تحصیل فیزیوتراپی در اسپانیا

فیزیوتراپی یکی از شاخه‌های پزشکی می‌باشد و دانشجویان در مقاطع مختلف کارشناسی و کارشناسی ارشد به یادگیری فیزیوتراپی می‌پردازند تا بتوانند به افرادی که دچار نقص جسمانی هستند، کمک کنند. معمولاً افراد در طول تحصیل رشته فیزیوتراپی با مفاهیم مختلف روانشناسی آشنا خواهند شد تا برای کمک به حرکت و غلبه بر ناتوانی جسمانی بیماران از آنها استفاده کنند. معمولا این افراد برنامه‌های درمانی را براساس نیازهای خاص بیمار به کار می‌برند، بنابراین می توان گفت فیزیوتراپی شامل بسیاری از مهارت‌ها می‌باشد و دانشجویان این رشته باید دارای صبر و درک زیادی باشند تا بتوانند به افراد و بیماران کمک لازم را برسانند. یکی از کشورهایی که به ارائه رشته فیزیوتراپی در دانشگاه‌هایش می‌پردازد اسپانیا است، در این کشور زبان تدریس تمامی دروس این رشته انگلیسی خواهد بود. برخی از واحدهای درسی رشته فیزیوتراپی در اسپانیا شامل الکتروتراپی، مهارت‌های حرکتی اساسی کودکان معلول، درد درمانی، ریکاوری پزشکی و حرکتی، تمرین درمانی خواهد بود. بنابراین دانشجویان بعد از تحصیل در فیزیوتراپی در اسپانیا به عنوان فیزیوتراپ، متخصص کایروپراکتیک، فیزیولوژیست ورزشی، درمانگر ورزشی و … در بیمارستان‌های خصوصی، مدرسه‌های ویژه، خانه سالمندان و … مشغول به فعالیت شوند. در این مقاله در مورد تحصیل فیزیوتراپی در اسپانیا صحبت می‌کنیم تا متقاضیان تحصیل در این رشته اطلاعات لازم را با خواندن این مقاله به دست آورند.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

درباره تحصیل فیزیوتراپی در اسپانیا

فیزیوتراپی از جمله شاخه‌های پزشکی می‌باشد که به درمان هر گونه مشکلات موجود در مفاصل، عضلات یا سیستم عصبی بدن کمک می‌کند که ممکن است این مشکلات بر اثر صدمات ورزشی، آرتروز یا بیماری‌های مختلف در بدن ایجاد شده باشند. بنابراین می‌توان گفت فیزیوتراپی علمی است که از طریق معاینه و ارزیابی به تشخیص بیماری‌ها می‌پردازد و نقش موثری در درمان هر گونه معلولیت و ناتوانی خواهد داشت تا افراد بتوانند زندگی سالم‌تری را تجربه کنند.
معمولاً فیزیوتراپیست‌ها با استفاده از حرکت، ورزش و ماساژ درمانی بیماران و افراد آسیب دیده را آموزش می‌دهند تا فرآیند درمان آنها آسان‌تر گردد. می‌توان گفت فیزیوتراپی در کشور اسپانیا موضوعات مختلفی را شامل خواهد شد که از جمله ماساژ درمانی، الکتروتراپی، آب درمانی، ترمیم پزشکی، فیزیوتراپی کودکان، تمرین درمانی و … هستند. بنابراین دانشجویان با تحصیل در این رشته در اسپانیا به خوبی با روش‌های درمانی آشنا می‌گردند که موجب بهبودی و عملکرد کامل بدن انسان و سیستم حرکتی خواهند شد و به همین دلیل بسیاری از دانشجویان بین المللی خواهان مهاجرت به اسپانیا و تحصیل در این رشته هستند.

می‌توان گفت امکان تحصیل در اسپانیا در این رشته و در مقاطع مختلف همچون کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در دانشگاه‌های مختلف این کشور میسر گردیده و با توجه به این که دانشگاه‌های اسپانیا براساس قانون بولونیا عمل می‌کنند، لذا از سیستم واحدی و اعتباردهی جهت یکسان سازی مدارک در کل اروپا استفاده خواهند نمود. بنابراین تمامی مدارک صادر شده از دانشگاه‌های این کشور از جمله در رشته فیزیوتراپی، در کل اروپا دارای اعتبار بسیار بالایی خواهند بود. بدین ترتیب دانشجویان پس از فارغ التحصیلی علاوه بر اسپانیا در کشورهای مختلف اروپایی می‌تواند به عنوان یک فیزیوتراپیست مشغول به کار شوند. لازم به ذکر است میزان تحصیلات دانشگاهی در اسپانیا بر میزان درآمد فیزیوتراپیست‌ها اثر زیادی می‌گذارد و به همین جهت هر چه مدرک این افراد بالاتر باشد، حقوق آنها نیز بیشتر خواهد بود.

تحصیل فیزیوتراپی در اسپانیا

شرایط پذیرش در رشته فیزیوتراپی در اسپانیا

فیزیوتراپی در دانشگاه های اسپانیا به دو زبان تدریس می شود که از جمله می‌توان به زبان‌های اسپانیایی و انگلیسی اشاره کرد، لذا از موارد مهم جهت پذیرش و تحصیل در رشته فیزیوتراپی در این کشور، تسلط مناسب به یکی از این زبان‌ها است، بنابراین همه افراد باید مدارک زبان انگلیسی تافل یا آیلتس یا مدرک اسپانیای دله را با نمره مناسب داشته باشند.

معمولا دانشجویان بین المللی جهت پذیرش و تحصیل در رشته فیزیوتراپی در همه مقاطع، نیاز به مدارکی دارند که باید توسط وزارت آموزش و پرورش اسپانیا یا دانشگاه‌های اسپانیا تأیید شوند که از جمله این مدارک شامل آخرین مدرک تحصیلی آنها، همراه با ریز نمرات و ترجمه رسمی این مدارک خواهد بود. می توان گفت تحصیل در مقطع کارشناسی رشته فیزیوتراپی در اسپانیا ۴ سال به طول می انجامد و دانشجویان باید ECTS 240 را کسب کنند و تحصیل فیزیوتراپی در مقطع کارشناسی ارشد نیز دو سال به طول می‌انجامد و دانشجویان ملزم به کسب ECTS 120  از دانشگاه‌های اسپانیا هستند. گرفتن مدرک فیزیوتراپی در مقطع دکترا در اسپانیا نیز در حدود سه سال طول خواهد کشید.

حال لیست دانشگاه های اسپانیا که دانشجویان می توانند در مقطع کارشناسی در آنها به تحصیل در رشته فیزیوتراپی بپردازند بیان می‌کنیم که شامل دانشگاه بارسلونا، دانشگاه سن خورخه، سن پابلو و … می باشد، دانشجویانی نیز که قصد ادامه تحصیل در رشته فیزیوتراپی در مقاطع کارشناسی ارشد در دانشگاه های اسپانیا دارند، می‌توانند به تحصیل در دانشگاه UIC بارسلونا و دانشگاه اروپایی مادرید و … بپردازند.

شرایط کار رشته فیزیوتراپی در اسپانیا

فیزیوتراپی در کشور اسپانیا دارای زمینه‌های کاری گسترده‌ای می‌باشد و متقاضیانی که قصد دارند، در این کشور به عنوان فیزیوتراپیست مشغول به کار شوند، باید دارای مدرک تحصیلی معتبر باشند و علاوه بر این باید تسلط مناسبی به زبان انگلیسی و زبان اسپانیایی داشته باشند تا بتوانند با بیماران ارتباط بهتری برقرار کنند.

فیزیوتراپیست‌ها در اسپانیا در بیمارستان‌های عمومی و کلینیک‌های تخصصی، مراکز توانبخشی، مراکز مراقبت‌های اولیه، مراکز ورزشی، مراکز آموزشی، کلینیک‌های تخصصی فیزیولوژی، خانه‌های سالمندان، تدریس خصوصی و … مشغول به فعالیت خواهند شد و می‌توان گفت یک فیزیوتراپیست در این کشور دارای مسئولیت‌های مختلفی است که برخی از این مسئولیت‌ها به قرار زیر هستند:

  • ارزیابی افراد از جمله عوامل عملکردی و محیطی در بیمارستان و مکان های گوناگون
  • برای تدوین، اجرا و ارزیابی برنامه های درمان محور بیمار از طریق تکنیک های انتخابی و فعالیت های درجه بندی شده با نظارت هفتگی
  • برقراری ارتباط مؤثر با همکاران برای ارتقاء ایمنی بیمار و مدیریت ریسک
  • ارائه خدمات با کیفیت بالا و خاص به بیماران و متقاضیان
  • شرکت در آموزش و نظارت دستیاران فیزیوتراپی
  • نظارت و بهبود استانداردهای مراقبت از طریق نظارت هفتگی و تأمل در عمل خود
  • شرکت در پروژه های مبتنی بر شواهد و اجرای توصیه‌هایی برای تغییر
  • داشتن توانایی تعامل مؤثر با مردم و سایر متخصصان مراقبت های بهداشتی
  • آشنا بودن با تمام استانداردهای پرستاری حرفه ای و بالینی

تحصیل فیزیوتراپی در اسپانیا

درآمد فیزیوتراپیست ‌ها در کشور اسپانیا

معمولا یک فیزیوتراپیست در اسپانیا بین ۲،۴۶۸ یورو تا ۸،۹۹۹۰ یورو در ماه درآمد دارد و متوسط حقوق این افراد نیز ۶،۶۰۲ یورو در ماه است، یعنی نیمی از فیزیوتراپیست‌ها کمتر از ۶،۰۵۲ یورو درآمد دارند و نیمی دیگر بیش از ۶،۰۵۲ در ماه درآمد خواهند داشت،  بالاترین میزان درآمد فیزیوتراپیست‌ها در اسپانیا با توجه به میزان تجربه و سابقه کاری که این افراد دارند در حدود ۷،۹۷۲  یورو در ماه خواهد بود.

از آنجایی که کشور اسپانیا دارای شرایط عالی برای زندگی و تحصیل در رشته‌های مختلف نظیر تحصیل پزشکی در اسپانیا، تحصیل دندانپزشکی در اسپانیا و … می‌باشد، بنابراین دانشجویان با تحصیل نمودن در رشته فیزیوتراپی در اسپانیا، از امکانات مختلف این کشور می‌توانند استفاده کنند و با مدارک بسیار معتبری که به دست خواهند آورد، امکان اشتغال در سراسر اروپا را خواهند داشت. افراد می‌توانند با تحصیل در رشته فیزیوتراپی در دانشگاه‌های مدرن و بسیار پیشرفته این کشور همچون دانشگاه سان پابلو اسپانیا، دانشگاه مادرید، دانشگاه کینگ خوان کارلوس اسپانیا و … دانش خود را ارتقا دهند و حتی می‌توانند جهت کاهش هزینه تحصیلشان از بورسیه‌های تحصیلی این دانشگاه‌ها استفاده کنند. معمولاً دانشجویان برای تحصیل فیزیوتراپی در این کشور باید به زبان‌های اسپانیایی و انگلیسی تسلط مناسبی داشته باشند و از دانش لازم در زمینه ریاضیات، فیزیک، شیمی و زیست شناسی نیز برخوردار بوده تا بتوانند ارتباط مناسبی با بیماران برقرار کنند، بنابراین افرادی که قصد ادامه تحصیل در رشته فیزیوتراپی در اسپانیا را دارند، می‌توانند با خواندن این مقاله اطلاعات خود را بالاتر ببرند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *