تحصیل در آلمان با فوق دیپلم

برای تحصیل با مدرک فوق دیپلم در آلمان باید از دانشگاه مورد نظر خود درباره شرایط تطابق یا معادل سازی دروس خوانده شده توسط شما با دروس قابل ارائه در آینده برای همان رشته و گرایش استعلام بگیرید. موسسه حقوقی وکلای برگیزیده ی اصطهباناتی آماده ی پاسخگویی به سوالات شما درباره ی تحصیل در آلمان با مدرک کاردانی می باشند.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

الزامات تحصیل آلمان با مدرک آلمانی

درخواست برای تحصیل در آلمان، قبل از هرچیز، مستلزم برآورده کردن صلاحیت ورودی آموزش عالی آلمان می باشد، که با عنوان Hochschulzugangsberechtigung  شناخته می شود.

HZB به مدارک آموزشی همراه با ” Abitur ” آلمانی و تحصیلات اولیه شما اشاره دارد. برای تحصیل در آلمان با مدرک فوق دیپلم میبایست مدرک خود را معادل سازی کنید.

 Abitur آلمانی برای تحصیل آلمان با مدرک فوق دیپلم

گواهی صلاحیت ورود به تحصیل عالی یا ” Zeugnis der Allgemeinen Hochschulreife ” که معمولاً Abitur ” ”  یا ” Abiturzeugnis ” نامیده می شود، یک مدرک آموزشی است که فارغ التحصیلان یک مدرسه آلمانی شناخته شده ، در آلمان یا خارج از کشور ، که با اتمام 12-13 سال تحصیل متوالی و موفقیت آمیز به وسیله شرکت در آزمون نهایی فارغ التحصیلی به نام  “Abiturprüfung” به دست می آید.

مطالب مرتبط:

مهاجرت تحصیلی به آلمان

تحصیل پزشکی در آلمان

مهاجرت به آلمان

دیپلم بین المللی Abitur آلمان (DIAP) برای تحصیل در آلمان با مدرک فوق دیپلم

Deutsche Internationale Abiturprüfung (DIAP)  یا یک دیپلم بین المللی Abitur آلمان یک گواهی آموزش است که شما می توانید با گذراندن امتحان نهایی به عنوان “فارغ التحصیلی یک مدرسه آلمانی”  در یک کشور خارجی دریافت کنید DIAP . برابر با Abitur کلاسیک آلمان است.

DIAP  را میتوان با گذراندن یک آزمون کتبی و شفاهی به زبان خارجی و همچنین یک کنفرانس درسی به دست آورد. برای ادامه تحصیل در آلمان با مدرک کاردانی میبایست این مدرک را داشته باشید یا مدارک پیش دانشگاهی یا کاردانی خود را معادل سازی کنید.

واجد شرایط بودن برای تحصیلات آکادمیک در آلمان- ادامه تحصیل در آلمان با مدرک کاردانی

برای واجد شرایط بودن برای تحصیلات آکادمیک در آلمان با BIB یا IB، باید شرایط کنفرانس وزرای فرهنگ (KMK) را نیز داشته باشید (به جز در صورتیکه شما عمدتا به زبان آلمانی تحصیل کرده باشید). علاوه بر این، 30 مدرسه آلمانی در خارج از کشور آلمان وجود دارد که برای دانشجویان دیپلم IB صادر می کنند.

دیپلم BIB نشان می دهد که در طول تحصیل حداقل شش موضوع مطالعه را به زبان آلمانی گذرانده اید و نیمی از آن را به زبان آلمانی و نیمه دیگر را به انگلیسی، فرانسوی یا اسپانیایی امتحان داده اید. برای ادامه تحصیل در آلمان با فوق دیپلم میبایست این مدرک را داشته باشید یا مدارک پیش دانشگاهی یا کاردانی خود را معادل سازی کنید .

دیپلم اروپا EB برای ادامه تحصیل در آلمان با مدرک کاردانی

EB Diploma یک مدرک تحصیلی است که پس از گذراندن یک آزمون با عنوان دیپلم اروپا (EB) ، می توانید به عنوان فارغ التحصیل یکی از 14 مدرسه اروپا دریافت کنید EB . معمولاً به عنوان مدرک ورود به دانشگاه در آلمان، اتحادیه اروپا و سایر کشورهای جهان شناخته می شود. برای دریافت دیپلم EB باید 10-11 امتحان را پشت سر بگذارید و در سال آخر تحصیل به دست می آید.

اهمیت Abitur آلمانی برای تحصیل در آلمان با فوق دیپلم

از جمله شرایط اصلی پذیرش برای تحصیلات آکادمیک در یک موسسه آموزش عالی آلمان (HEI) ، Hochschulzugangsberechtigung (HZB) یا صلاحیت ورود به دانشگاه است. برای ادامه تحصیل در آلمان با فوق دیپلم میبایست این مدرک را داشته باشید یا مدارک پیش دانشگاهی یا کاردانی خود را با توجه به فوق دیپلم آلمانی معادل سازی کنید.

HZB معمولاً به اسناد جمعی تأیید تحصیلات مدرسه شما، مانند Abitur و گواهینامه های سالهای تحصیل کامل شما اشاره می کند. 

معادل سازی یا تطابق مدرک تحصیلی برای ادامه تحصیل در آلمان با مدرک کاردانی

برای به رسمیت شناختن تحصیلات اولیه غیر آلمانی خود برای شروع تحصیلات آکادمیک در آلمان، باید دوره یک ساله پایه را در ” Studienkolleg ” دنبال کنید. این دوره برای آماده سازی شما برای آزمون صلاحیت دانشگاه ”   Feststellungsprüfung ”  است که شما را به یک مدرک تحصیلی برابر با   Abitur  آلمان هدایت می کند.

معادل سازی یا تطابق مدرک تحصیلی برای ادامه تحصیل در آلمان با مدرک کاردانی

معادل سازی یا تطابق مدرک تحصیلی برای ادامه تحصیل در آلمان با مدرک کاردانی

نام اصلی ” Prüfung zur Feststellung der Eignung internationaler Studienbewerber für die Aufnahme eines Studiums an Hochschulen in der Bundesrepublik Deutschland ”  است و به عنوان”آزمون ارزیابی صلاحیت دانشجویان متقاضی بین المللی برای ورود به دانشگاه ها در جمهوری فدرال جمهوری آلمان” شناخته می شود.

شرایط قبولی در آزمون ارزیابی برای ادامه تحصیل در آلمان با مدرک فوق دیپلم

برای شرکت در این آزمون، معمولاً از شما خواسته می شود در یک دوره مقدماتی به نام ” Studienkolleg ” شرکت کنید. همچنین ممکن است مجبور باشید در دوره مقدماتی استاندارد ، معروف به

” Externe Feststellungsprüfung ” شرکت کنید. اگر تصمیم دارید خودتان را برای آزمون آماده کنید ، مشاوره قبلی با  Studienkolleg  مربوطه، در مورد مواد آزمون مورد نظر، بسیار توصیه می شود.

شرایط شرکت در Studienkollegs برای تحصیل در آلمان با فوق دیپلم

بسته به اینکه مقطع و رشته تحصیلی شما چه باشد، Studienkollegs تخصصی مختلفی برای ارائه دوره های مقدماتی به منظور ادامه تحصیل برای مقاطع تحصیلی زیر وجود دارد:

  • پزشکی M ، زیست شناسی و داروسازی
  • ریاضی T ، علوم و فن آوری
  • تجارت W ، اقتصاد و علوم اجتماعی
  • علوم انسانی G
  • زبان S

در پایان این دوره مقدماتی ، باید آزمون ” Feststellungsprüfung ” را قبول شوید .

با موفقیت در قبولی در این آزمون، یک ” Fachgebundene HZB ” با محدودیت موضوعی برای شما صادر می شود که برای تحصیل در آلمان با فوق دیپلم با استفاده از آن می توانید در رشته های تحصیلی خود ، که قبلاً تحصیل کرده اید، برای تحصیلات لیسانس، ” Statesexamen ” یا ” دوره های دیپلم ” اقدام کنید.

الزامات شرکت در  Studienkolleg برای تحصیل آلمان با مدرک فوق دیپلم

اگر یک گواهی فارغ التحصیلی دارید که صلاحیت شما را برای تحصیل در آلمان با فوق دیپلم در دانشگاه آلمان اثبات نمی کند، به احتمال زیاد باید در یک Studienkolleg  شرکت کنید.

پیش نیاز Studienkolleg  برای تحصیل آلمان با مدرک فوق دیپلم

  • آزمون ورودی:

برای بدست آوردن صندلی در دوره  Studienkolleg مورد نظر خود، باید در آزمون ورودی ” Scholastic  Aufnahmetest ” قبول شوید.  با گذراندن آزمون، مهارت زبان آلمانی شما در درسی که قصد تحصیل در آن را دارید به درستی نشان داده می شود.

  • اثبات مدرک زبان:

برای اینکه بتوانید در آزمون ورودی شرکت کنید، باید اثبات زبان آلمانی حداقل سطح B1 در چارچوب مرجع مشترک اروپایی برای زبانها را نشان دهید. این کار را می توان با ارائه یک مدرک شناخته شده زبان آلمانی مانند گواهینامه DSH یا TestDaF  انجام داد.

مدارک غیر آلمانی برای تحصیلات دانشگاهی در آلمان – تحصیل در آلمان با مدرک فوق دیپلم

  • اگر شما یک دانشجوی خارجی هستید که در یک مدرسه آلمانی در آلمان یا خارج از کشور تحصیل کرده اید و سرانجام در آزمون Abitur قبول شده است، در این صورت واجد شرایط برای تحصیل در دانشگاه در آلمان می باشید.
  • اگر مدرک فارغ التحصیلی از مدرسه یا سایر ارائه دهندگان آموزش معتبر در اتحادیه اروپا، لیختن اشتاین، نروژ، ایسلند یا سوئیس دریافت کرده باشید ، معمولاً واجد شرایط تحصیلات آکادمیک در آلمان محسوب می شوید.
  • برای مدارک فارغ التحصیلی که از یک مدرسه خارجی در خارج از این کشورها گرفته شده، تحصیلات اولیه ممکن است فقط در صورت درخواست در کالج هنر کافی باشد و از استعداد خاصی برخوردار باشید. درصورتی که نمونه کار فوق العاده ای داشته باشید و در آزمون استعداد تحصیلی کالج نتایج خوبی کسب کنید، ممکن است تحصیلات قبلی شما مورد قبول واقع شود.
  • برای موارد دیگر غیر از این، شما باید بررسی کنید که آیا کشوری که در مقطع متوسطه که برای شما دیپلم نهایی تحصیل را صادر کرده است، دارای یک سیستم آموزشی برابر با آلمان است یا خیر.

برای ادامه تحصیل در آلمان با فوق دیپلم میبایست این مدرک را داشته باشید یا مدارک پیش دانشگاهی یا کاردانی خود را معادل سازی کنید.

بررسی معادل سازی  تحصیلات خارجی برای تحصیل در آلمان با مدرک فوق دیپلم

به منظور تحصیل در آلمان با فوق دیپلم یا حتی دیپلم برای درک اینکه آیا تحصیلات خارجی شما برای تحصیلات آکادمیک و فوق دیپلم به آلمانی در آلمان شناخته شده است یا خیر،می توانید با نوشتن نام کشوری که گواهینامه را در آن گرفته اید، در پایگاه داده های آنلاین Anabin و DAAD  بررسی کنید.

بررسی معادل سازی تحصیلات خارجی برای تحصیل در آلمان با مدرک فوق دیپلم

بررسی معادل سازی تحصیلات خارجی برای تحصیل در آلمان با مدرک فوق دیپلم

بانک اطلاعات DAAD در مورد شرایط پذیرش ادامه تحصیل در آلمان

پایگاه داده Deutscher Akademischer Austauschdienst (DAAD) یک منبع رسمی آنلاین است که دارای اطلاعاتی در مورد معادل سازی مدارک تحصیلی بین المللی با Abitur آلمان است. با انتخاب کشور خارجی که مدرک فارغ التحصیلی خود را در آن اخذ کرده اید، اطلاعات خاصی در مورد سطح شناخت چنین مدرکی برای ادامه تحصیل در آلمان با مدرک کاردانی دریافت می کنید.

بانک اطلاعاتی Anabin در مورد ارزیابی مدارک آموزش خارجی

پایگاه داده Anabin یک منبع آنلاین است که فقط به زبان آلمانی در دسترس است و اطلاعات خاصی را برای گواهینامه های آموزش هر کشور خارجی، از نظر معادل بودن آنها با گواهینامه های ارائه شده توسط ارائه دهندگان آموزش آلمان، ارائه می دهد. اگر صلاحیت تحصیلات خارجی شما برای تحصیل آلمان با مدرک فوق دیپلم به رسمیت شناخته نشده باشد، Anabin به شما کمک می کند تا اطلاعات مربوط به نحوه تأیید چنین صلاحیتی را برای ادامه تحصیل در آلمان با مدرک فوق دیپلم  دریافت کنید.

دفتر بین المللی دانشگاه در آلمان

آدرس دیگری که می توانید سوالات خود را در مورد به رسمیت شناختن و شرایط لازم برای به رسمیت شناختن دیپلم فارغ التحصیلی در خارج از کشور دنبال کنید، دفتر بین المللی دانشگاهی است که می خواهید در آنجا درخواست دهید. شما می توانید با استفاده از فرمی که معمولاً در بخش تماس با صفحه رسمی دانشگاه موجود است، نامه ای شامل لیستی از سوالات خود بنویسید. شما باید آگاه باشید که دانشگاه مهمترین مکانی است که در مورد به رسمیت شناختن تحصیلات قبلی شما تصمیم می گیرد.

انواع پذیرش دانشگاه در آلمان برای تحصیل در آلمان با فوق دیپلم

با توجه به شرایط ورود به دانشگاه “(HZB)”  که در حال حاضر دارید، حق شما برای تحصیل در آلمان متفاوت خواهد بود.

  • HZB مستقیم برای تحصیل در آلمان با فوق دیپلم

این بدان معنی است که شما می توانید مستقیماً برای تحصیل در رشته خود در دانشگاه مورد نظر خود در آلمان اقدام کنید. معمولاً این شامل تحصیل در خارج از کشور می شود که معادل Abitur آلمان است.

  • HZB غیر مستقیم

این بدان معنی است که شما باید در یک Studienkolleg شرکت کرده و آزمون  Feststellungsprüfung  را پاس کنید. با قبولی در این آزمون ارزیابی، یک HZB  مخصوص دریافت خواهید کرد. این معمولاً در صورتی اعمال می شود که مدرک تحصیلی خارج از کشور در آلمان به طور مستقیم شناخته نشود.

  • HZB عمومی برای تحصیل در آلمان با فوق دیپلم

اگر HZB عمومی به شما داده شود، این بدان معناست که شما می توانید در تمام رشته های مورد مطالعه و HEI در آلمان تحصیل کنید.

  • HZB موضوع خاص

شما فقط می توانید در بعضی از موارد تحصیلات آکادمیک در رشته های فنی و علم (T) ، علوم اجتماعی و اقتصادی (W) پزشکی و زیست شناسی یا موضوعات مرتبط (M) و علوم انسانی و زبان G ، S یا ترکیبی از هر دو مطالعه کنید.

سخن پایانی

جهت ادامه تحصیل در آلمان با فوق دیپلم برای افزایش شانس پذیرش در دانشگاه های آلمان، اطلاعات بیشتری در مورد شرایط دانشجویان بین المللی کسب کنید و خود را برای تحصیل و زندگی در آلمان آماده کنید، راهنمای رایگان موسسه حقوقی وکلای برگزیده ی اصطهباناتی را برای دانشجویان بین المللی بررسی کنید.

سوالات متداول در ارتباط با تحصیل در آلمان با فوق دیپلم

  1. برای تحصیل در آلمان با فوق دیپلم ، “Feststellungsprüfung” چیست؟

Feststellungsprüfung امتحانی است که شما باید در آن قبول شوید تا دیپلم تحصیل در خارج از کشور برای شروع تحصیلات آکادمیک در آلمان به رسمیت شناخته شود.

  1. برای تحصیل در آلمان با فوق دیپلم آزمون Feststellungsprüfung ”  ” چقدر طول میکشد ؟

این امتحان60  دقیقه طول می کشد.

  1. برای تحصیل در آلمان با فوق دیپلم، در صورت عدم موفقیت در آزمون ” Feststellungsprüfung ” چه مدت زمان باید صبر کنید؟

در صورت عدم موفقیت در آزمون سنجش مرحله اول، لازم نیست 6 ماه صبر کنید تا مجدداً آزمون دهید. حداکثر زمانی که می توانید در آزمون شرکت کنید 3 ماه است.

  1. به منظور تحصیل در آلمان با فوق دیپلم، آیا تمامی دانشگاه و موسسات آموزش عالی در آلمان Studienkolleg را ارائه می دهند؟

برای تحصیل در آلمان با مدرک کاردانی همه موسسات آموزش عالی  Studienkolleg را ارائه نمی دهند. Studienkollegs توسط برخی  دانشگاه ها، کالج ها و دانشگاه های علمی کاربردی برگزار میشود.

  1. برای تحصیل در آلمان با مدرک کاردانی اگر در آزمون صلاحیت دانشگاه قبول شوم آیا به طور خودکار در HEI آلمان پذیرفته می شوم؟

فقط با گذراندن آزمون صلاحیت دانشگاه به طور خودکار واجد شرایط پذیرش دانشگاه نمی شوید. شما همچنین باید شرایط دیگری را که دانشگاه آلمان شما نسبت به دانشجویان آینده آنها دارد، داشته باشید.

  1. برای تحصیل در آلمان با فوق دیپلم مدرک Abitur شامل چه مواردی می باشد ؟

مدرک Abitur نمرات و دستاوردهای شما را در طی 2 سال آخر تحصیلات متوسطه و همچنین با شرکت در امتحان نهایی نشان می دهد.

  1. حداقل امتیازات برای گذراندن Abitur برای تحصیل در آلمان با مدرک فوق دیپلم چیست؟

Abitur دارای نمره نهایی از 6 است. حداقل امتیاز برای قبولی در آزمون   Abitur  آلمان 300 است.

  1. دانشجویان بین المللی فاقد Abitur آیا شانسی برای ادامه تحصیل در آلمان با مدرک فوق دیپلم دارند؟

HZB  یک گواهی فارغ التحصیل خارجی همراه با آزمون ورودی دانشگاه و یا گواهی تحصیلات خارج از کشور، در یک مدرسه غیر آلمانی است.

  1. اولین اقدام برای شروع تحصیل در آلمان با فوق دیپلم یا دیپلم چیست؟

شما باید در “آزمون ارزیابی صلاحیت دانشجویان متقاضی بین المللی برای ورود به دانشگاه ها در جمهوری فدرال جمهوری آلمان” قبول شوید .

  1. آیا دوره های Studienkollegs برای شروع تحصیل در آلمان رایگان است؟

برای تحصیل در آلمان، شما باید در ازای برخی از خدمات دانشگاهی که دریافت خواهید کرد، کمک هزینه ترم خود را پرداخت کنید.

  1. اقدام برای ثبت نام Studienkolleg برای تحصیل آلمان به چه روش هایی امکان پذیر است ؟

شما می توانید مستقیماً اقدام کنید  و یا از طریق پورتال آنلاین، برای خدمات بین المللی دانشگاه برای دانشجویان بین المللی در آلمان ، Uni-Assist  اقدام کنید.

1/5 - (1 امتیاز)

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *