دانشگاه فنی استانبول

دانشگاه فنی استانبول

-

Istanbul Technical University

موقعیت:ترکیه - استانبول
نوع:دولتی
تعداد دانشجویان:21803 نفر
تعداد دانشجویان بین المللی:2660 نفر
سایت دانشگاه
رنکینگ QS
404
رتبه در کشور
4
هزینه ویزا
--
نرخ پذیرش
32%
بورسیه تحصیلی
دارد
خوابگاه/هزینه
دارد /29_174 دلار در سال بر اساس نوع خوابگاه
زمان فرآیند ویزا
--
مجوز کار
دارد
شهریه
1400-1800 دلار در سال
مقاطع تحصیلی
کارشناسی، دکترا، ارشد

درباره دانشگاه

Information

دانشگاه فنی استانبول (Istanbul Technical University) به اختصار ITU، یک دانشگاه و مرکز تحقیقاتی است که در آن پژوهش‌های علمی در سطح پیشرفته انجام می‌شود. این دانشگاه یکی از قدیمی‌ترین و برجسته‌ترین دانشگاه های ترکیه و دانشگاه‌های فنی جهان است که در قلب شهر استانبول در کشور ترکیه قرار گرفته است. قدمت دانشگاه فنی استانبول به سال 1773میلادی باز می‌گردد؛ زمانی که این دانشگاه به عنوان مدرسه سلطنتی نیروی دریایی شروع به کار کرد و مسئولیت آن آموزش استادان ساخت کشتی بود. طی سال‌ها رشته‌های تحصیلی مختلف به این مدرسه اضافه شد و سرانجام در سال 1946 دانشگاه ITU به صورت رسمی شکل گرفت.در حال حاضر این دانشگاه دارای 5 پردیس، 13 دانشکده و 6 موسسه آموزشی و همچنین دارای بیش از 20 هزار دانشجو است که از 108 کشور جهان برای تحصیل در ترکیه به دانشگاه فنی استانبول آمده‌اند. طبق رتبه‌بندی جهانی QS در سال 2024 دانشگاه فنی استانبول در رتبه 2 کشور ترکیه و 404 جهان قرار گرفته است.

دانشگاه فنی استانبول فقط در ترم پاییز پذیرش دانشجو دارد و ددلاین این دانشگاه به شرح زیر است:

 

مقطع و رشتهتاریخ ددلاین
تحصیلات تکمیلی3 می تا 19 ژون (13 اردیبهشت تا 29 خرداد)
کارشناسی رشته‌های طراحی مد و پارچه1 تا 11 آگوست (10 تا 20 مرداد)
کارشناسی دانشجویان بین‌المللی7 تا 11 آگوست ( 16 تا 20 مرداد)

دانشکده ها

Faculties

در حال حاضر 99 رشته در مقطع کارشناسی و 192 رشته در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه فنی استانبول ارائه شده است و این رشته‌ها در دانشکده‌های مختلف این دانشگاه تدریس می‌شوند. دانشگاه ITU به عنوان دانشگاه پیشرو در مهندسی و معماری شناخته می‌شود. دانشکده‌های این دانشگاه عبارتند از:

  • دانشکده کامپیوتر و انفورماتیک
  • دانشکده دریانوردی
  • دانشکده برق و الکترونیک
  • دانشکده علوم و ادبیات
  • دانشکده معماری دریایی و علوم دریایی
  • دانشکده مهندسی عمران
  • دانشکده مدیریت
  • دانشکده مهندسی شیمی و متالوژی
  • دانشکده مهندسی معدن
  • دانشکده مهندسی مکانیک
  • دانشکده معماری
  • دانشکده فناوری نساجی و طراحی
  • دانشکده هوانوردی و فضانوردی

برخی رشته ها و دوره ها

programs

برخی از رشته های تحصیلی در دانشگاه فنی استانبول محبوبیت بیشتری دارند و درخواست‌های بیشتری دریافت می‌کنند. این رشته‌ها عبارتند از:

  • مهندسی هوانوردی
  • مهندسی فضانوردی
  • مهندسی شیمی
  • مهندسی عمران
  • مهندسی کامپیوتر
  • مهندسی برق
  • مهندسی الکترونیک و ارتباطات

حداقل نمرات آزمون های مختلف که برای این دانشگاه نیاز دارید

Grades
IELTS 6 به بالا
TOEFEL 72 به بالا
PTE 55 به بالا
GPA بر اساس رشته متغیر است
GRE 155 به بالا
GMAT 540 به بالا

بورسیه تحصیلی

Scholarships

با اینکه هزینه تحصیل در ترکیه چندان بالا نیست اما با این وجود دریافت بورسیه تحصیلی ترکیه یکی از موارد حائز اهمیت برای دانشجویان بین‌المللی است. دانشگاه فنی استانبول، بورسیه و کمک‌های مالی متعددی را به دانشجویان ارائه می‌کند. این بورسیه‌ها بر اساس نیاز و شایستگی‌های دانشجو از جمله رتبه دانشجو در آزمون ورودی دانشگاه به وی تعلق خواهد گرفت. برخی از بورسیه‌های ارائه شده به شرح زیر است: 

بورسیه تحصیلیمبلغ
بورسیه اهدایی به دانشجویان با رتبه 1 تا 100210 دلار ماهانه به مدت 1 سال
بورسیه اهدایی به دانشجویان با رتبه 101 تا 500174 دلار ماهانه به مدت 1 سال
بورسیه اهدایی به دانشجویان با رتبه 501 تا 1000139 دلار ماهانه به مدت 1 سال
بورسیه ورزشکاران35 دلار ماهانه به مدت 1 سال + ناهار رایگان به مدت 9 ماه

خوابگاه و تغذیه

Accommodation and food

دانشگاه ITU چندین واحد آپارتمان و خوابگاه برای کارمندان و دانشجویان بین‌المللی تدارک دیده است. این دانشگاه 13 خوابگاه و مجموعاً 400 تخت برای دانشجویان بین‌المللی فراهم کرده است که امکانات رفاهی در آنها به طور کامل برای دانشجویان وجود دارد. اتاق‌های این خوابگاه‌ها 3 تخته، 2 تخته و یک تخته هستند و در هر یک از آنها به طور جداگانه سالن تلویزیون، سالن مطالعه، سالن ورزش و … برای دانشجویان ایجاد شده است.همچنین دانشگاه فناوری استانبول برای دانشجویانی که رژیم غذایی خاصی از جمله رژیم گیاه‌خواری دارند، منو جداگانه و غذاهای مناسب ارائه می‌کند.

لوکیشن و تصاویر دانشگاه

Location

مشاهیر

Celebrities
اورهان پاموک (Orhan Pamuk)
نویسنده معروف اهل ترکیه
آراس بولوت اینملی(Aras Bulut İynemli)
بازیگر اهل ترکیه
بینالی ییلدیریم (Binali Yıldırım)
آخرین نخست وزیر ترکیه
عزیز سانچار (Aziz Sancar)
عزیز سانچار (Aziz Sancar)
زیست شناس سلولی مولکولی اهل ترکیه، برنده جایزه نوبل
سلچوک بایراکتار (Selçuk Bayraktar)
سلچوک بایراکتار (Selçuk Bayraktar)
مهندس و تاجر اهل ترکیه، مدیر عامل شرکت فناوری بایکار

سوالات متداول

Location

رتبه دانشگاه فنی استانبول بر اساس رتبه‌بندی QS در جهان 404 است.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

بیشتر بخوانید

Read more

دانشگاه های ترکیه آموزش با کیفیتی را در اختیار دانشجویان خود قرار می دهند. دانشگاه فنی استانبول از بهترین دانشگاه های این کشور محسوب می شود. شرایط پذیرش در دانشگاه فنی استانبول به این صورت است که متقاضیان باید دارای دیپلم دبیرستان باشند. شهریه دانشگاه فنی استانبول به دلیل دولتی بودن این دانشگاه بسیار مناسب است. شما دانشجویان عزیز می توانید مقاله ای که توسط موسسه حقوقی اصطهباناتی در این خصوص تهیه شده است را مطالعه نمایید.

آشنایی با دانشگاه فنی استانبول

دانشگاه فنی استانبول (ITU) در سال 1773 توسط سلطان مصفا سوم به عنوان دانشکده مهندسی نیروی دریایی امپراطوری تأسیس شد. امروزه، تمرکز اصلی این دانشگاه بر روی رشته های مهندسی است. بیش از 20 برنامه مهندسی ITU  توسطABET  تأیید شده است و دانشگاه فرصت های زیادی را برای دانشجویان جهت تحصیل در خارج فراهم می کند.

برنامه های تبادل دانشجو

برنامه های تبادل به دانشجویان این امکان را می دهد که در موسسات آمریکایی تحصیل کنند. در این بین برنامه های اصلی دوگانه زیادی همراه با بیش از 900 مشارکت بین المللی و تعداد زیادی برنامه از طریق اراسموس ارائه می شود. ITU تمرکز زیادی بر تحقیق و توسعه دارد و بسیاری از اولین ها در  ITUساخته شده اند، از جمله اولین ماهواره ارتباطی ترکیه، اولین قایق مجهز به هیدروژن و اولین اتومبیل بدون راننده و نیز اولین پخش تلویزیونی در ترکیه.

دانشکده های دانشگاه فنی استانبول

این دانشگاه با داشتن 13 دانشکده متعدد توانسته بیشتر رشته های مهندسی را در مقاطع مختلف تحصیلی ارائه دهد. دانشجویان می توانند در دانشگاه فنی استانبول کارشناسی ارشد در طیف وسیعی از رشته ها تحصیل کنند."دانشکدهبرخی از دانشکده های این دانشگاه برجسته شامل موارد زیر می شوند:

دانشکده مهندسی عمران

دانشکده مهندسی عمران این دانشگاه در سال 1727 تأسیس شد. هدف این دانشکده داشتن فارغ التحصیلان شایسته، استفاده و توسعه فن آوری های پیشرفته ضمن داشتن توانایی انجام تحقیقات علمی، کمک به علم و فناوری در سطح ملی و بین المللی و حفظ ارزش های اخلاقی می باشد. این دانشکده دارای سه گروه تحصیلی مختلف است.

دانشکده معماری

دانشکده معماری ITU از پنج برنامه کارشناسی تشکیل شده است. در حال حاضر بیش از 3000 دانشجو در برنامه های معماری، برنامه ریزی شهری و منطقه ای، معماری داخلی، معماری منظر و طراحی صنعتی ثبت نام کرده اند. دانشکده معماری دانشگاه ITU طیف گسترده ای از برنامه های تحصیلات تکمیلی مبتنی بر تحقیق را ارائه می دهد.

دانشکده مهندسی مکانیک

دانشکده مهندسی مکانیک در سال 1933 تأسیس شد و نام فعلی خود را در سال 1944 دریافت کرد. دانشکده مهندسی مکانیک این دانشگاه در حال حاضر 33 استاد، 12 استاد دانشیار و 24 استادیار به عنوان اعضای هیئت علمی دارد. در حال حاضر، بیش از 2000 دانشجوی کارشناسی در این دانشکده مشغول به تحصیل می باشند.

دانشکده مدیریت

مأموریت این دانشکده انجام تحقیقات علمی بین المللی است که هدف آن توسعه پایدار در سطح ملی و جهانی با حفظ عزت، هویت و رفاه ملی می باشد. دانشکده مدیریت دارای سه گروه مختلف است که رشته های متنوعی را در اختیار دانشجویان قرار می دهند.

دانشکده هوانوردی و فضانوردی

دانشکده هوانوردی و فضانوردی در سوم مارس 1983 به عنوان یازدهمین دانشکده دانشگاه فنی استانبول تأسیس شد. این دانشکده از سه بخش مهندسی هوانوردی، مهندسی نجوم و مهندسی هواشناسی تشکیل شده است.

دانشکده مهندسی نساجی

دانشکده مهندسی نساجی دانشگاه فنی اولین و تنها واحدی است که تحصیلات مهندسی نساجی را در استانبول ارائه می دهد و همچنین در میان برترین دانشکده های مهندسی نساجی در ترکیه رتبه اول را دارد. تاریخچه آن را می توان به سال 1955 بازگرداند.

دانشکده مهندسی شیمی و متالورژی

دانشکده مهندسی شیمی و متالورژی دارای چهار گروه آموزشی مهندسی شیمی، متالورژی و مهندسی مواد، مهندسی مواد غذایی و گروه مهندسی زیستی است. این دانشکده در سال 1963 تأسیس شد.کارشناسان موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی آماده ارائه هر گونه مشاوره در خصوص تحصیل در دانشگاه فنی استانبول در کشور ترکیه به هم وطنان عزیز می باشند.

شرایط پذیرش در دانشگاه فنی استانبول

شرایط تحصیل در دانشگاه فنی استانبول در ترکیه تقریبا مانند تمام دانشگاه های این کشور می باشد. متقاضیان تحصیل در این دانشگاه باید در آزمون ورودی شرکت کرده و در آن پذیرفته شوند. از آن جایی که زبان تحصیل در اکثر رشته های این دانشگاه انگلیسی است؛ در نتیجه ارائه مدرک معتبر زبان الزامی می باشد. متقاضیان می توانند جهت کسب اطلاعاعات بیشتر به سایت دانشگاه فنی استانبول به آدرس https://www.itu.edu.tr/en مراجعه کنند.

مدارک لازم

متقاضیان باید هنگام درخواست آنلاین برای پذیرش در دوره های تحصیلی این دانشگاه تمام مدارک زیر را ارسال کنند. ارسال درخواست بدون یکی از مدارک یا اطلاعات مورد نیاز به این معنی است که متقاضیان شانس بسیار کمی برای پذیرش در دانشگاه خواهند داشت. مدارک لازم برای درخواست پذیرش به شرح زیر می باشند:

  • دیپلم دبیرستان همراه با ترجمه رسمی به زبان انگلیسی یا ترکی
  • ریز نمرات تحصیلی
  • گذرنامه معتبر
  • قبولی در آزمون ورودی
  • شش قطعه عکس پاسپورتی
  • مدرک زبان معتبر
  • توصیه نامه
  • انگیزه نامه
  • گواهی اثبات تمکن مالی
  • بیمه نامه
  • رسید پرداخت هزینه درخواست

آزمون ورودی دانشگاه فنی استانبول

همان طور که به آن اشاره شد، اخذ پذیرش در این دانشگاه با آزمون ورودی همراه است. متقاضیان می توانند در یکی از آزمون های SAT، ACT یا IB شرکت کنند. آزمون SAT از سه بخش (دو بخش اصلی و یک بخش اختیاری) تشکیل شده است. حداقل نمره قابل قبول در این آزمون 600 از 800 می باشد. آزمون ACT شامل مباحث انگلیسی، ریاضی و علوم پایه می شود.

رشته های موجود در دانشگاه فنی استانبول

دانشگاه ITU ترکیه دارای 13 دانشکده گوناگون است که هر کدام از این دانشکده ها فرصت تحصیل در طیف گسترده ای از رشته های تحصیلی را در اختیار دانشجویان قرار می دهند. برخی از رشته های تحصیلی پر طرفدار در این دانشگاه برجسته و مهم به شرح زیر می باشند:

  • مهندسی هوانوردی
  • معماری
  • تاریخ هنر
  • هوش مصنوعی و مهندسی داده
  • مدیریت حمل و نقل هوایی
  • مدیریت مد
  • مهندسی خودرو
  • مهندسی پزشکی
  • مهندسی سرامیک
  • مهندسی عمران
  • مهندسی شیمی
  • مهندسی کامپیوتر
  • مهندسی کنترل و اتوماسیون
  • فن آوری های دفاعی
  • مهندسی زلزله
  • اقتصاد
  • مهندسی محیط زیست
  • مهندسی برق
  • طراحی مد
  • مهندسی صنایع غذایی
  • مهندسی ژئوفیزیک
  • مهندسی زمین شناسی
  • مهندسی صنایع
  • برنامه ریزی شهری و منطقه ای
  • مهندسی نساجی
  • مهندسی حمل و نقل
  • مهندسی فیزیک
  • معماری و مهندسی دریایی
  • زیست شناسی مولکولی و ژنتیک
  • مهندسی هواشناسی
  • مهندسی مکانیک
  • مهندسی ساخت
  • مهندسی مدیریت
  • معماری منظر

بورسیه دانشگاه فنی استانبول

بورسیه دانشگاه فنی استانبول شامل پرداخت هزینه خورد و خوراک و نیز هزینه های اقامت دانشجویان می شود. بورسیه ها و کمک هزینه های دیگری در کشور ترکیه وجود دارند که دانشجویان بین المللی می توانند درخواست دریافت آن ها را داشته باشند.

بورسیه تحصیلی TUBITAK STAR

این بورسیه تحصیلی به پروژه های تحقیقاتی در کشور ترکیه تعلق می گیرد. دانشگاه ITU استانبول تا به حال موفق به اخذ 57 بورسیه پروژه محور شده است. این بورسیه به دانشجویان مقطع کارشناسی که در پروژه های تحقیقاتی شرکت می کنند، تعلق می گیرد و شامل پرداخت هزینه تحصیل و هزینه های زندگی می شود.هر گونه سوال در رابطه با ادامه تحصیل و اخذ پذیرش از دانشگاه فنی استانبول را با کارشناسان موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی در میان بگذارید.

امکانات دانشگاه فنی استانبول در ترکیه

این دانشگاه دارای کتابخانه، مرکز بهداشت، سالن های ورزشی، کلوب های دانشجویی، بانک، پست، مرکز خرید و غیره می باشد. کتابخانه دانشگاه هفت روز هفته و به صورت 24 ساعته آماده ارائه خدمات می باشد. خدمات ورزشی شامل استخر روباز، استخر سرپوشیده، ژیمناستیک، زمین فوتبال، تنیس، بسکتبال و والیبال می باشد. مرکز پزشکی و مشاوره ای دانشگاه خدمات دندانپزشکی، فیزیوتراپی و روانشناسی را ارائه می دهد.

ویزای دانشجویی ترکیه

متقاضیان تحصیل در دانشگاه فنی استانبول در کشور ترکیه نیازمند اخذ ویزای دانشجویی می باشند. در صورتی که آن ها در آزمون های ورودی و زبان نمره لازم را کسب کنند، می توانند نامه پذیرش از این دانشگاه را اخذ کنند. دانشجویان با ارائه این نامه پذیرش می توانند به سفارت کشور ترکیه مراجعه کرده و درخواست ویزای تحصیلی این کشور را داشته باشند. مدارک لازم برای اخذ ویزای تحصیلی کشور ترکیه به شرح زیر می باشد:

  • ارائه نامه پذیرش از دانشگاه
  • گواهی عدم سوء پیشینه متقاضی
  • گواهی تمکن مالی متقاضی مبنی بر توانایی تأمین هزینه های زندگی و تحصیل در مدت تحصیل در دانشگاه
  • رسید پرداخت هزینه شهریه دانشگاه برای یک سال تحصیل
  • گواهی و سند اثبات محل اقامت یا خوابگاه
  • مدرک مهارت به زبان ترکی یا انگلیسی
ویزای دانشجویی ترکیه

ویزای دانشجویی ترکیه

مزایای تحصیل در دانشگاه ITU استانبول

از آن جایی که این دانشگاه جزو بهترین دانشگاه های فنی و مهندسی در کشور ترکیه و دنیا می باشد، طبیعتا تحصیل در این دانشگاه می تواند ضامن یافتن کار برای فارغ التحصیلان باشد. دانشگاه فنی استانبول کشور ترکیه هم اکنون عضو معاهده بولونیا و اراسموس می باشد و دانشجویان می توانند به راحتی در دانشگاه های آمریکا و اروپا به ادامه تحصیل بپردازند. دانشجویان این دانشگاه فرصت رفت و آمد آسان به ایران و نیز کار حین تحصیل را خواهند داشت.

کار دانشجویی دانشجویان دانشگاه فنی استابنول

کشور ترکیه فرصتی ایجاد نموده است تا دانشجویان بین المللی در مقاطع کارشناسی ارشد این دانشگاه امکان انجام کارهای پاره وقت در حین تحصیل را داشته باشند. دانشجویان بین المللی دانشگاه می توانند با مراجعه به سایت www.turkiye.gov.tr فرم درخواست اجازه کار را به صورت آنلاین تکمیل کرده و اجازه کار دریافت کنند.

سخن آخر

موسسه حقوقی و مهاجرتی وکلای برگزیده اصطهباناتی با دارا بودن وکلا و مشاوران برجسته و مجرب یکی از برترین موسسه های مهاجرتی در کشور می باشد که می تواند در زمینه اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی ترکیه متقاضیان را راهنمایی و کمک کند. اگر در مورد دانشگاه فنی استانبول و نیز شرایط پذیرش در دانشگاه فنی استانبول نیازمند اطلاعات بیشتری می باشید، می توانید از خدمات مشاوره ای مهاجرتی موسسه حقوقی و مهاجرتی وکلای برگزیده اصطهباناتی در شعبه های تهران، شیراز، اصفهان، تبریز، رشت و مشهد برخوردار شوید.

دانشگاه های مشابه

Similar universities

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *