دانشگاه های دندانپزشکی ترکیه

دانشگاه های دندانپزشکی ترکیه فرصت بی نظیری را در اختیار دانشجویان بین المللی قرار می دهند. دریافت پذیرش از دانشگاههای دندانپزشکی ترکیه به دو صورت با آزمون و بدون آزمون امکان پذیر خواهد بود. دانشجویان رشته دندانپزشکی همچنین این فرصت را خواهند داشت تا به زبان انگلیسی به ادامه تحصیل بپردازند. شما متقاضیان عزیز می توانید مقاله ای که توسط موسسه حقوقی اصطهباناتی در این خصوص تهیه شده است را مطالعه نمایید.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

تحصیل دندانپزشکی در ترکیه

تحصیل در رشته دندانپزشکی در ترکیه فرصت های زیادی را برای دانشجویان خارجی فراهم می کند. دریافت نامه پذیرش در دانشکده های دندانپزشکی ترکیه به دو روش امکان پذیر است. مدت زمان تحصیل در این رشته پنج سال می باشد.

روش های اخذ پذیرش

در روش اول متقاضیان باید در آزمون  YÖSکه هر سال توسط دانشگاه برگزار می شود، شرکت کنند. در روش دوم درخواست پذیرش از دانشگاه های دندانپزشکی ترکیه بدون آزمون ورودی است. در روش دوم نمرات دیپلم متقاضیان بسیار حائز اهمیت می باشد.

شرایط تحصیل در دانشگاههای دندانپزشکی ترکیه

برای تحصیل در دانشگاه دندانپزشکی ترکیه متقاضیان باید دارای مدرک دیپلم بوده و یا در سال آخر دبیرستان مشغول به تحصیل باشند. تحصیل در دانشگاه های کشور ترکیه با آزمون ورودی (YÖS) همراه است. چنان چه متقاضیان قصد تحصیل به زبان انگلیسی را داشته باشند باید در آزمون SAT شرکت کرده و در آن پذیرفته شوند. حداقل نمره زبان برای تحصیل در دانشگاه های دندانپزشکی ترکیه آیلتس 6 می باشد.

شرایط تحصیل در دانشگاههای دندانپزشکی ترکیه

شرایط تحصیل در دانشگاههای دندانپزشکی ترکیه

مدارک لازم برای پذیرش

دانشگاه های این کشور جهت پذیرش دانشجویان نیاز به ارائه مدارکی را دارند. از جمله مهم ترین مدارک برای اخذ پذیرش از بهترین دانشگاه دندانپزشکی ترکیه به شرح زیر می باشد:

  • تکمیل فرم درخواست آنلاین
  • ارائه مدرک دیپلم
  • ریز نمرات تحصیلی متقاضی
  • نمره قبولی در آزمون YÖS و یا آزمون SAT
  • رزومه تحصیلی
  • ارائه مدرک زبان
  • تمکن مالی
  • بیمه نامه
  • پرداخت هزینه بررسی مدارک

بهترین دانشگاه دندانپزشکی ترکیه

آموزش در دانشگاه های این کشور مطابق با استانداردهای آموزشی در اروپا می باشد و در نتیجه می تواند سکوی پرتابی برای دانشجویان ایرانی باشد. هر ساله چندین دانشگاه این کشور در میان برترین دانشگاه های دنیا قرار می گیرند. برخی از بهترین دانشگاه های این کشور برای تحصیل در رشته دندانپزشکی به شرح زیر می باشند:

دانشگاه کوچ (Koc University)

دانشگاه کوچ یک دانشگاه خصوصی و جامع تحقیقاتی است که در سال 1993 تأسیس شد و در استانبول، ترکیه واقع شده است. این دانشگاه دارای دانشکده های اقتصاد و علوم اداری، مهندسی، علوم طبیعی، علوم اجتماعی و علوم انسانی، حقوق و پزشکی می باشد. دانشگاه کوچ هر ساله در میان برترین دانشگاه ها قرار می گیرد.

دانشگاه حاجت تپه (Hacettepe University)

دانشگاه حاجت تپه در سال 1967 تأسیس شد. این دانشگاه به عنوان یکی از بهترین دانشگاه های پزشکی کشور شناخته شده می شود. این دانشگاه دارای 14 دانشکده ارتباطات، دندانپزشکی، اقتصاد و علوم اداری، آموزش، مهندسی، هنرهای زیبا، علوم بهداشتی، حقوق، ادبیات، پزشکی، پرستاری، داروسازی و علوم ورزشی است.

دانشگاه استانبول (Istanbul University)

دانشگاه استانبول با داشتن 15 دانشکده، 12 موسسه، 2 آموزشگاه حرفه ای، 2 بخش، 74 مرکز تحقیق و پژوهش و 216 باشگاه دانشجویی جزو بهترین دانشگاه های کشور ترکیه شناخته می شود. دانشگاه دندانپزشکی استانبول 124 برنامه کارشناسی، 329 برنامه کارشناسی ارشد و 202 برنامه دکترا را ارائه می دهد.

دانشگاه استانبول (Istanbul University)

دانشگاه استانبول (Istanbul University)

 دانشگاه آکدنیز (Akdeniz University)

دانشگاه آکدنیز در سال 1982 در آنتالیا تأسیس شد و نتیجه ادغام چند موسسه آموزش عالی در آنتالیا، بوردور و ایسپارتا است. دانشگاه آکدنیز عضو EUA و IAU بوده و 325 توافق نامه در چارچوب اراسموس و 60 توافق نامه در 23 کشور مختلف با برنامه تبادل مولانا ایجاد کرده است.

دانشگاه آنکارا (Ankara University)

دانشگاه آنکارا در سال 1946 به عنوان اولین موسسه آموزش عالی ترکیه تأسیس شد. این دانشگاه یک دانشگاه دولتی با بیش از 60،000 دانشجواست که دوره های پزشکی، علوم طبیعی و کاربردی و همچنین هنر و تربیت بدنی ارائه می دهد. در دانشگاه آنکارا دوره های آموزش از راه دور نیز در دسترس است.

دانشگاه آتاتورک (Atatürk University)

دانشگاه آتاتورک در سال 1957 تأسیس شد. این دانشگاه از 23 دانشکده، 18 کالج، 8 موسسه و 30 مرکز تحقیقاتی تشکیل شده است. پردیس اصلی دانشگاه آتاتورک در شهر ارزروم است. موضوعاتی که دانشجویان می توانند در آن ها به تحصیل مشغول شوند شامل معماری و طراحی، دندانپزشکی، آموزش، هنرهای زیبا و ارتباطات و سایر موارد دیگر می شود.

دانشگاه اژه (Ege University)

دانشگاه اژه یک دانشگاه دولتی است که در سال 1955 تأسیس شد. این دانشگاه یک موسسه تحقیقاتی است. دانشگاه اژه دارای 65،000 دانشجو، 17 دانشکده، 9 موسسه، 15 آموزشگاه حرفه ای و 39 مرکز تحقیقاتی می باشد. دانشگاه اژه طیف گسترده ای از رشته های تحصیلی را ارائه می دهد. این دانشگاه جزو دانشگاه های دندانپزشکی ازمیر ترکیه می باشد.

دانشگاه غازی (Gazi University)

دانشگاه غازی در سال 1926 به عنوان موسسه تربیت معلم تأسیس شد. این دانشگاه هم اکنون از 21 دانشکده مختلف، 4 مدرسه، 52 مرکز تحقیقاتی و 7 موسسه تحصیلات تکمیلی تشکیل شده است. طبق نتایج آزمون دانشگاه در سال 2013، دانشگاه غازی بهترین دانشگاه در ترکیه برای دانشجویان شناخته شد.

دانشگاه غازی (Gazi University)

دانشگاه غازی (Gazi University)

دانشگاه مرمره (Marmara University)

این دانشگاه یکی از قدیمی ترین موسسات آموزشی ترکیه است. این دانشگاه قبل از تبدیل شدن به دانشگاه مرمره در سال 1982 چندین تغییر نام داشته است. این دانشگاه امروزه، دارای 16 دانشکده جداگانه و نیز یک دانشکده پزشکی می باشد. دوره ها به زبان ترکی، انگلیسی، فرانسوی، آلمانی یا عربی تدریس می شوند و این دانشگاه افتخار دارد که تنها موسسه آموزش عالی چند زبانه در ترکیه است.

هزینه تحصیل در دانشگاه های دندانپزشکی ترکیه

هزینه تحصیل دندانپزشکی به زبان ترکی عموماً ارزان تر از تحصیل به زبان انگلیسی است. هزینه تحصیل در دانشگاه خصوصی دندانپزشکی ترکیه بسیار گران تر از دانشگاه های دولتی است. هزینه تحصیل در دانشگاه دولتی 240 تا 750 دلار است در صورتی که هزینه تحصیل در دانشگاه خصوصی دندانپزشکی ترکیه 10،000 تا 25،000 دلار متغیر است.

هزینه های زندگی

به طور کلی هزینه های زندگی و تحصیل در کشور ترکیه به نسبت دیگر کشورهای اروپایی در سطح مناسب و مقرون به صرفه ای است و دانشجویان دوره دندانپزشکی با انجام کار پاره وقت می توانند از پس هزینه های زندگی در این کشور بربیایند. بر اساس گزارش های اعلام شده، هزینه های زندگی در کشور ترکیه کمتر از ایران بوده و در حدود 53 درصد کمتر از کشور آمریکا است. برخی از هزینه های زندگی در این کشور به شرح زیر می باشد:

عنوانهزینهعنوانهزینه
غذا در رستوران ارزان قیمت3.32 دلارسیگار2.39 دلار
غذا در مک دونالد3.32 دلارتاکسی (تعرفه عادی)0.66 دلار
آبجو داخلی2.26 دلارقبوض خدماتی برای آپارتمان 85 متر مربعی64.97 دلار
آبجو وارداتی2.65 دلاراینترنت20.46 دلار
شیر (یک لیتر)0.77 دلارباشگاه تناسب اندام21.80 دلار
قرص نان سفید تازه0.37 دلاربلیط یک طرفه (عبور محلی)0.46 دلار
برنج (یک کیلوگرم)1.67 دلاررفت و آمد ماهانه (قیمت معمولی)26.53 دلار
تخم مرغ1.65 دلارتاکسی یک ساعت انتظار4.64 دلار
پنیر محلی (یک کیلوگرم)5.72 دلاراجاره باشگاه تنیس12.66 دلار
سینه مرغ (یک کیلوگرم)2.76 دلاریک دست لباس تابستانی24.27 دلار
گوشت قرمز (یک کیلوگرم)9.14 دلاریک جفت شلوار جین Levis 50132.85 دلار
سیب (یک کیلوگرم)0.78 دلاریک جفت کفش پیاده روی مارک نایک61.28 دلار
موز (یک کیلوگرم)1.86 دلارآپارتمان (یک خوابه) در مرکز شهر203.13 دلار
پرتقال (یک کیلوگرم)1.00 دلارآپارتمان (سه خوابه) در مرکز شهر346.87 دلار
گوجه فرنگی (یک کیلوگرم)0.72 دلارآپارتمان (یک خوابه) در خارج از مرکز شهر130.92 دلار
کاهو0.56 دلارآپارتمان (سه خوابه) در خارج از مرکز شهر224.25 دلار

رتبه دانشگاه های دندانپزشکی ترکیه

دانشگاه های دندانپزشکی این کشور آموزش های با کیفیتی را در اختیار دانشجویان بومی و بین المللی خود قرار می دهند. تطابق آموزش دانشگاه های این کشور با فرآیند بولونیا باعث شده تا در هر ساله جزو برترین دانشگاه های دندانپزشکی شناخته شوند.

رتبه دانشگاه های دندانپزشکی ترکیه

رتبه دانشگاه های دندانپزشکی ترکیه

رتبه بهترین دانشگاه دندانپزشکی ترکیه در سال 2021 به شرح زیر می باشد:

نام دانشگاهرتبه بر اساس THEرتبه بر اساس U.S. News
دانشگاه کوچ         401            733
دانشگاه حاجت تپه         501            511
دانشگاه استانبول         801            714
دانشگاه آکدنیز        1001             —
دانشگاه آنکارا        1001            648
دانشگاه آتاتورک        1001             —
دانشگاه اژه        1001             —
دانشگاه غازی        1001            1078
دانشگاه مرمره          —            892
دانشگاه چوکورا        1001            847
دانشگاه ارجیس        1000             —

کار دانشجویی در حین تحصیل

دانشجویان خارجی که در دانشگاه های دندانپزشکی ترکیه تحصیل می کنند، می توانند پس از اخذ مجوز اقامت دانشجویی به طور قانونی در ترکیه کار کنند. با این وجود دانشجویان خارجی که در دوره های کارشناسی ثبت نام می کنند تنها پس از اتمام سال اول تحصیل خود می توانند در ترکیه شروع به کار کنند. دانشجویان ممکن است بیش از 24 ساعت در هفته اجازه کار نداشته باشند.

ویزای دانشجویی برای تحصیل در دانشگاه دندانپزشکی ترکیه

تمام دانشجویان بین المللی رشته دندانپزشکی باید ویزای دانشجویی داشته باشند و ویزا باید قبل از ورود به ترکیه اخذ شود، در غیر این صورت دانشجو مجاز به ثبت نام در دانشگاه نمی باشد. دانشجویان رشته دندانپزشکی باید قبل از درخواست ویزای دانشجویی در کنسولگری ترکیه، در دانشگاه ترکیه پذیرفته شده باشند. این پروسه حدود هشت هفته طول می کشد. طبق وب سایت کنسولی ترکیه ارائه مدارک زیر برای اخذ ویزای دانشجویی این کشور الزامی است:

  • تکمیل فرم درخواست ویزا
  • گذرنامه معتبر با حداقل دو صفحه خالی
  • یک قطعه عکس پاسپورتی
  • یک نامه پذیرش از طرف موسسه آموزشی
  • پرینت حساب بانکی
  • جزئیات محل اقامت در کشور ترکیه
  • بیمه نامه
  • مدرک اثبات مهارت زبان

بازار کار فارغ التحصیلان دندانپزشکی در ترکیه

فارغ التحصیلان بعد از تحصیل در رشته دندانپزشکی در ترکیه، شانس زیادی دارند. دکترای دندانپزشکی از ترکیه می تواند به آن ها اجازه کار و تدریس به عنوان یک مدرس در هر دانشگاه در جهان را بدهد. کار در بیمارستان های دولتی و بیمارستان های خصوصی در ترکیه یا خارج از کشور نیز با داشتن مدرک از این کشور امکان پذیر است. فرصت های کاری برای فارغ التحصیلان دندانپزشکی از ترکیه به این شرح است: ایجاد یک کلینیک خصوصی، کار در بیمارستان به صورت نیمه وقت یا کار تمام وقت.

بازار کار فارغ التحصیلان دندانپزشکی در ترکیه

بازار کار فارغ التحصیلان دندانپزشکی در ترکیه

اعتبار مدرک اخذ شده از دانشگاه دندانپزشکی ترکیه

مدرک دندانپزشکی اخذ شده از ترکیه در سراسر جهان (اتحادیه اروپا، ایالات متحده آمریکا و امارات) تأیید شده است. اکثریت قریب به اتفاق دانشکده های دندانپزشکی در ترکیه در ADEE (انجمن آموزش دندانپزشکی در اروپا) عضو هستند و دارای استانداردهای معادل آموزش دندان پزشکی در اتحادیه اروپا می باشند. دانشگاه های اروپا و ترکیه برنامه درسی مشابهی را به دانشجویان خود ارائه می دهند، همچنین سیستم اعتباری ECTS در مدارک تحصیلی ترکیه اعمال می شود.

سخن آخر

تحصیل در دانشگاه های دندانپزشکی ترکیه می تواند برای ایرانیان گزینه مناسبی باشد. مشاوران و کارشناسان زبده و مجرب موسسه حقوقی و مهاجرتی وکلای برگزیده اصطهباناتی آماده هستند تا به متقاضیان عزیز کمک کنند تا بهترین تصمیم را برای آینده خود اتخاذ کنند. مشاوران و وکلای این موسسه با آگاهی از به روزترین قوانین حقوقی و مهاجرتی آماده ارائه هر گونه خدمات هستند. هم وطنان عزیز می توانند جهت گرفتن مشاوره به شعب این موسسه در شهرهای تهران، شیراز، مشهد، تبریز، رشت و اصفهان مراجعه کنند.

سوالات متداول در رابطه با دانشگاه های دندانپزشکی ترکیه

  1. آیا تحصیل در دانشگاه های دندانپزشکی ترکیه می تواند انتخاب مناسبی برای دانشجویان ایرانی باشد؟

    بله، با توجه به کیفیت آموزشی و اعتبار مدرک اخذ شده از این کشور، تحصیل در دانشگاه های دندانپزشکی ترکیه می تواند انتخاب مناسبی برای دانشجویان ایرانی باشد.

  2. مدت زمان تحصیل در دانشگاه های دندانپزشکی ترکیه چقدر است؟

    مدت زمان تحصیل در این رشته سه تا پنج سال می باشد.

  3. آیا برای تحصیل در دانشگاه های دندانپزشکی ترکیه باید در آزمون ورودی شرکت کرد؟

    بله، . تحصیل در دانشگاه های کشور ترکیه با آزمون ورودی (YÖS) همراه است.

  4. زبان تحصیل در دانشگاه های دندانپزشکی ترکیه چیست؟

    زبان تحصیل در دانشگاه های دندانپزشکی این کشور، ترکی و انگلیسی است.

  5. مدارک لازم برای تحصیل در دانشگاه های دندانپزشکی ترکیه چیست؟

مدارک لازم برای تحصیل در دانشگاه های دندانپزشکی ترکیه شامل مدرک تحصیلی، ریز نمرات، مدرک زبان، قبولی در آزمون ورودی و سایر موارد دیگر می شود.

  1. بهترین دانشگاه های ترکیه برای تحصیل در رشته دندانپزشکی کدامند؟

بهترین دانشگاه های ترکیه برای تحصیل در رشته دندانپزشکی شامل دانشگاه کوچ، آتاتورک، استانبول، مرمره، اژه و غیره می شود.

  1. هزینه تحصیل در دانشگاه های دندانپزشکی ترکیه چقدر است؟

هزینه تحصیل در دانشگاه دولتی 240 تا 750 دلار است، در صورتی که هزینه تحصیل در دانشگاه خصوصی دندانپزشکی ترکیه 10،000 تا 25،000 دلار متغیر می باشد.

  1. رتبه دانشگاه های دندانپزشکی ترکیه به چه صورت است؟

برخی از دانشگاه های این کشور از جایگاه خوبی در دنیا برخوردار بوده و هر ساله در میان برترین دانشگاه های دنیا قرار می گیرند.

  1. آیا دانشجویان رشته دندانپزشکی در کشور ترکیه اجازه کار دانشجویی دارند؟

    بله، دانشجویان خارجی که در دانشگاه های دندانپزشکی ترکیه تحصیل می کنند، می توانند پس از اخذ مجوز اقامت دانشجویی به طور قانونی در ترکیه کار کنند.

  2. آیا برای تحصیل در دانشگاه های دندانپزشکی ترکیه به ویزای تحصیلی نیاز است؟

    بله، تمام دانشجویان بین المللی رشته دندانپزشکی باید ویزای دانشجویی داشته باشند و ویزا باید قبل از ورود به ترکیه اخذ شود.

  3. بازار کار فارغ التحصیلان رشته دندانپزشکی در کشور ترکیه چگونه است؟

    فارغ التحصیلان بعد از تحصیل در رشته دندانپزشکی در ترکیه، شانس زیادی دارند.

  4. آیا مدرک دندانپزشکی اخذ شده از دانشگاه های ترکیه معتبر است؟

    بله،مدرک دندانپزشکی اخذ شده از ترکیه در سراسر جهان (اتحادیه اروپا، ایالات متحده آمریکا و امارات) تأیید شده است.

1.3/5 - (3 امتیاز)

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *