بهترین دانشگاه های پزشکی ترکیه

امروزه، بهترین دانشگاه های پزشکی ترکیه پذیرای دانشجویان بین المللی علی الخصوص دانشجویان ایرانی هستند. چندین دانشگاه پزشکی ترکیه مورد تایید ایران می باشند. در حال حاضر، در حدود 200 دانشگاه در این کشور وجود دارد که رشته های متنوعی مانند مهندسی، پزشکی، هنر و غیره را ارائه می دهند. هر ساله دانشگاههای پزشکی ترکیه در میان برترین دانشگاه های پزشکی دنیا قرار می گیرند. متقاضیان عزیز می توانند مقاله ای که توسط موسسه حقوقی اصطهباناتی در این خصوص تهیه شده است را مطالعه نمایید.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

لیست بهترین دانشگاه های پزشکی ترکیه

بهترین دانشگاه های پزشکی ترکیه در رابطه با ارائه تحقیقات مرتبط با انواع مباحث پزشکی و زیست پزشکی قدرت خوبی را نشان داده اند. این موارد شامل بیهوشی، قلب و عروق، پزشکی عمومی و داخلی، دستگاه گوارش، زنان و زایمان، چشم پزشکی، رادیولوژی و جراحی می باشد. این دانشگاه ها براساس شهرت و تحقیقات انجام شده در این زمینه، برترین دانشگاه های ترکیه برای تحصیل در رشته پزشکی شامل موارد زیر می باشند:

دانشگاه حاجت تپه (Hacettepe University)

این دانشگاه یک دانشگاه بزرگ دولتی در شهر آنکارا، ترکیه می باشد. دانشگاه حاجت تپه براساس عملکرد دانشگاهی، در بین دانشگاه های ترکیه رتبه اول را دارد و یکی از بهترین گزینه ها برای تحصیل در ترکیه است. این دانشگاه دارای دو محوطه اصلی است. این دانشگاه دارای 14 دانشکده مختلف می باشد.

دانشگاه آنکارا (Ankara University)

دانشگاه آنکارا یک دانشگاه دولتی در پایتخت کشور ترکیه می باشد. این دانشگاه نخستین موسسه آموزش عالی بود که پس از تشکیل جمهوری در ترکیه تأسیس شد. این دانشگاه 40 برنامه حرفه ای و شغلی، 120 برنامه کارشناسی و 110 برنامه کارشناسی ارشد را در اختیار دانشجویان قرار می دهد.

دانشگاه استانبول (Istanbul University)

دانشگاه استانبول یک دانشگاه برجسته واقع در شهر استانبول، ترکیه می باشد. محوطه اصلی دانشگاه در مجاورت میدان بایزید و در بخش اروپایی این شهر واقع شده است. این دانشگاه دارای 16 دانشکده مختلف است که طیف وسیعی از رشته های تحصیلی از جمله پزشکی، معماری، حقوق و غیره را ارائه می دهد.

دانشگاه استانبول (Istanbul University)

دانشگاه استانبول (Istanbul University)

دانشگاه اژه (Ege University)

این دانشگاه یک دانشگاه دولتی در ازمیر ترکیه است که در سال 1955 با دانشکده های پزشکی و کشاورزی تأسیس شد. دانشگاه اژه نخستین دانشگاهی است که دوره های آموزشی را در ازمیر آغاز کرد و چهارمین دانشگاه قدیمی در ترکیه می باشد. این دانشگاه معمولاً در بین دانشگاه های تحقیقاتی ترکیه رتبه برتر را دارد.

دانشگاه مرمره (Marmara University)

دانشگاه مرمره یک دانشگاه دولتی در منطقه فاتیح استانبول، در ترکیه بوده و جزو برترین دانشگاه پزشکی ترکیه می باشد. رئیس این دانشگاه از سال 2014، امین آرات بوده است. این دانشگاه دارای 16 دانشکده و دو مدرسه می باشد.

دانشگاه دوکوز ایلول (Dokuz Eylul University)

دانشگاه دوکوز ایلول یک دانشگاه در ترکیه می باشد که در شهر ازمیر واقع شده است. این دانشگاه در سال 1982 تأسیس شد و از 15 دانشکده تشکیل شده است.  DEUاولین دانشگاهی است که از روش یادگیری مبتنی بر مسئله در ترکیه استفاده کرده و در سال 1997 دانشکده پزشکی این دانشگاه آغاز به کار کرد.

دانشگاه غازی (Gazi University)

دانشگاه غازی یک دانشگاه دولتی است که در آنکارای ترکیه واقع شده است. این دانشگاه بهترین دانشگاه پزشکی ترکیه بوده که در سال 1926 توسط مصطفی کمال آتاتورک به عنوان موسسه آموزش معلمان غازی تأسیس شد.

دانشگاه کوچ (Koc University)

دانشگاه کوچ یک دانشگاه خصوصی در استانبول ترکیه است. این دانشگاه، آموزش خود را در سال 1993 در ساختمان های موقت در اشتاین آغاز کرد و در سال 2000 به محوطه فعلی خود منتقل شد. این دانشگاه دارای هفت دانشکده است که به آموزش رشته های پزشکی، پرستاری، مهندسی، حقوق، مدیریت و غیره می پردازند.

دانشگاه کوچ (Koc University)

دانشگاه کوچ (Koc University)

دانشگاه آکدنیز (Akdeniz University)

دانشگاه آکدنیز یک دانشگاه در آنتالیای ترکیه است. این دانشگاه مرکز تحقیقات علمی و آموزش عالی پیشرو در منطقه مدیترانه غربی ترکیه می باشد. دانشگاه آکدنیز بهترین دانشگاه ترکیه در رشته پزشکی می باشد.

کارشناسان موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی آماده ارائه هر گونه مشاوره در خصوص تحصیل در بهترین دانشگاه های پزشکی در ترکیه به هم وطنان عزیز می باشند.

رتبه بهترین دانشگاه پزشکی ترکیه

تحصیل در بهترین دانشگاه ترکیه در رشته پزشکی آرزوی بسیاری از دانشجویان ایرانی می باشد. بر اساس بررسی های صورت گرفته توسط وب سایت ها و سازمان های مختلفی همچون QS، U.S. News و غیره برخی از دانشگاه های پزشکی این کشور در میان برترین دانشگاه های دنیا قرار گرفته اند و همین امر باعث افزایش رقابت در میان دانشجویان بین المللی جهت اخذ پذیرش از این دانشگاه ها شده است. برترین دانشگاه پزشکی ترکیه در سال 2021 به شرح زیر می باشد:

نام دانشگاهرتبه بندی بر اساس THEرتبه بندی بر اساس QSرتبه بندی بر اساس U.S. News
دانشگاه کوچ401465733
دانشگاه حاجت تپه501801511
دانشگاه استانبول801801714
دانشگاه آکدنیز1001
دانشگاه آنکارا1001801648
دانشگاه دوکوز ایلول1001
دانشگاه غازی10011078
دانشگاه مرمره892

دانشگاه پزشکی ترکیه مورد تأیید ایران

طبق رده بندی های وزارت علوم ایران دانشگاه های حاجت تپه، غازی، استانبول و کوچ در رده خوب قرار گرفته و نیز دانشگاه های دوکوز ایلول، اژه، مرمره و آنکارا جزو موسسات آموزشی با رده متوسط شناخته شده و مدرک پزشکی اخذ شده از هر کدام از این دانشگاه ها مورد تأیید ایران می باشد.

امتحان ورودی بهترین دانشگاه های پزشکی ترکیه

آزمون یوس، آزمون ورودی مربوط به دانشجویان خارجی در دانشگاه های ترکیه می باشد و این آزمون به دانشجویان این امکان را می دهد که در رشته هایی همچون پزشکی، حقوق، روانشناسی، داروسازی، مهندسی مکانیک، معماری و دیگر رشته ها تحصیل کنند. در بیشتر موارد آزمون یوس شامل 80 سوال می باشد. بیش از 45 سال از این آزمون مربوط به سوالات تست IQ  است ( مهارت های عمومی، سوالات هوش ) و 35 سوال باقی مانده در زمینه ریاضیات هستند. سوالات ریاضی آزمون یوس قابل مقایسه با سوالات ریاضی سال دهم دبیرستان می باشد.

امتحان ورودی بهترین دانشگاه های پزشکی ترکیه

امتحان ورودی بهترین دانشگاه های پزشکی ترکیه

ثبت نام آزمون

برای آن که متقاضیان بتوانند در آزمون یوس ثبت نام کنند در ابتدا باید شرایط مربوط به این آزمون را داشته باشند. ثبت نام در آزمون یوس شامل چهار مرحله می باشد:

  1. مقاطع تحصیلی که توسط آزمون یوس می توان در آن شرکت کرد.
  2. لیست دوره هایی که توسط آزمون یوس می توان در آن ها شرکت کرد از طریق خود دانشگاه ها منتشر می شود.
  3. از طریق آزمون یوس متقاضیان می توانند به هر دو دانشگاه خصوصی و دولتی کشور ترکیه درخواست دهند.
  4. نتیجه این آزمون توسط خود سایت دانشگاه اعلام می شود.

تعداد دانشجویانی که در آزمون یوس شرکت می کنند:

بر اساس YOK مجموع تعداد متقاضیانی که در آزمون یوس در سال 2017 شرکت کرده اند،39037 نفر بوده است. در دو سال گذشته تعداد دانشجویان خارجی در کشور ترکیه دو برابر شده است. انتظار می رود بین سال های 2018 تا 2023، 100،000 دانشجو در این آزمون شرکت کنند.

تحصیل به زبان انگلیسی در بهترین دانشگاه پزشکی ترکیه

چندین دانشگاه دولتی و خصوصی ترکیه دوره های پزشکی را به زبان انگلیسی ارائه می دهند. بسیاری از دانشگاه های این کشور به عنوان موسسه های میزبان مناسب برای دانشجویان انگلیسی زبان توصیه شده اند. از آن جا که بیشتر کلاس ها در بیشتر دانشگاه های خصوصی و برخی از دانشگاه های دولتی به زبان انگلیسی برگزار می شوند، دانشجویان دارای نمره کافی در آزمون های بین المللی می توانند در دوره های مقطع کارشناسی و یا مقاطع تحصیلات تکمیلی این کشور شرکت نمایند.

موقعیت هایی برای تحصیل پزشکی در ترکیه به زبان انگلیسی وجود دارد. باید توجه داشت که دانشجویان از سال سوم به بعد باید با بیماران در تماس باشند و بتوانند با بیماران به زبان ترکی ارتباط برقرار نمایند. در بیشتر موارد این موضوع مشکل آفرین نخواهد بود؛ چرا که دانشجویان سه سال گذشته را در ترکیه زندگی کرده اند و سطح زبان ترکی آن ها برای ارتباط برقرار کردن با بیماران کافی خواهد بود.

هر گونه سوال در رابطه با تحصیل رشته پزشکی در کشور ترکیه را با کارشناسان موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی در میان بگذارید.

شرایط پذیرش از بهترین دانشگاههای پزشکی ترکیه

در صورتی که دانشجویان تصمیم گرفته اند در کشور ترکیه به تحصیل پزشکی بپردازند، لازم است در مدرسه پزشکی که قسمتی از دانشگاه است، شرکت کنند. شرکت در این دوره برای شهروندان ترکی بسیار سخت است؛ چرا که دانشجویان لازم است امتیاز AAA  کسب نمایند. متقاضیان برای اخذ مدرک پزشکی از ترکیه باید در آزمون YOS به خوبی عمل کنند. هر یک از دانشگاه ها آزمون مربوط به خود را دارند. 

ساختار آموزشی دوره های پزشکی در کشور ترکیه

ساختار آموزشی دوره های پزشکی در کشور ترکیه به شرح زیر می باشد:

  • پزشکی عمومی: طول دوره شش ساله می باشد.
  • شرایط ورود: برای دانشگاه های دولتی شرکت در آزمون  YOS الزامی است.
  • سال اول و دوم مانند دیگر کشور ها برگزار می شود و علوم پایه در این سال ها تدریس می شود.
  • از سال سوم به طور عملی و تئوری با بیماری ها آشنا می شوند.
  • سال چهارم و پنجم شامل کارآموزی بالینی می شود.
  • سال آخر تحصیلات پزشکی شامل فعالیت پزشکی در بیمارستان دانشگاه می شود. دانشجویان سال ششم را اینترن می نامند.

هزینه تحصیل در برترین دانشگاه پزشکی ترکیه

می توان گفت که شهریه دانشگاه های خصوصی بین 10،000 دلار تا 25،000 دلار در سال می باشد. باید در نظر داشت که این دانشگاه ها شامل بورسیه نیز می شوند. در کل نمی توان هزینه تحصیل پزشکی در ترکیه را با شهریه پزشکی در سایر کشور های جهان مقایسه کرد. در دانشگاه های دولتی شهریه تحصیلی در دوره های ترکی یا انگلیسی زبان بین 600 تا 1500 دلار در سال می باشد.

هزینه تحصیل در برترین دانشگاه پزشکی ترکیه

هزینه تحصیل در برترین دانشگاه پزشکی ترکیه

کمک هزینه های تحصیلی در بهترین دانشگاههای پزشکی ترکیه

کشور ترکیه یکی از بهترین کشورهای جهان برای تحصیل پزشکی می باشد. این کشور درهای خود را به روی دانشجویان سراسر جهان گشوده است و آن ها را تشویق می کند که در دانشگاه های برتر ترکیه تحصیل نمایند. قطعا این فرصتی بی نظیر برای دانشجویان می باشد. دانشجویان با کمک بورسیه ترکیه می توانند در بعضی از بهترین دانشگاه های جهان تحصیل کنند. در این کشور تعدادی بورسیه پزشکی برای دانشجویان MED  از جمله پزشک عمومی، روانشناس ها، دندان پزشک ها، پرستاران، فیزیوتراپ ها، داروساز ها و دیگر رشته وجود دارد.

لیست بورسیه های دانشگاه های پزشکی ترکیه

لیست بورسیه های قابل استفاده برای دانشجویان رشته پزشکی در کشور ترکیه به شرح زیر می باشد:

  1. برنامه بورسیه علوم پزشکی ابن سینا در ترکیه
  2. بورسیه دولتی کارشناسی ارشد برای دانشجویان بین المللی در ترکیه
  3. بورسیه دانشگاه یدی تپه برای دانشجویان بین المللی در ترکیه
  4. بورسیه ارشد و دکترای دانشگاه شرق نزدیک برای دانشجویان بین المللی
  5. بورسیه موفقیت و حمایت برای دانشجو بین المللی در ترکیه
  6. بورسیه لیسانس بین المللی دانشگاه استانبول شهیر
  7. بورسیه برنامه کارشناسی ارشد برای دانشجویان بین المللی

سخن آخر

موسسه حقوقی و مهاجرتی وکلای برگزیده اصطهباناتی با دارا بودن وکلا و مشاوران برجسته و مجرب یکی از برترین موسسه های مهاجرتی در کشور می باشد که می تواند در زمینه اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی ترکیه متقاضیان را راهنمایی و کمک کند. اگر در مورد تحصیل در بهترین دانشگاه های پزشکی ترکیه نیازمند اطلاعات بیشتری می باشید، می توانید از خدمات مشاوره ای مهاجرتی موسسه حقوقی و مهاجرتی وکلای برگزیده اصطهباناتی در شعبه های تهران، شیراز، اصفهان، تبریز، رشت و مشهد برخوردار شوید.

سوالات متداول در رابطه با بهترین دانشگاه های پزشکی ترکیه

  1. بهترین دانشگاه های پزشکی ترکیه کدامند؟

    بهترین دانشگاه های پزشکی ترکیه دانشگاه آنکارا، دانشگاه مرمره، دانشگاه دوکوز ایلول و سایر موارد دیگر می باشند.

  2. دانشگاه حاجت تپه برای تحصیل در رشته پزشکی چگونه است؟

    دانشگاه حاجت تپه یکی از بهترین دانشگاه های پزشکی ترکیه است که توانسته رتبه خوبی را در میان سایر دانشگاه های این کشور به دست آورد.

  3. آیا دانشگاه اژه برای تحصیل پزشکی در ترکیه مناسب است؟

    بله، دانشگاه اژه نخستین دانشگاهی است که دوره های آموزشی را در ازمیر آغاز کرد و چهارمین دانشگاه قدیمی در ترکیه می باشد.

  4. آیا تحصیل پزشکی در دانشگاه کوچ می تواند انتخاب درستی باشد؟

بله، این دانشگاه دارای هفت دانشکده است که به آموزش رشته های پزشکی، پرستاری، مهندسی، حقوق، مدیریت و غیره می پردازند.

  1. آیا فرصت تحصیل در بهترین دانشگاه های پزشکی ترکیه به زبان انگلیسی وجود دارد؟

    بله، چندین دانشگاه دولتی و خصوصی ترکیه دوره های پزشکی را به زبان انگلیسی ارائه می دهند.

  2. دانشگاه های پزشکی ترکیه که مورد تایید وزارت علوم ایران باشد، کدام است؟

    دانشگاه پزشکی ترکیه که مورد تایید وزارت علوم ایران باشد شامل دانشگاه اژه، دانشگاه حاجت تپه، دانشگاه استانبول، دانشگاه غازی و غیره می باشد.

  3. مدت زمان تحصیل در بهترین دانشگاه های پزشکی ترکیه چقدر است؟

    مدت زمان تحصیل در بهترین دانشگاه های پزشکی ترکیه شش سال است.

  4. رتبه بهترین دانشگاه های پزشکی ترکیه چگونه است؟

    بهترین دانشگاه های پزشکی ترکیه توانسته اند رتبه خوبی را چه در داخل این کشور و چه در میان دانشگاه های سایر کشورهای دیگر به دست آورند.

  5. آیا باید جهت تحصیل در بهترین دانشگاه های پزشکی ترکیه در آزمون ورودی شرکت کرد؟

    بله، آزمون یوس، آزمون ورودی مربوط به دانشجویان خارجی در دانشگاه های ترکیه می باشد و این آزمون به دانشجویان این امکان را می دهد که در رشته هایی همچون پزشکی، حقوق، روانشناسی، داروسازی، مهندسی مکانیک، معماری و دیگر رشته ها تحصیل کنند.

  6. هزینه تحصیل در بهترین دانشگاه های پزشکی ترکیه چقدر است؟

    شهریه دانشگاه های خصوصی بین 10،000 دلار تا 25،000 دلار در سال و در دانشگاه های دولتی شهریه تحصیلی بین 600 تا 1500 دلار در سال می باشد.

  7. آیا امکان دریافت بورسیه برای تحصیل در بهترین دانشگاه های پزشکی ترکیه وجود دارد؟

    بله، در این کشور تعدادی بورسیه پزشکی برای دانشجویان MED از جمله پزشک عمومی، دندان پزشک ها، پرستاران، فیزیوتراپ ها، داروساز ها و دیگر رشته وجود دارد.

3.5/5 - (2 امتیاز)

مطالب مرتبط

8 دیدگاه برای “بهترین دانشگاه های پزشکی ترکیه | شرایط پذیرش + لیست دانشگاهها

  1. آیناز گفت:

    سلام ببخشید در رشته پزشکی دانشگاه استانبول بهتر است یا حاجت تپه ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. کارشناس مهاجرتی اصطهباناتی گفت:

      سلام وقتتون بخیر
      هر دو دانشگاه از دانشگاه های خوب و ممتاز کشور ترکیه می باشد. انتخاب بین این دو کشور بسته به تسلط زبانی شما، مدرک تحصیلی و رشته انتخابی شما دارد.

  2. رانا گفت:

    سلام ممنون از مقالتون
    سوالی دارم که ممنون میشم پاسخ بدبد…بهترین دانشگاه ترکیه برای تحصیل پزشکی که هم مورد تایید وزارت بهداشت ایران باشه و هم در رتبه بندی دانشکده های پزشکی از سایر دانشگاههای پزشکی ترکیه رتبه بهتری دشته باشه چیه؟؟؟
    و دوم اینکه برای تحصیل پزشکی در 2019-2018 یعنی امسال در دانشگاه پزشکی مورد نظر در ترکیه باید از چه زمانی شروع به فراهم کردن شرایط کرد؟؟

    1. کارشناس مهاجرتی اصطهباناتی گفت:

      سلام وقتتون بخیر
      در سایت وزارت بهداشت می توانید لیست دانشگاه های مورد تایید را مشاهده نمایید. دانشگاه های دولتی ترکیه آزمون ورودی را در تاریخ مشخص شده برگزار می کنند.

  3. نیلوفر گفت:

    سلام
    1> میخواستم بدونم کدوم دانشگاه های ترکیه برای رشته پزشکی مود تایید دولت کانادا هستش و مدرکش رو قبول دارند؟
    2> ایا درسته ک دانشگاه استانبول رتبه جهانی خوبی داره و مورد تایید وزارت علوم پزشکی ایران هم هست?ایا مورد تایید دولت کانادا هم هست؟

    ممنون از سایت خوبتون

    1. کارشناس مهاجرتی اصطهباناتی گفت:

      سلام وقتتون بخیر
      دانشگاه های ترکیه رتبه و رنکینگ خوبی دارند و در سراسر جهان معتبر هستند.

  4. Raha گفت:

    سلام من میخواستم بدونم برا ارشد روانشناسی کدوم دانشگاه ترکیه بهتره؟ مثلا دانشگاه کوچ علوم پزشکیه مورد تایید وزارت بهداشت هم که هست از اون طرفم دانشگاه بیلکنت سطح بالایی داره نمیدونم برا رشته من کدوم مناسب تره آیا تو بیلکنت در مقطع ارشد دانشجویان به صورت عملی در بیمارستان آموزش میبینند یا فقط تئوری هست؟

    1. کارشناس مهاجرتی اصطهباناتی گفت:

      سلام روزتون بخیر
      تحصیل در دانشگاه های ترکیه بسته به رزومه علمی شما دارد. دانشگاه های ترکیه از سطح کیفیت آموزشی خوبی برخوردارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *