شرایط شرکت در آزمون یوس ترکیه

از جمله شرایط شرکت در آزمون یوس ترکیه نداشتن تابعیت این کشور است. از دیگر شرایط آزمون یوس ترکیه می توان به ارائه مدارک لازم مانند دیپلم دبیرستان متقاضیان اشاره کرد. ثبت نام در آزمون yos از طریق آدرس های اینترنتی اعلام شده توسط هر دانشگاه صورت می گیرد. شما متقاضیان عزیز می توانید مقاله ای که توسط موسسه حقوقی اصطهباناتی در این خصوص تهیه شده است را مطالعه نمایید.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

آزمون یوس ترکیه چیست؟

به طور کلی دانشگاه های کشور ترکیه بر طبق نتیجه دو آزمون یوس (yos) و آزمون ست (sat) پذیرش تحصیلی را صادر می کنند که در نهایت شما قادر به تحصیل در ترکیه میشوید. آزمون یوس یک آزمون ملی در ترکیه است که مختص دانشگاه های دولتی این کشور می باشد. این آزمون تا سال 2010 در یک زمان و روز مشخص در دانشگاه ها و شهرهای ترکیه برگزار می شد اما از سال 2012 بر اساس قوانین جدید هر دانشگاه به طور مستقل آزمون yos ترکیه را برگزار می کند. شرکت در این آزمون به متقاضیان امکان تحصیل در رشته هایی مانند پزشکی، دندانپزشکی، حقوق، مهندسی و غیره را می دهد.

سوال های آزمون

در پاسخ به سوال این که آزمون یوس چیست؟ و سوال های آن در چه زمینه هایی است؟ باید گفت که این آزمون از دروس ریاضی و هوش تشکیل شده و شامل دو بخش اساسی می باشد. به طور کلی، سوال های آزمون یوس در حدود 80 سوال می باشد. البته هر دانشگاه تعداد سوال های هر بخش را به دلخواه خود طرح می کند.

  • بخش اول امتحان یوس شامل 45 سوال هوش و 35 سوال ریاضی و مدت زمان پاسخگویی به آن در حدود 90 دقیقه می باشد.
  • بخش دوم امتحان یوس مربوط به درک نگارش زبان ترکی است که مدت زمان پاسخگویی به آن در حدود 60 دقیقه می باشد.

شرایط شرکت در آزمون یوس ترکیه

بیشتر دانشجویانی که در این آزمون شرکت می کنند از کشورهایی مانند ترکمنستان، آذربایجان، ایران، سوریه، آلمان، بلغارستان، افغانستان، قرقیزستان، تانزانیا، کنیا، مالزی، مصر و تونس می باشند. متقاضیان برای شرکت در آزمون yos ترکیه باید واجد شرایط لازم باشند. از جمله شرایط آزمون یوس ترکیه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • متقاضی نباید شهروند ترکیه باشد و باید از متقاضیان بین المللی تحصیل در دانشگاه های ترکیه باشد.
  • متقاضی باید یا از دبیرستان فارغ التحصیل شده باشد و یا در سال سوم دبیرستان مشغول تحصیل باشد.
  • اگر متقاضی در کشور ترکیه متولد شده باشد و سپس از اخذ تابعیت این کشور خارج شده و در کشور دیگری زندگی کرده باشد، برای شرکت در آزمون یوس در ترکیه باید مجوز لازم را از وزارت کشور ترکیه دریافت کند.

مدارک لازم برای شرکت در آزمون یوس

متقاضیان برای شرکت در آزمون yos ترکیه باید مدارک لازم را ارائه دهند. از جمله مدارک لازم برای شرکت در آزمون یوس ترکیه می توان به دارا بودن مدرک دیپلم متوسطه و یا گواهی اشتغال به تحصیل در سال سوم دبیرستان، پاسپورت با اعتبار معتبر و عکس اخیرا گرفته شده، اشاره کرد. علاوه بر این، متقاضی باید رسید واریز هزینه آزمون را نیز ارائه دهد.

مدارک لازم برای شرکت در آزمون یوس

مدارک لازم برای شرکت در آزمون یوس

کارشناسان موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی آماده ارائه هر گونه مشاوره در خصوص آزمون yos در کشور ترکیه به هم وطنان عزیز می باشند.

زمان ثبت نام آزمون یوس 2023

دانشگاه های ترکیه هر کدام به طور مستقل و جداگانه اقدام به برگزاری این آزمون مهم می کنند اما متقاضیان برای ثبت نام آزمون یوس در ترکیه باید در ماه بهمن اقدام کنند. زمان برگزاری این آزمون از اردیبهشت تا تیر ماه هر سال می باشد اما به دلیل شیوع ویروس کرونا این آزمون با کمی تأخیر در ماه های تیر تا شهریور برگزار می شود. ثبت نام اولیه این آزمون در تاریخ اول مارچ تا 15 ژوئن است و زمان برگزاری آزمون در تاریخ 10 جولای 2021 می باشد. به طور کلی نتیجه این آزمون دو هفته بعد در سایت دانشگاه برگزار کننده آزمون ارائه می شود.

چه کسانی نیازمند ثبت نام در آزمون yos هستند؟

آزمون یوس یکی از آزمون های پذیرش در دانشگاه های دولتی ترکیه می باشد. آزمون yos در ترکیه هر سال یک بار در هر دانشگاه ترکیه برگزار می شود. متقاضیان زیر برای تحصیل در دانشگاه های دولتی ترکیه به نتیجه این آزمون نیاز خواهند داشت:

  • متقاضیان تحصیل در رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی
  • متقاضیان تحصیل در رشته های فنی مهندسی
  • متقاضیان تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا

نحوه ثبت نام در آزمون yos

متقاضیان برای ثبت نام در این آزمون باید چند مرحله را طی کنند. نحوه ثبت نام به شرح زیر می باشد:

تکمیل فرم ثبت نام

در وهله اول متقاضیان باید به وب سایت دانشگاه مد نظر خود مراجعه کنند. برای این که بتوانند ثبت نام خود را انجام دهند، به یک آدرس ایمیل معتبر نیاز خواهند داشت. اطلاعات متقاضیان باید به صورت دقیق و کامل وارد شود. در صورت وارد کردن اطلاعات نادرست ممکن است موسسه یا دانشگاه با شرکت متقاضیان در آزمون موافقت نکند و حق شرکت در آزمون از آن ها سلب شود. پس از تکمیل اطلاعات و بارگذاری اسکن گذرنامه، یک ایمیل تأییدیه از طرف دانشگاه ارسال می شود که محتوای آن شامل یک نام کاربری می شود.

پرداخت هزینه ثبت نام

پس از اتمام پیش ثبت نام در آزمون یوس، متقاضیان ایمیلی با مضمون مراحل ثبت نام دریافت خواهند کرد. برای انجام مراحل بعد باید اسکنی از گذرنامه از قبل بارگذاری شده باشد. متقاضیان باید شهر مورد نظر خود را به عنوان محل برگزاری آزمون انتخاب کنند. سپس وارد مرحله پرداخت شوند. آن ها می توانند با استفاده از کارت های بین المللی هزینه آزمون را پرداخت کنند.

تکمیل مرحله ثبت نام

در این مرحله باید صحت موارد وارد شده بررسی شود. متقاضیان می توانند وضعیت ثبت نام خود را پیگیری کنند. آن ها همچنین می توانند تاریخ آزمون و دیگر اطلاعات را پیگیری کنند. پس از اتمام مراحل بالا، آن ها ایمیلی دریافت خواهند کرد که شامل اطلاعات کارت شرکت در آزمون می شود.

هر گونه سوال در رابطه با آزمون یوس در کشور ترکیه را با کارشناسان موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی در میان بگذارید.

آمادگی لازم برای شرکت در آزمون یوس

از شرایط شرکت در آزمون یوس ترکیه دانستن زبان ترکی است. در صورتی که متقاضی برای شرکت در آزمون یوس فاقد مهارت زبان ترکی باشد، باید در دوره های آمادگی زبان شرکت کند و مهارت لازم را کسب نماید. البته برخی از دانشگاه های خصوصی ترکیه به جای بخش دوم سوال ها یعنی درک مطلب به زبان ترکی، نمره های زبان انگلیسی متقاضی را لحاظ می کنند. در واقع اگر متقاضی دارای نمره لازم از آزمون های زبان انگلیسی معتبر باشد، پاسخ به سوالات بخش دوم ضروری نمی باشد. اعتبار مدرک این آزمون دو ساله بوده و تنها در دانشگاه انتخاب معتبر می باشد.

آمادگی لازم برای شرکت در آزمون یوس

آمادگی لازم برای شرکت در آزمون یوس

نمره قبولی در آزمون یوس

نمره آزمون yos یوس در ترکیه از 100 حساب می شود. نمره منفی این آزمون به این صورت است که اگر متقاضیان دارای چهار جواب اشتباه باشند، یک جواب درست از این سوال ها حذف می شود. شانس قبولی در این آزمون بر اساس پاسخ های درست با توجه به نمره منفی می باشد.

  • نمره لازم برای قبولی در آزمون نمره نزدیک به 100 می باشد.
  • نمره قبولی در آزمون یوس برای رشته های پزشکی و دندانپزشکی و داروسازی نمره حداقل 90 می باشد.

دانشگاه های برگزار کننده آزمون یوس در ترکیه

آزمون یوس در ترکیه در گذشته به طور سراسری و همزمان در یک روز و ساعت در همه دانشگاه های کشور ترکیه برگزار می شد اما در چند سال اخیر بر اساس قوانین جدید هر دانشگاه به طور مستقل و مجزا این آزمون را برگزار می کند. آزمون یوس در برخی از مهم ترین دانشگاه های ترکیه برگزار می شود که این دانشگاه ها عبارت است از:

  • دانشگاه استانبول (Istanbul university)
  • دانشگاه آنکارا (Ankara University)
  • دانشگاه مارمارا (Marmara University)
  • دانشگاه اژه (Ege University)
  • دانشگاه آتاتورک (Ataturk University)
  • دانشگاه سلجوق (Selcuk University)
  • دانشگاه قاضی آنتپ (Gaziantep University)
  • دانشگاه آکدنیز (Akdeniz University)
  • دانشگاه رجب طیب اردوغان (Recep Tayyip Erdogan University)
  • دانشگاه مانیسا جلال بایار (Manisa Celal Bayar University)
  • دانشگاه آنادولا (Anadolu University)
  • دانشگاه ارجیس (Erciyes University)
  • دانشگاه ساکاریا (Sakarya University)
  • دانشگاه کوجالی (Kocaeli University)
  • دانشگاه جمهوریت (University of the Republic)

شرایط آزمون یوس ترکیه در سال 2023 چگونه است؟

در پاسخ به این که زبان یوس ترکیه چیست، باید گفت که زبان این آزمون در اصل زبان ترکی می باشد اما برخی از دانشگاه ها به زبان های انگلیسی، عربی، روسی و یا حتی فارسی نیز این آزمون را برگزار می کنند. در پاسخ به سوال نحوه امتحان یوس ترکیه چگونه است نیز باید گفت که امتحان یوس به صورت حضوری برگزار می شود اما در شرایط سال 2021 بسیاری از دانشگاه های ترکیه این آزمون را به طور آنلاین برگزار کرده اند.

شانس قبولی در آزمون یوس

شانس قبولی در آزمون یوس به نحوه پاسخ گویی به سوال های این آزمون بستگی دارد. متقاضی با دارا بودن توانایی در حل سوال های ریاضیات و هوش می تواند بیشتر سوال های آزمون را به درستی پاسخ دهد. سوال های آزمون به زبان های انگلیسی و ترکی طراحی می شوند و متقاضی بر اساس زبان منتخب در هنگام ثبت نام می تواند به زبان انگلیسی یا ترکی سوال های امتحان یوس را پاسخ دهد.

  • شانس قبولی در آزمون برای متقاضیان ایرانی حتی با معدل متوسط دبیرستان بالا می باشد
  • متقاضیانی که قصد تحصیل در دانشگاه های ترکیه به زبان ترکی را دارند، باید به سوال های زبان ترکی این آزمون پاسخ دهند
  • در واقع اگر متقاضی قصد تحصیل در دانشگاه های انگلیسی زبان ترکیه را دارد و دارای مدرک مهارت زبان انگلیسی آیلتس یا تافل می باشد، نیاز به پاسخگویی بخش سوال های زبان ترکی ندارد

شرایط سنی شرکت در آزمون یوس ترکیه

برای شرکت متقاضیان در این آزمون هیچ گونه محدودیت سنی در نظر گرفته نشده است البته گاهی ممکن است از سوی دانشگاه ها محدودیت هایی برای قبولی در رشته انتخابی اعمال شود که بهتر از متقاضیان پیش از شرکت در آزمون از آن ها آگاهی کسب کنند.

نکات مهم از شرایط شرکت در آزمون یوس ترکیه

در این بخش به ارائه برخی از نکات مهم و ضروری برای شرایط آزمون یوس ترکیه می پردازیم:

نکات مهم از شرایط شرکت در آزمون یوس ترکیه

نکات مهم از شرایط شرکت در آزمون یوس ترکیه

  • متقاضیان دارای تابعیت و شهروندی ترکیه مجاز به شرکت در این آزمون نمی باشند.
  • اگر متقاضی در سوال های هوش و ریاضیات امتحان یوس نمره لازم را کسب کند اما در بخش زبان ترکی موفق به اخذ نمره لازم نشود، می تواند در کلاس های آمادگی زبان ترکی شرکت کنند و مهارت لازم برای پاسخ گویی به سوال های زبان ترکی را کسب کند.
  • منبع مشخصی برای سوال های امتحان وجود ندارد و در واقع این آزمون به نوعی ارزیابی سطح دانش عمومی متقاضی می باشد.
  • مدت زمان برگزاری آزمون یوس در ترکیه در حدود دو ساعت و نیم می باشد.
  • سوال های بخش ریاضیات شامل سوال های ریاضی عمومی، هندسه و مثلثات می باشد.
  • سوال های بخش هوش آزمون شامل سوال هایی بر اساس تفکر منطقی و شکل های سه بعدی می باشد.
  • متقاضیان با شرکت در کالج های ترکیه و یا کلاس آنلاین یوس در موسسه های تهران می توانند برای این آزمون آمادگی لازم را کسب کنند.
  • شرکت در آین آزمون دارای محدودیت نمی باشد و متقاضیان می توانند هر چند دفعه که مایل بودند در آن شرکت کنند.
  • این آزمون تنها در کشور ترکیه به رسمیت شناخته می شود و در دیگر کشورها معتبر نیست.
  • در برخی از دانشگاه سن متقاضی و معدل دوره دبیرستان وی نقش مهمی در اخذ پذیرش دارد.

سخن آخر

موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی با سال ها تجربه در زمینه اخذ پذیرش تحصیلی، ویزا و اقامت آماده ارائه مشاوره تخصصی  در رابطه با شرایط شرکت در آزمون یوس ترکیه و نیز زمان ثبت نام آزمون یوس 2021 در ترکیه می باشد. هم وطنان عزیز می توانند جهت راهنمایی و مشاوره حضوری به شعب این موسسه در شهرهای شیراز، تهران، مشهد، اصفهان، تبریز و رشت مراجعه کنند.

سوالات متداول در رابطه با آزمون یوس ترکیه

  1. آزمون یوس ترکیه چیست؟

    آزمون یوس یک آزمون ملی در ترکیه است که مختص دانشگاه های دولتی این کشور می باشد.

  2. مدارک لازم برای شرکت در آزمون یوس ترکیه چیست؟

    از جمله مدارک لازم برای شرکت در آزمون یوس ترکیه می توان به دارا بودن مدرک دیپلم متوسطه و یا گواهی اشتغال به تحصیل در سال سوم دبیرستان، پاسپورت با اعتبار معتبر و عکس اخیرا گرفته شده، اشاره کرد.

  3. آزمون یوس ترکیه دارای چه بخش هایی است؟

باید گفت که این آزمون از دروس ریاضی و هوش تشکیل شده و شامل دو بخش اساسی می باشد.

  1. شرایط شرکت در آزمون یوس ترکیه چیست؟

از مهم ترین شرایط شرکت در آزمون یوس ترکیه این است که متقاضیان نباید شهروند ترکیه بوده و دارای مدرک دیپلم دبیرستان باشند.

  1. بیشترین کشورهای شرکت کننده در آزمون یوس ترکیه کدامند؟

    بیشتر دانشجویان از کشورهایی مانند ترکمنستان، آذربایجان، ایران، سوریه، آلمان، بلغارستان، افغانستان، قرقیزستان، تانزانیا، کنیا، مالزی، مصر و تونس می باشند.

  2. زمان ثبت نام در آزمون yos چه وقت است؟

ثبت نام اولیه این آزمون در تاریخ اول مارچ تا 15 ژوئن می باشد.

  1. آزمون یوس ترکیه برای تحصیل در چه رشته هایی است؟

    آزمون یوس ترکیه برای تحصیل در رشته های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، حقوق، مهندسی و غیره است.

  2. نحوه ثبت نام در آزمون یوس ترکیه چگونه است؟

نحوه ثبت نام در آزمون یوس ترکیه شامل تکمیل فرم ثبت نام، پرداخت هزینه و تکمیل مراحل ثبت نام می شود.

  1. حداقل نمره قبولی در آزمون یوس ترکیه چقدر است؟

    حداقل نمره قبولی در آزمون یوس ترکیه 90 است.

  2. دانشگاه های برگزار کننده آزمون یوس کدامند؟

    دانشگاه های برگزار کننده آزمون یوس شامل دانشگاه آتاتورک، آنکارا، استانبول، اژه، ساکاریا و سایر موارد دیگر می شود.

  3. شرایط سنی برای شرکت در آزمون یوس ترکیه چگونه است؟

    برای شرکت متقاضیان در این آزمون هیچ گونه محدودیت سنی در نظر گرفته نشده است.

  4. آیا مدرک آزمون یوس ترکیه در دنیا معتبر است؟

خیر، این آزمون تنها در کشور ترکیه به رسمیت شناخته می شود و در دیگر کشورها معتبر نخواهد بود.

5/5 - (2 امتیاز)

مطالب مرتبط

2 دیدگاه برای “شرایط شرکت در آزمون یوس ترکیه | زمان ثبت نام

  1. علی گفت:

    برای دانشگاه های با ازمون یوس شرط معدل هست یا نه؟

    1. کارشناس مهاجرتی اصطهباناتی گفت:

      سلام وقت بخیر
      خیر هیلی از دانشگاه ها شرط معدل ندارند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *