهد و بزرگسالان می توانند از برنامه های آموزشی و تحصیلی در این مدارس برخوردار شوند.

معیار های لازم برای انتخاب مدرسه در کانادا

برای ثبت نام در مدرسه های کانادا والدین باید یک سری نکات و معیار ها را در نظر گرفته و طبق این معیار ها، مدارس را به دقت تحلیل کنند. با این کار می توانند اولویت هایی که برای آن ها اهمیت دارد را در مدارس مختلف بررسی کنند و به یک نتیجه جامع برای انتخاب یک مدرسه برسند. در اینجا به چند مورد اشاره می کنیم.

والدین باید بررسی کنند که مدرسه مورد نظر دوره های زبان ESL ارائه می دهد یا خیر. اگر مدرسه این دوره را ارائه ندهد، افراد باید یک هزینه اضافی علاوه بر شهریه پرداخت شده برای مدرسه، برای آموزش زبان فرزند خود انجام دهند. نکته دوم بررسی معتبر بودن مدرسه می باشد که آیا از طریق تحصیل در این مدرسه، دانش آمور می تواند به دانشگاه های معتبر راه یابد یا خیر. زیرا برخی از مدارس ممکن است از لحاظ آموزشی ضعیف باشند و دانش آموز برای تحصیل در مقاطع بالاتر شانس کم تری داشته باشد. دانش آموزان در هر سال تحصیلی حداکثر 8 واحد را پاس می کنند. خانواده ها باید بررسی کنند که آیا شهریه ای که برای یک سال تحصیلی پرداخت کرده اند این تعداد واحد را پوشش می دهد یا خیر. والدین باید به این نکته توجه کنند که ممکن است ویزای تحصیلی دیر صادر شود و دانش آموز نتواند در زمان تعیین شده در کلاس ها حضور یابد. بنابراین باید مدرسه ای را انتخاب کنند که در صورت مواجه شدن با چنین اتفاقی، بتوانند شهریه این ترم را به ترم بعدی منتقل کنند و هزینه پرداخت شده از دست نرود.

نکته دیگری که لازم است والدین به آن دقت کنند این است که بهتر است خانواده های ایرانی، مدارس سطح پایینی که Fee Registration دریافت می کنند را برای تحصیل فرزندان خود انتخاب نکنند. به این دلیل که اگر ویزای تحصیلی به هر دلیلی صادر نشود، این مبلغ قابل برگشت نخواهد بود و ضرری حدود هزار تا 9 هزار دلار به منقاضیان وارد خواهد شد. یکی دیگر از نکات ضروری در انتخاب مدرسه دانش آموزان، بررسی محل مدرسه و مسافت آن تا محل سکونت دانش آموز می باشد. درست است که دانش آموز می تواند با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی به مدرسه رفت و آمد کند، اما رفت و آمد به خصوص در روز های سرد سال و همچنین در مواردی که والدین همراه فرد نباشند، سخت خواهد بود و همچنین هزینه های زیادی برای افراد خواهد داشت. امکان تحصیل آنلاین در مدارس کانادا وجود دارد ولی باید موارد خاصی در آن رعایت شود.

در مدارس کشور کانادا امکان تحصیل آنلاین وجود دارد

 

مدارس بزرگسالان در کشور کانادا

مدارس بزرگسالان به مدارسی گفته می شود که افرادی که شرایط سنی لازم برای تحصیل در مدارس معمولی را ندارند، به این مدارس مراجعه کنند. این مدارس در کانادا دارای شهریه هستند و به افرادی که تحصیلات آن ها ناتمام مانده است، خدمات ارائه می دهند که دیپلم دریافت کنند. همچنین افرادی که قصد ورود به کالج های کانادا را دارند ولی ملزم به گذراندن واحد های خاصی از قبیل فیزیک، ریاضی، زبان و … می باشند، می توانند با پرداخت شهریه ای اندک در کلاس های خاصی شرکت کنند. ممکن است واحد های ذکر شده در دانشگاه هم ارائه شود، اما هزینه تحصیل در مدرسه بزرگسالان کم تر از دانشگاه خواهد بود.

مدارس تیزهوشان در کانادا

مدارس تیزهوشان یا استعداد های درخشان، نوعی از مدارس دولتی هستند که دانش آموزان با استعداد و نمونه می توانند در آن ها تحصیل کنند. دانش آموزانی که در زمینه های علمی، هنری، ورزشی و … استعداد خوبی داشته باشند، می توانند در آزمون تیزهوشان شرکت کنند و در صورت قبولی در این آزمون ها وارد مدارس استعداد های درخشان شوند. توجه داشته باشید که ظرفیت این مدارس محدود است و به همین دلیل تبلیغات وسیعی برای این مدارس انجام نمی شود. در برخی از مدارس تیزهوشان نیز روانشناسان از دانش آموزان تست هوش می گیرند. به طور کلی روال ثبت نام در مدارس تیزهوشان به این صورت است که دانش آموزان به تشخیص معلمان یا مدیر مدرسه، به یک مشاور تحصیلی معرفی می شوند تا از آن ها تست هوش بگیرند. در صورت رسیدن به حد لازم در این تست، به یکی از مدارس استعداد های درخشان معرفی خواهند شد. در صوتی که والدین دانش آموز در آموزش و پرورش کانادا مشغول به کار باشند، افراد شانس بیشتری برای قبولی خواهند داشت.

قیم دانش آموز در کانادا چه وظایفی دارد؟

در صورتی که والدین دانش آموز نتوانند فرزند خود را در کانادا همراهی کنند، باید یک نفر از دوستان و آشنایان خود را به عنوان قیم قانونی فرزندشان انتخاب کرده و معرفی کنند. اگر خانواده فرد کسی را نداشته باشند که به عنوان قیم فرزند خود معرفی کنند، مدرسه با دریافت هزینه ای فرد قابل اعتمادی را برای این کار انتخاب می کند. قیم دانش آموز در کانادا وظایفی دارد که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم:

  • همراهی با دانش آموز در زمان ثبت نام در مدرسه
  • حضور در مدرسه در صورتی که اتفاق ناگوار یا حادثه ای برای دانش آموز رخ دهد.
  • شرکت در جلسات دوره ای مدرسه دانش آموز
  • ارائه رضایت نامه کتبی در صورت انجام فعالیت های فوق برنامه دانش آموز نظیر رفتن به اردو و …
  • اقدام برای تمدید اقامت تحصیلی دانش آموز برای سال تحصیلی بعدی
  • در صورتی که قیم به هر دلیلی از مسئولیت خود انصراف دهد باید قیم جدیدی را به دفتر پذیرش بین المللی معرفی کند.
  • در صورت تغییر آدرس محل زندگی و سایر نشانی ها به پذیرش های بین المللی اطلاع دهد.
  • پرداخت هزینه های تحصیل دانش آموز
  • خرید تلفن همراه برای دانش آموز
  • کمک به دانش آموز برای افتتاح حساب های بانکی
  • حفظ ارتباط با والدین دانش آموز و ارسال گزارش تحصیلی دانش آموز به آن ها
  • نظارت بر سلامت جسمی، روحی و عاطفی دانش آموز
  • توضیح قوانین و مقررات محلی به دانش آموز
  • تماس مداوم با دانش آموز

 

دانش آموزان با استعداد و قوی می توانند در مدارس تیزهوشان کانادا تحصیل کنند

Home Stay در کانادا و شرایط استفاده از آن

بسیاری از والدین دانش آموزان بین المللی ممکن است امکان همراهی فرزندشان را نداشته باشند و نتوانند با او به کانادا مهاجرت کنند. از طرفی اقوامی هم در کانادا برای همراهی با فرزندشان نداشته باشند. در این صورت برخی از خانواده های کانادایی وجود دارند که در قبال دریافت هزینه میزبانی این دانش آموزان را به عهده می گیرند که اصطلاحا به آن ها Home Stay می گویند. دانش آموزان با برخورداری از این امکان می توانند محلی برای زندگی داشته باشند و در یک محیط انگلیسی زبان زندگی کنند. لازم به ذکر است که امکان تحصیل در مدارس کانادا برای دانش آموزان خارجی، بدون همراهی والدین و یا Home stay وجود ندارد و در این صورت افراد باید به مدارس شبانه روزی بروند.

شرایط لازم برای Home stay شدن خانواده ها

در صورتی که والدین تصمیم بگیرند که فرزندان خود را به Home stay بسپارند، باید بدانند که چه کسی می تواند این کار را انجام دهد؟ شرایطی که خانواده ها برای Home stay شدن لازم دارند به شرح زیر است:

  • سن سرپرست دانش آموز باید بالای 19 سال باشد.
  • خانواده مورد نظر باید اقامت کانادا را داشته باشند.
  • خانواده مد نظر باید ثابت کنند مسئولیت پذیر هستند و توانایی نگهداری از دانش آموز را دارند.
  • انگلیسی زبان باشند.
  • در هر خانه باید حتما دو دانش آموز حضور داشته باشند.
  • هیچ گونه سابقه کیفری نداشته باشند.
  • پروفایل این خانواده ها در اینترنت موجود باشد.
  • در صورت قبول سرپرستی دانش آموز خارجی، باید با خانواده دانش آموز ملاقات و گفتگو داشته باشند.
  • مسافت خانه تا مدرسه دانش آموز نزدیک باشد.
  • دانش آموزان باید در خانه امنیت و اطمینان خاطر داشته باشند.
  • محیط خانه از لحاظ امکانات اتاق خواب ها، حمام، دستشویی و … توسط کارشناسان مربوطه بررسی و تائید شده باشد.

وظایف خانواده های Home stay در مقابل دانش آموزان خارجی

خانواده های کانادایی باید در طول شبانه روز سه وعده غذایی آماده کنند. همچنین محیطی مناسب برای فرد فراهم کنند تا بتواند در آرامش زندگی کرده و به مطالعه دروس بپردازد. شماره تلفن های ضروری و مهم را به دانش آموزان و همچنین خانواده آن ها ارائه کنند و همچنین در مواقع ضروری و لازم، خدمات مناسب را به صورت شبانه روزی به دانش آموزان خارجی ارائه دهند و آن ها را بیمه کنند. در کل این خانواده ها باید همانند یک خانواده واقعی در کنار دانش آموزان باشند، به طوری که فرد با خاطری آسوده در کنار آن ها زندگی کند و احساس دلتنگی و معذب بودن نداشته باشد.

مقایسه مدارس دولتی و خصوصی کانادا

علی رغم این که بسیاری از مردم تصور می کنند مدارس خصوصی به مدارس دولتی کانادا برتری دارند، باید گفت کانادا یکی از بهترین نظام های آموزشی دولتی در دنیا را دارد. در این جا به برخی از تفاوت های مدارس دولتی و خصوصی می پردازیم:

  • مدارس خصوصی شهریه های بالاتری را نسبت به مدارس دولتی دریافت می کنند، که البته تحصیل در مدارس دولتی برای دانش آموزان بومی رایگان است و برای دانش آموزان خارجی مبلغ کمی دریافت می شود.
  • در مدارس خصوصی جمعیت کلاس ها کم تر از مدارس دولتی است و برای دانش آموزان، وقت بیشتری صرف می شود.

 

در مدارس خصوصی کانادا جمعیت دانش آموزان کم تر است و وقت بیشتری برای یادگیری افراد صرف می شود

  • شرایط پذیرش در مدارس خصوصی نسبت به مدارس دولتی دشوار تر می باشد و مدارس خصوصی می توانند از ثبت نام برخی از دانش آموزان جلو گیری کنند. در نتیجه پذیرش در آن ها دشوار تر است. اما مدارس دولتی اجازه ثبت نام به همه دانش آموزان با هر مذهب، نژاد، طبقه اجتماعی و سابقه تحصیلی را می دهند.
  • در مدارس خصوصی فعالیت های فوق برنامه بیشتری نسبت به مدارس دولتی وجود دارد و در نتیجه ساعات آموزشی نیز در مدارس خصوصی بیشتر خواهد شد.
  • در مدارس خصوصی فعالیت های فوق برنامه به بعد از ساعات مدرسه کشیده می شود ولی در مدارس دولتی ساعات مدرسه به همان فعالیت های کلاسی در زمان مدرسه خلاصه می شود.
  • در مدارس دولتی کانادا تمام معلمان باید در کنار مدرک تحصیلی کارشناسی، مجوز استانی، دولتی و یا فدرال داشته باشند. در صورتی که در مدارس خصوصی کانادا، قوانین از ایالتی به ایالت دیگر متفاوت می باشد. همچنین در مدارس خصوصی با رتبه بالا تر معلمان دارای تحصیلات در سطح بسیار بالایی هستند.
  • در مدارس خصوصی به دلیل کم بودن جمعیت کلاس، معلمان می توانند به صورت مجزا با دانش آموزان کار کنند، اما در مدارس دولتی به دلیل جمعیت زیاد، این مسئله غیر ممکن خواهد بود.
  • مدارس خصوصی غالبا نیازی به ارائه مدرک زبان ندارند اما در مدارس دولتی ممکن است لازم باشد دانش آموزان ثابت کنند، توانایی خوبی در سطح آیلتس 5 دارند.
  • تعداد دانش آموزان خارجی در مدارس خصوصی بیشتر از مدارس دولتی می باشد.
  • در مدارس خصوصی تفاوتی بین دانش آموزان بومی و خارجی قائل نمی شوند، اما در مدارس دولتی دانش آموزان بومی اولویت بیشتری دارند.
  • در مدارس خصوصی معمولا به دلیل وجود فرهنگ های مختلف، دانش آموزان خارجی سریع تر با محیط سازگار می شوند، در حالی که در مدارس دولتی به دلیل غالب بودن دانش آموزان بومی، دانش آموزان خارجی سخت تر با محیط سازگار خواهند شد.
  • در مدارس خصوصی معمولا فضای کلاس ها و حیاط کم تر از مدارس دولتی می باشد. در واقع مدارس دولتی مجهز به فضای زیاد و سالن های بزرگ ورزشی، کتابخانه و امکانات وسیع تری می باشند.

مقایسه مدارس روزانه و شبانه روزی کانادا

مدارس روزانه و شبانه روزی در کانادا هر کدام مزایا و معایب مخصوص به خود را دارند که در این بخش می خواهیم به مقایسه آن ها بپردازیم:

مزایای مدارس شبانه روزی

  • تقویت استقلال فردی دانش آموز
  • پرورش مهارت های زندگی و مسئولیت پذیری
  • بهبود روابط جمعی و اهمیت دادن به زمان های با هم بودن
  • آموزش و پرورش 24 ساعته برای دانش آموزان
  • فعالیت های فوق برنامه بسیار خوب از جمله کلاس های تخصصی علمی، ورزشی و هنری
  • تجربه زندگی اجتماعی و ارتباط با دیگران

یکی از مزایا تحصیل در مدارس شبانه روزی بهبود روابط اجتماعی و ارتباط با دیگران است

معایب مدارس شبانه روزی

  • بالا بودن هزینه مدارس شبانه روزی نسبت به مدارس روزانه
  • کمتر دخیل بودن خانواده ها برای تربیت فرزند خود
  • احساس دلتنگی دانش آموز برای خانواده و بالعکس

مزایای مدارس روزانه

  • مدارس روزانه شهریه کمتری نسبت به مدارس شبانه روزی دارند. (مدارس دولتی برای بومی ها رایگان است.)
  • خانواده ها می توانند هر روز فرزند خود را ببینند.

معایب مدارس روزانه

  • خانواده ها باید وقت بیشتری برای آموزش و رفع نیاز های مدرسه دانش آموزان بگذارند.

 

سخن آخر

در این مقاله موضوعات مهمی که افراد برای تحصیل در مدارس کانادا پیش رو دارند، بررسی شد. اخذ ویزای همراه والدین، شرایط و مدارک تحصیل در مدرسه های کانادا، تحصیل در مدارس خصوصی و دولتی کانادا و … از مواردی بود که به توضیح آن ها در این نوشته پرداخته شد. دانش آموزان می توانند با تحصیل در کانادا، مدرک معتبری از مدارس این کشور اخذ کنند و شرایط ورود به بازار کار را فراهم نمایند و پس از آن اقدام به دریافت اقامت دائم کانادا نمایند. والدین دانش آموزان می توانند با اخذ ویزای همراه در طول مدت تحصیل در کنارشان باشند، اما اقدام به صورت همزمان برای دریافت ویزا، شانس گرفتن ویزای تحصیلی را پایین می آورد. امیدواریم با نگارش این مقاله توانسته باشیم به برخی از سوالات و ابهامات شما پاسخ بدهیم. برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با کارشناسان ما می توانید با موسسه اصطهباناتی تماس بگیرید.

سوالات متداول درباره تحصیل در مدارس کانادا

 

  1. انواع مدارس کانادا به چه صورت هستند؟

مدارس این کشور به دو دسته دولتی و خصوصی تقسیم می شوند که از نظر ارائه خدمات و هزینه با یکدیگر تفاوت دارند.

  1. آیا برای دانش آموزان بین المللی تحصیل رایگان امکان پذیر است؟

خیر. تحصیل رایگان فقط مختص دانش آموزان مقیم کانادا امکان پذیر است و دانش آموزان بین المللی باید برای تحصیل در مدارس این کشور شهریه پرداخت کنند.

  1. آیا امکان اخذ بورسیه در دبیرستان های کانادا وجود دارد؟

برای این مقطع دریافت بورسیه بسیار دشوار است، مگر این که دانش آموز بسیار نمونه باشد.

  1. حمل و نقل دانش آموزان به مدرسه در کانادا چگونه است؟

دانش آموزان می توانند از طریق اتوبوس به مدرسه بروند. اتوبوس ها در مدارس ایستگاه دارند.

  1. شروع سال تحصیلی در مدارس کشور کانادا از چه ماهی است؟

در مدارس این کشور سال تحصیلی از ماه سپتامبر آغاز شده و اواخر جون به پایان می رسد.

1/5 - (2 امتیاز)

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *