تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در کویت

کشور کوچک کویت با جمعیتی در حدود ۵ میلیون نفر از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و اتحادیه عرب است. اتحادیه عرب یا اتحادیه کشورهای عربی یک سازمان بین المللی است متشکل از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس. کشور کویت نیز به عنوان یکی از کشورهای عضو اتحادیه عرب و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس محسوب می شود. این کشور کوچک که دارای با ارزش ترین پول جهان است، دارای ثروت فراوان و اقتصادی بر پایه صادرات نفت و گاز می باشد.در این مقاله می خوانید:

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان
  • وضعیت اقتصادی کشور کویت
  • شرایط تحصیل در کویت
  • ویزای تحصیلی کویت
  • دانشگاه های پزشکی کویت
  • شرایط تحصیل در رشته پزشکی کویت
  • شرایط تحصیل در رشته دندانپزشکی کویت
  • کالج دندانپزشکی کویت
  • مدت دوره های پزشکی و دندانپزشکی کویت
  • شرایط و مدارک لازم برای تحصیل رایگان پزشکی و دندانپزشکی کویت
  • بورسیه های تحصیلی علمی دانشگاه های کویت
  • مزایای کارت دانشجویی در کویت
  • هزینه های تحصیل در رشته های پزشکی و دندانپزشکی کویت
  • آزمون های ورودی دانشگاه پزشکی و دندانپزشکی کویت
  • رنکینگ و رتبه بندی جهانی دانشگاه پزشکی کویت

وضعیت اقتصادی کشور کویت

این کشور عربی در میان کشورهای خاورمیانه دارای بالاترین استانداردهای زندگی می باشد و سبک زندگی این کشور غنی و پیشرفته لیبرال است. هرچند محبوبیت این کشور عربی از لحاظ مهاجرپذیری به پای کشورهای اروپایی نمی رسد، اما تحصیل در این کشور یک تجربه عالی از زندگی در یک کشور عربی در حال توسعه و ثروتمند به شمار می آید. از آن جا که این کشور از شرایط اقتصادی بسیار خوبی برخوردار است، مردم این کشور به عنوان یکی از مرفه ترین مردم قاره آسیا محسوب می شوند. کشورهای عربی و به ویژه کشور کویت با کمبود پزشک و دندانپزشک و کارکنان پزشکی مواجه هستند.این کشور از لحاظ تولید ناخالص داخلی نیز پیشرفت فراوانی داشته است، میزان تولید ناخالص داخلی این کشور در سال های اخیر به ۱۷٪ رسیده است. وجود جاذبه های گردشگری بی نظیر کشور کویت موجب شده است تا هر سال به تعداد مهاجران تحصیلی و شغلی این کشور اضافه شود. علی رغم بالا بودن هزینه های زندگی برای ایرانی ها، هزینه اقامت در این کشور عربی از دیگر کشورهای عربی ارزان تر است.

فروش و صادرات منابع نفتی و واردات تکنولوژی و فرهنگ اروپایی موجب شده است تا تغییر و تحول شگرفی در زندگی اجتماعی و فرهنگی مردم این کشور ایجاد شود و همین عامل شگرفی در جذب مهاجران تحصیلی و شغلی به شمار می آید.بر اساس پیش بینی های معتبر، تقاضای خدمات بهداشتی این کشورها تا سال ۲۰۲۵ تا ۲۴۰٪ افزایش خواهد یافت. بر همین اساس دانشگاه های کشورهای عربی در حال توسعه سیستم آموزش پزشکی و ارتقا سطح آموزشی خود می باشند و شرایط سهل و راحتی را برای متقاضیان تحصیل در دانشگاه های این کشورها فراهم کرده اند.در همین راستا و بر اساس اهداف موسسه حقوقی و مهاجرتی وکلای برگزیده اصطهباناتی در ارائه خدمات مشاوره ای مهاجرت تحصیلی و شغلی و در جهت آشنایی متقاضیان از شرایط و چگونگی روند پذیرش در دانشگاه های کشورهای عربی به ویژه دانشگاه های پزشکی و دندانپزشکی کویت، مشاوران این موسسه این مقاله را تهیه کرده اند تا به همه پرسش های متقاضیان پاسخ دهند و جزئیات لازم و ضروری در مورد این مقوله را به آن ها ارائه دهند.

شرایط تحصیل در کویت

متقاضیانی که قصد تحصیل در دانشگاه های کویت را دارند. در صورتی که واجد شرایط لازم باشند، می توانند در رشته های مختلف و در مقاطع تحصیلی گوناگون به تحصیل بپردازند. دانشگاه های این کشور محدودیتی ار لحاظ رشته و مقطع تحصیلی برای متقاضیان بین المللی ندارند. دو شرط مهم به منظور تحصیل در دانشگاه های این کشور داشتن دیپلم دبیرستان و دارا بودن مدرک زبان است. از آن جا که دانشگاه های کویت به زبان های عربی و انگلیسی تدریس می کنند، ارائه مدرک زبان معتبر الزامی است.متقاضیانی که فاقد نمره و یا مدرک معتبر زبان انگلیسی مانند تافل و آیلتس می باشند، باید در آزمون زبان انگلیسی دانشگاه کویت شرکت کنند. مدت تحصیل در مقاطع تحصیلی لیسانس کشور کویت ۳ سال، دوره فوق لیسانس ۲ سال و دوره دکترا ۵ سال می باشد. به منظور تحصیل در دانشگاه های کویت ارائه گواهی امنیت اجتماعی و گواهی معادل سازی دروس ضروری است. چگونگی روند معادل سازی شامل موارد زیر است:

  • متقاضی باید ترجمه مدارک تحصیلی و ریزنمره های تحصیلی را ارائه دهد.
  • متقاضی باید فرم مربوط به معادل سازی مدارک تحصیلی را تکمیل کند.
شرایط تحصیل در کویت

شرایط تحصیل در کویت

نتیجه ارزیابی و بررسی مدارک تحصیلی و سطح علمی متقاضی بر این اساس می باشد: برخی از متقاضیان باید در آزمون پذیرش شرکت کنند. برخی از متقاضیان باید در مصاحبه حضوری شرکت کنند. برخی از متقاضیان باید قبل از ورود به دانشگاه در دوره های آمادگی آموزشی ۶ ماهه شرکت کنند. دانشگاه های کشور کویت مورد تائید وزارت بهداشت ایران نمی باشند.

ویزای تحصیلی کویت

متقاضیانی که قصد تحصیل در دانشگاه های کشور کویت را دارند، باید فبل از سفر به این کشور برای اخذ ویزای تحصیلی اقدام کنند. اخذ ویزای تحصیلی این کشور راحت تر از کشورهای اروپایی است. مراحل درخواست ویزای تحصیلی کویت عبارت است از:

  • متقاضی باید دانشگاه و رشته مورد نظر خود در کشور کویت را انتخاب کند.
  • متقاضی بابد از موسسه آموزش عالی و یا دانشگاه کویت پذیرش بگیرد و این دانشگاه و موسسه آموزش عالی شرایط متقاضی را تائید کند.
  • متقاضی باید هزینه های اخذ ویزا را پرداخت کند.
  • متقاضی باید گواهی تمکن مالی ارائه کند. بر اساس این گواهی متقاضی اثبات می کند که توانایی تامین هزینه های زندگی در مدت تحصیل در کشور کویت را دارا می باشد.
  • متقاضی باید از اساتید خود و یا یک اسپانسر توصیه نامه داشته باشد.
  • متقاضی بین المللی تحصیل در کویت با اخذ ویزای تحصیلی این کشور مجاز به کار در کویت نمی باشد.
  • متقاضی باید پاسپورت معتبر با ۶ ماه اعتبار و عکس در اندازه گذرنامه را ارائه دهد.
  • ارائه فرم تکمیل شده درخواست اخذ ویزا و نامه پذیرش دانشگاه الزامی است.
  • متقاضی باید گواهی سلامتی ارائه دهد که نشان دهند سلامت کامل وی است.
  • متقاضی باید گواهی سوپیشینه ارائه دهد.

دانشگاه های پزشکی کویت

دانشگاه آمریکایی کویت (American University Of Kuwait) یکی از بهترین دانشگاه های خاورمیانه است که در کشور کویت قرار دارد. این دانشگاه در رتبه بندی ها و رنکینگ های جهانی دانشگاه های برتر جهان در رتبه بالایی قرار دارد. علی رغم بالا بودن هزینه تحصیل در این دانشگاه به نسبت دانشگاه های اروپایی، اعتبار مدرک این دانشگاه در سطح بالایی است. سیستم آموزشی این دانشگاه خصوصی بر اساس الگوی آموزشی دانشگاه های آمریکا پایه گذاری شده است. اهداف این موسسه آموزشی ارتقا کیفیت آموزشی و توسعه دانشگاه و امکان تحصیل در مقاطع مختلف تحصیلی می باشد.ویژگی های منحصربه فرد دانشگاه آمریکایی کویت عبارت است از:

  • اولین دانشگاه منحصربه فرد در کشور کویت و به طور کلی در منطقه است که با دارا بودن گرایش های پزشکی مختلف و محیط دانشگاهی بی نظیر به همراه چشم انداز این دانشگاه به توسعه پایدار و مستمر به یک دانشگاه بی نظیر تبدیل شده است.
  • این دانشگاه دارای توافق نامه همکاری با یکی از بهترین موسسه های آموزش پزشکی در آمریکا است.
  • این دانشگاه به عنوان یک مشخصه فرهنگی برای خدمت به توسعه مراقبتهای بهداشتی و پزشکی کشور کویت و کشورهای منطقه شناخته شده است.
  • وجود بیمارستان آموزشی که با موسسه پزشکی بین المللی آمریکا در ارتباط است، کیفیت بالا و عملکردهای تخصصی زمینه لازم را برای افرادی فراهم کرده است که از لحاظ بالینی نیاز به مراقبت های خاص دارند.
  • تبادل تحقیق و پژوهش میان این دانشگاه و موسسه های تحقیقی بین المللی برای جامعه کویت و مردم منطقه حائز اهمیت فراوانی است.

از دیگر دانشگاه های پزشکی کشور کویت می توان دانشگاه گلف(GULF) و دانشگاه کویت و کالج پزشکی (FOM) را نام برد.کالج پزشکی FOM در جهت آموزش حرفه ای متخصصان و محققان رشته پزشکی در سال ۱۹۷۳ تاسیس شد. این کالج نقش مهمی در توسعه و پیشرفت سیستم مراقبت های بهداشتی و سلامتی کشور کویت دارد. این کالج از زمان تاسیس به عنوان یک کالج بین المللی معتبر، خدمات پزشکی و مراقبت های سلامتی را به شهروندان کویت و کشورهای حوزه خلیج فارس ارائه داده است. در حال حاضر ۹۰ دانشجو در این دانشگاه تحصیل می کنند.

شرایط تحصیل در رشته پزشکی کویت

رشته پزشکی کالج کویت از بهترین رشته های دانشگاهی این کشور است. رشته پزشکی در کشور کویت حائز اهمیت فراوانی است. برای فارغ تحصیلان بومی این کشور شرایط کاری مناسبی وجود دارد. دانشگاه های پزشکی کویت در مقاطع لیسانس پزشکی، لیسانس علوم پزشکی و جراحی دانشجو می پذیرند.متقاضیانی که قصد تحصیل در رشته پزشکی کشور کویت را دارند، در صورتی که دارای مدرک تحصیلی Major Science یا معادل باشند؛ باید حداقل نمره قبولی آن ها در دروس دوره دبیرستان ۸۵ درصد باشد. متقاضیانی که دارای بالاترین معدل و نمره در دروس دبیرستان باشند، احتمال پذیرش آن ها در رشته پزشکی بیشتر است. علاوه بر این مورد، نتایج آزمون های تطبیقی و تعیین صلاحیت متقاضیان باید به این صورت باشد:

  • نتیجه نمره ریاضی در آزمون تطبیقی و تعیین صلاحیت: ۱۰٪
  • نتیجه نمره شیمی در آزمون تطبیقی و تعیین صلاحیت: ۱۰٪
  • نتیجه نمره زبان انگلیسی در آزمون تطبیقی و تعیین صلاحیت: ۱۵٪
  • نمره های دبیرستان: ۶۵٪
شرایط تحصیل در رشته پزشکی کویت

شرایط تحصیل در رشته پزشکی کویت

دانشجویانی که در دوره های سال اول برنامه تحصیلی دانشگاهی در مرکز علوم سلامت و بهداشت دانشگاه کویت شرکت کرده باشند و از مجموع معدل ۴، حداقل معدل ۲.۶۷ را کسب کرده باشند؛ مجاز به شرکت در سال دوم این دوره تحصیلی می باشند. در صورتی که دانشجویی حداقل معدل لازم را کسب نکند، باید از این رشته تحصیلی انصراف دهد و تحصیلات خود را در رشته دیگری ادامه دهد. البته این دانشجو دیگر مجاز به ادامه تحصیل در رشته علوم سلامت و بهداشت نمی باشد.

شرایط تحصیل در رشته دندانپزشکی کویت

متقاضیان تحصیل در رشته دندانپزشکی کویت به ۵ سال زمان برای تحصیل در این دوره تحصیلی نیاز دارند. این دوره تحصیلی شامل دوره مهارت های عملی و دوره جراحی است. دانشجویان باید بتوانند با موفقیت در این دوره ها شرکت کنند. علاوه بر این باید در کلاس های عملی و کنفرانس های علمی حضور داشته باشند. شرکت در کلاس های عملی تشریح بافت های دهانی برای دانشجویان دندانپزشکی حائز اهمیت فراوانی است. اصول کلاس های عملی بر طبق تجربه های بالینی است.

کالج دندانپزشکی کویت

کالج دندانپزشکی کویت در سال ۱۹۹۶ تاسیس شد. این کالج یک موسسه در حال توسعه و متعهد به ارائه برنامه های آموزشی دندانپزشکی است. این کالج به پیشرفت و توسعه برنامه های آموزشی و درسی، پروژه های تحقیقی و پژوهشی، ارتقا تخصص های کارشناسی ارشد و دیگر برنامه های آموزشی و پژوهشی اهمیت فراوانی می دهد. یکی از مهم ترین موارد در اعتبار این کالج، تعهد و اطمینان اعضا هیئت علمی، کارکنان و فارغ تحصیلان به کیفیت سیستم آموزشی آن است.برنامه درسی رشته دندانپزشکی کالج دندانپزشکی کویت شامل سه مرحله است:

  • مرحله اول: شامل بک برنامه پیش حرفه ای است.
  • مرحله دوم: شامل یک دوره ۳ ساله است. دانشجویان دوره دندانپزشکی مرحله اول و دوم را به صورت مشترک با دانشجویان پزشکی می گذرانند. در پایان این مرحله مدرک لیسانس علوم پزشکی (B.Med.Sc)را دریافت می کنند.
  • مرحله سوم: شامل یک دوره ۳ ساله است، دانشجویان در ۳ ترم تابستان دوره بالینی را می گذرانند. در پایان این مرحله دانشجویان مدرک دکترای حرفه ای دندانپزشکی (DMD)را دریافت می کنند.
کالج دندانپزشکی کویت

کالج دندانپزشکی کویت

مدت دوره های پزشکی و دندانپزشکی کویت

متقاضیانی که قصد تحصیل در رشته های پزشکی و دنانپزشکی کشور کویت را دارند، باید به مدت ۵ تا ۶ سال در مقطع کارشناسی پزشکی، ۲ سال در دوره تحصیلات تکمیلی و ۳ تا ۸ سال در دوره آموزش تخصصی پزشکی تحصیل کنند. طول مدت تحصیل در رشته دندانپزشکی در حدود ۵ سال است.رشته پزشکی شامل دوره تحصیلی عمومی پزشکی است که بیشتر در مورد زیست شناسی انسانی، اصول بیماری ها و روش های بالینی است. رشته دندانپزشکی شامل آناتومی. فیزیولوژی، بیوشیمی و گذراندن دوره های عملی مانند معاینات دندانپزشکی و ارتودنسی و بیهوشی است.

شرایط و مدارک لازم برای تحصیل رایگان پزشکی و دندانپزشکی در کویت

متقاضیانی که قصد تحصیل در رشته های پزشکی و دندانپزشکی کویت را دارند، خبر خوب این که می توانند به طور رایگان در این رشته ها در کشور کویت تحصیل کنند. البته این متقاضیان باید واجد شرایطی باشند. در ابتدا متقاضی باید امتیاز مربوط به منظور پذیرش در آن دانشگاه را کسب کند. متقاضی باید مدارک لازم و مورد نیاز آن دانشگاه را ارائه دهد.مقامات دانشگاه به منظور پذیرش دانشجو در دوره های تحصیل رایگان، شرایط تحصیلی و سطح علمی دانشجو را بررسی می کنند. بررسی سطح علمی متقاضی بر اساس امتیاز در آزمون ارزیابی می شود. در صورتی که متقاضی بتواند ۹۰٪ سوالات را با موفقیت پاسخ دهد، در این آزمون پذیرفته می شود. شرایط و مدارک لازم به منظور تحصیل رایگان پزشکی و دندانپزشکی کویت عبارت است از:

  • ارائه مدرک دیپلم و آخرین مدرک تحصیلی متقاضی
  • ارائه گواهی امنیت اجتماعی صادر شده از موسسه امنیت اجتماعی کویت
  • گواهی معادل سازی و تطبیق واحدهای درسی
  • ارائه عکس اخیرا گرفته شده
  • تکمیل فرم درخواست تحصیل رایگان در کویت

بورسیه های تحصیلی علمی دانشگاه کویت

دانشگاه کویت به منظور کمک به هزینه تحصیل دانشجویان در رشته های پزشکی و دندانپزشکی، بورسیه ها و کمک هزینه و کارت های دانشجویی را به آن ها ارائه می دهد. از میان این بورسیه های تحصیلی می توان بورسیه تحصیلی علمی تکنولوژی را نام برد. بورسیه تحصیلی EDOOFA بورسیه ای است که دانشجویانی با بنیه علمی قوی می توانند آن را دریافت کنند.

مزایای کارت دانشجویی در کویت

دانشجویانی که دارای کارت دانشجویی کشور کویت می باشند، از امتیازهایی برخوردار می شوند. دانشجویان با ارائه این کارت دانشجویی برای مکان های تفریحی نیاز به پرداخت هزینه ای ندارند. دانشجویان با ارائه این کارت می توانند در طول ۶ ماه سال از تخفیف در حمل و نقل عمومی استفاده کنند. علاوه بر این با این کارت دانشجویی، دانشجویان می توانند برای خرید کتاب از تخفیف های ویژه برخوردار شوند.

هزینه های تحصیل در رشته پزشکی و دندانپزشکی کویت

هزینه زندگی و تحصیل در هر کشور به سبک زندگی و الگوی مصرف هر فرد بستگی دارد. هزینه تحصیل در کالج های پزشکی کشورهای عربی به نسبت کشورهای اروپایی کمتر است. البته اخیرا هزینه های تحصیل در کشورهای عربی رو به افزایش است. از دلایل این افزایش می توان به روند صعودی تقاضای تحصیل در این دانشگاه ها و خصوصی بودن بیشتر دانشگاه های کشورهای عربی اشاره کرد. به طور کلی هزینه های تحصیل در رشته های پزشکی و دندانپزشکی کشور کویت سالانه در حدود ۲۶۰۰۰ دلار است.

هزینه های تحصیل در رشته پزشکی و دندانپزشکی کویت

هزینه های تحصیل در رشته پزشکی و دندانپزشکی کویت

آزمون های ورودی دانشگاه پزشکی و دندانپزشکی کویت

آزمون های ورودی دانشگاه های کویت بر اساس نوع دانشگاه با هم متفاوت است. این آزمون های ورودی شامل دروس عمومی و دروس تخصصی است. آزمون های رشته های پزشکی و دندانپزشکی به صورت عملی برگزار می شود. این آزمون بر اساس معیارهای خاصی برگزار می شود و متقاضیان باید امتیازهای لازم را کسب کنند.متقاضیانی که قصد دریافت بورسیه تحصیلی دانشگاه کویت را دارند، باید در آزمون پذیرش بورسیه کویت شرکت کنند. این آزمون ها از دیگر آزمون ها دشوارتر است.یکی از مراکزی که مسولیت ارتقا و بهبودبخشی سطح تحصیلی دانشجویان را بر اساس بررسی و ارزیابی توانایی و استعدادهای تحصیلی به عهده دارد، مرکز ارزیابی CEM است. هدف این مرکز ارزیابی که در دانشگاه کویت تاسیس شده است، ارائه راهکارهای مفید در مورد روش ها و الگوی آموزشی دانشگاه، بررسی عملکرد دانشجویان و برنامه های علمی دانشگاه می باشد.در این مرکز آزمون استعداد تحصیلی برای فارغ تحصیلان دبیرستان انجام می شود که قصد ورود به دانشگاه های پزشکی کویت را دارند.

مشاوران و کارشناسان موسسه حقوقی و مهاجرتی اصطهباناتی در شعبه های تهران، شیراز، اصفهان، تبریز و مشهد زمینه لازم برای ثبت نام متقاضیان در آزمون های ورودی دانشگاه های مختلف کشورهای آسیایی و اروپایی را فراهم می کنند. با اطمینان به این موسسه برتر و تشکیل پرونده مهاجرت تحصیلی، با آرامش خاطر قدم در مسیری سرنوشت ساز و شگرف بگذارید و آینده ای درخشان را برای خود رقم بزنید.

رنکینگ و رتبه بندی جهانی دانشگاه پزشکی کویت

دانشگاه های کشور کویت از جمله دانشگاه های معتبر در سطح جهانی محسوب می شوند. سازمان رتبه بندی تحصیلات عالی تایمز(TIMES) بر طبق اهداف کالج ها و دانشگاه ها، دانشگاه های برتر جهان را انتخاب و رتبه بندی می کند. از جمله معیارهای انتخاب دانشگاه برتر می توان به سیستم آموزشی، تحقیق و پژوهش، انتقال دانش و علم و چشم انداز این دانشگاه ها در توسعه آموزشی جهان اشاره کرد. دانشگاه ها و کالج های کشور کویت در این رتبه بندی ها از ارتقا و توسعه قابل توجهی برخوردار بودند.

دانشگاه پزشکی کویت نیز همواره در رتبه بندی ها و رنکینگ های بهترین دانشگاه های جهان دارای رتبه بسیار معتبر و بالایی است. برنامه تحصیلی جدید این دانشگاه بر خود-آموزشی و تعلیم دانشجویان در مهارت های کلینیکی تمرکز دارد. هر بخش از این برنامه تحصیلی دارای اهداف شفاف به منظور توسعه مهارت های رفتاری بر اساس کسب دانش، مهارت و کاربردهای کلینیکی است.این کالج پزشکی برنامه های تحصیلی را در رشته های آناتومی، بیوشیمی، میکروبیولوژی، پاتولوژی. فیزیولوژی، پزشکی هسته ای، مراقبت های کودکان و فارکومولوژی به دانشجویان ارائه می دهد.علاوه بر این، بخش های این کالج برنامه های دکترا در رشته های میکوبیولوژی، فیزیولوژی و پاتولوژی را به دانشجویان ارائه می دهد. این کالج یک رشته کارشناسی ارشد جدید در علوم زیست پزشکی را ارائه کرده است که با گذراندن این دوره تحصیلی ،دانشجویان پزشکی می توانند علاوه بر دریافت مدرک M.S.c همزمان مدرک B.chB.Mرا نیز دریافت کنند. این برنامه جدید در سال های آخر پزشکی به دانشجویان ارائه می شود.فعالیت های تحقیقی و پژوهشی در این کالج پزشکی از لحاظ تعداد کلی پروژه های در حال انجام و پروژه های انجام شده بر طبق دانشجویان شرکت کننده در این طرح ها و پروژه های تحقیقی به طور قابل توجهی در حال افزایش است.
به طور کلی تعداد پروژه های تحقیقی انجام شده در هر سال تحصیلی بالغ بر ۱۰۰ پروژه می باشد. در طی سال های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۰ به طور متوسط در هر سال تحصیلی در حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ مقاله تحقیقی به چاپ رسیده است.

بازار کار رشته پزشکی و دندانپزشکی در کویت

کشورهای عربی به طور کلی شرایط سهل و راحتی برای اعطای اقامت به فارغ تحصیلان پزشکی و دندانپزشکی ندارند. فارغ تحصیلان رشته های گوناگون دانشگاه های کویت به طور معمول با شرایط سخت و دشواری برای اخذ اقامت این کشور مواجه هستند.فارغ تحصیلان رشته پزشکی می توانند به کشور خود برگردند و در آن جا مشغول کار و طبابت شوند و یا می توانند از کشور کویت مقدمات ادامه تحصیل در کشور سوم را فراهم کنند. احتمال اعطای مجوز اقامت کشور کویت برای فارغ تحصیلان پزشکی و دندانپزشکی بسیار کم است. هر چند پروسه اخذ ویزای کار کمی از مجوز اقامت راحت تر است.

مزایای تحصیل در کویت

متقاضیانی که قصد تحصیل در کشور کویت را دارند، از مزایای این کشور کوچک عربی برخوردار می شوند. از جمله این مزایا می توان موارد زیر را ذکر کرد:

  • بالا بودن کیفیت آموزشی دانشگاه های کویت
  • بالا بودن سطح امنیت جامعه
  • پایین بودن نرخ جرم و جنایت در کویت
  • سهولت در حمل و نقل با وجود خدمات حمل و نقل شرکت های بین المللی
  • امکان دسترسی به بیمه درمانی
  • پایین بودن هزینه های زندگی نسبت به کشورهای اروپایی

سوالات متداول در مورد تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در کشور کویت

1- روند معادل سازی دروس برای تحصیل در دانشگاه های کویت چگونه است؟

متقاضی باید ترجمه مدارک تحصیلی و ریزنمره های تحصیلی را ارائه دهد-متقاضی باید فرم مربوط به معادل سازی مدارک تحصیلی را تکمیل کند-نتیجه ارزیابی و بررسی مدارک تحصیلی و سطح علمی متقاضی بر این اساس می باشد: برخی از متقاضیان باید در آزمون پذیرش شرکت کنند. برخی از متقاضیان باید در مصاحبه حضوری شرکت کنند. برخی از متقاضیان باید قبل از ورود به دانشگاه در دوره های آمادگی آموزشی ۶ ماهه شرکت کنند. دانشگاه های کشور کویت مورد تائید وزارت بهداشت ایران نمی باشند

2- مراحل درخواست ویزای تحصیلی کویت عبارت چیست؟

انتخاب دانشگاه و رشته مورد نظر خود در کشور کویت. اخذ پذیرش از موسسه آموزش عالی و یا دانشگاه کویت و تائید شرایط متقاضی. پرداخت هزینه های اخذ ویزا. ارائه گواهی تمکن مالی که بر اساس این گواهی متقاضی اثبات می کند که توانایی تامین هزینه های زندگی در مدت تحصیل در کشور کویت را دارا می باشد. دارا بودن توصیه نامه از اساتید خود و یا یک اسپانسر. ارائه پاسپورت معتبر با ۶ ماه اعتبار و عکس در اندازه گذرنامه. ارائه فرم تکمیل شده درخواست اخذ ویزا و نامه پذیرش دانشگاه. ارائه گواهی سلامتی و گواهی سوپیشینه.

3- نتایج آزمون های تطبیقی و تعیین صلاحیت دروس دبیرستان متقاضیان تحصیل در کالج پزشکی کویت باید در چه حد باشد؟

نتیجه نمره ریاضی در آزمون تطبیقی و تعیین صلاحیت: ۱۰٪ -نتیجه نمره شیمی در آزمون تطبیقی و تعیین صلاحیت: ۱۰٪-نتیجه نمره زبان انگلیسی در آزمون تطبیقی و تعیین صلاحیت: ۱۵٪- نمره های دبیرستان: ۶۵٪

4- در صورتی که دانشجویی حداقل نمره لازم را کسب نکند، آیا مجاز به ادامه تحصیل در این دانشگاه است؟

دانشجویانی که در دوره های سال اول برنامه تحصیلی دانشگاهی در مرکز علوم سلامت و بهداشت دانشگاه کویت شرکت کرده باشند و از مجموع معدل ۴، حداقل معدل ۲.۶۷ را کسب کرده باشند؛ مجاز به شرکت در سال دوم این دوره تحصیلی می باشند. در صورتی که دانشجویی حداقل معدل لازم را کسب نکند، باید از این رشته تحصیلی انصراف دهد و تحصیلات خود را در رشته دیگری ادامه دهد. البته این دانشجو دیگر مجاز به ادامه تحصیل در رشته علوم سلامت و بهداشت نمی باشد.

5- مراحل برنامه درسی رشته دندانپزشکی کالج دندانپزشکی کویت چیست؟

مرحله اول: شامل بک برنامه پیش حرفه ای است-مرحله دوم: شامل یک دوره ۳ ساله است. دانشجویان دوره دندانپزشکی .مرحله اول و دوم را به صورت مشترک با دانشجویان پزشکی می گذرانند. در پایان این مرحله مدرک لیسانس علوم پزشکی (B.Med.Sc)را دریافت می کنند و مرحله سوم: شامل یک دوره ۳ ساله است، دانشجویان در ۳ ترم تابستان دوره بالینی را می گذرانند. در پایان این مرحله دانشجویان مدرک دکترای حرفه ای دندانپزشکی (DMD)را دریافت می کنند.

6- مهم ترین شرایط تحصیل رایگان در رشته های پزشکی و دندانپزشکی کویت چیست؟

در ابتدا متقاضی باید امتیاز مربوط به منظور پذیرش در آن دانشگاه را کسب کند. متقاضی باید مدارک لازم و مورد نیاز آن دانشگاه را ارائه دهد. مقامات دانشگاه به منظور پذیرش دانشجو در دوره های تحصیل رایگان، شرایط تحصیلی و سطح علمی دانشجو را بررسی می کنند. بررسی سطح علمی متقاضی بر اساس امتیاز در آزمون ارزیابی می شود. در صورتی که متقاضی بتواند ۹۰٪ سوالات را با موفقیت پاسخ دهد، در این آزمون پذیرفته می شود.

7- مهم ترین مدارک لازم به منظور تحصیل رایگان پزشکی و دندانپزشکی کویت چیست؟

ارائه گواهی امنیت اجتماعی صادر شده از موسسه امنیت اجتماعی کویت-گواهی معادل سازی و تطبیق واحدهای درسی-تکمیل فرم درخواست تحصیل رایگان در کویت

8- آیا دانشگاه های کویت بورسیه های تحصیلی به دانشجویان ارائه می دهد؟

بله. بورسیه تحصیلی علمی تکنولوژی و بورسیه تحصیلی EDOOFA که دانشجویانی با بنیه علمی قوی می توانند آن را دریافت کنند.

9- آیا فارغ تحصیلان پزشکی و دندانپزشکی دانشگاه های کویت می توانند به راحتی در این کشور به کار و طبابت بپردازند؟

کشورهای عربی به طور کلی شرایط سهل و راحتی برای اعطای اقامت به فارغ تحصیلان پزشکی و دندانپزشکی ندارند. فارغ تحصیلان رشته های گوناگون دانشگاه های کویت به طور معمول با شرایط سخت و دشواری برای اخذ اقامت این کشور مواجه هستند. فارغ تحصیلان رشته پزشکی می توانند به کشور خود برگردند و در آن جا مشغول کار و طبابت شوند و یا می توانند از کشور کویت مقدمات ادامه تحصیل در کشور سوم را فراهم کنند. احتمال اعطای مجوز اقامت کشور کویت برای فارغ تحصیلان پزشکی و دندانپزشکی بسیار کم است.

10- مزایای تحصیل در کشور کویت چیست؟

بالا بودن کیفیت آموزشی دانشگاه های کویت-بالا بودن سطح امنیت جامعه-پایین بودن نرخ جرم و جنایت در کویت-سهولت در حمل و نقل با وجود خدمات حمل و نقل شرکت های بین المللی -امکان دسترسی به بیمه درمانی-پایین بودن هزینه های زندگی نسبت به کشورهای اروپایی

11- یکی از امتیازهای کالج پزشکی کویت اعطای دو مدرک تحصیلی است، این دو مدرک چیست؟

این کالج یک رشته کارشناسی ارشد جدید در علوم زیست پزشکی را ارائه کرده است که با گذراندن این دوره تحصیلی ،دانشجویان پزشکی می توانند علاوه بر دریافت مدرک M.S.c همزمان مدرک B.chB.Mرا نیز دریافت کنند. این برنامه جدید در سال های آخر پزشکی به دانشجویان ارائه می شود.

4/5 - (2 امتیاز)

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *