تحصیل در پرتغال به دلیل وجود دانشگاه های معتبر، بورسیه های تحصیلی فراوان و شهریه پایین دانشگاه های این کشور، گزینه مناسبی برای دانشجویان ایرانی است. در حال حاضر دانشجویان بین المللی می توانند به تحصیل ارزان در پرتغال در رشته مورد نظر خود مشغول شوند.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

اما شرایط تحصیل در پرتغال در سال ۲۰۲۳ چیست؟ چگونه می توانیم ویزای تحصیلی این کشور را دریافت کنیم؟ در این نوشته از بلاگ گروه وکلای اصطهباناتی، شما را با سیستم آموزشی و شرایط تحصیل در کشور پرتغال آشنا می کنیم.

تحصیل در پرتغال

پرتغال کشوری با حدود ۱۰ میلیون نفر جمعیت در غرب قاره اروپا است. پایتخت این کشور شهر لیسبون و زبان رسمی آن نیز پرتغالی می باشد. پرتغال یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا است که واحد پول آن یورو می باشد. این کشور یکی از کشورهای توسعه یافته در سطح جهانی است که دارای اقتصادی شکوفا و فرهنگی مهاجر پذیر است.

دانشگاه های زیادی در پرتغال وجود دارد که پذیرای دانشجویان بین المللی هستند. دانش آموزان و دانشجویان مهاجر می توانند در مقطع و رشته مورد علاقه خود در مراکز آموزش عالی پرتغال مشغول به تحصیل شوند. همانطور که گفتیم زبان رسمی این کشور پرتغالی است، با این حال دانشجویان بین المللی امکان تحصیل به زبان های اسپانیایی یا انگلیسی را نیز دارند.

از نظر تاریخی در گذشته، تحصیلات عالیه مختص طبقات اشرافی در این کشور بوده و به همین دلیل در حال حاضر نرخ آموزش در این کشور پایین است. از این رو در سال های گذشته، دولت این کشور تلاش کرده تا شرایط تحصیل را آسان تر کند تا به این ترتیب مردم این کشور بتوانند به راحتی در دانشگاه های پرتغال به تحصیل بپردازند.

مراکز آموزشی این کشور به سه دسته دانشگاه های دولتی، دانشگاه های خصوصی و دانشگاه های پلی تکنیک تبدیل تقسیم بندی می شوند. دانشگاه های پلی تکنیک دوره هایی مثل مهندسی، پرستاری و معلمی را ارائه می دهند. ورود به این دانشگاه ها آسان تر بوده و فارغ التحصیلان آن به راحتی جذب بازار کار می شوند.

مراکز آموزشی دولتی و خصوصی نیز تحت نظر وزارت آموزش پرتغال هستند و سطح علمی بسیار بالایی دارند. بر اساس آخرین آمارها ۱۴ دانشگاه دولتی، یک دانشگاه کاتولیک و ۱۵ دانشگاه پلی تکنیک در پرتغال وجود دارد که دانشجویان بین المللی می توانند با ارسال درخواست در این مراکز مشغول به تحصیل شوند.

سیستم آموزشی پرتغال و مقاطع تحصیلی آن

در سال های گذشته سیستم آموزشی پرتغال تغییر و تحولات زیادی داشته و در حال حاضر جزو سیستم های توسعه یافته در سراسر دنیاست. نظام آموزشی این کشور پنج مقطع تحصیلی دارد و تحصیل در آن از ۳ سالگی شروع شده و تا ۱۸ سالگی ادامه پیدا می کند. ناگفته نماند که تحصیلات در این کشور تا سن ۱۸ سالگی اجباری و رایگان است. جزئیات سیستم آموزشی و مقاطع تحصیلی پرتغال را در جدول زیر مشاهده می کنید.

مقطع تحصیلیColumn1سن ورودسال آموزش
مهد کودک3
Jardim de Infância4
5
آموزش ابتداییدوره اول دبستان6سال اول
Ensino Básico1º Ciclo  / Ensino Primário7سال دوم
8سال سوم
9سال چهارم
دوره دوم10سال پنجم
2º Ciclo11سال ششم
دوره سوم12سال هفتم
3º Ciclo13سال هشتم
14سال نهم
آموزش متوسطه15سال دهم
Ensino Secundário16سال یازدهم
17سال دوازدهم

همانطور که گفتیم دانشگاه های این کشور نیز به سه دسته پلی تکنیک، خصوصی و دولتی تقسیم می شوند. دانشگاه های پلی تکنیک بیشتر مهارت محور هستند و مشابه مراکز فنی حرفه ای ایران می باشند. ناگفته نماند که برخی از رشته ها فقط در دانشگاه و برخی رشته ها در موسسات پلی تکنیک تدریس می شوند و برخی دیگر از رشته ها بین دانشگاهی پلی تکنیک و دولتی و خصوصی مشترک هستند. در جدول زیر مدت زمان تحصیل در مقاطع مختلف را در دانشگاه های دولتی خصوصی و پلی تکنیک پرتغال مشاهده می کنید.

آموزش عالی در پرتغالنوع دانشگاهمدت مقطع تحصیلی
تحصیل کارشناسی در پرتغالدانشگاه های دولتی و خصوصی4-6 سال
Bachelor’s Degreeموسسات پلی تکنیک پرتغال3-4 سال
تحصیل کارشناسی ارشد در پرتغالدانشگاه های دولتی و خصوصی2  سال
Master’s Degreeموسسات پلی تکنیک پرتغال2 سال
تحصیل دکتری در پرتغالدانشگاه های دولتی و خصوصی3-4 سال
Phd/ Doctoral—–—-

مزایا و معایب تحصیل در پرتغال

تحصیل در پرتغال همچون تحصیل در دیگر کشورها مزایا و معایبی دارد. اگر شما هم علاقه مند به تحصیل در این کشور زیبا هستید باید با مزایا و معایب آن آشنایی داشته باشید. همچنین برخی افراد ممکن است این سوال در ذهن شان پیش بیاید که چرا باید از بین تمام کشورهای دنیا پرتغال را برای تحصیل انتخاب کنیم؟ از جمله مزایای تحصیل در این کشور می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مقرون به صرفه بودن هزینه تحصیل در مقایسه با دیگر کشورهای اروپایی
  • عدم وجود محدودیت سنی
  • عدم نیاز به مدرک زبان بین المللی
  • بالا بودن کیفیت آموزش ها
  • بهره مندی از خدمات رفاهی
  • امکان دریافت ویزای همراه
  • امکان دریافت بورسیه های تحصیلی

از جمله معایب تحصیل در کشور پرتغال نیز می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بالا بودن هزینه اجاره خانه در شهرهایی مثل لیسبون و پورتو
  • برخی از رشته ها در این کشور فقط به زبان پرتغالی تدریس می شوند
  • پایین بودن سطح دستمزد ها، با توجه به این که میزان هزینه زندگی و تحصیل در پرتغال نسبت به دیگر کشورهای اروپایی کمتر است به همین نسبت نیز میزان حقوق و دستمزد ها کمتر از دیگر کشورهای اروپایی است.

اگر می خواهید تحصیلات خود را در دانشگاه های با کیفیت و با سطح علمی بالا انجام دهید و در عین حال هزینه زیادی برای تحصیل نپردازید، پرتغال بهترین گزینه است. ما در موسسه مهاجرتی اصطهباناتی ضمن ارائه مشاوره تخصصی، شرایط شما را ارزیابی کرده و تمامی مراحل دریافت ویزای تحصیلی پرتغال را برای شما انجام می دهیم. به این منظور می توانید با وکلا و کارشناسان ما تماس حاصل کرده و مشاوره تخصصی دریافت کنید.

لیست دانشگاه های پرتغال

در حال حاضر ۲۰ دانشگاه خصوصی، ۱۴ دانشگاه دولتی و ۲۰ مرکز پلی تکنیک دولتی در پرتغال وجود دارد. همچنین بیش از ۵۰ دانشگاه پلی تکنیک خصوصی نیز در این کشور فعالیت می کند که متقاضیان می توانند برای تحصیل در آنها درخواست دهند.

دانشگاه های زیادی در پرتغال دارای سطح علمی بالا در جهان هستند. بهترین دانشگاه های کشور پرتغال را به همراه رنگینگ جهانی آنها در جدول زیر آورده ایم.

نام دانشگاهرتبه QSرتبه ARWUرتبه در پرتغال
دانشگاه لیسبون357151-2001
University of Lisbon
دانشگاه پورتو357301-4002
University of Porto
دانشگاه جدید لیسبون428601-7006
Universidade Nova de Lisboa
دانشگاه کویمبرا431501-6004
University of Coimbra
دانشگاه آویرو581-590501-6005
University of Aveiro
دانشگاه مینهو591-600401-5003
University of Minho
دانشگاه کاتولیک پرتغال801-1000—–7
Universidade Católica Portuguesa

هزینه تحصیل در پرتغال

هزینه تحصیل در پرتغال چقدر است؟ این یکی از سوالات پرتکراری است که متقاضیان تحصیل در پرتغال می پرسند. افرادی که قصد مهاجرت تحصیلی به پرتغال را دارند باید با هزینه های تحصیل در این کشور زیبا آشنایی داشته باشند. خوشبختانه پرتغال جزو کشورهای مقرون به صرفه برای دانشجویان محسوب می شود و یکی از مزایای تحصیل در این کشور پایین بودن هزینه های تحصیلی است.

دانشگاه های دولتی هزینه کمتری نسبت به دانشگاه های خصوصی دارند. در جدول زیر هزینه تحصیل در کشور پرتغال را بر اساس مقاطع تحصیلی مختلف آورده ایم. البته ناگفته نماند که برخی رشته ها مثل پزشکی و دندانپزشکی شهریه بالاتری دارند و هزینه آن ها ممکن است تا سالانه 7 هزار یورو نیز برسد.

مقطعشهریه در سالشهریه در ماه
کارشناسی و کارشناسی ارشد950-1250 یورو در سال79-104 یورو در ماه
دکترا2500-3000 یورو در سال208-250 یورو در ماه
دانشگاه های خصوصی (تمامی مقاطع)3500-5000 یورو در سال291-416 یورو در ماه

هزینه زندگی دانشجویی در پرتغال

یکی از مهم ترین هزینه هایی که دانشجویان باید در نظر داشته باشند موضوع اجاره خانه در پرتغال است. اگر قصد دارید بعد از دریافت پذیرش تحصیلی و ورود به پرتغال، خانه ای در این کشور اجاره کنید باید نسبت به هزینه ها آگاهی کامل داشته باشید. همانطور که گفتیم در این کشور کرایه خانه بالا می باشد. در حال حاضر برای اجاره یک خانه کوچک باید حدود ۲۰۰ الی ۸۰۰ یورو در ماه هزینه کنید.

اگر بخواهید در خوابگاه دانشجویی ساکن شوید هزینه های شما ۱۴۰ یورو تا ۲۵۰ یورو در ماه متغیر است. از سوی دیگر مواردی همچون خورد و خوراک، هزینه ی کتاب، پوشاک، رفت و آمد و غیره نیز باید در هزینه های زندگی یک دانشجو در پرتغال در نظر گرفته شود. بخش زیادی از این هزینه ها بسته به سبک زندگی، شهر محل سکونت و غیره متغیر است.

با این حال به طور میانگین جمع تمامی هزینه های یک دانشجو در کشور پرتغال بین ۶۰۰ یورو تا ۱۶۰۰ یورو در ماه می باشد. ناگفته نماند که دانشجویان بین المللی امکان ۲۰ ساعت کار دانشجویی در هفته را دارند تا به این ترتیب بتوانند بخشی از هزینه های خود را در این کشور پوشش دهند.

بورسیه تحصیلی پرتغال

به عنوان یک دانشجوی بین المللی امکان دریافت بورسیه تحصیلی و کمک هزینه تحصیل را در پرتغال دارید. در این کشور برای اعطای بورسیه تحصیلی تفاوتی بین دانشجویان اتحادیه اروپا و دانشجویان خارج از این اتحادیه وجود ندارد. شما در صورت داشتن شرایط لازم می توانید بورسیه را دریافت کنید. بورسیه ها در این کشور رقابتی است؛ بنابراین این افراد هرچه رزومه تحصیلی قوی تری داشته باشند و بر زبان انگلیسی یا پرتغالی مسلط تر باشند شانس شان برای دریافت بورسیه بیشتر خواهد بود.

بورسیه های تحصیلی در مقاطع لیسانس و فوق لیسانس برای اتباع خارجی وجود دارد و دانشجویان می توانند آن را دریافت کنند. از جمله معروف ترین بورس های تحصیلی که در پرتغال وجود دارد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

بورسیه تحصیلی دانشجویان دکترا FCT: این بورسیه برای دانشجویانی است که در مقطع دکترا هستند و در پایگاه های تحقیقاتی علمی در سطح بین المللی فعالیت می کنند.

بورس تحصیلی TEDS: این بورسیه برای دانشجویانی است که ثابت کنند خانواده آنها تمکن مالی کافی ندارد.

دیگر بورسیه های تحصیلی موجود در پرتغال عبارت اند از:

  • بورسیه های تحصیلی دانشگاه لیسبون برای دانشجویان دوره MBA
  • بورسیه های تحقیقاتی دانشگاه پورتو
  • بورسیه های تحصیلی ناتوترین برای دوره های فلوشیپ مقطع فوق دکترا
  • بورسیه های تحصیلی اراسموس برای دانشجویان برتر
  • بورسیه های تحصیلی دانشگاه پنسیلوانیا

رشته های تحصیلی دانشگاه های پرتغال

پرتغال از آن دست کشورهایی است که دانشگاه های متنوعی در آن وجود دارد. متقاضیان می توانند بر اساس اهداف و علاقه خود در دانشگاه های این کشور مشغول به تحصیل شوند. از سوی دیگر از نظر رشته های تحصیلی نیز در پرتغال تنوع زیادی وجود دارد.

محبوب ترین رشته های تحصیلی در پرتغال رشته های پزشکی دندانپزشکی داروسازی و حسابداری است. رشته های فنی مهندسی نیز در این کشور محبوبیت زیادی دارند. برای این که با شرایط تحصیل در رشته مورد علاقه خود در پرتغال آشنا شوید توصیه می کنیم وب سایت دانشگاه مورد نظر را به خوبی مطالعه کنید.

تحصیل پزشکی در پرتغال

سالانه بسیاری از دانشجویان ایرانی با هدف تحصیل رشته پزشکی و دیگر رشته های مرتبط با آن به کشورهای دیگر مهاجرت می کنند. با توجه به این که پرتغال سیستم پزشکی توسعه یافته ای دارد و تحصیل در آن مقرون به صرفه است، بسیاری از ایرانیان علاقه دارند تا برای تحصیل پزشکی به پرتغال مهاجرت کنند.

دانشگاه های زیادی در کشور پرتغال رشته پزشکی را ارائه می دهند. شرایط تحصیل پزشکی در این کشور مانند دیگر رشته هاست. متقاضیان باید معدل بالا و تسلط بر زبان انگلیسی داشته باشند تا بتوانند از دانشگاه های کشور پرتغال پذیرش تحصیلی بگیرند. بهترین دانشگاه های علوم پزشکی پرتغال عبارت اند از:

Column1
دانشگاه لیسبون University of Lisbon
دانشگاه پورتو University of Porto
دانشگاه آلگارو University of Algarve
دانشگاه مرکز بیرا University of Beira Interior
دانشگاه کویمبرا University of Coimbra
دانشگاه مینهو University of Minho
دانشگاه جدید لیسبون Universidade Nova de Lisboa

شرایط تحصیل در پرتغال

هریک از دانشگاه های کشور پرتغال ممکن است شرایط و الزامات خاصی را برای پذیرش دانشجویان بین المللی تعیین کرده باشند. برخی از دانشگاه ها شرایط سخت تری نسبت به سایر دانشگاه ها دارند؛ اما به طور کلی مهم ترین شرایط تحصیل در پرتغال عبارت است از:

  • معدل بالا
  • ریز نمرات خوب
  • تسلط بر زبان
  • تمکن مالی کافی

البته ناگفته نماند که به طور کلی شرایط تحصیل در این کشور در مقایسه با دیگر کشورها ساده تر است؛ بنابراین این متقاضیان می توانند با داشتن حداقل شرایط از دانشگاه های پرتغال پذیرش تحصیلی دریافت کنند. به عنوان مثال اغلب دانشگاه های این کشور هیچ گونه محدودیت سنی خاصی برای پذیرش دانشجویان بین المللی ندارند؛ اما هرچه سن متقاضی کمتر باشد شانس بیشتری برای دریافت ویزا خواهد داشت.

تقویم تحصیلی پرتغال

اطلاع از تقویم تحصیلی و ساختار آموزشی پرتغال برای افرادی که میخواهند به این کشور مهاجرت کرده و در مراکز آموزشی آن مشغول به تحصیل شوند ضروری است. دانشگاه های پرتغال نیز دارای دو ترم تحصیلی هستند که ترم اول آن از سپتامبر آغاز شده و تا فوریه ادامه پیدا می کند. ترم دوم نیز از فوریه شروع شده و تا پایان جولای ادامه دارد.

ترم اولشروع ترمسپتامبر September
پایان ترمفوریه February
ترم دومشروع ترمفوریه February
پایان ترمجولای July
روزهای کاریدوشنبه – جمعهشنبه و یکشنبه تعطیل

مدارک ویزای تحصیلی پرتغال

برای این که بتوانید وارد کشور پرتغال شده و در رشته مورد علاقه خود به تحصیل بپردازید، باید بعد از دریافت پذیرش تحصیلی از دانشگاه، برای اخذ ویزا اقدام کنید. برای دریافت ویزای تحصیلی نیز باید مدارک زیر را ارائه دهید:

  • مدارک هویتی به همراه ترجمه و کپی آن ها از جمله شناسنامه، کارت ملی، پاسپورت معتبر و کارت پایان خدمت یا معافیت
  • کپی و ترجمه آخرین مدرک تحصیلی
  • ریز نمرات تحصیلی و ترجمه آنها
  • نامه اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه معتبر در پرتغال
  • توصیه نامه از اساتید
  • انگیزه نامه تحصیلی
  • گواهی دریافت بورسیه تحصیلی در صورت وجود
  • رسید پرداخت هزینه ها و شهریه دانشگاه
  • گواهی تمکن مالی
  • گواهی داشتن یک محله اسکان در پرتغال مثل خوابگاه یا غیره
  • گواهی عدم سوء پیشینه کیفری
  • گواهی سلامت جسمی و روانی

تحصیل دندان پزشکی در پرتغال

همانطور که گفتیم دندانپزشکی جزو رشته های معتبر و محبوب در پرتغال است. برای این که به تحصیل در رشته دندانپزشکی در پرتغال بپردازید باید مدارک و رزومه تحصیلی خود را برای یک دانشگاه علوم پزشکی در این کشور ارسال کرده و پذیرش تحصیلی دریافت کنید. شهریه تحصیل در رشته دندانپزشکی در کشور پرتغال حدود هفت هزار یورو در سال می باشد.

دانشگاه  های مورد تایید وزارت بهداشت در پرتغال

با توجه به مقرون به صرفه بودن هزینه های تحصیل در پرتغال، ایرانیان علاقه زیادی دارند تا در دانشگاه های این کشور به تحصیل بپردازند؛ اما باید به این نکته توجه داشته باشید که ممکن است برخی از دانشگاه های علوم پزشکی پرتغال مورد تایید وزارت بهداشت ایران نباشد. با توجه به اهمیت این موضوع در این بخش دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت ایران در پرتغال را آورده ایم تا بتوانید از این دانشگاه ها پذیرش تحصیلی دریافت کنید.

دانشگاه  های مورد تایید وزارت بهداشت در پرتغال
1. Universidad Nova de Lisbon
2. University of Coimbra
3. University of Lisbon
4. University of Porto
5. Universidad de Beira Interior
6. University of Aveiro
7. University of Algarve
8. University of Minho

دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم در پرتغال

دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم ایران در پرتغال عبارت اند از:

گروه الف ( دانشگاه های ممتاز)

  • Universidade de Coimbra (University of Coimbra)
  • Universidade de Lisboa (University of Lisbon)
  • Universidade do Porto (University of Porto)
  • Universidade Nova de Lisboa (New University of Lisbon )

گروه ب ( دانشگاه های خوب)

  • Universidade Catolica Portuguesa, lisboa
  • Universidade do Minho

گروه ج (دانشگاه های متوسط)

  • Instituto Superior de Ciencias do Trabalho e da Empresa (ISCTE)
  • Instituto Superior de Engenharia do Porto – ISEP
  • Universidade da Beira interior (University of Beira Interior)
  • Universidade de aveiro (University of Aveiro)
  • Universidade de Évora
  • Universidade do Algarve (University of the Algarve)

خدمات بانکی و مالی برای دانشجویان در پرتغال

در حال حاضر دانشجویان بین المللی که در حال تحصیل در پرتغال هستند، از کارت های بانکی هیبریدی استفاده می کنند. این کارت ها مثل کیف پول اینترنتی هستند و خدمات زیادی را پوشش می دهند. دانشجویان بین المللی مشکلی برای افتتاح حساب در این کشور ندارند و امکان دریافت وام نیز برای آنها وجود دارد. از طرفی صندوق رفاه دانشگاه های این کشور خدمات مالی و بودجه زیادی را به دانشجویان ارائه می دهد و دانشجویان این امکان را دارند که از وام های دانشجویی بهره مند شوند.

بیمه و تسهیلات درمانی برای دانشجویان در پرتغال

یکی از موضوعات مهمی که دانشجویان بین المللی باید به آن توجه کنند بیمه و خدمات بهداشتی و درمانی است. به طور کلی دانشجویان بدون داشتن بیمه معتبر، امکان ثبت نام در دانشگاه را ندارد. هر شخصی که میخواهد ویزای تحصیلی پرتغال را دریافت کند باید بیمه درمانی داشته باشد.

از طرفی دانشجویان با پرداخت حق بیمه دانشجویی خدمات بهداشتی و درمانی با کیفیت برخوردار می شوند. تعرفه و حق بیمه ای که متقاضی پرداخت می کند بر اساس سن و دیگر شرایط وی تعیین می شود. اگر متقاضی سن بالاتر از ۳۰ سال داشته باشد تعرفه بیمه برای وی آزاد بوده و حدود ۸۰ یورو می باشد.

کار دانشجویی و اجازه کار دانشجویی در پرتغال

یکی از روش هایی که دانشجویان بین المللی می توانند هزینه های خود را تامین کنند کار دانشجویی و پاره وقت است. در حال حاضر دانشجویان بین المللی این امکان را دارند تا در کنار تحصیل به کار مشغول شده و از این طریق هزینه های خود را پوشش دهند. دانشجویان مقطع کارشناسی ۱۰ ساعت در هفته، مقطع کارشناسی ارشد ۱۵ ساعت در هفته و دانشجویان دکترا ۲۰ ساعت در هفته اجازه کار دارند. شما می توانید برای پیدا کردن کار از سایت های کاریابی، آگهی های آنلاین و حتی روزنامه ها و مجلات کمک بگیرید.

مشاغل دانشجویی پرتغال

مشاغل دانشجویی پرتغال تنوع زیادی دارند. دانشجویان می توانند در کافی شاپ ها و نمایشگاه های هنری مشغول به کار شوند. از طرفی با توجه به این که پرتغال کشوری توریستی است مشاغل وابسته به توریسم و گردشگری رونق خوبی دارند و دانشجویان می توانند در این زمینه ها مشغول به کار شوند. همچنین اگر در زمینه کامپیوتر، آی تی و برنامه نویسی یا فتوشاپ و گرافیک مهارت داشته باشید نیز می توانید از فرصت های شغلی فراوان این حوزه بهره مند شوید.

تحصیل در پرتغال بدون مدرک زبان

یکی از دغدغه های بسیاری از افرادی که علاقه مند به تحصیل در پرتغال هستند داشتن مدرک زبان است. بسیاری از افراد به دنبال راهی برای تحصیل بدون مدرک زبان در این کشور هستند؛ اما سوالی که پیش می آید این است که آیا امکان تحصیل در پرتغال بدون مدرک زبان وجود دارد؟

پاسخ مثبت است. متقاضیان می توانند حتی بدون داشتن مدرک تحصیلی نیز در دانشگاه های خصوصی کشور پرتغال مغز مشغول به تحصیل شوند. البته به این نکته توجه داشته باشید که شهریه تحصیل در این دانشگاه ها نسبت به دیگر دانشگاه ها بیشتر است. همچنین برخی از دانشگاه های پرتغال دوره های زبان برگزار می کنند تا دانشجویان به سطح مهارت زبانی مورد نیاز برسند.

خوابگاه پرتغال

با توجه به بالا بودن هزینه اجاره خانه در پرتغال، یکی از بهترین گزینه ها برای دانشجویان استفاده از خوابگاه های دانشجویی است. خوابگاه های با کیفیتی در این کشور در اختیار دانشجویان بین المللی قرار داده می شود. عموما اتاق ها دو تخته هستند و فضای آرامی برای استراحت در آنها وجود دارد. خوابگاه های پرتغال فضای ورزشی، سیستم های امنیتی، سیستم های کامپیوتری و سالن غذاخوری پیشرفته و مدرنی دارند.

از سوی دیگر در هریک از این خوابگاه ها، فضای ماساژ و خدمات بهداشتی و درمانی نیز وجود دارد. علاوه بر خوابگاه های دولتی، خوابگاه های خصوصی و خودگردان نیز در شهرهای مختلف پرتغال وجود دارد که هزینه های آنها از خوابگاه های داخلی دانشگاه ها بیشتر است. این خوابگاه ها امکانات بیشتری داشته و خلوت تر هستند.

تحصیل در پرتغال به زبان انگلیسی

همانطور که گفتیم زبان رسمی کشور پرتغال، پرتغالی است. با این حال بسیاری از افراد به این زبان مسلط نیستند و علاقه دارند تا به زبان انگلیسی تحصیل کنند. در حال حاضر امکان تحصیل به زبان انگلیسی در این کشور وجود دارد. دانشگاه های خصوصی پرتغال شهریه بالاتری دارند و آموزش ها را به زبان انگلیسی ارائه می دهند.

بر اساس آخرین آمارها حدود ۳۵ درصد از دانشجویان بین المللی در حال تحصیل به زبان انگلیسی در کشور پرتغال هستند. اگر علاقه مند به تحصیل به زبان انگلیسی در این کشور هستید باید مدرک زبان انگلیسی معتبر آیلتس یا تافل با حداقل نمره ۶ ارائه دهید. هزینه تحصیل به زبان انگلیسی در این کشور سالانه ۷ هزار یورو تا ۱۵ هزار یورو می باشد.

شرایط سنی تحصیل در پرتغال

از جمله مهم ترین مواردی که دانشجویان بین المللی باید به آن توجه داشته باشند موضوع شرایط سنی تحصیل در کشور مورد نظر است. بسیاری از کشورها محدودیت های زیادی را برای جذب دانشجویان بین المللی تعیین کرده اند که یکی از آنها محدودیت سنی است.

در حال حاضر دانشگاه های پرتغال محدودیت سنی خاصی برای پذیرش دانشجویان بین المللی ندارند. با این حال ممکن است سفارت این کشور هنگام صدور ویزا سخت گیری هایی را از نظر سنی اعمال کند؛ اما تجربه نشان داده که افراد می توانند تا سن ۳۶ سالگی برای تحصیل در پرتغال در مقطع دکترا نیز اقدام کنند.

ویزای همراه دانشجویی پرتغال

اگر می خواهید از طریق تحصیل مهاجرت کرده و ویزای همراه نیز دریافت کنید، باید بعد از دریافت ویزای تحصیلی درخواست خود را به سفارت پرتغال ارائه دهید. برای این که ویزای همراه بگیرید باید ثابت کنید از نظر مالی توانایی تامین هزینه های زندگی خود و همراهان را دارید.

چنانچه متقاضی شرایط لازم را داشته باشد درخواست وی تایید شده و ویزای همراه دانشجوی صادر می شود. همراهان اجازه تحصیل و کار در پرتغال را دارند و حتی می توانند به صورت تمام وقت در این کشور مشغول به کار شوند.

تحصیل در پرتغال و موقعیت کار پس از تحصیل

دانشجویان در پرتغال این فرصت را دارند تا بعد از پایان تحصیلات خود به مدت یک سال در این کشور بمانند و به کاریابی بپردازند. چنانچه دانشجو در این مدت زمان، شغلی مرتبط با رشته تحصیلی خود پیدا کرده باشد امکان دریافت اقامت کاری را دارد. از نظر آمارها نرخ بیکاری در پرتغال چندان زیاد نیست؛ بنابراین در صورت داشتن مهارت و تخصص کافی می توانید در این کشور شغلی پیدا کرده و ویزای خود را به ویزای کاری تبدیل کنید.

سخن پایانی

در حال حاضر پرتغال یکی از بهترین گزینه ها برای مهاجرت تحصیلی ایرانیان محسوب می شود. اگر به دنبال یک کشور امن و آرام برای تحصیل هستید تا بتوانید مدرک تحصیلی خود را از دانشگاه های معتبر دریافت کنید، پرتغالی که از انتخاب های مناسب است.

ما در موسسه مهاجرتی اصطهباناتی، در تمامی مراحل اخذ پذیرش تحصیلی و ویزا در کنار شما هستیم. همچنین کارشناسان و وکلای با تجربه ما آماده ارائه مشاوره تخصصی و پاسخ به سوالات شما درباره تحصیل در کشور پرتغال هستند.

سوالات متداول در مورد تحصیل در پرتغال

1- شرایط تحصیل در کشور پرتغال بدون مدرک زبان چیست؟

متقاضیان تحصیل در دانشگاه های پرتغال که فاقد مدرک مهارت زبان انگلیسی می باشند، می توانند پس از ورود به این کشور در دوره های آمادگی زبان انگلیسی شرکت کنند و پس از کسب مهارت لازم تحصیل در دانشگاه را شروع کنند. اگر متقاضی تمایل به تحصیل در دانشگاه های پرتغالی زبان را داشته باشد اما فاقد مدرک مهارت این زبان باشد، می تواند در دوره های آمادگی زبان پرتغالی در این کشور شرکت کند و پس از کسب مهارت لازم در دانشگاه به تحصیل بپردازد.

2- شرایط تحصیل در مقطع کارشناسی پرتغال چیست؟

متقاضیان تحصیل در مقطع لیسانس و کارشناسی دانشگاه های پرتغال باید دارای مدرک دیپلم باشند. علاوه بر این تمام کردن دوره پیش دانشگاهی برای متقاضیان ورود به دانشگاه های پرتغال الزامی است. متقاضیانی که فاقد مدرک پیش دانشگاهی می باشند می توانند دوره پیش دانشگاهی را در کشور پرتغال بگذرانند و سپس ترم تحصیلی را آغاز کنند. متقاضیان علاوه بر مدارک تحصیلی باید گواهی تمکن مالی را ارائه دهند. متقاضیان با ارائه این گواهی تمکن مالی ثابت کنند که توانایی تامین هزینه های زندگی خود در مدت تحصیل و زندگی در کشور پرتغال را دارند. مدت طول ترم تحصیلی کارشناسی در پرتغال در حدود ۴ سال است. دانشجویان باید در این مدت ۴ سال بین ۱۸۰ تا ۲۴۰ واحد درسی را بگذرانند. زبان تحصیل در مقطع کارشناسی پرتغال زبان پرتغالی و اسپانیایی است. در واقع متقاضیان برای تحصیل در این مقطع باید به یکی از این دو زبان مسلط باشند.

3- شرایط تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد پرتغال چیست؟

متقاضیان تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و فوق لیسانس دانشگاه های پرتغال باید دارای مدرک کارشناسی و لیسانس باشند. متقاضی باید از دانشگاه مورد نظر خود یک پذیرش تحصیلی داشته باشد. طول مدت این ترم تحصیلی ۲ سال است و دانشجویان باید در این مدت بین ۹۰ تا ۱۲۰ واحد درسی را بگذرانند. هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد پرتغال سالانه در حدود ۱۵۰۰ یورو تا ۲۵۰۰ یورو می باشد. دروس در این مقطع به زبان انگلیسی و پرتغالی تدریس می شوند. دانشجویانی که قصد تحصیل در دانشگاه هایی را دارند که به زبان انگلیسی تدریس می کنند، باید دارای مدرک مهارت زبان آیلتس با نمره ۶ یا ۶.۵ باشند. دانشجویانی که قصد تحصیل در دانشگاه هایی را دارند که به زبان پرتغالی تدریس می کنند، می توانند قبل از شروع ترم تحصیلی در دوره های آمادگی زبان پرتغالی شرکت کنند و پس از کسب نمره و مهارت لازم در این دانشگاه ها مشغول تدریس شوند.

4- شرایط تحصیل در مقطع دکترا پرتغال چیست؟

متقاضیان تحصیل در مقطع دکترا دانشگاه های پرتغال باید دارای مدرک کارشناسی ارشد باشند. طول مدت زمان تحصیل در مقطع دکترا بین ۳ تا ۵ سال است. زبان تدریس در این مقطع به انگلیسی و پرتغالی است. دانشجویان در این مقطع نیاز به داشتن یک سوپروایزر علمی و استاد راهنما دارند. دانشجو در ترم های اول مقطع دکترا به فراگیری دروس و در ترم های بعد به تحقیق و پژوهش علمی می پردازند. پس از تمام شدن دوره تحصیلی دانشجو باید کار دفاع از تز و پایان نامه دکترا را انجام دهد تا بتواند مدرک دکترا را اخذ کند. هزینه های تحصیل در مقطع دکترا پرتغال در حدود ۶۰۰۰ یورو تا ۱۵۰۰۰ یورو به طور سالانه می باشد. مهم ترین مدارک لازم برای پذیرش در مقطع دکترا پرتغال مقاله های تحقیقی چاپ شده در ژورنال های علمی جهان و معدل بالای ۱۷ دوره کارشناسی ارشد می باشد.

5- مهم ترین مدارک برای اخذ پذیرش تحصیلی دانشگاه های پرتغال چیست؟

مدارک تحصیلی متقاضی. برای اخذ پذیرش مقطع کارشناسی، مدارک دپیلم و پیش دانشگاهی. برای اخذ پذیرش مقطع کارشناسی ارشد، مدارک کارشناسی و ریز نمره ها. برای اخذ پذیرش مقطع دکترا، مدارک کارشناسی ارشد و ریزنمره ها. انگیزه نامه تحصیلی. توصیه نامه از اساتید. مدرک مهارت زبان انگلیسی

6- مهم ترین بورسیه های تحصیلی کشور پرتغال چیست؟

بیشتر بورسیه های تحصیلی در کشور پرتغال مختص دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد می باشد. بورسیه تحصیلی FCT برای دانشجویان دکترا: این بورسیه تحصیلی با هدف ارائه تحقیقات علمی در سطح بین المللی و ایجاد زیر ساخت های پژوهشی و ارتباطی و تعامل با ایجاد طرح های کارآفرینی نوین به دانشجویان دکترا اعطا می شود. بورسیه تحصیلی TEDS: این بورسیه تحصیلی به دانشجویانی اعطا می شود که تمکن مالی کافی برای تحصیل در دانشگاه های پرتغال را ندارند.

7- آیا همه دانشجویان می توانند ویزای همراه پرتغال را اخذ کنند؟

ویزای همراه مختص دانشجویانی کارشناسی ارشد است که دارای همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال می باشند. دانشجو با ارائه مدارک محل اقامت و گواهی تمکن مالی می تواند این ویزا را دریافت کند و همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال خود را در کشور پرتغال همراه خود داشته باشد.

8- شرایط تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در پرتغال چیست؟

دانشگاه پورتو در این کشور یکی از بهترین دانشگاه های پرتغال است که در شهر پورتو قرار دارد. رتبه و رنکینگ جهانی این دانشگاه ۳۲۳ است. متقاضیان می توانند برای اخذ پذیرش دانشگاه های پزشکی و دندانپزشکی این دانشگاه اقدام کنند. دانشجویان مشغول به تحصیل در رشته های پزشکی و دندانپزشکی کشور پرتغال می توانند مجوز اقامت تحصیلی را به مدت یک سال دریافت کنند. هزینه های تحصیل در دوره های پزشکی و دندانپزشکی پرتغال در دانشگاه هایی که به زبان پرتغالی تدریس می کنند سالانه در حدود ۳۵۰ تا ۵۵۰ یورو است. دانشجویانی که قصد تحصیل پزشکی و دندانپزشکی را در دانشگاه های انگلیسی زبان پرتغال دارند، باید سالانه مبلغی در حدود ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ یورو پرداخت کنند. دانشجویان پزشکی و دندانپزشکی پرتغال می توانند به منظور تامین بخشی از هزینه های زندگی و تحصیل خود در پرتغال از بورسیه اراسموس برخوردار شوند. این بورسیه که مختص دانشجویان دوره پزشکی و دندانپزشکی است، سالانه در حدود ۴۰۰ تا ۴۵۰ یورو می باشد. دانشجویان پزشکی و دندانپزشکی پرتغال با شروع کارآموزی در بیمارستان ها و درمانگاه ها می توانند با اخذ مجوز کار دانشجویی بین ۱۰ تا ۲۰ ساعت در هفته کار کنند.

9- هزینه های تحصیل و زندگی در کشور پرتغال برای دانشجویان چگونه است؟

به طور کلی هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد به طور سالانه در حدود ۹۵۰ یورو تا ۱۲۵۰ یورو می باشد. هزینه تحصیل در مقطع دکترا در پرتغال سالانه در حدود ۲۵۰۰ یورو تا ۳۰۰۰ یورو می باشد. هزینه ثبت نام برای همه مقاطع تحصیلی در پرتغال از ۲۵ یورو تا ۳۵ یورو می باشد. دانشجوی مشغول به تحصیل در دانشگاه های پرتغال برای هزینه های زندگی باید ماهانه در حدود ۵۰۰ تا ۸۰۰ یورو هزینه کند. این میزان هزینه شامل هزینه های خورد و خوراک، اجاره مسکن، حمل و نقل و مخارج دانشجویی است.

10- شرایط اخذ اقامت دائم و تابعیت پرتغال چیست؟

متقاضیان تحصیل در کشور پرتغال می توانند پس از تمام شدن دوره تحصیلی، ویزای تحصیلی خود را به ویزای کاری تبدیل کنند و با یافتن کار در این کشور اقامت این کشور را دریافت کنند. متقاضیان اخذ اقامت این کشور صرفا با تحصیل نمی توانند اقامت دائم پرتغال را اخذ کنند. بدین منظور متقاضی پس از تمام شدن دوره تحصیلی باید به مدت ۵ سال در این کشور کار و زندگی کند. اگر متقاضی در طی این مدت با فرهنگ و آداب و رسوم این کشور آشنا شده باشد و به زبان پرتغالی نیز آشنایی پیدا کرده باشد، می تواند برای اخذ اقامت دائم و تابعیت این کشور اقدام کند. علاوه بر موارد ذکر شده، متقاضی برای اخذ اقامت دائم پرتغال باید با قوانین و مقررات این کشور آشنا باشد و از این قوانین تبعیت کند.

11- مهم ترین مزایای تحصیل در کشور پرتغال را نام ببرید؟

اعتبار علمی و جهانی مدارک صادر شده دانشگاه های پرتغال. ارزان و به صرفه بودن هزینه های تحصیل به نسبت دیگر کشورهای اروپایی. پایین بودن هزینه های زندگی به نسبت دیگر کشورهای اروپایی. امکان استفاده دانشجویان از بورسیه های تحصیلی. امکان اخذ مجوز کار دانشجویی ضمن تحصیل. پذیرش و تائید مدارک دانشگاهی پرتغال در کشورهای دیگر. عدم نیاز به مدرک مهارت زبان برای تحصیل در دانشگاه های پرتغال. امکان رفت و آمد به کشورهای حوزه شینگن بدون نیاز به ویزا. عدم محدودیت سنی برای تحصیل . امکان اخذ اقامت دائم و تابعیت پرتغال پس از ۵ سال کار و زندگی در پرتغال

12-هزینه تحصیل در پرتغال چقدر است؟

هزینه تحصیل در این کشور نسبت به دیگر کشورهای اروپایی کمتر است و از 1000 یورو در سال شروع می شود.

13-آیا امکان تحصیل در کشور پرتغال بدون مدرک زبان وجود دارد؟

بله متقاضیان می توانند بدون داشتن مدرک تحصیلی از دانشگاه های این کشور پذیرش بگیرند.

14-آیا امکان اخذ ویزای همراه دانشجویی وجود دارد؟

متقاضیان می توانند از طریق تحصیل ویزای همراه دریافت کنند.

15-آیا تحصیل در کشور پرتغال محدودیت سنی دارد؟

تحصیل در این کشور محدودیت سنی ندارد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *