شرایط اپلای دانشگاه های فرانسه

در این مطلب میخوانید

جمهوری فرانسه کشوری با بیش از 3500 دانشگاه، کالج، مدارس تجاری و موسسه های آموزش عالی یکی از کشورهای پیشگام در ارائه برنامه های تحصیلی مختلف در جهان می باشد. دولت فرانسه با اختصاص بالاترین بودجه کشور برای تحصیل و آموزش شهروندان و متقاضیان بین المللی این کشور را در فهرست کشورهای تحصیل کرده و پیشرفته و مدرن قرار داده است.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

وجود 2.500.000 دانشجوی بین المللی مشغول تحصیل در دانشگاه های این کشور، شرایط تحصیل رایگان و کم هزینه در مقایسه با دیگر کشورهای اروپایی و امکان اخذ مجوز کار دانشجویی و کار ضمن تحصیل با کسب درآمد موجب شده است تا موج مهاجرت تحصیلی به این کشور هر ساله خیز بالاتری بردارد.

امکان دریافت بورسیه ها، کمک هزینه های دانشجویی و کمک هزینه اسکان و دریافت پیشنهاد شغلی از کارفرماهای فرانسوی در شرکت های معتبر و همچنین امکان اخذ ویزای همراه برای همسر و فرزندان و همراهی آن ها در فرانسه از دیگر مواردی است که بسیاری از متقاضیان بین المللی را برای تحصیل در این کشور ترغیب می کند. اگر قصد تحصیل در دانشگاه های پاریس، دانشگاه های پزشکی فرانسه، بهترین دانشگاه های فرانسه و رشته های دانشگاه سوربن فرانسه را دارید، مطالعه این مقاله سودمند را از دست ندهید و با ما همراه باشید.

مزایای تحصیل در دانشگاه های فرانسه

متقاضیان با دارا بودن شرایط مهاجرت به فرانسه از طریق تحصیل در دانشگاه های این کشور از مزیت های شگفت انگیز زندگی و تحصیل و  اقامت در این کشور برخوردار می شوند. از مهم ترین مزایای تحصیل در دانشگاه های فرانسه موارد زیر را می توان نام برد:

  • کیفیت آموزشی دانشگاه های فرانسه در سطح جهان بالا است و امکان کار و تحصیل و اقامت در کشورهای حوزه شینگن برای فارغ التحصیلان وجود دارد.
  • تبدیل ویزای دانشجویی به ویزای کار در فرانسه راحت است و امکان رفت و آمد و سفر و کار و تحصیل در کشورهای اروپایی برای متقاضیان وجود دارد.
  • متقاضیان می توانند از بورسیه ها و کمک هزینه های تحصیلی دانشگاه های فرانسه برخوردار شوند.
  • متقاضیان می توانند از کارت دانشجویی برای حمل و نقل عمومی رایگان و بیمه درمانی دانشجویی رایگان در فرانسه استفاده کنند.
  • امکان اخذ مجوز کار دانشجویی پاره وقت در مدت شرکت در دوره های زبان فرانسه برای متقاضیان وجود دارد.
  • متقاضیان امکان شرکت در دوره های آمادگی زبان فرانسه در کالج های این کشور را دارا می باشند.
  • کمک هزینه مسکن و کمک های مالی و تخفیف های دانشجویی به متقاضیان در حین تحصیل از دیگر مزایای تحصیل در دانشگاه های فرانسه است.
  • امکان تحصیل با هزینه بسیار کم و در حد رایگان در دانشگاه های دولتی با پایین بودن هزینه های تحصیل در فرانسه از مهم ترین مزایای تحصیل در فرانسه می باشد.
  • کشور فرانسه دارای تنوع فرهنگی بسیار بالا است و متقاضیان امکان زندگی در یک کشور اروپایی پیشرفته و صنعتی را دارا می باشند.
  • در دانشگاه های فرانسه فرصت های تحقیقی و پژوهشی بسیاری وجود دارد.
  • متقاضیان در حین تحصیل در دانشگاه های فرانسه فرصت یادگیری فرهنگ و آداب و رسوم و زبان کشور فرانسه را دارند.
  • دولت فرانسه اهمیت فراوانی برای استعدادهای جوان و نخبگان علمی بین المللی قائل است.
  • متقاضیان دارای فرصت کار و اشتغال در فرانسه پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه می باشند.
  • بالا بودن اعتبار علمی دانشگاه ها و فرصت تحقیق و پژوهش علمی در فرانسه از دیگر مزایای تحصیل در دانشگاه های فرانسه است.
  • مورد تایید بودن دانشگاه های کشور فرانسه از لحاظ وزارت علوم و بهداشت ایران از دلایل متقاضیان ایرانی برای تحصیل در فرانسه است.
  • متقاضیان امکان اخذ تابعیت و شهروندی پس از 6 سال تحصیل در دوره های کارشناسی ارشد و بالاتر در فرانسه را دارند.
  • تسلط و مهارت به زبان فرانسوی برای رفت و آمد به 32 کشور زبان فرانسه جهان از دیگر موارد مهم با تحصیل در دانشگاه های فرانسه می باشد.
  • متقاضیان دارای فرصت سفر به همه کشورهای اروپایی عضو شینگن و اتحادیه اروپا در حین تحصیل در دانشگاه می باشند.
  • امکان اخذ ویزای همراه برای همسر و فرزندان زیر 5 سال متقاضی در حین تحصیل در دانشگاه های فرانسه وجود دارد.

فهرست بهترین دانشگاه های فرانسه 2023-2024

فرانسه دارای 100 دانشگاه و 3500 موسسه آموزشی است که از این بین در سال 2024 حدود 4 دانشگاه رتبه زیر 100 و 16 دانشگاه رتبه زیر 500 را در جهان کسب کرده‌اند. اعتبار بالای دانشگاه‌های فرانسه در کنار هزینه‌های مقرون به صرفه و امکانات بسیار خوبی که در اختیار دانشجویان قرار داده می‌شود، این کشور را به یکی از محبوب‌ترین مقصدهای مهاجرت تحصیلی جهان تبدیل کرده است. لیست بهترین دانشگاه‌های فرانسه در کنار هزینه تحصیل در جدول زیر ارائه شده است:

نام دانشگاهشهریه سالانه به یورو*رتبه جهانی QS
دانشگاه PSL (Université PSL (Paris Sciences & Lettres2,500- 6,50024
دانشگاه اکول پلی تکنیک (Ecole Polytechnique)7,000- 15,50038
دانشگاه سوربن (Sorbonne University)170- 38059
دانشگاه پاریس ساکلی (Universit Paris-Saclay)170- 38071
دانشگاه عالی عادی لیون فرانسه (Ecole Normale Supérieure de Lyon)2,700- 3,700184
انستیتو علم و فناوری پاریس (Ecole des Ponts ParisTech)3,500- 5,500192
دانشگاه پاریس (Université de Paris)170- 380235
دانشگاه گرونوپل آلپ (Université Grenoble Alpes)2,700- 3,700294
دانشگاه ساینس پو پاریس (Sciences Po Paris14,000- 19,000319
دانشگاه پانتئون سوربن (Université Paris 1 Panthéon-Sorbonne)3,300- 4,500328

* میزان شهریه بر اساس رشته و مقطع تحصیلی متفاوت است و مبالغ اعلام شده به صورت حدودی و میانگین است.

در ادامه به معرفی برترین دانشگاه ها خواهیم پرداخت.

Paris Sciences et Lettres – PSL Research University Paris   دانشگاه تحقیقاتی پاریس

دانشگاه تحقیقاتی پاریس در سال 2010 تاسیس شده و دارای 5 موسسه آموزشی و 9 مرکز علمی و پژوهشی و 10 موسسه علمی وابسته است. این دانشگاه هدف تبدیل به یکی از دانشگاه های تحقیقاتی پیشرو در جهان بنیان گذاری شد. این دانشگاه دربرگیرنده همه رشته ها از علوم مهندسی و هنر گرفته تا علوم انسانی و علوم اجتماعی است. دانشگاه تحقیقاتی پاریس به عنوان یکی از موسسه های عضو Ecole Normale Superieure بسیار انتخابی است و فقط 200 دانشجو در هر سال پذیرش می کند. از فارغ التحصیلان مشهور این دانشگاه می توان به لویی پاستور برنده جایزه نوبل، هانری برگسون و ژان پل سارتر برندگان نوبل ادبیات و متفکر مشهور جهان میشل فوکو، ژاک دریدا و برنارد هانری لوی اشاره کرد.

دانشگاه سوربن   Sorbonne University

دانشگاه سوربن در سال 1257 به عنوان کالج سوربن تاسیس شد و کمی بعد با دانشگاه پیر و ماری کوری ادغام و تشکیل دانشگاه بزرگ سوربن را داد. دانشگاه سوربن فرانسه به عنوان موسسه آموزش عالی خصوصی و غیر انتفاعی در منطقه ایل دو فرانس پاریس واقع شده است. دانشگاه سوربن که از دانشگاه های شهر پاریس است دارای یک شعبه در ابوظبی امارات متحده عربی می باشد. رشته های دانشگاه سوربن فرانسه در مقاطع پیش- کارشناسی (مقطع دیپلم و کاردانی)، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا بسیار متنوع است. متقاضیان می توانند در چندین زمینه تحصیلی در رشته های دانشگاه سوربن فرانسه تحصیل کنند. دانشگاه سوربن فرانسه از دانشگاه های شهر پاریس هر ساله در حدود 45.000 متقاضی ملی و بین المللی را پذیرش می کند.

دانشگاه سوربن

مدرسه پلی تکنیک  Ecole Polytechnique

این مدرسه پلی تکنیک در سال 1794 در شهر پاریس و در منطقه ایل دو فرانس تاسیس شد. مدرسه پلی تکنیک فرانسه در شهر پاریس هر ساله در حدود 3000 تا 3999 متقاضی ملی و بین المللی را پذیرش می کند. مدرسه پلی تکنیک، در فهرست بهترین دانشگاه فرانسه ارائه کننده مقاطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در حوزه های تحصیلی مختلف است.

دانشگاه دیدرو پاریس Paris Diderot University – Paris 7

دانشگاه دیدرو پاریس که با نام دانشگاه پاریس 7 نیز شناخته می شود در سال 1971 تاسیس شد. دانشگاه دیدرو که از بهترین دانشگاه های پاریس و بهترین دانشگاه فرانسه است، در قلب پاریس واقع شده است. این دانشگاه تنها دانشگاهی در پاریس است که طیف وسیعی از رشته های علوم انسانی و علوم و پزشکی را ارائه می دهد. کتابخانه مرکزی دانشگاه به عنوان بزرگترین کتابخانه دانشگاهی در پاریس است که مملو از منابع ارزشمند و کتاب های دیجیتال و خطی و منتشرشده می باشد. دانشگاه دیدرو پاریس طیف گسترده ای از فعالیت های ورزشی غیرمعمول در دانشگاه های کشور فرانسه مانند آکروباتیک، فعالیت های سیرک، بوکس فرانسوی، جودو و ژیمناستیک  جاز را به دانشجویان ارائه می دهد. از فارغ التحصیلان برجسته این دانشگاه می توان متخصص سینولوژیست فرانسوی-چینی، سیسیل دوفلوت سیاستمدار فرانسوی و ده ها فرد تاثیر گذار دیگر را نام برد.

مدرسه ملی پونتز پاریس تک Ecole des Pont’s Paris Tech

مدرسه ملی پونتز پاریس تک از بهترین دانشگاه فرانسه و یک موسسه آموزش عالی غیر انتفاعی است که در سال 1747 تاسیس شده است. این مدرسه دارای یک پردیس در شهر پاریس است و با اینکه دارای وسعت کمی است اما هر ساله در حدود 1000 تا 2000 متقاضی ملی و بین المللی را پذیرش می کند. این مدرسه ملی از بهترین دانشگاه های پاریس طیف وسیعی از رشته های تحصیلی را در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا به متقاضیان ارائه می کند.

مدرسه عالی لیون Ecole Normale Superieure de Lyon

مدرسه عالی لیون از موسسه های آموزش عالی غیر انتفاعی در فرانسه در سال 1987 تاسیس شده است. این مدرسه بسیار کوچک اما دارای رشته های تحصیلی متنوع در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا است و هر سال فقط در حدود 500 متقاضی بین المللی را پذیرش می کند.

دانشگاه پاریس-سودParis-Sud University

دانشگاه پاریس-سود واقع در اورسی در سال 1971 تاسیس شده و دارای 7 پردیس دانشگاهی است. دانشگاه پاریس-سود برای برتری در علوم و ریاضیات شناخته شده است و فارغ التحصیلان این دانشگاه دارای بالاترین نرخ اشتغال پس از فارغ التحصیلی می باشند. آزمایشگاه دانشگاه پاریس-سود دارای امکانات تحقیقی و تخصصی برای رشته های تحصیلی ذرات، فیزیک، فیزیک هسته ای، الکترونیک و علوم نانو است. دانشگاه پاریس-سود دارای بزرگترین پردیس در کشور فرانسه است و بیش از 40 نوع ورزش مختلف از جمله اسب سواری در این دانشگاه وجود دارد. دانشگاه پاریس-سود تنها دانشگاهی است که دارای مرکز اسب سواری می باشد. دانشگاه پاریس-سود تاکنون موفق به دریافت دو جایزه نوبل شده و دارای 4 رشته مدال آور است.

دانشگاه پاریس- سود

دانشگاه اکس مارسی Aix-Marseille University

دانشگاه اکس مارسی در سال 2012 و به عنوان دانشگاه غیر انتفاعی در شهر زیبا و بزرگ مارسی تاسیس شد. این دانشگاه هر سال در حدود 45000 متقاضی ملی و بین المللی را پذیرش می کند و دارای رشته های تحصیلی متنوع در مقاطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا است.

دانشگاه فدرال تولوز میدی پیرنه Federal University of Toulouse Midi-Pyrénées

دانشگاه فدرال تولوز میدی پیرنه در سال 2007 در شهر تولوز فرانسه تاسیس شد. دانشگاه فدرال تولوز رشته های تحصیلی و برنامه های علمی و پژوهشی و مقاطع تحصیلی مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا را به متقاضیان ملی و بین المللی ارائه می دهد. این دانشگاه بر روی پروژه های مشترک مانند تقویت مشارکت بین دانشمندان و معلمان، توسعه پردیس های پایدارتر و دیگر حوزه های تحقیقی با دانشگاه های دیگر همکاری می کند. دانشگاه فدرال تولوز جوایز گوناگونی را در زمینه های علمی مختلف مانند دامپزشکی کسب کرده است.

دانشگاه گرونوبل آلپ Grenoble Alpes University

دانشگاه گرونوبل آلپ به عنوان یک موسسه آموزش عالی غیر انتفاعی در سال 1339 تاسیس شد. دانشگاه گرونوبل آلپ به دلیل وسعت زیاد هر ساله در حدود 40000 تا 50000 متقاضی ملی و بین المللی را پذیرش می کند. این دانشگاه ارائه دهنده رشته های تحصیلی متنوع در مقاطع تحصیلی دیپلم، فوق دیپلم و کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا به متقاضیان است.

هزینه های تحصیل در دانشگاه های برتر فرانسه

هزینه های تحصیل در دانشگاه های کشور فرانسه بر اساس نوع دانشگاه و برنامه و رشته تحصیلی و همچنین مقطع تحصیلی متفاوت است. اما به طور متوسط شهریه دانشگاه های کشور فرانسه سالانه از حدود 200 تا 700 یورو در نوسان است. هزینه های زندگی در فرانسه برای یک دانشجوی بین المللی ماهانه در حدود 700 تا 1000 یورو می باشد. هزینه های زندگی در شهر گران پاریس برای یک دانشجوی بین المللی عبارت است از:

فهرست هزینه های زندگی در پاریسمیانگین هزینه های زندگی در هر ماهمتوسط هزینه های زندگی در هر ماه
هزینه محل اقامت و مسکن439 دلار آمریکا637 دلار آمریکا
هزینه های خورد و خوراک264 دلار آمریکا483 دلار آمریکا
هزینه های حمل و نقل61 دلار آمریکا178 دلار آمریکا
هزینه های ارتباطی و مصرفی81 دلار آمریکا112 دلار آمریکا
هزینه های پوشاک29 دلار آمریکا109 دلار آمریکا
هزینه های اوقات فراغت و ورزش31 دلار آمریکا100 دلار آمریکا
مجموع906 دلار آمریکا1.621 دلار آمریکا

 

محل اقامت در پاریسهزینه ها در هر ماه
اشتراک یک اتاق در آپارتمانی دور از مرکز شهر444 دلار آمریکا
اشتراک یک اتاق در آپارتمانی در مرکز شهر644 دلار آمریکا
یک آپارتمان یک خوابه دور از مرکز شهر658 دلار آمریکا
یک آپارتمان یک خوابه در مرکز شهر932 دلار آمریکا

بهترین دانشگاه های پزشکی فرانسه

فرانسه دانشگاه‌های برجسته‌ای در رشته پزشکی دارد که تحصیل در هر یک، اعتبار بالایی به مدرک تحصیلی شما خواهد داد. رشته پزشکی در فرانسه یک دوره 9 ساله است که خود به چند دوره تحصیلی تقسیم می‌شود و در هر دوره به دلیل سختگیری‌های که روی دانشجویان وجود دارد، مطمئناً افرادی که بتوانند کل مدت تحصیل را با موفقیت سپری کنند دارای مهارت و دانش بالایی در رشته پزشکی خواهند بود. فهرست برترین دانشگاه‌های پزشکی فرانسه در جدول زیر به همراه شهریه اعلام شده است:

نام دانشگاهشهریه سالانه به یورورتبه جهانی در رشته پزشکی
دانشگاه پاریس (Université de Paris)170- 38030
دانشگاه سوربن (Sorbonne University)170- 38048
دانشگاه پاریس ساکلی (Universit Paris-Saclay)170- 38069
دانشگاه اکس مارسی (Aix-Marseille University)2,770- 3,770152
دانشگاه مونپلیه (Universite de Montpellier)180- 700189
دانشگاه بوردو (Universite de Bordeaux)2,770- 3,770197
دانشگاه کلود برنارد لیون ۱ (Claude Bernard University Lyon1)400- 520265
دانشگاه UPEC400-560295
دانشگاه استارسبورگ (Universite de Strasbourg)600314
دانشگاه نانت (Nantes Universite)2,770- 3,770319

بر این اساس در این بخش از مقاله برای آشنایی با 7 دانشگاه برتر پزشکی فرانسه فهرستی از بهترین دانشگاه پزشکی فرانسه را ارائه می دهیم:

دانشگاه سوربن   Sorbonne University

دانشگاه سوربن به عنوان بهترین دانشگاه پزشکی فرانسه در بالاترین جایگاه فهرست بهترین دانشگاه های پزشکی فرانسه قرار دارد. این دانشگاه تاکنون جوایز جهانی بسیاری از جمله جایزه نوبل پزشکی و فیزیک را کسب کرده است.

 دانشگاه پاریس-سودParis-Sud University

دانشگاه پاریس-سود که برای برنامه ها و رشته های تحصیلی علمی از جمله رشته پزشکی شناخته شده است یکی دیگر از بهترین دانشگاه های پاریس و بهترین دانشگاه پزشکی فرانسه است.

دانشگاه پاریس UNIVERSITY de Paris

دانشگاه دِ پاریس که در سال 2019 تاسیس شده است دارای یکی از شناخته شده ترین بخش های آموزش پزشکی در فرانسه می باشد.

University de Lyon  دانشگاه لیون

دانشگاه لیون دارای 12 موسسه علمی و 25 موسسه وابسته در شهر لیون فرانسه واقع شده است. این دانشگاه از بهترین دانشگاهای فرانسه در رشته پزشکی است.

دانشگاه اکس مارسی Aix-Marseille University

دانشگاه اکسی مارسی که از قدیمی ترین دانشگاه های کشور فرانسه است در زمان پادشاهی لوئیز دوم تاسیس شد. علاوه بر رشته پزشکی این دانشگاه رشته های داروسازی و داروشناسی را نیز به متقاضیان ارائه می دهد.

University de Lille Nord de France دانشگاه لیل

دانشگاه لیل نورد به عنوان بهترین دانشگاه پزشکی فرانسه با دارا بودن بیش از 70 هزار دانشجوی مشغول تحصیل از بزرگترین دانشگاه های این کشور نیز محسوب می شود. این دانشگاه با وجود 12 هزار دانشجوی پزشکی یکی از بزرگترین موسسه های آموزش پزشکی در فرانسه می باشد.

University Paris Est دانشگاه پاریس ایست

دانشگاه پاریس ایست که در سال 2015 تاسیس شده است دارای 7 موسسه علمی می باشد و به عنوان یکی از 7 دانشگاه برتر پزشکی فرانسه محسوب می شود.

دانشگاه سوربن فرانسه

لیست دانشگاه های دولتی فرانسه

بیشتر دانشگاه های کشور فرانسه دانشگاه های دولتی می باشند. دانشگاه های دولتی در فرانسه بر اساس اعلام uniRank دارای معیارهای مشخصی می باشند. از مهم ترین معیارهای دانشگاه های دولتی فرانسه موارد زیر را می توان نام برد:

  • دانشگاه ها و موسسه های آموزش عالی دولتی در فرانسه دارای مجوز یا اعتبار از طرف سازمان آموزش عالی فرانسه می باشند.
  • دانشگاه ها و موسسه های آموزش عالی دولتی فرانسه مقاطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا را در رشته های مختلف به متقاضیان ارائه می دهند و مدت زمان تحصیل در مقطع کارشناسی دانشگاه های دولتی فرانسه حداقل 4 سال است.
  • دانشگاه ها و موسسه های آموزش عالی دولتی فرانسه دوره های آموزشی را بیشتر در قالب آموزش سنتی و حضوری به متقاضیان ارائه می دهند و آموزش از راه دور و آنلاین ندارند.
نام دانشگاهشهر
1Université de StrasbourgStrasbourg …
2Université de LilleLille
3Université de ParisParis
4Sorbonne UniversitéParis …
5École Normale SupérieureParis
6Université de LorraineNancy …
7Université de BordeauxBordeaux …
8Université Grenoble AlpesSaint-Martin-d’Hères …
9Université Paris-SaclaySaint-Aubin …
10Université Claude Bernard Lyon 1Villeurbanne …
11École Normale Supérieure de LyonLyon
12Université Paris 1 Panthéon-SorbonneParis …
13Université de MontpellierMontpellier …
14Université Côte d’AzurNice …
15Institut d’Études Politiques de ParisParis …
16Aix-Marseille UniversitéMarseille …
17Université de NantesNantes …
18Université de Caen NormandieCaen …
19École PolytechniquePalaiseau
20École Centrale de LyonÉcully
21Université de Rennes 1Rennes …
22Université Clermont AuvergneClermont-Ferrand …
23Université Paris NanterreNanterre …
24Université de PoitiersPoitiers …
25Université de ToursTours …
26Université de Franche-ComtéBesançon …
27Université Paris 8 Vincennes-Saint-DenisSaint-Denis …
28Université de BourgogneDijon …
29Université Lumière Lyon 2Lyon …
30École des Hautes Études en Sciences SocialesParis …
31Université Toulouse III – Paul SabatierToulouse …
32Université d’AngersAngers …
33Université Toulouse – Jean JaurèsToulouse …
34École des Hautes Études Commerciales de ParisJouy-en-Josas …
35Université Paris-DauphineParis
36Université Paris 13Villetaneuse …
37CentraleSupélecGif-sur-Yvette …
38Grenoble INPGrenoble …
39Université Rennes 2Rennes …
40Université de Rouen NormandieMont-Saint-Aignan …
41Université de Technologie de CompiègneCompiègne
42MINES ParisTechParis …
43Université Sorbonne Nouvelle – Paris 3Paris …
44Université de Picardie Jules VerneAmiens …
45Université de LimogesLimoges …
46Institut National des Sciences Appliquées de LyonVilleurbanne …
47Université Paris-Est Créteil Val de MarneCréteil …
48Télécom ParisParis …
49Université de Versailles Saint-Quentin-en-YvelinesVersailles
50IMT AtlantiqueNantes …
51Université de Bretagne OccidentaleBrest
52Université de Reims Champagne-ArdenneReims …
53Université Paris-Est Marne-la-ValléeMarne-la-Vallée
54Université Jean Moulin Lyon 3Lyon …
56École des Ponts ParisTechChamps sur Marne …
58Université Savoie Mont BlancChambéry …
59Le Mans UniversitéLe Mans …
60Université Paul Valéry Montpellier 3Montpellier
61Université de Pau et des Pays de l’AdourPau …
62Université d’OrléansOrléans …
63Université Jean MonnetSaint-Étienne …
64CY Cergy Paris UniversitéCergy-Pontoise …
65Université Bordeaux MontaignePessac …
66ENSTA ParisTechPalaiseau
67Université de Haute-AlsaceMulhouse …
68Université de Perpignan Via DomitiaPerpignan …
69École Normale Supérieure Paris-SaclayCachan
71Université Paris 2 Panthéon-AssasParis …
72Arts et Métiers ParisTechParis …
73École Nationale Supérieure des Sciences de l’Information et des BibliothèquesVilleurbanne
74Université de ToulonLa Garde …
76Université Toulouse 1 CapitoleToulouse …
77École Nationale Supérieure des Mines de St-EtienneSaint-Étienne
78Université Polytechnique Hauts-de-FranceValenciennes …
79Avignon UniversitéAvignon
82École des Hautes Études en Santé PubliqueRennes …
83La Rochelle UniversitéLa Rochelle
84Télécom SudParisÉvry
85Université du Littoral Côte d’OpaleDunkerque …
87Université Bretagne SudLorient …
89Université d’Évry-Val d’EssonneÉvry
91Université d’ArtoisArras …
93Institut National des Sciences Appliquées de ToulouseToulouse
94Centrale LilleVilleneuve-d’Ascq …
95Institut National des Langues et Civilisations OrientalesParis
97Université de Technologie de TroyesTroyes
98Montpellier SupAgroMontpellier …
100École Centrale de NantesNantes
101Université du HavreLe Havre
102Institut Supérieur de l’Aéronautique et de l’EspaceToulouse
104Université de Technologie de Belfort-MontbéliardBelfort …
106École Nationale de l’Aviation CivileToulouse …
107École Nationale d’AdministrationStrasbourg
108AgroParisTechParis …
109École supérieure de physique et de chimie industrielles de la Ville de ParisParis
110École Nationale Vétérinaire d’AlfortMaisons-Alfort
111Institut National Polytechnique de ToulouseToulouse
112IMT Mines AlbiAlbi
116IMT Nord EuropeDouai
117VetAgro SupLempdes …
123Université de Corse Pasquale PaoliCorte …
124Bordeaux INPTalence
125Institut Agro Rennes-AngersRennes …
128Institut National des Sciences Appliquées de RennesRennes
129Institut National des Sciences Appliquées de RouenSaint-Étienne-du-Rouvray
131École Nationale Supérieure d’Ingénieurs de CaenCaen …
134IMT Mines AlèsAlès, Montpellier …
135École Nationale Supérieure de l’Électronique et de ses ApplicationsCergy-Pontoise
136ENSAE ParisTechMalakoff
137École Nationale Vétérinaire de ToulouseToulouse
138Institut National des Sciences Appliquées de StrasbourgStrasbourg
142École Nationale Vétérinaire, Agroalimentaire et de l’alimentation de Nantes-AtlantiqueNantes
146École Nationale Supérieure de Techniques Avancées BretagneBrest
147École Nationale des Travaux Publics de l’ÉtatVaulx-en-Velin
149École Centrale de MarseilleMarseille
150École Nationale d’Ingénieurs de TarbesTarbes
152Institut National Universitaire ChampollionAlbi …
156École Normale Supérieure de RennesBruz
158Université de NîmesNîmes
163École Nationale Supérieure de Mécanique et d’AérotechniqueChasseneuil-du-Poitou …
165École Nationale des Sciences GéographiquesMarne-la-Vallée …
170Institut Agro DijonDijon
172École Nationale d’Ingénieurs de Saint-ÉtienneSaint-Étienne
173École Nationale de la Statistique et de l’Analyse de l’informationBruz …
174École Nationale Supérieure de Mécanique et des MicrotechniquesBesançon
175École Nationale Supérieure de Chimie de RennesRennes
178École Nationale d’Ingénieurs de BrestBrest
179Supméca – Institut Supérieur de MécaniqueSaint-Ouen
183École Nationale Supérieure Agronomique de ToulouseAuzeville-Tolosane
184École Nationale Supérieure d’Informatique pour l’Industrie et l’EntrepriseÉvry …
185École Nationale Supérieure des Arts et Industries TextilesRoubaix
187École d’ingénieurs SIGMA ClermontAubière
188École Nationale Supérieure des Sciences AgronomiquesGradignan
190École Nationale Supérieure de Chimie de MontpellierMontpellier
192École des Ingénieurs de la Ville de ParisParis
194IFP SchoolRueil-Malmaison
205École Nationale Supérieure de Chimie de ParisParis
208École Nationale Supérieure de Chimie de LilleVilleneuve-d’Ascq …
211Institut National des Sciences Appliquées Centre Val de LoireBlois …
221École Nationale de la MétéorologieToulouse
228École Nationale Supérieure d’Architecture de NancyNancy

دانشگاه های دولتی فرانسه در مناطق 3 گانه

دانشگاه های کشور فرانسه دولتی و خصوصی و غیر انتفاعی می باشند که البته تحصیل در دانشگاه های دولتی با هزینه مقرون به صرفه و اخذ مدرک معتبرتر همراه است. دانشگاه های دولتی در کشور فرانسه در 3 منطقه ایل دو فرانس، اوورن-رون-آلپ و هات دی فرانس قرار دارند. در بخش های قبل دانشگاه های دولتی در منطقه ایل دو فرانس را ذکر کردیم. در ادامه به ارائه دانشگاه های دولتی فرانسه در مناطق اوورن-رون- آلپ و هات دی فرانس می پردازیم:

لیست دانشگاه های دولتی در منطقه اوورن- راین-آلپ

  • دانشگاه Clermont Auvergne
  • دانشگاه  Savoie Mont Blanc
  • دانشگاه  Grenoble Alpes
  • دانشگاه Claude-Bernard Lyon
  • دانشگاه  Lumière Lyon
  • دانشگاه  Jean Moulin Lyon
  • دانشگاه  Jean Monnet
  • دانشگاه Catholique de Lyon

لیست دانشگاه های دولتی در منطقه هاوت دی فرانس

  • دانشگاه آرتوا
  • دانشگاه  Lille
  • دانشگاه  Charles de Gaulle
  • دانشگاه  catholique de Louvain
  • دانشگاه ساحلی Côte d’Opale
  • دانشگاه والنسین و هاینو کامبرزیس
  • دانشگاه  Technologie de Compiègne

دانشگاه های دولتی فرانسه در مناطق 3 گانه

بهترین دانشگاه های پاریس2023

پاریس، یکی از زیباترین شهرهای جهان دارای بهترین دانشگاه های ملی و بین المللی است. این شهر مقصد محبوب متقاضیان بین المللی می باشد و در سال اخیر در رتبه 7 در رنکینگ و رتبه بندی بهترین شهر دانشجویی جهان QS قرار گرفت. سیستم رتبه بندی QS در حدود 32 دانشگاه برتر فرانسه را رتبه بندی کرد که 12 دانشگاه برتر این رتبه بندی در شهر پاریس قرار دارند. در جدول زیر 10 دانشگاه برتر شهر پاریس بر اساس سیستم رتبه بندی جهانی QS ارائه شده است:

رنکینگ و رتبه دانشگاه ها در میان دانشگاه های پاریسرنکینگ و رتبه در جهاندانشگاه های پاریس
144Université PSL
2=49Institut Polytechnique de Paris
372Sorbonne University
4=85Université Paris-Saclay
5245Ecole des Ponts ParisTech
=7=261Sciences Po
=7=261Université de Paris
8=290Université Paris 1 Panthéon-Sorbonne
9601-650University Paris 2 Panthéon-Assas
10801-1000CY Cergy Paris University

رنکینگ دانشگاه های کشور فرانسه QS 2023

سیستم رتبه بندی جهانی QS به تازگی جدیدترین رنکینگ ها و رتبه بندی های خود از بهترین دانشگاه های جهان را اعلام کرد. بر اساس این گزارش ها 32 دانشگاه بزرگ فرانسه همانند سال گذشته رتبه جهانی خود را حفظ کرده و برخی نیز به جایگاه های بالاتر صعود کرده اند. 6 دانشگاه فرانسه در بین 200 دانشگاه اول و برتر جهان، 4 دانشگاه در میان 100 دانشگاه برتر جهان و 2 دانشگاه در میان 50 دانشگاه برتر جهان قرار دارند.

بر این اساس کشور فرانسه در حال حفظ یا افزایش رتبه های جهانی دانشگاه های خود است. بر طبق رنکینگ و رتبه بندی جهانی QS دانشگاه های کشور فرانسه پس از دانشگاه های آمریکا و بریتانیا و چین در رتبه 7 جهانی قرار دارند. این رتبه خوب به دلیل عملکرد 32 دانشگاه و موسسه آموزش عالی در فرانسه است که در رتبه های برتر ایستاده اند.

سیستم رتبه بندی دانشگاه های جهان QS یک سیستم رنکینگ جهانی سالانه دانشگاه های جهان است که از سال 2018 توسط شرکت تخصصی بریتانیایی با استفاده از نتایج بیش از 1400 دانشگاه و کالج در بیش از 90 کشور جهان منتشر شده است. سیستم رتبه بندی و رنکینگ جهانی QS به همراه THE و SHANGHAI از قابل اعتمادترین رنکینگ ها در جهان است.

دانشگاه های برتر فرانسه در میان 100 دانشگاه برتر جهان در سال 2023

  • PSL University (26th, +18 ranks compared to 2022) ، دانشگاه PLS
  • Institut Polytechnique de Paris (48th, +1 rank, compared to last year) ، دانشگاه پلی تکنیک فرانسه
  • Sorbonne University (60th, +12) ، دانشگاه سوربن فرانسه
  • University of Paris-Saclay (69th, +17) ، دانشگاه پاریس-ساکلی
  • دانشگاه های برتر فرانسه در میان 200 دانشگاه برتر جهان در سال 2023 عبارتند از:
  • ENS Lyon (111th, +19) دانشگاه لیون ENS
  • Ecole des Ponts ParisTech (174th, +71 ranks, a personal record!)  دانشگاه پونتز پاریس تک

دانشگاه های برتر فرانسه در میان 500 دانشگاه برتر جهان در سال 2023

  • Paris Cité University (248th +13) دانشگاه سیته پاریس
  • Sciences Po Paris (259th) دانشگاه علوم پاریس
  • Paris 1 Pantheon-Sorbonne University (300th, +10) دانشگاه سوربن پانتئون پاریس
  • University of Grenoble Alpes (317th, +3) دانشگاه کرنوبل آلپ
  • University of Strasbourg (434th, +13) دانشگاه استراسبورگ
  • INSA Lyon (457th) دانشگاه لیون INSA
  • Aix-Marseille University (490th)

6 دانشگاه برتر فرانسه

دانشگاه های انگلیسی زبان فرانسه

دانشگاه های انگلیسی زبان فرانسه

در فرانسه بیش از 1100 برنامه تحصیلی به زبان انگلیسی ارائه می‌شود و دانشجویانی که تمایل دارند به زبان انگلیسی در فرانسه تحصیل کنند می‌توانند وارد دانشگاه‌های انگلیسی زبان فرانسه شوند. این برنامه‌های تحصیلی تمام مقاطع را پوشش می‌دهند و در حال افزایش هستند. در حال حاضر 80 درصد از رشته‌های مهندسی، مدیریت، تجارت، بهداشت، علوم محیط زیست و فناوری به زبان انگلیسی در فرانسه تدریس می‌شوند و دانشجویان بین‌المللی که زبان فرانسوی نمی‌دانند، این امکان را دارند تا به زبان انگلیسی در این رشته‌ها ادامه تحصیل دهند. از دانشگاه‌های انگلیسی زبان فرانسه می‌توان موارد زیر را نام برد:

نام دانشگاهشهریه سالانه به یورو
موسسه لندن در پاریس (The University of London Institute in Paris)12 هزار تا 19 هزار پوند
دانشگاه پاریس- دوفین (Paris- Dauphine)1,700- 6,600
دانشگاه پلی تکنیک اکول (Ecole Polythechnique)13 هزار تا 20 هزار
مدرسه بازرگانی EDC Paris (EDC Paris Business School)10 هزار تا 26 هزار
دانشگاه آتلانتیکو (IMT)5 هزار تا 12 هزار
دانشگاه تجارت آمریکا  (American Business School)10 هزار
دانشگاه  EBS ‌پاریس   (EBS Paris)10 هزار
مدرسه تجارت EDC پاریس  (EDC Paris Business School)5 هزار تا 30 هزار
مدرسه مهندسی ‌‌‌ایزپ  (Esaip School Engineers)7 هزار تا 11 هزار
دانشگاه گر نوبل ESC (ESC Grenoble)12 هزار تا 18 هزار

دانشگاه های رایگان فرانسه

انتخاب تحصیل در فرانسه به معنای دستیابی به برنامه هایی با کیفیت بالا است که برای طیف گسترده ای از علایق دانشجویی طراحی شده است. میزان شهریه در موسسات آموزش عالی پایین است زیرا دولت فرانسه به آموزش عالی یارانه می دهد. هزینه واقعی آموزش و پرورش همان هزینه ای است که در سایر نقاط جهان وجود دارد – حدود ۱۰۰۰۰ یورو در سال است.

در ادامه لیست دانشگاه های رایگان فرانسه را خواهیم داشت:

  1. دانشگاه پاریس
  2. دانشگاه ژان مونه
  3. دانشگاه کلاود برنارد
  4. دانشگاه بلیز پاسکال
  5. دانشگاه هنری پوینکر
  6. دانشگاه جوزف فوریه
  7. دانشگاه 13 پاریس
  8. دانشگاه پیر و ماری کوری
  9. دانشگاه سطح بالا، پاریس ( پاریس ENS )
  10. دانشگاه پاریس-sud11

شرایط تحصیلی در دانشگاه های برتر فرانسه

به منظور اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه های برتر فرانسه متقاضیان باید دارای مدرک زبان فرانسه و شرایط تحصیلی عالی باشند. از مهم ترین شرایط تحصیلی در بهترین دانشگاهای فرانسه دارا بودن مدرک زبان فرانسه و شایستگی های علمی و تحصیلی است. شرایط تحصیل رایگان و کم هزینه در دانشگاه های دولتی فرانسه و با ارائه مدرک زبان فرانسه و نمره های تحصیلی عالی وجود دارد. شرایط تحصیل در دانشگاه های برتر فرانسه به صورت رقابتی است و متقاضیانی در این رقابت موفق می شوند که دارای صلاحیت های علمی بالاتری باشند.

شرایط تحصیلی در دانشگاه های برتر فرانسه

شرایط اپلای فرانسه

پس از یادگیری زبان، اولین گام برای مهاچرت به فرانسه و  وارد شدن به داشنگاه ها اپلای و درخواست پذیرش می باشد. متقاضیان برای شروع اپلای برای دانشگاه های فرانسه و دریافت پرونده ثبت نامه که هر سال از اواخر ژانویه و اواسل فوریه شروع می شود، باید ابتدا باه پایگان اینترنتی دانشگاه های مورد نظر مراجعه کنند. پس از مطالعه نحوه ثبت نام، شرایط تشکیل پرونده، رشته مورد نظر را یافته و پس از انجام مراحل ثبت نام، باید فرم درخوایت را تکمیل کرده و به همراه سایر مدارک برای دانشگاه پست کنند. تحصیل در دانشگاه های فرانسه رایگان است، اما برای ثبت نام باید مبلغ کمی پرداخت شود که این مبلغ بسته به رشته تحصیلی و … از 100 تا 700 یورو متغیر خواهد بود. افراد باید علاوه بر پرداخت هزینه های ترجمه مدارک و تائید آن ها توسط سفارت، تمبر بین المللی برای دانشگاه بابت تشکیل پرونده، ویزا و بلیط هواپیما، مبلغی را به عنوان تمکن مالی در حساب خود داشته باشند. سفارت فرانسه قبل از صدور ویزا برای متقاضیان، ابتدا از استطاعت مالی افراد اطمینان حاصل می کند و افراد باید حداقل 4000 یرورو در حساب بانکی خود داشته باشند.

متقاضیان برای اپلای فرانسه باید به تقویم آموزشی دانشگاه های این کشور توجه داشته باشند و از یک سال قبل مقدمات اقامت تحصیلی توسط افراد فراهم شود. سال تحصیلی در دانشگاه های فرانسه از ماه سپتامبر آغاز شده و تا ماه مه ادامه دارد و امتحانات نیز در ماه های فوریه و ژوئن می باشد. معمولا آخرین مهلت برای تکمیل درخواست اپلای برای دانشجویان در بهار و 30 آوریل می باشد و افراد باید تا این تاریخ پرونده درخواستی خود را برای دانشگاه مورد نظر ارسال کنند. موسسات آموزشی در بازه زمانی 15 ژوئن تا 15 سپتامبر مراحل تصمیم گیری برای آموزش آکادمیک در مورد یک یا چند ترم تحصییل را انجام می دهند.

در صورتی که متقاضیان با مدرک دیپلم اقدام به اپلای فرانسه نمایند، باید در آزمون تعیین سطح زبان شرکت کنند. دانشگاه های فرانسه و همچنین بخش فرهنگی سفارت فرانسه داخل ایران هر ساله از اوایل دسامبر تا اواسط ژانویه پرونده رشته های تحصیلی و دانشگاه های فرانسه را منتشر می کنند. پس از انتخاب رشته و دانشگاه مورد نظر، پرونده ها به سفارت باز گردانده می شوند تا تاریخ دقیق امتحان مشخص شود. این امتحان معمولا اواخر فوریه می باشد که از دو بخش شنیداری و نوشتاری تشکیل شده است. بخش شنیداری یک مصاحبه یا یک گزارش می باشد و بخش نوشتاری آن شامل درک متن هایی از روزنامه های فرانسه از جمله فیگارو و لوموند می باشد و بخش بعدی آن نوشتن یک انشا می باشد. نتایج این آزمون ببین ماه های مارس تا ژوئن اعلام خواهد شد.

در صورتی که متقاضیان برای مقاطع بالا تر از کارشناسی اقدام به اپلای فرانسه نمایند، باید با دانشگاه مربوطه مکاتبه نموده و درخواست پذیرش خود را شخصا برای آن ها ارسال کنند. پس از مکاتبه نیز متقاضیان بایستی برای پذیرش دانشگاه های فرانسه، در مصاحبه ای که در سفارت برگزار می شود شرکت کنند.

نامه اپلیکیشن یا SOP برای اپلای فرانسه

همه دانشگاه های فرانسه این بخش از پذیرش را شامل نمی شوند و فقط برخی دانشگاه ها مقاله یا انگیزه نامه درخواست می کنند. انگیزه نامه باید سوابق تحصیلی افراد را در بر داشته باشد. همچنین متقاضیان باید در انگیزه نامه توضیخ دهند که چرا می خواهند در آن دانشگاه تحصیل کنند و آن دانشگاه چگونه به افراد در آینده کمک می کند. در انگیزه نامه متقاضیان باید توانایی های خود را به خوبی به تصویر بکشند تا دانشگاه مجاب شود آن ها را پذیرش کند. در برخی دانشگاه ها با توجه به شرایط مخصوص به خود، آزمون های ورودی و مصاحبه های شخصی از افراد گرفته می شود.

آزمون مهارت های زبان

تسلط به زبان بستگی به دوره آموزشی دارد که متقاضیان انتخاب کرده اند. برخی دانشگاه ها به زبان فرانسه تدریس می کنند و در برخی دیگر امکان تحصیل به زبان انگلیسی نیز وجود دارد. برای تحصیل در فرانسه با توجه به شرایط دانشگاه، افراد باید در آزمون های مربوطه شرکت کنند که به شرح زیر می باشند:

  • آزمون های TCF، DELF و DALF مخصوص افرادی است که قصد تحصیل در فرانسه به زبان فرانسوی را دارند.
  • آزمون های آیلتس و تافل برای دانشگاه هایی که دوره های خود را به زبان انگلیسی برگزار می کنند الزامی است.
  • آزمون های GMAT و GRE آزمون های رقابتی هستند که برخی دانشگاه ها از متقاضیان درخواست می کنند که در آن ها شرکت کنند.
آزمون مهارت های زبان

آزمون مهارت های زبان

شرایط اپلای فرانسه در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد

شرایط اپلای فرانسه برای دانشجویان بین المللی بسته به عوامل مختلفی همچون نوع دانشگاه، نوع دوره تحصیل و مقطع تحصیلی متفاوت است. از این رو دانشجویان برای اپلای دانشگاه های فرانسه باید به سایت دانشگاه مورد نظر مراجعه کرده و شرایطی مربوط به همان دانشگاه را بررسی کنند. برای این که افراد بتوانند در دانشگاه مورد نظر اپلای کنند، باید علاوه بر ارائه اطلاعات شخصی، ریز نمرات مقاطع قبلی را نیز ارائه دهند، چرا که وضعیت و توانایی دانشجویان از ریز نمرات آن ها قابل بررسی می باشد. برای اپلای در دانشگاه های این کشور، بعضی دانشگاه ها دانشجویان را ملزم به شرکت در آزمون های استانداردی همچون GMAT، GRE و یا LAST می نمایند. افراد برای اپلای در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد باید پس از ارسال درخواست پذیرش برای دانشگاه مربوطه، در سایت کامپوس فرانسه اقدام به تشکیل پرونده نمایند. برای ارسال درخواست پذیرش نیز متقاضیان باید به صورت آنلاین پرونده تشکیل دهند و بر روی نرم افزار Etudes en France بارگزاری نمایند.

افراد برای تحصیل در دانشگاه های فرانسه به زبان انگلیسی، باید مدرک زبان انگلیسی آیلتس یا تافل ارائه دهند. حداقل نمره زبان مورد نیاز برای تحصیل در دانشگاه های فرانسه بستگی به نوع دوره انتخابی و نوع دانشگاه دارد. از این رو برای اطلاع از حداقل نمره زبان باید به سایت دانشگاه مورد نظر مراجعه کرد. البته افراد در تحصیل به زیان انگلیسی نیز نباید از آموزش زبان فرانسه غافل شوند، زیرا برای ارتباط با جامعه فرانسه در حین تحصیل، تسلط به زبان فرانسه الزامی است.

شرایط اپلای در مقطع دکتری

هزینه های پایین تحصیل در فرانسه، سبب شده بسیاری از دانشجویان بین المللی برای تحصیل در این کشور ترغیب شوند.

برای پذیرش در مقطع دکتری، متقاضیان باید از معدل بالایی در مقاطع قبلی برخوردار باشند و همچنین تلاش کنند تا رزومه خود را قوی کنند. داشتن مقالات علمی معتبر و تسلط به زبان از مواردی هستند که شانس اپلای افراد را در مقطع دکتری افطایش می دهند. افراد برای اپلای در مقطع دکتری باید با استاد مورد نظر در دانشگاه مربوطه مکاتبه داشته باشند و پس از تائید درخواست پذیرش به سایت کامپوس فرانس مراجعه نمایند. برای مقطع دکتری ممکن است بسته به درخواست استاد راهنما، متقاضیان نیازی به ارائه مدرک زبان نداشته باشند. در صورتی که افراد بتوانند از استاد مربوطه قرارداد کاری دریافت کنند، می توانند برای دریافت ویزای علمی درخواست دهند، بدون این که در سایت تشکیل پرونده بدهند.

شرایط اپلای در رشته پزشکی

برای تحصیل پزشکی در دانشگاه های دولتی فرانسه، متقاضیان باید حتما تسلط به زبان فرانسوی داشته باشند. حدود 8 درصد از دانشجویان پزشکی فرانسه را دانشجویان بین المللی تشکیل می دهند. یکی از اصلی ترین شرایط اپلای و تحصیل پزشکی در فرانسه داشتن مدرک زبان فرانسه در سطح B2 می باشد. مدرک زبان فرانسه DELF و DALF به عنوان دیپلم زبان فرانسوی به شمار می روند و اعتبار آن ها مادام العمر می باشد. برای تحصیل به زبان انگلیسی در رشته پزشکی فرانسه، دانشجویان باید در دانشگاه های خصوصی این کشور اپلای کنند. از بهترین دانشگاههای پزشکی در فرانسه می توان به دانشگاه سوربن، دانشگاه لیون، دانشگاه پاریس ساکلای، لورین و پاریس ساد اشاره کرد.

شرایط اپلای در رشته پزشکی

شرایط اپلای در رشته پزشکی

نحوه اپلای و پذیرش دانشگاه های فرانسه

کشور فرانسه سالانه 300 هزار دانشجوی بین المللی را از کشور های عضو اتحادیه اروپا و خارج از اتحادیه اروپا جذب می کند.

یکی از اصلی ترین دلایل محبوبیت دانشگاه های فرانسه به دلیل پایننبودن هزینه های تحصیل و حتی رایگان بودن آن می باشد.

اگر شما هم علاقمند به تحصیل در دانشگاه های فرانسه هستید باید در مورد نحوه اپلای فرانسه بیشتر بدانید. در این قسمت با ما همراه باشید تا در مورد نحوه اپلای برای دانشگاه های فرانسه بیشتر آشنا شوید و به این سوال که “چگونه برای دانشگاه های فرانسه اپلای کنیم؟” پاسخ دهیم.

روش اپلای برای دانشگاه های فرانسه به ملیت افراد بستگی دارد و نحوه اپلای برای دانشجویان اتحادیه اروپا و خارج از اتحادیه اروپا متفاوت می باشد.

  • دانشجویان اتحادیه اروپا این امکان را دارند که همچون دانشجویان فرانسوی، به صورت مستقیم به دانشگاه مورد نظر درخواست بدهند.
  • دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا باید از طریق یک سیستم آنلاین که قبلا با نام CEF شناخته می شد و در حال حاضر “رویه تحصیل در فرانسه” نام دارد، درخواست پذیرش خود را ارسال کنند. متقاضیان از طریق این سیستم می توانند وضعیت درخوایت خود را به صورت آنلاین پیگیری کنند. دانشجویان بین المللی خارج از اتحادیه اروپا برای پذیرش دانشگاه های فرانسه نیاز به ویزای تحصیلی نیز خواهند داشت.
  • در صورتی که افراد در اروپا زندگی کنند اما تابعیت اروپایی نداشته باشند، باید از طریق سفارت و یا کنسولگری محل زندگی خود اقدام به درخواست پذیرش نمایند.

مدارک لازم برای اپلای فرانسه

برای اپلای دانشگاه های فرانسه متقاضیان باید مدارک مورد نیاز را جمع آوری کرده و به صورت تکمیل شده ارائه کنند. مدارک لازم برای پذیرش در دانشگاه های فرانسه به شرح زیر می باشند:

  • مجوز Campus France
  • کارت شناسایی و یا پاسپورت معتبر
  • عکس
  • مدارک تحصیلی به همراه ترجمه آن ها
  • هزینه ثبت نام
  • گواهی پذیرش یا پیش ثبت نام ارائه شده توسط دانشگاه
  • رزومه تحصیلی
  • نامه همراه یا کاورلتر
  • ریزنمرات
  • هزینه لازم برای تمکن مالی ( حداقل 800 یورو در ماه)
  • کپی ابیمه سلامت اروپایی برای دانشجویان اتحادیه اروپا
  • مدرک زبان فرانسه و یا انگلیسی (بسته به زبان دوره تحصیلی)
  • ثبت نام تامین اجتماعی (رایگان می باشد)

ددلاین دانشگاه های فرانسه

برای تحصیل در فرانسه افراد می توانند دو بار در سال اپلای کنند که شامل پذیرش بهار و پذیرش پاییز می شود.

  • برای پذیرش پاییز از 17 ژانویه تا یک آوریل، برای پذیرش فرصت وجود دارد که بسته به نوع مدرک و … این زمان متغیر می باشد.در برخی موارد پس از تاریخ ذکر شده نیز امکان اپلای برای دانشگاه های فرانسه وجود دارد.
  • ددلاین دانشگاه فرانسه برای پذیرش بهار از 15 سپتامبر می باشد و دانشجویان می توانند برای پذیرش در این تاریخ اقدام نمایند.
  • برای درخواست جهت TCF در فرایند DAP از نوامبر تا 22 ژانویه فرصت خواهد بود.
ددلاین دانشگاه های فرانسه

ددلاین دانشگاه های فرانسه

مزایای اپلای دانشگاه های فرانسه

افراد با اپلای فرانسه مزایای زیادی به دست می آورند که از این مزایا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هزینه تحصیل در فرانسه بسیار پایین است.
  • افراد با تحصیل در این کشور از کمک هزینه تهیه مسکن برخوردار می شوند.
  • با تحصیل در فرانسه دانشجویان از بیمه رایگان برخوردار می شوند.
  • دانشجویان در مقطع دکترا حقوق دریافت می کنند.
  • در دانشگاه های فرانسه می توان به زبان انگلیسی تحصیل کرد.
  • دانشگاه های فرانسه از کیفیت آموزشی بالایی برخوردار هستند.
  • افراد می توانند در کنار تحصیل به کار دانشجویی مشغول شوند.

شرایط اپلای دانشگاه های فرانسه

فرانسه دارای دانشگاه های مختلفی می باشد که هر کدام بسته به امکاناتی که دراد شرایط مختلفی را برای دانشجویان فراهم می کند. طبق گزارشات به دست آمده 41 دانشگاه از این کشور بین 1000 دانشگاه مطرح جهان قرار دارند و همین مسئله فرانسه را به سک گزینه عالی برای مهاجرت تحصیلی تبدیل کرده است. در این قسمت می خواهیم شرایط اپلای فرانسه برای هر یک از دانشگاههای این کشور ار شرح دهیم. اگر قصد اپلای برای دانشگاه های فرانسه را دارید، این توضیحات به شما کمک می کند انتخاب بهتری داشته باشید.

دانشگاه اکول پلی ‌تکنیک فرانسه

این دانشگاه بورسیه های متعددی به دانشجویان ارائه می دهد و کمک هزینه های تحصیلی در اختیار افراد قرار می دهد. با این حال اگر دانشجویان موفق به دریافت بورسیه نشدند، باز می توانند از این دانشگاه پذیرش دریافت کنند. برای اپلای فرانسه در مقطع کارشناسی ارشد در این دانشگاه داشتن مدرک کارشناسی در یکی از رشته های مهندسی و برخورداری از معدل حداقل 13.75 الزامی است. شرایط تحصیل دکترا در دانشگاه اکول پلی تکنیک فرانسه به این صورت است که متقاضیان باید مدرک کارشناسی ارشد داشته باشند و معدل آن ها بالای 16 باشد.

در مورد هزینه تحصیل در این دانشگاه باید بگوییم که این هزینه بستگی به رشته تحصیلی و مقطعی دارد که دانشجویان در آن تحصیل می کنند. به طور کلی هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه اکول پلی تکنیک فرانسه، برای سال اول 17.700 دلار، برای سال دوم 7700 و برای سال سوم 2800 دلار تخمین زده شده است. برای افرادی که قصد دارند در مقطع دکتری این دانشگاه تحصیل کنند هزینه تحصیل از 3400 دلار شروع شده و در سال سوم و چهارم به 2800 دلار می رسد.

دانشگاه پی اس ال فرانسه

شرایط اپلای در رشته های مختلف این دانشگاه با یکدیگر متفاوت است. از این رو متقاضیان باید پس از این که رشته مورد نظر خود را انتخاب کردند، به سایت دانشگاه مربوطه مراجعه کرده و شرایط اپلای را از این طریق جویا شوند. با این حال یک سری شرایط کلی برای اپلای فرانسه در دانشگاه پی اس ال وجود دارد که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم:

  • برای اپلای دانشگاه پی اس ال متقاضیان باید مدرک زبان فرانسه داشته باشند.
  • داشتن آخرین مدرک تحصیلی، ریز نمرات مربوطه، پاسپورت و عکس پرسنلی نیز از دیگر شرایط اپلای این دانشگاه می باشد.
  • از مهم ترین شرایط تحصیل در دانشگاه پی اس ال داشتن رزومه تحصیلی و انگیزه نامه می باشد.
  • برای مقاطع ارشد و دکترا ارائه توصیه نامه تحصیلی از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است.

هزینه تحصیل در دانشگاه پی اس ال فرانسه در مقطع کارشناسی حدود دو تا سه هزار یورو می باشد. علاوه بر شهریه دانشگاه هزینه های جانبی تحصیلی همچون خرید کتاب، پوشاک، مسکن، حمل و نقل و … نیز به این هزینه ها اضافه می شوند. برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد بسته به رشته تحصیلی، هزینه ای حدود 4 تا 8 هزار یورو نباز است و در مقطع دکترا این هزینه مبلغ 700 یورو در سال خواهد بود.

دانشگاه پاریس ساکلی فرانسه

برای اپلای در دانشگاه پاریس ساکلی فرانسه متقاضیان باید شرایط مختلفی را در نظر داشته باشند. این دانشگاه به دانشجویان کارشناسی ارشد بورسیه های مختلفی ارائه می کند.از این رو استفاده از کمک هزینه های تحصیلی موجود کار را برای دریافت پذیرش آسان می کند. برای اطلاع از شرایط لازم درباره نحوه اپلای در این دانشگاه، بهتر است به سابت رسمی دانشگاه پایس ساکلی مراجعه کنید و اطلاعات مورد نیاز را به دست آورید.

دانشگاه سوربن فرانسه

متقاضیان برای اپلای در دانشگاه سوربن فرانسه باید نکات مختلفی را در نظر بگیرند. افراد برای اپلای در رشته های مختلفی همچون هنر، علوم مهندسی و علوم انسانی باید به زبان فرانسوی تسلط داشته باشند. متقاضیان برای تحصیل در رشته های مختلف، نیاز به سطوح مختلفی از زبان فرانسه دارند، به طور مثال افرادی که قصد تحصیل در دانشکده پزشکی را دارند، باید زبان فرانسه را در سطح حداقل C1 مسلط باشند. جهت اطلاع از شرایط لازم برای اپلای دانشگاه سوربن، افراد باید به سایت این دانشگاه مراجعه کنند. اما در حالت کلی می توان گفت شرایط اپلای دانشگاه سوربن به صورت زیر می باشد:

  • از مهم ترین شرایط تحصیل در دانشگاه سوربن داشتن مدرک زبان فرانسه می باشد.
  • ارائه توصیه نامه برای مقاطع ارشد و دکترا الزامی است.
  • ارائه آخرین مدرک تحصیلی و ریز نمرات از دیگر شرایط تحصیل در دانشگاه سوربن می باشد.
  • رزومه تحصیلی و انگیزه نامه خوبی ارائه دهید و پاسپورت و عکس پرسنلی به همراه داشته باشید.
شرایط اپلای دانشگاه سوربن فرانسه

شرایط اپلای دانشگاه سوربن فرانسه

دانشگاه تلکام پاریس

اپلای در دانشگاه تلکام پاریس بسته به رشته های مختلف متفاوت است و برای اطلاع دقیق از شرایط پذیرش در این دانشگاه، بهتر است به سایت دانشگاه مراجعه شود. با این حال در حالت کلی یک سری شرایط برای تمام رشته های تحصیلی وجود دارد که به شرح زیر می باشد:

  • برای تحصیل در رشته هایی که به زبان فرانسه ارائه می شوند، افراد باید مدرک زبان فرانسه با حداقل سطح B1 داشته باشند.
  • متقاضیان برای تحصیل در رشته هایی که به زبان انگلیسی ارائه می شوند، باید حداقل مدرک B2 داشته باشند.
  • انگیزه نامه درخشان و قانع کننده تاثیر زیادی در پذیرش متقاضیان دارد.
  • ارائه ریز نمرات، رزومه و توصیه نامه قبل از هر کاری از الزامات است.

هزینه تحصیل در دانشگاه تلکام پاریس در رشته ها و مقاطع مختلف متفاوت است. از این رو نمی توان هزینه دقیقی برای تحصیل در این دانشگاه تعیین کرد، اما با این حال مقدار تقریبی هزینه ای که برای تحصیل در این دانشگاه لازم است از 1000 تا 3000 دلار در سال متغیر می باشد. برای کسب اطلاعات دقیق تر از شرایط اپلای در این دانشگاه می توانید به سایت تلکام پاریس مراجعه نمایید.

مدارک مورد نیاز دانشگاه های کشور فرانسه

به طور کلی دانشگاه های کشور فرانسه برای صدور پذیرش تحصیلی برای متقاضیان بین المللی دارای شرایط و الزامات خاصی می باشند. هر دانشگاه بر اساس رشته انتخابی متقاضی مدارک مشخصی را از متقاضی درخواست می کند. قاعدتاً مدارک مورد نیاز برای تحصیل متقاضی در رشته های هنر و طراحی با رشته های پزشکی و مهندسی با هم متفاوت است. اما به طور کلی متقاضیان برای تحصیل در دانشگاه های کشور فرانسه نیازمند ارائه مدارک زیر می باشند:

  • گواهی پذیرش تحصیلی قبلی یا پیش ثبت نام و نامه پذیرش دانشگاه
  • کپی مدارک تحصیلی دانشگاهی ترجمه شده به فرانسوی از مقطع دیپلم دبیرستان به بالا
  • گواهی تمکن مالی مبنی بر توانایی تامین هزینه های تحصیل و زندگی در فرانسه در حدود 800 یورو برای هر ماه برای پوشش همه هزینه های زندگی و تحصیل در دانشگاه
  • رسید پرداخت هزینه درخواست ویزای تحصیلی از حدود 50 تا 100 یورو
  • فرم تکمیل شده OFII
  • رسید ثبت نام تامین اجتماعی
  • گواهی مسئولیت مدنی
  • حساب بانکی فرانسوی با اعتبار ۶۱۵ یورو برای هر ترم تحصیلی فرانسه
  • نامه پذیرش از دانشگاه مورد نظر در فرانسه
  • کپی کارت بیمه سلامت اروپایی برای متقاضیان از کشورهای عضو اتحادیه اروپا
  • رزومه کاری برای تحصیل در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه های کشور فرانسه
  • فرم درخواست مجوز اقامت بلند مدت بیشتر از 90 روز
  • سوابق تحصیلی و ریزنمره های تحصیلی ترجمه شده به زبان فرانسه
  • بیمه سلامت معتبر با پوشش بیمه ای حداقل 30.000 یورو که سالانه در حدود 300 تا 715 یورو هزینه دارد
  • گواهی مهارت زبان فرانسه برای تحصیل در دانشگاه های فرانسوی زبان/ گواهی مهارت زبان انگلیسی برای تحصیل در دانشگاه های انگلیسی زبان
  • گواهی و آدرس محل اقامت در فرانسه
  • بلیط رفت و برگشت از فرانسه به کشور متقاضی و یا رسید رزرو بلیط به همراه تاریخ دقیق پرواز

مدرک زبان مورد نیاز دانشگاه های کشور فرانسه

بیشتر رشته ها و برنامه های دانشگاه های کشور فرانسه به زبان فرانسوی ارائه می شوند. اما رشته ها و برنامه های متعددی به زبان انگلیسی در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا در دانشگاه های کشور فرانسه وجود دارند. هر دانشگاه حداقل نمره زبان آزمون های مورد تایید را اعلام می کند.

متقاضی قبل از اقدام برای اخذ پذیرش از دانشگاه های کشور فرانسه باید بررسی کند که کدام آزمون زبان مورد تایید دانشگاه مورد نظر می باشد و حداقل نمره قبولی آن دانشگاه برای متقاضی بین المللی چقدر است. متقاضیان برای تحصیل به زبان فرانسه در دانشگاه های کشور فرانسه نیازمند دارا بودن مدارک زبان زیر می باشند:

  • مدرک زبان فرانسه DALF
  • مدرک زبان فرانسه DELF
  • مدرک زبان فرانسه TCF

متقاضیان برای تحصیل به زبان انگلیسی در دانشگاه های کشور فرانسه باید دارای مدرک زبان انگلیسی معتبر باشند. بر این اساس مدرک زبان مورد نیاز دانشگاه های کشور فرانسه عبارت است از:

  • مدرک زبان انگلیسی آیلتس آکادمیک
  • مدرک زبان انگلیسی تافل IBT
  • مدرک زبان انگلیسی آکادمیک PTE

آیا برای اثبات مهارت زبان فرانسه معافیت هایی وجود دارد؟

دانشگاه های کشور فرانسه معافیت هایی را برای اثبات تسلط به زبان فرانسه و یا ارائه مدرک زبان فرانسه برای برخی از متقاضیان قرار داده اند. در واقع برخی از متقاضیان واجد شرایط نیاز به ارائه مدرک زبان فرانسه و یا اثبات تسلط به این زبان برای تحصیل در دانشگاه های کشور فرانسه ندارند. متقاضیان واجد شرایط معافیت از الزامات اثبات مهارت در زبان فرانسه عبارتند از:

  • متقاضیانی که دارای مدرک کارشناسی یا لیسانس از دانشگاه های کشور فرانسه می باشند.
  • متقاضیانی که دارای مدرک کارشناسی یا لیسانس از کشورهای اروپایی و آلمان می باشند.
  • متقاضیانی که از دولت فرانسه بورسیه های تحصیلی دریافت کرده اند.
  • متقاضیانی که از سازمان های بین المللی و یا دولت های خارجی کمک های مالی دریافت کرده اند و این کمک های مالی تحت نظارت یک نهاد تایید شده فرانسوی می باشد.
  • متقاضیانی که در کشورها و شهرها و مناطقی از جهان زندگی کرده اند که زبان فرانسه زبان رسمی آن ها بوده است.
  • متقاضیانی که از مدارس دو زبانه فارغ التحصیل شده اند که زبان فرانسه در برنامه تحصیلی آن ها وجود داشته است.

تحصیل به زبان انگلیسی در دانشگاه های کشور فرانسه

یکی از شرایط اصلی اخذ پذیرش تحصیلی از بهترین دانشگاه های فرانسه و یا شاید مهم ترین شرایط دارا بودن مدرک زبان فرانسه است. تحصیل به زبان انگلیسی در مقطع کارشناسی دانشگاه های کشور فرانسه امکان پذیر نیست و متقاضیان برای تحصیل کارشناسی یا لیسانس در همه رشته های تحصیلی باید دارای مدرک زبان فرانسه باشند و یا مهارت به این زبان را اثبات کنند. تحصیل به زبان انگلیسی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه های کشور فرانسه امکان پذیر است.

محدودیت های سنی اخذ پذیرش از دانشگاه های کشور فرانسه

به طور کلی بیشتر دانشگاه های کشور فرانسه دارای شرایط سنی برای تحصیل نمی باشند، اما به عنوان یک اصل کلی مناسب بودن سن متقاضی به عنوان یک امتیاز در اخذ پذیرش تحصیلی محسوب می شود. بهتر است متقاضیان تحصیل در مقطع کارشناسی دانشگاه های کشور فرانسه کمتر از 22 سال، مقطع کارشناسی ارشد کمتر از 25 سال و مقطع دکتری کمتر از 33 سال داشته باشند.

اخذ مجوز کار دانشجویی در دانشگاه های کشور فرانسه

متقاضیان در طی تحصیل در فرانسه با دریافت مجوز کار دانشجویی مجاز به کار پاره وقت در حدود 60% اشتغال تمام وقت برای یک سال هستند. متقاضیان برای کار و اشتغال در حین تحصیل باید مجوز کار دانشجویی دریافت کنند.

متقاضی برای کار و اشتغال حین تحصیل باید به کارفرمای خود اطلاع دهد که دانشجوی خارجی است تا درخواست وی را برای کار پاره وقت بررسی کند. برای دانشجویان فرصت های کار پاره وقت دانشجویی در دانشگاه و برای کارهای دفتری و اداری امکان پذیر است. حتی دانشجویان با شرایط تحصیلی عالی می توانند به عنوان دستیار استادان در کارهای تحقیقی آن ها را یاری دهند.

نکاتی برای درخواست پذیرش از دانشگاه های کشور فرانسه

گرچه اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه های کشور فرانسه کار راحت و ساده ای نیست و دارای الزامات و شرایط خاص است، اما اگر متقاضیان با آمادگی کامل برای درخواست پذیرش اقدام کنند، حتماً نتیجه مطلوب را دریافت خواهند کرد. در ادامه به ارائه نکات مهم برای کسب آمادگی به منظور ارائه درخواست پذیرش تحصیلی از دانشگاه های کشور فرانسه می پردازیم:

  • شروع زودهنگام: روند درخواست برای دانشگاه های کشور فرانسه ممکن است طولانی و پیچیده باشد و بنابراین زودتر شروع کردن اقدام مهمی است. به خودتان زمان زیادی بدهید تا همه مدارک لازم را تهیه کنید و فرم های درخواست را درست و دقیق تکمیل کنید.
  • تحقیقات خود را انجام دهید: ده ها دانشگاه در فرانسه وجود دارد که رشته مورد نظر شما را ارائه می کنند. بنابراین بهتر است در مورد انتخاب دانشگاه مناسب تحقیق کافی انجام دهید. برای انتخاب دانشگاه مناسب علایق تحصیلی و بودجه و مکان دانشگاه را در نظر بگیرید.
  • زبان فرانسه بیاموزید: قبل از ارائه درخواست اخذ پذیرش تحصیلی باید به فکر آموختن زبان فرانسه باشید و مدرک زبان مورد نظر دانشگاه را ارائه دهید. بسیاری از دانشگاه های کشور فرانسه دوره های زبان فرانسه را به دانشجویان بین المللی ارائه می دهند.
  • سازماندهی کنید: فرایند درخواست اخذ پذیرش تحصیلی دانشگاه های کشور فرانسه به کاغذبازی های زیادی نیاز دارد. بنابراین از مرتب و آماده بودن همه مدارک و اسناد مطمئن شوید.
  • برای مصاحبه آماده باشید: برخی از دانشگاه های کشور فرانسه ممکن است به مصاحبه به عنوان بخشی از فرآیند درخواست نیاز داشته باشند. بنابراین آماده بودن و تمرین برای مصاحبه و حفظ آرامش در طول مصاحبه اهمیت زیادی دارد.

تحصیل رایگان در دانشگاه های کشور فرانسه

شهریه های تحصیلی در دانشگاه های کشور فرانسه در مقایسه با کشورهای اروپایی به مراتب کمتر است. متقاضیان از کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای تحصیل در دانشگاه های کشور فرانسه نیاز به پرداخت هیچ هزینه ای برای شهریه نمی باشند.

اما متقاضیان از کشورهای غیر عضو اتحادیه اروپا مانند ایران ملزم به پرداخت 3000 تا 4000 یورو در هر سال برای تحصیل در دانشگاه های دولتی فرانسه می باشند که برای تحصیل در یکی از بهترین و گران ترین کشورهای جهان هزینه بسیار اندکی است. متقاضیان برای تحصیل در دانشگاه های خصوصی فرانسه به زبان انگلیسی و یا تحصیل در رشته خاص را دارند، باید سالانه بیش از 20.000 یورو برای شهریه تحصیلی پرداخت کنند.

روند پذیرش در دانشگاه های کشور فرانسه چگونه است؟

فرایند پذیرش تحصیلی در دانشگاه های کشور فرانسه بر اساس دانشگاه و رشته تحصیلی و مقطع تحصیلی متفاوت است. اما روند پذیرش در بیشتر این برنامه های تحصیلی مستلزم شرکت در آزمون ورودی Le baccalaureate است. این آزمون ورودی 2 بار در سال برگزار می شود و متقاضیان در حوزه های ادبیات و تاریخ و غیره مورد ارزیابی قرار می گیرند. اگر متقاضیان بین المللی دارای مدرک کارشناسی یا لیسانس باشند، می توانند برای هر دانشگاه فرانسه درخواست پذیرش تحصیلی دهند.

مراحل نهایی پس از اخذ پذیرش تحصیلی فرانسه

دانشگاه ها و موسسه های آموزش عالی فرانسه در بازه زمانی 15 ژوئن تا 15 سپتامبر نتیجه نهایی پذیرش را به اطلاع متقاضیان می رسانند. برنامه های تحصیلی دانشگاه های کشور فرانسه از ماه اکتبر شروع می شود و بر این اساس متقاضیان حدود یک ماه برای سفر به فرانسه و کسب آمادگی های لازم فرصت دارند. از جمله کارهای پس از اعلام نتیجه پذیرش تحصیلی دانشگاه های کشور فرانسه موارد زیر را می توان نام برد:

  • متقاضیان شهروند کشورهای غیر عضو اتحادیه اروپا باید برای اخذ ویزای دانشجویی فرانسه اقدام کنند.
  • متقاضیانی که قصد اقامت در فرانسه برای بیش از 6 ماه را دارند، باید برای اخذ مجوز اقامت از مقامات محلی فرانسه درخواست دهند.
  • متقاضیان باید توانایی کامل در تامین هزینه های زندگی و تحصیل در فرانسه و همچنین حمایت از خود و خانواده خود در فرانسه را با ارائه اسناد مالی اثبات کنند.
  • متقاضیان شهروند کشورهای عضو اتحادیه اروپا و منطقه اقتصادی اروپا باید کارت بیمه سلامت اروپا را ارائه دهند. متقاضیان شهروند کشورهای غیر عضو اتحادیه اروپا واجد شرایط بیمه درمانی ملی ارائه شده در فرانسه می باشند.
  • متقاضیان پس از ورود به فرانسه باید برای ثبت نام در دانشگاه مورد نظر اقدام کنند و در حدود 90 یورو به عنوان کمک به زندگی دانشجویی به دانشگاه پرداخت کنند.

چگونه برای دانشگاه های برتر فرانسه درخواست پذیرش دهیم؟

متقاضیان برای درخواست پذیرش از دانشگاه های برتر فرانسه باید دارای شرایط تحصیلی و علمی بالایی باشند. در واقع دانشگاه های برتر فرانسه نیازمند متقاضیانی است که دارای استعدادهای خاص و توانایی های ویژه در حوزه های مختلف باشند و در مقایسه با متقاضیان عادی دانشگاه های معمولی فرانسه چیزی برای ارائه داشته باشند.

متقاضیان برای ارائه درخواست پذیرش از دانشگاه های کشور فرانسه باید خود را برای مصاحبه های علمی آماده کنند و از اساتید مقطع تحصیلی قبلی خود توصیه نامه های تحصیلی و علمی دریافت کنند. دارا بودن مدرک فعالیت های فوق برنامه و بیانیه های شخصی و شرکت در دوره های آموزشی علمی از دیگر الزامات اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه های برتر فرانسه است. هر چه نمره زبان انگلیسی یا فرانسوی متقاضی بالا باشد، امتیاز بالاتری برای اخذ پذیرش تحصیلی دریافت می کند.

سخن پایانی

در این مقاله شرایط تحصیل در دانشگاهای فرانسه، دانشگاه های پاریس، رشته های دانشگاه سوربن فرانسه و بهترین دانشگاه های فرانسه به طور دقیق مورد بررسی قرار گرفت.

علاوه بر این اطلاعات لازم در مورد دانشگاه های دارای رشته زبان فرانسه، رشته های هنر دانشگاه سوربن فرانسه، بهترین دانشگاه های هنر فرانسه، رشته زبان فرانسه دانشگاه آزاد و کالج زبان فرانسه در استراسبورگ نیز ارائه شد.

نکات مهم این مقاله در مورد بهترین دانشگاه های فرانسه است که مشاوران موسسه مهاجرتی اصطهباناتی با آگاهی کامل از این شرایط و برخورداری از دانش روز بهترین راهنمایی ها را ارائه داده اند.

حتی اگر دارای تمکن مالی عالی برای تامین هزینه های زندگی و تحصیل خود در فرانسه نیستید، نگران نباشید! مشاوران موسسه ما در مورد اخذ پذیرش دانشجویی و کار حین تحصیل در فرانسه و انواع کار دانشجویی در کشور فرانسه اطلاعات لازم را به شما ارائه می دهند.

گرچه مطالب این مقاله بر اساس آخرین قوانین مهاجرتی نوشته شده است اما با گذشت زمان و تغییر قوانین ممکن است تغییر کند.

بدون شک بسیاری از متقاضیان بدون مشاوره های مهاجرتی و بدون کمک از کارشناسان موسسه های مهاجرتی قادر به ارائه درخواست و ارسال مدارک لازم برای مهاجرت تحصیلی و اخذ ویزای تحصیلی فرانسه می باشند، اما کمک از مشاوران و کارشناسان ماهر موجب تسریع در روند اخذ ویزای تحصیلی فرانسه و تضمین انجام کارهای مهاجرت شغلی برای متقاضیان واجد شرایط می باشد.

اگر از شرایط تحصیل در دانشگاه های کشور فرانسه آگاه نیستید، می توانید سوال های خود را در بخش دیدگاه این مقاله مطرح کنید تا کارشناسان و مشاوران مهاجرتی مطلع و باتجربه و آگاه از آخرین قوانین مهاجرتی به آن ها پاسخ دهند.

مشاوران و کارشناسان ارشد این موسسه مهاجرتی دارای تخصص کاری و آگاه از آخرین قوانین مهاجرتی هستند. این مشاوران همه تلاش خود را به کار می بندند تا شرایط لازم برای اخذ ویزای دانشجویی فرانسه را برای متقاضیان فراهم کنند.

سوالات متداول در مورد دانشگاه های کشور فرانسه

  1. در رنکینگ QS 2023 دانشگاه های کشور فرانسه در چه جایگاهی قرار دارند؟

سیستم رتبه بندی جهانی QS به تازگی جدیدترین رنکینگ ها و رتبه بندی های خود از بهترین دانشگاه های جهان را اعلام کرد. بر اساس این گزارش ها 32 دانشگاه بزرگ فرانسه همانند سال گذشته رتبه جهانی خود را حفظ کرده و برخی نیز به جایگاه های بالاتر صعود کرده اند. 6 دانشگاه فرانسه در بین 200 دانشگاه اول و برتر جهان، 4 دانشگاه در میان 100 دانشگاه برتر جهان و 2 دانشگاه در میان 50 دانشگاه برتر جهان قرار دارند. بر این اساس کشور فرانسه در حال حفظ یا افزایش رتبه های جهانی دانشگاه های خود است. بر طبق رنکینگ و رتبه بندی جهانی QS دانشگاه های کشور فرانسه پس از دانشگاه های آمریکا و بریتانیا و چین در رتبه 7 جهانی قرار گرفت.

  1. مهم ترین معیارهای دانشگاه های دولتی فرانسه کدامند؟

بیشتر دانشگاه های کشور فرانسه دانشگاه های دولتی می باشند. دانشگاه های دولتی در فرانسه بر اساس اعلام uniRank دارای معیارهای مشخصی می باشند. مهم ترین معیارهای دانشگاه های دولتی فرانسه شامل این موارد است: دانشگاه ها و موسسه های آموزش عالی دولتی در فرانسه دارای مجوز یا اعتبار از طرف سازمان آموزش عالی فرانسه می باشند. دانشگاه ها و موسسه های آموزش عالی دولتی فرانسه مقاطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا را در رشته های مختلف به متقاضیان ارائه می دهند و مدت زمان تحصیل در مقطع کارشناسی دانشگاه های دولتی فرانسه حداقل 4 سال است. دانشگاه ها و موسسه های آموزش عالی دولتی فرانسه دوره های آموزشی را بیشتر در قابل آموزش سنتی و حضوری به متقاضیان ارائه می دهند و آموزش از راه دور و آنلاین ندارند.

  1. شرایط اخذ ویزای تحصیلی فرانسه از طریق کنسولگری و سفارت فرانسه چیست؟

در پورتال رسمی فرانسه اسامی 33 کشور فهرست شده است که متقاضیان از این کشورها برای اخذ ویزای تحصیلی فرانسه باید به کنسولگری و سفارت فرانسه مراجعه کنند. بر این اساس متقاضیان با ارائه فرم ها و مدارک لازم به سفارت فرانسه می توانند برای اخذ ویزای تحصیلی فرانسه درخواست دهند. پس از ارائه درخواست اخذ ویزای تحصیلی متقاضی باید از طریق وب سایت رسمی کنسولگری فرانسه یک مصاحبه حضوری یا قرار ملاقات تعیین کند.

تاریخ قرار ملاقات باید حداقل 90 روز قبل از ورود به فرانسه باشد. هزینه اخذ ویزای تحصیلی فرانسه از طریق کنسولگری بر اساس ملیت متقاضیان در حدود 50 تا 100 یورو می باشد. زمان پردازش ویزای تحصیلی فرانسه به ملیت متقاضی، تعداد متقاضیانی که در آن زمان برای ویزای تحصیلی درخواست داده اند و موارد دیگر دارد.

  1. آیا تحصیل به زبان انگلیسی در دانشگاه های کشور فرانسه امکان پذیر است؟

یکی از شرایط اصلی اخذ پذیرش تحصیلی از بهترین دانشگاه های فرانسه و یا شاید مهم ترین شرایط دارا بودن مدرک زبان فرانسه است. تحصیل به زبان انگلیسی در مقطع کارشناسی دانشگاه های کشور فرانسه امکان پذیر نیست و متقاضیان برای تحصیل کارشناسی یا لیسانس در همه رشته های تحصیلی باید دارای مدرک زبان فرانسه باشند و یا مهارت به این زبان را اثبات کنند. تحصیل به زبان انگلیسی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه های کشور فرانسه امکان پذیر است.

  1. مدرک زبان مورد نیاز دانشگاه های کشور فرانسه کدامند؟

بیشتر رشته ها و برنامه های دانشگاه های کشور فرانسه به زبان فرانسوی ارائه می شوند. اما رشته ها و برنامه های متعددی به زبان انگلیسی در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا در دانشگاه های کشور فرانسه وجود دارند. هر دانشگاه حداقل نمره زبان آزمون های مورد تایید را اعلام می کند. متقاضی قبل از اقدام برای اخذ پذیرش از دانشگاه های کشور فرانسه باید بررسی کند که کدام آزمون زبان مورد تایید دانشگاه مورد نظر می باشد و حداقل نمره قبولی آن دانشگاه برای متقاضی بین المللی چقدر است. متقاضیان برای تحصیل به زبان فرانسه در دانشگاه های کشور فرانسه نیازمند دارا بودن مدرک زبان فرانسه DALF یا مدرک زبان فرانسه DELF یا مدرک زبان فرانسه TCF می باشند. متقاضیان برای تحصیل به زبان انگلیسی در دانشگاه های کشور فرانسه باید دارای مدرک زبان انگلیسی آیلتس آکادمیک یا مدرک زبان

5/5 - (1 امتیاز)

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *